Använda vanlig nätverkskabel som installationskabel för uttag?

Permalänk
Medlem

Använda vanlig nätverkskabel som installationskabel för uttag?

Hej

Jag undrar om det är lämpligt att klippa av kontakterna på en vanlig nätverkskabel för att kunna använda den som installationskabel, dvs. dra kabeln mellan två rum bakom listerna och ansluta till nätverksuttag i varje ände?

Jag vill minnas att trådarna i kabeln måste vara av rätt typ (singel-tråd?) men vet ej riktig. Hur vet jag i så fall om en kabel är av sådan typ?

Vad jag kan se så är de minsta rullarna med installationskabel 100 meter, men jag behöver bara 15 + 10 meter så det känns onödigt att köpa en hel rulle.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk

Precis, installationskabel är enkardelig medan patchkabel är flerkardelig.
Däremot är det väl inte särskilt svårt att hitta någon butik som säljer kabel på löpmeter?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av smkr:

Hej

Jag undrar om det är lämpligt att klippa av kontakterna på en vanlig nätverkskabel för att kunna använda den som installationskabel, dvs. dra kabeln mellan två rum bakom listerna och ansluta till nätverksuttag i varje ände?

Jag vill minnas att trådarna i kabeln måste vara av rätt typ (singel-tråd?) men vet ej riktig. Hur vet jag i så fall om en kabel är av sådan typ?

Vad jag kan se så är de minsta rullarna med installationskabel 100 meter, men jag behöver bara 15 + 10 meter så det känns onödigt att köpa en hel rulle.

Nej det är inte bra att välja fel kabeltyp för det ger sämre anslutningar i kontakterna och på sikt högre risk för relaterade problem.
Det går att köpa kabel per meter men eftersom du ändå ska ha en bit så kan du kanske köpa rulle och försöka sälja det som blir över.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Hieronymus Bosch

Se där, jag hade inte letat tillräckligt.

@mrqaffe:

Tack för era svar, det klargjorde en del.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Om du köper per meter så köp lite extra än vad du tror du behöver, om du inte redan har lagt på lite extra i måttet.
Blir så tråkigt om man upptäcker att man saknar den där halvmetern som krävs för att få till en snygg kabeldragning.

Biltema tar för övrigt 449kr för sin 100-meters rulle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Om du köper per meter så köp lite extra än vad du tror du behöver, om du inte redan har lagt på lite extra i måttet.
Blir så tråkigt om man upptäcker att man saknar den där halvmetern som krävs för att få till en snygg kabeldragning.

Biltema tar för övrigt 449kr för sin 100-meters rulle.

Jag räknade med två meter extra på varje kabel, men det får nog bli en 100 meters rulle, så har jag till mitt nästa boende också vilket blir inom några år.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient