Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Microsoft lanserar Windows 10 China Government Edition

Permalänk
Medlem

Sånt här är alltid intressant hur ett land "anser" sig ha mera rätt till visa saker och struntar överenskommelser som gjorts. Fast å andra sidan verkar de ju inte vara bekanta med ord som demokrati eller rättvisa så man är ju inte förvånad.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AKA_Rappen:

Sånt här är alltid intressant hur ett land "anser" sig ha mera rätt till visa saker och struntar överenskommelser som gjorts. Fast å andra sidan verkar de ju inte vara bekanta med ord som demokrati eller rättvisa så man är ju inte förvånad.

Ja de tog ju Tibet med våld redan på femtiotalet.
De är också Kina som hållit Nordkorea under armarna,
Synd om deras grannar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

*Facepalm*

Man behöver endast läsa rubriken för att inse att detta är den mest löjeväckande lanseringen någonsin. Nya Windows CE (China Edition)
Hade de marknadsfört mot vanliga konsumenter hade den nog hetat något i stil med: "Windows 10 Peoples Republic Edition".
Synd då Lenovo gör bra prylar men inte respekterar integriteten för fem yuan.

Edit: Personligen anser jag att det är dåligt att företag som Microsoft är tillmötesgående när det kommer till att specialanpassa versioner för (enl. min åsikt) diktaturer. Det underminerar deras renommé en aning.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Är det så mycket annorlunda från att NSA/USA kan få fram uppgifter om använder av iOS/Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SirMacke:

Låter som en version som alla borde ha.

Spontant så har jag nog ändå hellre ett Windows som sköts och uppdateras av Microsoft än ett tredjepartsföretag.

Och den här versionen lär ju inte samla in mindre information än vanliga versionen, utan det är en kontrollfråga från Kinesiska statens sida.

Permalänk
Inaktiv

Jag vet om att dom gör exakt samma sak för oss i europa och för amerikanerna men det känns ändå förjävla äckligt av dom när dom utan att skämmas släpper en government edition. Sen tycker jag att det är mycket märkligt att dom horar ut sin produkt såhär när vi ändå betalar för den, höj priset istället och be alla stater att dra åt helvete med sina smutsiga pengar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mirialia:

Är det så mycket annorlunda från att NSA/USA kan få fram uppgifter om använder av iOS/Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är det, Kina är en diktatur.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Som jag förstått så blev MS tvungna att plocka ut allt sådant (OneDrive, Telemetry o.s.v.) från OS'et för att det skulle få användas. Vilket skulle innebära att det måste byggas nytt från grunden upp i samarbete med kinesiska myndigheter för att säkerställa att det blir som de vill ha det, och att MS inte gör något fuffens som ändå skickar information off-shore.

Tveksam till att de gick så långt, för detta krävs kodgranskning från deras regering som då måste ha tillgång till hela källkoden för Windows, och även då är det inte direkt uppenbart. Snarare är det helt enkelt att de litar på MS att de har stängt av allt eller dirigerat det till dom istället med tanke på hur de redan övervakar sina medborgare, och har ett par klausuler i kontraktet om det inte är så så lär de åka på kontraktbrott mm.

Mer än ett par black box granskningar för att se om det stämmer skulle jag tvivla de har tid eller resurser att göra.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av anon59807:

Jag vet om att dom gör exakt samma sak för oss i europa och för amerikanerna men det känns ändå förjävla äckligt av dom när dom utan att skämmas släpper en government edition. Sen tycker jag att det är mycket märkligt att dom horar ut sin produkt såhär när vi ändå betalar för den, höj priset istället och be alla stater att dra åt helvete med sina smutsiga pengar.

Jag tror inte att det är pengar det handlar om här utan marknadsdelar. Om inte Microsoft skulle fixa en sånhär version så skulle användarna vara fast med windows 7 i Kina. Det kanske inte är så farligt nu. Men efter ett tag så kommer det bli jobbigt för användarna i Kina att köra program som utvecklas till windows 10.

I och med att Microsoft redan nu håller på att fasa ut windows 7 så tror jag att Kinas regering börjat kolla på alternativ. Om inte Windows är ett av dessa alternativ så skulle det kunna få ganska stora konsekvenser för Microsofts marknadsdelar. Om Microsoft tappar sin dominas i Kina skulle det kunna smitta av sig till resten av Asien. Detta kommer göra det jobbigt för Microsoft då dom inte kommer ha monopol längre. Om dom inte har monopol är det mycket enklare för användare och företag att byta. Detta innebär att Microsoft behöver något annat än "Vi är störst, och nästan allt går att köra på våran platform" för att locka användare. (Vilket kommer troligvis innebära att dom inte kommer kunna ta ut lika mycket vinst som innan)

Kanske Kina är tillräckligt stort för att deras marknad skulle kunna hålla sig kvar med windows 7. Men jag tror inte att Microsoft skulle vilja investera mycket pengar i att uppdatera en gammal windows version specifik för Kina marknaden. Nu har dom istället gjort lite små ändringar i windows 10 för att lösa problemet.

Permalänk
Medlem

Låter som en ganska rimlig åtgärd från Kinas sida.

Borde inte våran publika sektor kräva en "Windows 10 Sweden Government Edition" variant för att uppfylla de datalagringsdirektiv vi har eller räcker det med att MS lovar att inte skicka vidare?

Permalänk
Skrivet av superegg:

Hmm sa dom inte att dom skulle bara ha ett OS tycker jag får höra flera nu.

Windows 10
Windows 10S
Windows 10 China Government Edition

Då kunde dom gjort ett OS som är mer som Windows 7 utan Appar och klassisk utseende.

Hoppas att dom släpper Windows 10 klassisk utan appar med klassisk utseende.

Windows 10 LTSB utgåvor är helt fri från Windows Store, Appar, Edge, Cortana, dock inte klassiskt utseende.

Permalänk
Inaktiv

FRA är som Nordkorea och DDR

@FakeNinja: Eller en svensk FRA version. Svenskar är ju mera övervakade än vad DDR medborgarna någonsin var

Permalänk
Inaktiv

"Man ska inte kasta sten när man sitter i ett glashus"

Skrivet av Ratatosk:

Ja de tog ju Tibet med våld redan på femtiotalet.
De är också Kina som hållit Nordkorea under armarna,
Synd om deras grannar.

Ungefär som när Sverige annekterade Skåne, Halland, Bohuslän, Härjedalen, Blekinge och Gotland med våld ! Eller när illegala Europeiska invandrare kom till Amerika , dödade miljoner indianer och snodde deras land . "Man ska inte kasta sten när man sitter i ett glashus"----gammalt ordspråk

Permalänk
Inaktiv

FRA övervakar alla svenskar

Skrivet av Ratatosk:

Ja det är det, Kina är en diktatur.

I så fall är Sverige också en diktatur...Svenskar är lika övervakade som nordkoreaner, kineser eller som medborgarna i gamla DDR var. FRA övervakar all trafik på Internet, läser email osv. osv. Det existerar ingen personlig integritet längre. Dessutom så är man tvingad att lyssna och se på den statliga TV propagandan i Sverige och dessutom BETALA för det. För att inte tala om den likriktade svenska pressen !

Permalänk

Undrar om "privacy" inställningarna stänger av allt nu (det gör det inte med vanliga Win 10), eller om allt bara styrs om till China istället...

Permalänk
Medlem

Jag kallar Windows 10 China Edition för bara Windows 10 C där C står för censur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon284586:

Ungefär som när Sverige annekterade Skåne, Halland, Bohuslän, Härjedalen, Blekinge och Gotland med våld ! Eller när illegala Europeiska invandrare kom till Amerika , dödade miljoner indianer och snodde deras land . "Man ska inte kasta sten när man sitter i ett glashus"----gammalt ordspråk

Du menar för flera hundra år sedan?
Vi har blivit civiliserade sedan dess.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dark Defender:

Jag tror inte att det är pengar det handlar om här utan marknadsdelar. Om inte Microsoft skulle fixa en sånhär version så skulle användarna vara fast med windows 7 i Kina. Det kanske inte är så farligt nu. Men efter ett tag så kommer det bli jobbigt för användarna i Kina att köra program som utvecklas till windows 10.

I och med att Microsoft redan nu håller på att fasa ut windows 7 så tror jag att Kinas regering börjat kolla på alternativ. Om inte Windows är ett av dessa alternativ så skulle det kunna få ganska stora konsekvenser för Microsofts marknadsdelar. Om Microsoft tappar sin dominas i Kina skulle det kunna smitta av sig till resten av Asien. Detta kommer göra det jobbigt för Microsoft då dom inte kommer ha monopol längre. Om dom inte har monopol är det mycket enklare för användare och företag att byta. Detta innebär att Microsoft behöver något annat än "Vi är störst, och nästan allt går att köra på våran platform" för att locka användare. (Vilket kommer troligvis innebära att dom inte kommer kunna ta ut lika mycket vinst som innan)

Kanske Kina är tillräckligt stort för att deras marknad skulle kunna hålla sig kvar med windows 7. Men jag tror inte att Microsoft skulle vilja investera mycket pengar i att uppdatera en gammal windows version specifik för Kina marknaden. Nu har dom istället gjort lite små ändringar i windows 10 för att lösa problemet.

Fast dom har ju redan släppt Windows 10 så att dom skulle vara fast på Windows 7 eller 8 stämmer ju inte. Möjligen skulle dom inte få sälja Windows 10 i kina utan all skit dom lagt in nu men det är ju en helt annan sak. En stor anledning till att Kina kan hålla på som dom gör nu med att mörda meningsmotståndare osv är ju för att företag som microsoft och blötdjur som löfven inte vågar/vill sätta sig emot.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Du menar för flera hundra år sedan?
Vi har blivit civiliserade sedan dess.

Ja väldigt civiliserade!

Vi tror vi har rätt i allting, vi ser ner på andra länder, våra politiker gör inget annat än att bråka istället för att samarbeta.
Dom flesta är väldigt inskränkta och naiva angående det mesta, vi hjälper oftast inte dom utsatta eller behövande i vårat eget land.
Brotten ökar, morden ökar, sjukvården blir sämre och sämre.
Vad är det som gör oss så himla civiliserade?

Samt bara för att det är en diktatur så är inte automatiskt allting dåligt och sämre.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Skrivet av anon59807:

Fast dom har ju redan släppt Windows 10 så att dom skulle vara fast på Windows 7 eller 8 stämmer ju inte.
Skickades från m.sweclockers.com

Kanske för den vanliga användaren. Men myndigheterna var fast. Jag citerar artikeln ifråga:
"Detta då myndigheter i landet bannlysts från att använda Windows 8 eller senare efter att det uppdagats att information som samlats in från användare läckt ut."

Jag speculerar att om myndigheterna skulle lyckas etablera ett alternativt OS så skulle nog det kunna smitta av sig till resten. Där med gick Microsoft med på detta då dom inte vill förlora marknadsdelar i Kina. Jag gissar på att dom följer logiken "Om inte vi gör det kommer någon annan göra det". Så varför skulle dom följa moraler när det kan kosta dom deras marknadsdominans? Tror inte heller att det kommer bli så mycket dålig PR för dom heller. Om dom lyckats leva igenom windows 10 och Xbox one tror jag inte många kommer sluta köra windows för detta.

Detta är så klart bara vad jag tror. Det är inget universellt faktum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dark Defender:

Kanske för den vanliga användaren. Men myndigheterna var fast. Jag citerar artikeln ifråga:
"Detta då myndigheter i landet bannlysts från att använda Windows 8 eller senare efter att det uppdagats att information som samlats in från användare läckt ut."

Jag speculerar att om myndigheterna skulle lyckas etablera ett alternativt OS så skulle nog det kunna smitta av sig till resten. Där med gick Microsoft med på detta då dom inte vill förlora marknadsdelar i Kina. Jag gissar på att dom följer logiken "Om inte vi gör det kommer någon annan göra det". Så varför skulle dom följa moraler när det kan kosta dom deras marknadsdominans? Tror inte heller att det kommer bli så mycket dålig PR för dom heller. Om dom lyckats leva igenom windows 10 och Xbox one tror jag inte många kommer sluta köra windows för detta.

Detta är så klart bara vad jag tror. Det är inget universellt faktum.

Låt dom göra sitt eget operativsystem då, dom kommer hamna ändå mer efter och folket kommer revoltera snabbare när dom märker att allt dom har tillgång till är något hemmasnickrat, antagligen sämre, alternativ. Att staten bestämmer att dom inte kan ha Windows 7 längre utan måste ha nytt ser jag absolut inte som en förklaring eller förmildrande omständighet snarare tvärtom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Undra hur mycket information hamnar hos kinesiska myndigheter? Förmodligen ingen större skillnad mot den vanliga. Bara att allt hamnar i kina istället för USA.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@TappadBakom: Förmodligen mer då kina är en utpräglad millitärdiktatur av kommunistisk art och angivarstat i klass med självaste DDR. Ingen går säker i CCP's Kina och säger man emot så vaknar man utan njurar (om man ens vaknar upp)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

@Camridge: Kan du säga EN ENDA sak som är bättre i PRC över sverige? Nej? trodde inte det heller.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av anon284586:

Ungefär som när Sverige annekterade Skåne, Halland, Bohuslän, Härjedalen, Blekinge och Gotland med våld ! Eller när illegala Europeiska invandrare kom till Amerika , dödade miljoner indianer och snodde deras land . "Man ska inte kasta sten när man sitter i ett glashus"----gammalt ordspråk

Ja och USA hade slavar för inte så länge sen. Det betyder inte att dom nu inte får tycka att det bryter mot mänskliga rättigheter och att man gör allt man kan för att motverka det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det enda Microsoft gör är att följa den nya "data protection law" som börjar gälla i Kina nu till sommaren.
https://content.next.westlaw.com/4-519-9017?transitionType=De...

Denna lagen kommer även att påverka mer eller mindre alla större västerländska företag som har intressen i landet.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Låter som en version som alla borde ha.

Hade hellre låtit Microsoft ta min information än ett random företag i kina.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StarChild42:

Windows 10 LTSB utgåvor är helt fri från Windows Store, Appar, Edge, Cortana, dock inte klassiskt utseende.

Det måste jag kolla mer på tack för det!

Vet du hur man byter ut visa menyer i Windows 10 så att det kan blir så klassiskt utseende som det går?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja det är det, Kina är en diktatur.

Och det är demokrati när ~20% av befolkningen bestämmer utvecklingen i landet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Ja, det var aprilskämts-varning på detta, men sant. Att Microsoft har gått med på att utveckla detta och vinner MS någon prestige på detta? Hur mycket kostar detta projekt Kina?

Vad kör ryska regeringen och dess ministerier? Är det ett Linux-hopkok?

Visa signatur

Spel jag uppskattar: State of Decay 2 │ World of Tanks │ Fallout 4 │ The Settlers - Rise of an Empire gold edition │ Command & Conquer │ Half-Life │ World of Warships │ Sims 3 │ Cities Skylines
I can rest easy knowing that Wolfgang is rotting in hell. Thank you. Did you need anything?