Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Nog för att jag gillar mina He400i, men jag skulle inte tacka nej till ett par He560...

Gillar ju HE400i, men bättre än OPPO PM-2 eller masor med andra lurar? Njae, vettisjutton...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Berätta istället vilka lurar för +10k som du jämfört med. Att bara säga +10k jämförelser är vagt och säger ingenting.

Ultrasone kanske?

Skrivet av Србо:

Inget som jag svalt, dom är så pass bra, är inte bara Ljud & Bild som hyllar dom och jämför med lurar som kostar mer än 10000.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilka mer då (förutom What Hifi)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Inget som jag svalt, dom är så pass bra, är inte bara Ljud & Bild som hyllar dom och jämför med lurar som kostar mer än 10000.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du inte svara på frågan?

Skrivet av Србо:

Inget standardtrick för Ljud & Bilds recensioner. Jag har lyssnat på lurar för över 10000kr och I400 kan med rätta jämföras med många av dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Du nämner många +10k. Berätta gärna vilka du anser att de kan jämföras med.

Permalänk
Medlem

Har en kompis som vill sälja sina Schiit Magni 2 Uber och Modi 2 Uber. Hade tänkte använda dom till HD650s. Någon som testat den kombon eller har något att säga om det? Han ska ha 2K för båda.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

@maLakai: Funkar bra, men skulle för säkerhets skull provlyssna det innan. Vet att många gillar den kombon men jag hade lite svårt för den. Rimligt pris i alla fall.

Permalänk
Medlem

Har beställt en ny synt och mina gamla lurar strular. Behöver ett par neutrala lurar som är overear och går att ha på sig ett par timmar utan att de blir obekväma.
Prisklass typ 800 - 1200:-
Vad finns det som ni kan tipsa om?

Visa signatur

Racing to the limit , and beyond !!

Permalänk
Skrivet av maLakai:

Har en kompis som vill sälja sina Schiit Magni 2 Uber och Modi 2 Uber. Hade tänkte använda dom till HD650s. Någon som testat den kombon eller har något att säga om det? Han ska ha 2K för båda.

Eftersom det är din vän låter han nog dig låna dom en stund för provlyssning. Priset var det inget fel på iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

@maLakai: Funkar bra, men skulle för säkerhets skull provlyssna det innan. Vet att många gillar den kombon men jag hade lite svårt för den. Rimligt pris i alla fall.

Varför hade du svårt för den? Provade hos honom med HE-400i, men inte testat med mina HD650.

Skrivet av Hifisnubben:

Eftersom det är din vän låter han nog dig låna dom en stund för provlyssning. Priset var det inget fel på iaf.

Grejen han precis flyttat 25mil härifrån så lite svårt bara låna över dom. Ska fundera på det

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diesel:

Har beställt en ny synt och mina gamla lurar strular. Behöver ett par neutrala lurar som är overear och går att ha på sig ett par timmar utan att de blir obekväma.
Prisklass typ 800 - 1200:-
Vad finns det som ni kan tipsa om?

AKG K240?

Skrivet av maLakai:

Varför hade du svårt för den? Provade hos honom med HE-400i, men inte testat med mina HD650.
Grejen han precis flyttat 25mil härifrån så lite svårt bara låna över dom. Ska fundera på det

Tyckte diskanten lät hård/metallisk vilket inte passade ljudsignaturen hos HD650. Tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diesel:

Har beställt en ny synt och mina gamla lurar strular. Behöver ett par neutrala lurar som är overear och går att ha på sig ett par timmar utan att de blir obekväma.
Prisklass typ 800 - 1200:-
Vad finns det som ni kan tipsa om?

hd598cs. Kan köpas på amazon för drygt en tusenlapp. Har hd598se och den väger väldigt lite och är mycket komfortabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Har en kompis som vill sälja sina Schiit Magni 2 Uber och Modi 2 Uber. Hade tänkte använda dom till HD650s. Någon som testat den kombon eller har något att säga om det? Han ska ha 2K för båda.

Tror inte du kan hitta bättre för priset. Köp! Detta givet att du inte har någon förstärkare i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

hd598cs. Kan köpas på amazon för drygt en tusenlapp. Har hd598se och den väger väldigt lite och är mycket komfortabel.

Men inte särskilt neutrala.

Permalänk

Tack för tipsen ska kolla på dem! Hade planen varit att byta ut högtalarna helt mot hörlurar hade 20 000kr för hörlurar inte varit ett problem. Jag kommer ha min högtalare för musik. Grannarna har klagat på film och spel. Mullrande basen går genom väggarna. Musik har inte samma bas.
Och film/spel behöver inte ha samma kvalitet på ljud som att lyssna på musik. Inte samma fokus på det för mig då. Jag behöver något som klarar av den mullrande basen. Ersätter en subwoofer i stort sett. Sen ska inte resten av frekvenser låta helt skit för det.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Inaktiv

@Tenkai Star: Bullrande och lite överdriven bas? Inte ens värt att titta på HE400i. De har lätt tillbakadragen bas och är väldigt kontrollerad. Dock jämn och fin. Det är planar bas helt enkelt. HyperX Cloud är ett vettigare val om man inte kan tänka sig tillbakadragen bas, men samtidigt söker neutrala lurar, och aningen bullrigare bas. Nästan så jag överväger att sälja mina HE400i, och köpa på mig ~5 par Cloud..
Basigare lurar har jag dock inga nya tips om, speciellt då det inte intresserat mig speciellt. Tror på X2 för subwoofer-känslan.
Edit: Kanske Sonys XB serie kan vara något? Bara hört att de ska ha mycket bas.

Permalänk
Medlem

@Tenkai Star: Kolla på de här också: http://www.ebay.com/itm/DENON-AH-D7000-Headphone-Ultra-Refere.... Finns dock till betydligt bättre priser om du t.ex. kollar på Head-Fi.

Permalänk
Inaktiv

@Laine: har ett ställ till mina Sennheiser HD650, för dem ska det vara en punkt som håller dem uppe. HD 650 har ett glapp i mitten där jag hänger mina lurar, runt 1.5-2.0cm brett. Nuvarande ställ är köpt på ebay för en massa år sedan. Mina AKG K7xx hänger i metallen, ovanför huvudskyddet som är den mjuka delen.

Inte varit i tråden på ett tag, 3 sidor att läsa i kapp

Permalänk
Medlem

Halloj! Skulle behöva lite hjälp från folk som kan ljud.

Jag har ett par nyinköpta Fidelio X2 som jag är riktigt nöjd med, inkopplade till datorn. Spelar i huvudsak musik, via Google Play Music (blir ev utbytt mot Spotify inom en framtid), och spelar lite grann - fokus dock på musiken. Nu undrar jag om jag skulle uppleva någon förbättring i ljudkvalitet om jag köpte antingen ett internt/externt ljudkort eller en USB-DAC, eller liknande.

Idag har jag inget separat ljudkort alls utan följande moderkort:
Gigabyte GA-Z97X-UD3H-BK Black Edition

Upplever att ljudet (för musik) är riktigt bra, men förmodligen mest för att jag inte har så mycket att jämföra med - hörlurarna som X2'orna ersatte var ganska kassa så X2'orna i sig har gjort mycket för att förbättra ljudupplevelsen.

Har egentligen kollat mest på DAC'ar att koppla in, men möjligt att ett ljudkort skulle funka lika bra eller kanske bättre? Följande DAC'ar har jag kikat på:
HiFime Sabre 9018 DAC - https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4098533
Audioquest Dragonfly Black - https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3681370

Ljudkort har jag ingen aning om.

Är det nån som har tips på lämpligt ljudkort (externt eller internt) och kanske kan förklara skillnaden på att ha ljudkort eller en DAC i mitt specifika fall?
Alternativt, behöver jag ingen extra komponent alls kanske? Har läst att X2'orna är ganska lättdrivna så då kanske det inte finns poäng att köpa nåt...?

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

@roadrun: Upplever du inga störningar eller liknande så är det onödigt att köpa något sådant. Men du kan ju gå till klubben och provlyssna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@roadrun: Jepp som sagt, i första hand en hörlursförstärkare sedan DAC, eller en amp/dac kombo med en gång. Bara för det ska jag se om min Fiio E10 fungerar med nya moderkortet.

Permalänk
Medlem

Okej, så en DAC behövs i första hand om man upplever störningar?
Och hörlursförstärkare, behövs den bara om man har svårt att driva hörlurarna eller finns det andra fördelar?
Fiio E10 är en amp/dac-kombo som jag fattar det - är det nåt som rekommenderas för X2'er, eller finns det nåt annat?

När är det vettigt att kolla på ljudkort, är det mer om man vill ha ut flerkanalsljud eller så?

Tack för tålamodet, som sagt ingen koll på detta

Permalänk
Medlem

Googlade lite mer och verkar som om de flesta inte tycker att det behövs nåt till X2 om de redan låter bra. Skulle jag byta upp mig mot några andra lurar får jag börja kolla på amp/dac-kombo.
Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av roadrun:

Googlade lite mer och verkar som om de flesta inte tycker att det behövs nåt till X2 om de redan låter bra. Skulle jag byta upp mig mot några andra lurar får jag börja kolla på amp/dac-kombo.
Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis, låter det bra, ändra inte. Klokt beslut!

Permalänk
Medlem

Finns det några schyssta isolerande hörlurar för runt tusenlappen? Passiva då, inte aktiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Eller DAC om det behövs.

Har väl inget tak på pris riktigt. Hemmabiosystemet kostade 30k+ så det får kosta. Men ska lurarna kosta 5000kr ska det ju klart vara motiverat.
Komfort är ju viktigt men det är ju sånt man kommer vara tvungen att testa själv ändå. Men over ear skulle jag tro.
Och klart mer fokus på upplevelse än tävlingsinriktat.

Måste säga att det jag kan tänka på är HifiManns lurar som är tämligen trevliga med djup bas, sitter skönt och är enligt mig bra, men det är för musik. Tror att för film skulle ajg vilja själv ha lite roligare lur och tror att några av SONY's dyrare hörlurar kanske skulle kunna vara intressanta. Har lite dålig koll, men testade en av deras modeller runt 4k som var en trevlig historia. Jag är själv inte en SONY person för musik, men för film och spel med mycket inlevelse skulle jag nog mycket väl kunna tänka mig dem.

Så tyvärr, har itne så mycket att komma med, utan jag följer nyfiket fortsättnignen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av roadrun:

Okej, så en DAC behövs i första hand om man upplever störningar?
Och hörlursförstärkare, behövs den bara om man har svårt att driva hörlurarna eller finns det andra fördelar?
Fiio E10 är en amp/dac-kombo som jag fattar det - är det nåt som rekommenderas för X2'er, eller finns det nåt annat?

När är det vettigt att kolla på ljudkort, är det mer om man vill ha ut flerkanalsljud eller så?

Tack för tålamodet, som sagt ingen koll på detta

X2 behöver ingen AMPning, däremot kan du, om du har otur, uppleva störnignar via ljudet från moderkortet och en separat DAC kan då råda bot på detta. I mitt tycke kan du ganska elnkelt och billigt få bättre ljud. Just min E10 och X2 kombination anser jag vara en väldigt prisvärd kombo. Den slår ju itne dyrare, men för en ganska vettig peng får man en rejäl skjuts uppåt i ljudet.

Permalänk
Skrivet av Foolwolf:

Måste säga att det jag kan tänka på är HifiManns lurar som är tämligen trevliga med djup bas, sitter skönt och är enligt mig bra, men det är för musik. Tror att för film skulle ajg vilja själv ha lite roligare lur och tror att några av SONY's dyrare hörlurar kanske skulle kunna vara intressanta. Har lite dålig koll, men testade en av deras modeller runt 4k som var en trevlig historia. Jag är själv inte en SONY person för musik, men för film och spel med mycket inlevelse skulle jag nog mycket väl kunna tänka mig dem.

Så tyvärr, har itne så mycket att komma med, utan jag följer nyfiket fortsättningen!

Hembiobutiken i Sundbyberg ligger ett stenkast bort så tänkte gå dit och lyssna lite och be om tips Frågade när jag följde med en polare dit och då sa han någon Sony lur.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Jag har kört mina DT 770 Pro 80 Ohm tillsammans med min O2+ODAC-kombo ett tag nu. Jag tycker att de är lite väl vassa i diskanten. Märker att jag får ont i öronen efter en tids lyssning, något jag inte får med mina Fidelio X2. Jag tycker inte heller att basen är så bra som jag hade hoppats på. Jag funderar nu på att sälja dem och skaffa Audio Technica ATH-M50x eller Sony MDR-1A istället då jag uppfattar dem som lite "snällare och basigare" att lysna på. Kommentarer?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Inaktiv

@wixia: Provlyssna och se vad du själv tycker
MDR-1A lär dock dra noll nytta av förstärkaren. Personligen hade jag troligen letat bland dyrare varianter och sparat ett tag. Men sure, de är nog lite snällare highs på dom. Annars så är B&O lurarna egentligen bättre, enligt mig. Lite snällare highs, mindre hopp o skutt i frekvenskurvan. De är lite trista p g a det, men klart härliga för att lyssna en längre tid utan något obehag. Om de passar ens huvud d v s.
M50X tänker jag inte uttala mig om så mycket. De vart bara ett nej efter några minuter på huvet.

Permalänk
Medlem

Är nu dags att skaffa nya hörlurar och tänkte fråga här där folk som kan mer om detta än mig kanske kan hjälpa.

Jag kommer använda dem enbart vid datorn för gaming och musik i första hand. Gaming har större vikt men de behöver vara bra till musik också.
Har en budget på 1500kr, vill ha slutna lurar som är Over-Ear med en bra bas men som inte helt dränker de andra registren.

Tittade på Audio Technica ATH-M50x men har läst att månag inte gillar dom så tänkte att jag frågar här innan jag köper något som jag kanske kommer ångra.

Permalänk
Medlem

Hej alla ,
söker en audio splitter cable till sonens Tiamat 7.1 lurar , den vänstra kabeln i bilden nedan

Någon som vet var och om man kan få tag på sådan? ***bort/mod***

§9 /screamin-daemon, moderator