Råd för uppgradering av speldator (främst RAM)

Permalänk
Medlem

Råd för uppgradering av speldator (främst RAM)

Hej, jag har en dator jag köpte ny mars 2013, uppgraderade med ssd, ny GPU, nytt chassi och ny fläkt januari 2016.

Så här ser min dator ut i dagsläget:

CPU - Intel Core i7 3770 @ 3.4GHz - Ivy bridge 22nm

Moderkort - ASUSTeK CG8250_CG8350 (LGA1155

RAM - 3st - A-Data 4GB DDR3 800MHz (hittade inget specifikt namn men har - Part Number HY64C1C1624ZY, om det hjälper)

GPU - Nvidia GeForce GTX 970 4GB

SSD - Samsung 850 EVO 250GB

Jag känner att mitt ram är för långsamt(tror det iaf) och söker byta ut det mot nytt, men när jag försökt läsa på om kompatibilitet olika hastigheter osv. så erkänner jag mig besegrad, så jag söker hjälp med att förstå vad jag borde köpa, tips på hastighet/storlek/typ och även konkreta tips på specifika modeller som jag borde överväga. Vet inte om även CPU:n borde bytas ut eller nåt annat tar gärna emot tankar om det också.

Tack på förhand//Marcus

Permalänk
Medlem

@MG93: Du har 1600 mhz ram så normal hastighet för DDR3 ram och du kan få en liten boost ifall du köper 2133 mhz DDR3 men det är inte värt det.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Ok, trodde jag bara låg på 800MHz.

Det problem jag upplever idag är att spel som Crusader Kings II, Europa Universalis IV och Football Manager går långsamt när det gått ett tag, och jag kan inte spela lika långt som tidigare utan att det börjar gå långsamt, jag antog att det var p.g.a. min RAM, men jag kanske har fel, kan det vara någon annan del som agerar flaskhals?

Permalänk
Medlem

RAM hastighet har mycket lite påverkan. Du kommer märka noll skillnad med snabbare RAM.

Din dator är inte dålig så det är oklart varför du tycker den upplevs långsam. Kan du nämna ett spel du spelar, vilka inställningar du använder på det, och hur du upplever att det är långsamt?

Du kan mäta framerate med till exempel ett program som heter FRAPS (googla).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MG93:

Ok, trodde jag bara låg på 800MHz.

Det problem jag upplever idag är att spel som Crusader Kings II, Europa Universalis IV och Football Manager går långsamt när det gått ett tag, och jag kan inte spela lika långt som tidigare utan att det börjar gå långsamt, jag antog att det var p.g.a. min RAM, men jag kanske har fel, kan det vara någon annan del som agerar flaskhals?

Om spel går långsammare över tid kan det vara ett överhettningsproblem. Ladda ner HWmonitor av CPUID och kolla vad du får för MAX temp på GPU och CPU när du spelar.

Det är definitivt inte RAM hastighet som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexon:

Om spel går långsammare över tid kan det vara ett överhettningsproblem. Ladda ner HWmonitor av CPUID och kolla vad du får för MAX temp på GPU och CPU när du spelar.

Det är definitivt inte RAM hastighet som är problemet.

Min FPS ligger bra till i spel som EUIV och CKII ligger den på 60(vilket borde vara max), CS:GO ligger den som lägst runt 250 tror jag och det mesta jag haft är runt 500.

Har aldrig sett att något varit speciellt högt gällande temp även när jag spelar något av ovan nämnda spel, hade problem med det på min förra dator så detta är något jag försöker hålla koll på, men jag har inte testat HWmonitor så testar den.

Jag har inte överklockat eller liknande på någon komponent är det något jag borde försöka med istället?

Permalänk
Medlem

Vart har du läst att du har 800MHz ram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Vart har du läst att du har 800MHz ram?

I "Speccy"

Men nu när jag läser "dual-channel" så antar jag väl att det betyder 800x2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MG93:

I "Speccy"

https://i.gyazo.com/587bd8349c604ffdfad6b6470f4a41a5.png

https://i.gyazo.com/5f2c2cde7775899ae7e512a0d5df063b.png

Men nu när jag läser "dual-channel" så antar jag väl att det betyder 800x2.

Ja det stämmer, 800x2 dvs. 1600 Mhz RAM innebär det.

Permalänk
Medlem

Nu har jag tagit ner HWMonitor och allt ser bra ut inga max temps på över 53(GPU) förutom:

CPUTIN - 80-91
AUXTIN - 75-77

Vad är dessa värden för nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MG93:

Min FPS ligger bra till i spel som EUIV och CKII ligger den på 60(vilket borde vara max), CS:GO ligger den som lägst runt 250 tror jag och det mesta jag haft är runt 500.

Har aldrig sett att något varit speciellt högt gällande temp även när jag spelar något av ovan nämnda spel, hade problem med det på min förra dator så detta är något jag försöker hålla koll på, men jag har inte testat HWmonitor så testar den.

Jag har inte överklockat eller liknande på någon komponent är det något jag borde försöka med istället?

Om du nu får 60 FPS hela tiden (att det är begränsat till 60 beror på inställningen Vsync) så undrar jag på vilket sätt du upplever att det går långsamt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MG93:

Nu har jag tagit ner HWMonitor och allt ser bra ut inga max temps på över 53(GPU) förutom:

CPUTIN - 80-91
AUXTIN - 75-77

Vad är dessa värden för nåt?

Vet inte säkert men om CPU package och separata cores ser bra ut samt GPU så är det ingen fara. Men du ska kolla MAX tempen efter att du har spelat ett tag annars är det ingen mening med det, det är ju när den arbetat ett tag som den blir varm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexon:

Om du nu får 60 FPS hela tiden (att det är begränsat till 60 beror på inställningen Vsync) så undrar jag på vilket sätt du upplever att det går långsamt?

Inte hela tiden men nästintill hela tiden, däremot så kan den sjunka till typ 1 om man pausar för att inget rör sig(nästan) och när det börjar gå långsamt eller lagga lite så kan den sjunka en del har jag för mig.

Kollade extra nog nu och ser att efter 110år ingame så ligger den nu mellan 52-56FPS på lägsta hastighet och paus på högsta lägger den sig mellan c:a 23-30FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexon:

Vet inte säkert men om CPU package och separata cores ser bra ut samt GPU så är det ingen fara. Men du ska kolla MAX tempen efter att du har spelat ett tag annars är det ingen mening med det, det är ju när den arbetat ett tag som den blir varm.

Har spelat ända sen jag startade tråden(EUIV) och det ser bra ut, såg att GPU:n var uppe på 58 som max men knappast nån fara där heller väl? Det krävs väl åtminstone över 70 för att man ska oroa sig om jag kommer ihåg rätt.

Permalänk
Medlem

Skulle nog nöja mig med 1600MHz personligen

Permalänk
Medlem

Ska du byta något så ska du köpa ett begagnat 980ti möjligen ett 1070. Vill du högre får du nog köpa nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Ska du byta något så ska du köpa ett begagnat 980ti möjligen ett 1070. Vill du högre får du nog köpa nytt.

Jag uppgraderade grafikkort förra året(jan) så även om jag vet att det finns mycket bättre väntar jag nog med det eftersom att jag är snål och det är väldigt dyrt.

Tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av MG93:

Inte hela tiden men nästintill hela tiden, däremot så kan den sjunka till typ 1 om man pausar för att inget rör sig(nästan) och när det börjar gå långsamt eller lagga lite så kan den sjunka en del har jag för mig.

Kollade extra nog nu och ser att efter 110år ingame så ligger den nu mellan 52-56FPS på lägsta hastighet och paus på högsta lägger den sig mellan c:a 23-30FPS.

Att FPS går ner när du höjer hastigheten som tiden går i ett spel betyder att processorn inte hänger med att uppdatera spellogiken.

Permalänk
Medlem

Ser nu att min GPU som "värst" går upp på precis över 70 grader men samtidigt så ligger min stora fläkt(som väl egentligen är för cpu) på endast max 41%. Är det värt att försöka manuellt höja den? Min GPUfläkt ser jag endast i RPM vilket man väl inte får ut direkt mycket info av.