Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ljus från sidorna av skärmen?

Köpte en begagnad BenQ 27" GW2765 skärm på blocket.

Har inte så bra koll på skärmar så jag kollade väl på ngt Youtube klipp på plats och allt såg väl bra ut. Priset var även det rätt okej.

Dock så nu några dagar senare när jag väl fått upp skärmen så ser jag att det liksom "läcker" ljus från hörnen nere i skärmen när det är svart.
Skall det vara såhär? Har jag blivit blåst på en trasig skärm?

Syns bara när det är svart bild

Permalänk
Relik 📜

Det låter som helt normalt beteende med lite ljusläckage i kanterna, "tyvärr". Är det inget som stör förutom vid helt svart bild, glöm och gå vidare typ.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Det du nämner är kallat "Backlight bleeding", de flesta skärmar idag kan ha lite problem med sånt.
Vill du veta mer så finns det mer info här: https://www.pchardwarehelp.com/guides/backlight-bleeding.php

En lätt fix ibland kan vara att sänka bakgrundsbelysningen i inställningarna på skärmen.

felstavning
Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Skrivet av Lallo:

Köpte en begagnad BenQ 27" GW2765 skärm på blocket.

Har inte så bra koll på skärmar så jag kollade väl på ngt Youtube klipp på plats och allt såg väl bra ut. Priset var även det rätt okej.

Dock så nu några dagar senare när jag väl fått upp skärmen så ser jag att det liksom "läcker" ljus från hörnen nere i skärmen när det är svart.
Skall det vara såhär? Har jag blivit blåst på en trasig skärm?

Syns bara när det är svart bild

Du menar typ så här?

Tyvärr vanligt på LCD skärmar och något som många lider utav betyder inte att skärmen är trasig. Det är nog bara att acceptera.
Jag gjorde dock inte det på min 8k Asus... fick en ny som var betydligt bättre men den var då inte perfekt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Du menar typ så här?
http://www.lightbleedtest.com/img/5.jpg

Tyvärr vanligt på LCD skärmar och något som många lider utav betyder inte att skärmen är trasig. Det är nog bara att acceptera.
Jag gjorde dock inte det på min 8k Asus... fick en ny som var betydligt bättre men den var då inte perfekt.

Ja precis!

Lite fundersam då det inte var i alla hörn utan bara nedre två hörnen.
Sedan kostar skärmen förnuvarande 4000kr ny i affär så förväntade mig inte ngt sådant här med en sådan dyr skärm.

Men så personen i fråga har ej blåst mig? Finns det något man kan göra åt detta? (förutom ev sänka ljus styrkan då som ngn skrev)

Permalänk
Medlem

@Lallo:
Det är en LED skärm ju, har man fortfarande det problemet då?

Permalänk

Nej jag anser inte att hen blåst dig då detta är kända (närapå)standard problem med vissa skärmar. Och dessutom så får du det att låta som en dyr skärm när den kostar ca 4k ny,vilket inte är mycket om du ska ha en top noch skärm idag.
@Lallo Kan du ta en dump på skrivbordet och lägga upp så vi vet hur mycket och var det läcler? Det är svårt att utala sig när man inte vet hur myck det "läcker" eller, upplever du detbara vid svart? isf Ta en kolsvart skärmdup och lägg upp, så tar vi det därifrån. Mvh PierrGBG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

@Lallo:
Det är en LED skärm ju, har man fortfarande det problemet då?

I allra högsta grad.
Skärmen i fråga är en LCD med LED bakbelysning.
Helt normalt att det är lite backlightbleed som andra skriver om. Inget att haka upp sig på.
Var glad att ingen pixel är trasig

min skärm kostade 10 000:- och jag har också backlightbleed på min vid helsvart skärm. Har inget med hur mycket en skärm kostar att göra...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Ja precis!

Lite fundersam då det inte var i alla hörn utan bara nedre två hörnen.
Sedan kostar skärmen förnuvarande 4000kr ny i affär så förväntade mig inte ngt sådant här med en sådan dyr skärm.

Men så personen i fråga har ej blåst mig? Finns det något man kan göra åt detta? (förutom ev sänka ljus styrkan då som ngn skrev)

4000:- för en ny skärm kan knappast ses som dyrt, snarare medel idag. Backlight bleed har du på nästan alla LCD-paneler, förekommer även på IPS-paneler också. Lite lotteri...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut:

https://ibb.co/iUOwQv

Nej men köpt betydligt billigare skärmar som haft mindre bleed. Dåligt för en sådan dyr produkt nu undrar jag ju helt enkelt om det är ngt som den förra ägaren gjort på skärmen som sedan sålt den till mig utan att tala om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

min skärm kostade 10 000:- och jag har också backlightbleed på min vid helsvart skärm. Har inget med hur mycket en skärm kostar att göra...

Inte helt sant. Olika (dyrare) tillverkningsmetoder kan resultera i mindre BLB. Sedan så binnas paneler och desto mindre "fel" som t.ex. BLB desto dyrare skärm sätts dem in i.

Skärmar som till 100%garanterat saknar BLB finns även. Alla paneler som saknar backlightning har uppenbart inte BLB, som t.ex. OLED(/AMOLED).

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Såhär ser det ut:

https://ibb.co/iUOwQv

Nej men köpt betydligt billigare skärmar som haft mindre bleed. Dåligt för en sådan dyr produkt nu undrar jag ju helt enkelt om det är ngt som den förra ägaren gjort på skärmen som sedan sålt den till mig utan att tala om.

Det där tycker jag inte ser riktigt normalt ut.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Det där tycker jag inte ser riktigt normalt ut.

Några tips på vad jag kan göra?

Köpte skärmen för 1400kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Några tips på vad jag kan göra?

Köpte skärmen för 1400kr

Så där ser det väl knappast ut "in real life"? Kameran kan ju aldrig återskapa hur det egentligen ser ut, speciellt inte en kamera på en mobil.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Det där tycker jag inte ser riktigt normalt ut.

Har lagat TV/dator skärmar i ett år och det där är normalt. När man kollar BLB så ska rummet vara normalt belyst, inte mörkt. Och det ska påverka bilden så pass mycket så att det inte ska gå att se bilden.

Det där är normalt.

Skrivet av Lallo:

Några tips på vad jag kan göra?

Köpte skärmen för 1400kr

Inget direkt man kan göra åt det. Då det är ganska sällsynt att få en skärm som inte har BLB. Vad jag har märkt så spelar priset inte så mycket stor roll, om den inte har anti BLB stuff. Och 4000kr är normal pris för en skärm idag.

Skrivet av Bascule666:

Så där ser det väl knappast ut "in real life"? Kameran kan ju aldrig återskapa hur det egentligen ser ut, speciellt inte en kamera på en mobil.

Troligen inte, har sätt massa med kunder som har tagit foto, oftast i kolsvart rum, och då justerar kameran bilden så det ser värre ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Har lagat TV/dator skärmar i ett år och det där är normalt. När man kollar BLB så ska rummet vara normalt belyst, inte mörkt. Och det ska påverka bilden så pass mycket så att det inte ska gå att se bilden.

Det där är normalt.

Inget direkt man kan göra åt det. Då det är ganska sällsynt att få en skärm som inte har BLB. Vad jag har märkt så spelar priset inte så mycket stor roll, om den inte har anti BLB stuff. Och 4000kr är normal pris för en skärm idag.

Troligen inte, har sätt massa med kunder som har tagit foto, oftast i kolsvart rum, och då justerar kameran bilden så det ser värre ut.

Så tricks som jag sett på Youtube med pappersbitar mellan skärm och ram samt "kreditkort" trick funkar ej?

Det syns rätt bra även när skärmen är ljus och det är ljust i rummet.
Förstår inte hur jag kunde missa det när jag köpte skärmen.
Dock vet jag inte om jag orkar eller vill kontakta försäljaren nu igen efter att ett par dagar gått.
Blir väl kanske en läxa att kolla efter nästa gång bara...

Permalänk
Bildexpert 📺

Under "IPS-glow" i bildskärmsguiden http://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-ti... finns ett bildspel med bild på blödningar/glow på en skärm där exponeringen är rätt men kamerans brännvidd (Canon 60D med "1,6x"-sensor) skiljer sig, 17 resp. 55 mm om jag inte minns fel. Vidvinkeln förstärker alla blödningar eftersom det blir andra vinklar mot skärmen.

Tagen på 55 mm brännvidd:

Tagen med 17 mm brännvidd:

Den i särklass vanligaste orsaken att man störs av detta är man kör för hög ljusstyrka på skärmen. För de flesta dämpade inomhusmiljöer ska Brightness-reglaget ligga på de nedre 10 – 20 procenten. Skärmen på bilden i fråga (Eizo FS2735) är anpassad för rummets ljusnivå och då finns det synbara avvikelser mot kanterna vid helsvart bilder. Väldigt sällan man ser något vid mer praktisk användning.

Tänk också på att de här bilderna ovan återges väldigt olika på olika skärmar. Och sitter du på en godtycklig skärm kan översta bilden vara allt ifrån helsvart till gråblaskig. Men sitter du på en skärm med bekräftad 2.2-gamma ska det vara en subtil respektive fullt synlig blödningseffekt i alla hörn. Fast det alltså inte är någon skillnad på skärmen i fråga om de två bilderna utan endast objektivets brännvidd.

Permalänk
Skrivet av Lallo:

Så tricks som jag sett på Youtube med pappersbitar mellan skärm och ram samt "kreditkort" trick funkar ej?

Det syns rätt bra även när skärmen är ljus och det är ljust i rummet.
Förstår inte hur jag kunde missa det när jag köpte skärmen.
Dock vet jag inte om jag orkar eller vill kontakta försäljaren nu igen efter att ett par dagar gått.
Blir väl kanske en läxa att kolla efter nästa gång bara...

Det går att fixa. Jag nämnde det inte för att du kommer troligen att ta sönder något, eller göra det värre.

Om det stör dig så pass mycket så kan du öppna skärmen och försöka att få skärmen tätare mellan displayen och ramen. När vi fixade vissa skärmar så hade vi en "tejp/list" som klistrades på för att blockera ljuset.

Vet inte hur länge silvertejp kan fungera då skärmen blir varm och kall ofta, så klistret kommer att släppa. Men om måste så kan du pröva.

Om det var enkelt att fixa, så tror jag att nästan alla displayer skulle komma med en denna ekla fix.

Permalänk
Skrivet av Lallo:

Såhär ser det ut:

https://ibb.co/iUOwQv

Nej men köpt betydligt billigare skärmar som haft mindre bleed. Dåligt för en sådan dyr produkt nu undrar jag ju helt enkelt om det är ngt som den förra ägaren gjort på skärmen som sedan sålt den till mig utan att tala om.

Okej det där ser fan för jävligt ut minst sagt men antar att det blir värre på bild.

Som andra skrev så kan du ju testa skruva upp den och lägga något med kanten så det klämmer år, kanske någon typ av tejp, maskeringstejp?

Vad kör du för brightness?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Det är därför jag väntar på OLED skärm för att slippa detta problem.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det är därför jag väntar på OLED skärm för att slippa detta problem.

Ok, så han ska sälja skärmen och vänta på oled, eller hur menar du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 57josa:

Ok, så han ska sälja skärmen och vänta på oled, eller hur menar du?

Det var inte så jag menar det jag menar var att jag vänta tills OLED kommer sen så köper jag en ny skärm tills dess får jag använda min gamla skärm från 2006.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Okej det där ser fan för jävligt ut minst sagt men antar att det blir värre på bild.

Som andra skrev så kan du ju testa skruva upp den och lägga något med kanten så det klämmer år, kanske någon typ av tejp, maskeringstejp?

Vad kör du för brightness?

Har försökt ändra på så mycket inställningar som möjligt för att inte få så mycket ljus dvs kör brightness på lägsta nivå samt har tex bytt bakgrundsbild till en vit sådan för att inte "märka av" ljuset...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Det går att fixa. Jag nämnde det inte för att du kommer troligen att ta sönder något, eller göra det värre.

Om det stör dig så pass mycket så kan du öppna skärmen och försöka att få skärmen tätare mellan displayen och ramen. När vi fixade vissa skärmar så hade vi en "tejp/list" som klistrades på för att blockera ljuset.

Vet inte hur länge silvertejp kan fungera då skärmen blir varm och kall ofta, så klistret kommer att släppa. Men om måste så kan du pröva.

Om det var enkelt att fixa, så tror jag att nästan alla displayer skulle komma med en denna ekla fix.

Är detta värt risken tycker du? Finns det någon guide där ute?

Permalänk
Skrivet av Lallo:

Är detta värt risken tycker du? Finns det någon guide där ute?

Guider finns till allt om du söker lite. Om du verkligen inte kan använda skärmen så är det väl värt ett försök?

Var dock försiktig med plastramen, den är extremt lätt att ta sönder (brukar sitta med plast fästen på billigare modeller). Men som sagt så finns det guider som du kan hitta, de går nog mer in i detalj på vad du ska göra. Och skärmen kanske kommer att gå sönder om du försöker. Så det är upp till dig om du vill görat.