bra uppkoppling men dålig hastighet på nedladdning

Permalänk
Medlem

bra uppkoppling men dålig hastighet på nedladdning

Hej Hej!
vi har haft fiber här hemma i några månader och nu börjar min dator få väldigt dålig dataanvändning. min dator har ca 3mbs medans alla andra har 20-40mbs i nerladdnings hastighet. Det är samma problem med upplandningen. jag har ca 10mbs medans dem andra har 70mbs.
vi har rensat min dator från virus med olika tjänster men inget värkar hjälpa. vad ska jag göra?

ps. jag kör trådlöst.

mvh Axel S

Permalänk
Medlem

Till att börja med, pröva med kabel.
Kolla så allt fungerar som det ska först och sedan felsöka det trådlösa.

Och ja du har ju svarat lite på det själv, trådlöst.

Mer än så är svårt att säga utan att veta lite mer exakt information.
router? Dator? Nätverskort?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@ImDuck: kolla vilken standar du har i datorn, tex b,n,ac eller likande, testa att ställa nätverkskortet till endast n eller ac, testa att använda 5ghz bandet om du har ett sådant, har du en slö skrivare på samma wlan kommer allt annat hålla samma hastighet (slöaste klienten bestämmer hastigheten för all)

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Till att börja med, pröva med kabel.
Kolla så allt fungerar som det ska först och sedan felsöka det trådlösa.

Och ja du har ju svarat lite på det själv, trådlöst.

Mer än så är svårt att säga utan att veta lite mer exakt information.
router? Dator? Nätverskort?

Nätverkskortet är en TP-Link modell TL-WN881ND
Det funkar väldigt bra när man använder kabel då jag provat hos en kompis.
Och jag tror inte att det är något med datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@ImDuck: kolla vilken standar du har i datorn, tex b,n,ac eller likande, testa att ställa nätverkskortet till endast n eller ac, testa att använda 5ghz bandet om du har ett sådant, har du en slö skrivare på samma wlan kommer allt annat hålla samma hastighet (slöaste klienten bestämmer hastigheten för all)

//

Ska kolla det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImDuck:

Nätverkskortet är en TP-Link modell TL-WN881ND
Det funkar väldigt bra när man använder kabel då jag provat hos en kompis.
Och jag tror inte att det är något med datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, precis som några skriver här ovan beror det på ditt trådlösa nät. Behöver inte ha med nätverkskortet att göra alls.
Vilket kör du på 2,4 eller 5 GHz?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Nej, precis som några skriver här ovan beror det på ditt trådlösa nät. Behöver inte ha med nätverkskortet att göra alls.
Vilket kör du på 2,4 eller 5 GHz?

2,4 Det andra hittas inte pga av nätverkskortet. Det hittar endast mellan 2,4- 2,4825

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@ImDuck: kolla vilken standar du har i datorn, tex b,n,ac eller likande, testa att ställa nätverkskortet till endast n eller ac, testa att använda 5ghz bandet om du har ett sådant, har du en slö skrivare på samma wlan kommer allt annat hålla samma hastighet (slöaste klienten bestämmer hastigheten för all)

//

Hittade det har N

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImDuck:

Hej Hej!
vi har haft fiber här hemma i några månader och nu börjar min dator få väldigt dålig dataanvändning. min dator har ca 3mbs medans alla andra har 20-40mbs i nerladdnings hastighet. Det är samma problem med upplandningen. jag har ca 10mbs medans dem andra har 70mbs.
vi har rensat min dator från virus med olika tjänster men inget värkar hjälpa. vad ska jag göra?

ps. jag kör trådlöst.

mvh Axel S

Testa att flytta dator och router närmare varandra för att se om du får nån bättring. Inget särskilt bra kort det där.
Bara som ett exempel... Ett sånt här skulle nog förbättra prestanda --> https://www.inet.se/produkt/5406204/d-link-dwa-582-ac1200#spe...