Ryzen framtidssäkert bygge, sista check innan köp. Vad tror ni om detta mina goda herrar.

Permalänk
Medlem

Ryzen framtidssäkert bygge, sista check innan köp. Vad tror ni om detta mina goda herrar.

Hej kära Sweclockers, vad tror ni om denna kundvagn? kommer inte beställa allt ifrån Inet pågrund av kraftiga prisskillnader men blir lättare för er med bild på kundvagn? kommer detta funka fint eller vad tror ni?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10446342/

Kommer även köpa dessa minnen ifrån Webhallen då jag hört att AMD lanserar stöd för upp till 4000mhz i nya bios updaten.
https://gyazo.com/d5adde58e6d7e9ecd0ad0a7f8ba0a991

har redan väntat ett par veckor och försökt få ihop så mycket information som möjligt då jag vill veta att allt ser bra ut innan köp.

OBS sitter redan på ett 980 TI därav tänkte jag vänta ett tag innan jag uppgraderar GPU.

Jätte tacksam för svar då jag vill beställa ett bygge så fort som möjligt!

Permalänk
Medlem

4Ghz med dagens IPC känns inte speciellt "framtidssäkert" om du frågar mig. Ska du inte köra sli kan du lika gärna köpa ett billigt B350 moderkort. 4Ghz är bara 4Ghz oavsett om det är på ett moderkort för 900:- eller ett för 3000:- Snyggt chassi däremot!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ser bra ut men räkna inte med att kunna köra dinna minnen i den speccade hastigheten. 3600 MHz är idag väldigt svårt, och tom. G. Skill säger att 3600 MHz är det entusiaster max kan förvänta sig av nuvarande minneskontrollern i Ryzen. 3466 MHz med samsung B-Die är mer realistiskt att förvänta sig.

Annars ser det bra ut.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser väldigt genomtänkt och bra ut, kul!

Det enda jag hade sett över är valet av moderkort, om du ej ska köra mer än en GPU så finns det många prisvärda B350 moderkort.

Ska du överklocka?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Jag skulle nog personligen skippa m2 då jag inte fattar vitsen på en desktop. Å andra sidan är sata ssder svindyra också så det kanske inte spelar någon roll. Tycker att du går overkill med moderkortet också. Men det ska ju gå att köra nya ryzen i framtiden på det så varför inte.

8kärnor 16trådar 4ghz är för övrigt framtidssäkert som få.

Kör hårt.

Permalänk
Medlem

Jag gillar att du vill köpa kvalitetsprodukter ist för att bara köpa det billigaste. Men frågan är vad du ska göra med datorn och vad du baserar dina val på.

Är det pga utseendet du vill ha X62? Om inte så kyler Ryzens medföljande kylare gott nog, eller en Pure Rock, D15 eller likande.
Vilka features på moderkortet är du ute efter? Överklockning? Högt minnesstöd?

Det är fina grejer du valt absolut, men svårt att ge tips när vi inte vet vad du prioriterar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Ser bra ut. Jag skulle nog personligen skippa m2 då jag inte fattar vitsen på en desktop. Å andra sidan är sata ssder svindyra också så det kanske inte spelar någon roll. Tycker att du går overkill med moderkortet också. Men det ska ju gå att köra nya ryzen i framtiden på det så varför inte.

8kärnor 16trådar 4ghz är för övrigt framtidssäkert som få.

Kör hårt.

Antar att han tänker som jag gjorde Slippa Sata sladdar

Permalänk
Medlem

Kommer det inte ett ganska duktigt prisdropp på ryzen rätt snart förresten? Inför threadripper. Inget som syns i svenska butiker ännu?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

4Ghz med dagens IPC känns inte speciellt "framtidssäkert" om du frågar mig. Ska du inte köra sli kan du lika gärna köpa ett billigt B350 moderkort. 4Ghz är bara 4Ghz oavsett om det är på ett moderkort för 900:- eller ett för 3000:- Snyggt chassi däremot!

Skrivet av Gambit_2K:

Ser bra ut men räkna inte med att kunna köra dinna minnen i den speccade hastigheten. 3600 MHz är idag väldigt svårt, och tom. G. Skill säger att 3600 MHz är det entusiaster max kan förvänta sig av nuvarande minneskontrollern i Ryzen. 3466 MHz med samsung B-Die är mer realistiskt att förvänta sig.

Annars ser det bra ut.

Skrivet av Aeig:

Jag tycker det ser väldigt genomtänkt och bra ut, kul!

Det enda jag hade sett över är valet av moderkort, om du ej ska köra mer än en GPU så finns det många prisvärda B350 moderkort.

Ska du överklocka?

Mvh

Skrivet av Jocke86:

Ser bra ut. Jag skulle nog personligen skippa m2 då jag inte fattar vitsen på en desktop. Å andra sidan är sata ssder svindyra också så det kanske inte spelar någon roll. Tycker att du går overkill med moderkortet också. Men det ska ju gå att köra nya ryzen i framtiden på det så varför inte.

8kärnor 16trådar 4ghz är för övrigt framtidssäkert som få.

Kör hårt.

Skrivet av SpeedRebirth:

Jag gillar att du vill köpa kvalitetsprodukter ist för att bara köpa det billigaste. Men frågan är vad du ska göra med datorn och vad du baserar dina val på.

Är det pga utseendet du vill ha X62? Om inte så kyler Ryzens medföljande kylare gott nog, eller en Pure Rock, D15 eller likande.
Vilka features på moderkortet är du ute efter? Överklockning? Högt minnesstöd?

Det är fina grejer du valt absolut, men svårt att ge tips när vi inte vet vad du prioriterar

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Hagge:

Antar att han tänker som jag gjorde Slippa Sata sladdar

Jag kommer ganska så definitivt överklocka till 4ghz iaf. Kommer endast spela spel på burken och Streama till Twitch. Valet av Moderkort är för att jag vill vara säker på att slippa byta ut det nästa gång det är dags att uppgradera något samt att jag har bara läst riktigt bra recensioner om detta. Låter som det har ett riktigt stabillt och bra ljudkort inbyggt i det också då jag själv sitter på ett par fina Hifi Audio Technica lurar. Men som sagt mina herrar, jag är kapabel till att bygga datorer (Plockat ihop 6-7 burkar ifrån grunden) men däremot är jag inte jätte insatt på vilka delar som passar bra ihop och så vidare, har hört att dom flesta test buildsen med AMD Ryzen har använts utav Corsair Vengeance LPX och funkat bäst där i alla fall.

Permalänk
Medlem

@r3Bel: ska finnas en Ryzen ram tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3Bel:

Jag kommer ganska så definitivt överklocka till 4ghz iaf. Kommer endast spela spel på burken och Streama till Twitch. Valet av Moderkort är för att jag vill vara säker på att slippa byta ut det nästa gång det är dags att uppgradera något samt att jag har bara läst riktigt bra recensioner om detta. Låter som det har ett riktigt stabillt och bra ljudkort inbyggt i det också då jag själv sitter på ett par fina Hifi Audio Technica lurar. Men som sagt mina herrar, jag är kapabel till att bygga datorer (Plockat ihop 6-7 burkar ifrån grunden) men däremot är jag inte jätte insatt på vilka delar som passar bra ihop och så vidare, har hört att dom flesta test buildsen med AMD Ryzen har använts utav Corsair Vengeance LPX och funkat bäst där i alla fall.

X399 då? Det ryktas om instegsmodeller för threadripper med lägre antal än 16 kärnor. Är du villig att betala typ 3000:- för ett moderkort kommer du kanske kunna få tag på ett moderkort för X399 istället? Det ryktas om modeller med lägre antal än 16 kärnor som sagt. En 12-14- kärnig cpu kanske inte vore helt fel. Enligt ryktena klockar threadripper över 4Ghz om jag inte missminner mig. Lansering nu i sommar? Quad channel istället för dual channel lär ju göra skillnad.

Vad gäller streaming och att filma det man spelar så förstår jag inte riktigt snacket om fler kärnor när det finns shadowplay för nvidia. Det är smått fantastiskt vad resurssnålt det är. Jag märker ingen prestandaskillnad när jag filmar 1080p60 ocg jag sitter på i7 2600k. Däremot är handbreak rätt segt. Skulle va kul att börja rendera lite film, och då vore det nog kul med 16 kärnor/32 trådar

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

4Ghz med dagens IPC känns inte speciellt "framtidssäkert" om du frågar mig. Ska du inte köra sli kan du lika gärna köpa ett billigt B350 moderkort. 4Ghz är bara 4Ghz oavsett om det är på ett moderkort för 900:- eller ett för 3000:- Snyggt chassi däremot!

Fast en Ryzen 7 i 4GHZ jobbar ju mindre än vad en 7700K i 5,0GHZ gör i spel?

Samt Ryzen går svalare och har fler kärnor, så ja...jag kan nog säga att Ryzen 7 är framtidssäker trots ''endast'' 4GHZ.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Fast en Ryzen 7 i 4GHZ jobbar ju mindre än vad en 7700K i 5,0GHZ gör i spel?

Samt Ryzen går svalare och har fler kärnor, så ja...jag kan nog säga att Ryzen 7 är framtidssäker trots ''endast'' 4GHZ.

Det har ju med att göra att ryzen inte är lika optimerad för spel som 7700K. Det är ingen diskussion om att 7700K är en bättre spelprocessor än diverse ryzen-prollar. Men som det ser ut just nu med 7700K och extrema värmeproblem på flertalet exemplar så skulle jag inte rekommendera den till någon längre tyvärr.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det har ju med att göra att ryzen inte är lika optimerad för spel som 7700K. Det är ingen diskussion om att 7700K är en bättre spelprocessor än diverse ryzen-prollar. Men som det ser ut just nu med 7700K och extrema värmeproblem på flertalet exemplar så skulle jag inte rekommendera den till någon längre tyvärr.

Exakt, vad händer när spel blir optimerade och Ryzen får visa sin fulla potential? Idag har ju 7700K redan nåt sitt tak i flera spel som älskar mer än 4st riktiga kärnor.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Exakt, vad händer när spel blir optimerade och Ryzen får visa sin fulla potential? Idag har ju 7700K redan nåt sitt tak i flera spel som älskar mer än 4st riktiga kärnor.

Jag tror att spel kommer kunna utnyttja fler kärnor bättre i framtiden, problemet är att man vet inte hur lång tid det tar för det är inte enkelt att optimera för flera kärnor och allting går inte heller att parallellisera så en del saker kommer alltid vara beroende av enkeltrådig prestanda.

Permalänk
Medlem

@Flexon
Det handlar inte bara om kärnor, utan om mikroarkitekturen.

Quake II är i sitt grundutförande är optimerat mot Intels FPU i Pentium II.
Snubben som gjort videon programmerade år 2003 en egen mjukvarurenderare i OpenGL för Quake II optimerad för Athlon XP, och den rullar 45% bättre på Ryzen än Kaby lake.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

@Flexon
Det handlar inte bara om kärnor, utan om mikroarkitekturen.

http://www.youtube.com/v/lN5mxFfkr7g

Quake II är i sitt grundutförande är optimerat mot Intels FPU i Pentium II.
Snubben som gjort videon programmerade år 2003 en egen mjukvarurenderare i OpenGL för Quake II optimerad för Athlon XP, och den rullar 45% bättre på Ryzen än Kaby lake.

Saken är den att spel kanske aldrig optimeras för fler kärnor. Tror knappast att dagens alla esport spel konmer göra det. Dem lär dö ut innan dem någonsin optimeras. Nu snackar vi LoL, cs, dota o allt annat. Om de andra stor spelen gör det vilket alla trodde skulle hända med Amds bulldozer är ju en chansning. Testet snubben i videon försöker förklara kommer aldrig i närheten av verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kommer det inte ett ganska duktigt prisdropp på ryzen rätt snart förresten? Inför threadripper. Inget som syns i svenska butiker ännu?

Inte sannolikt.

http://www.pcworld.com/article/3200040/computers/no-amd-didnt...