Permalänk
Medlem

Ska man slå till?

https://www.inet.se/produkt/5400049/evga-geforce-gtx-1080-8gb...

Har just nu ett "sketet" MSI 970 och en 1440p skärm... Impulsköp?

Permalänk
Medlem

Om du tycker det är värt sex tusen kronor så!

Permalänk
Medlem

Hur ser din dator ut i övrigt?

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3.8, GTX 1060, 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Om du tycker det är värt sex tusen kronor så!

Jo jag tycker det men frågan är ju vad plånboken säger... Har råd men vill spara lite tills jag skaffar körkort också

Skrivet av Håkis:

Hur ser din dator ut i övrigt?

i7 4790k @4.4GHz
16GB DDR3 @1600MHz
Tillräckligt med HDDs och en SSD
En Corsair HX750W eller nåt PSU

Permalänk
Medlem
Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Var inte dum nu bara kör på det viktiga först, dvs grafikkortet.

Skämt åsido, hade jag varit i din sits så skulle jag satsa på körkortet först och främst, man vet aldrig hur mycket man kommer behöva spendera på det. Väldigt olika från person till person.

Permalänk
Medlem

Visste att det finns lite såna erbjudanden men inte att det fanns nu!

Skrivet av Friterad:

Var inte dum nu bara kör på det viktiga först, dvs grafikkortet.

Skämt åsido, hade jag varit i din sits så skulle jag satsa på körkortet först och främst, man vet aldrig hur mycket man kommer behöva spendera på det. Väldigt olika från person till person.

Dum som jag var skaffade jag mitt 970 bara en vecka innan 1060 släpptes... Visst, var second hand och för 2k men känns fortfarande lite dumt då jag inte ens haft det i ett år

Permalänk
Medlem

Det gäller bara att komma ihåg de där jävla cashback kampanjerna
Jag köpte min 6700k med passande moderkort som båda låg på Intels cashback kampanj, höll koll på datumet då det tidigast gick att skicka in och sedan glömde jag bort det ändå och kom på det igen någon vecka efter sista inskickningsdatum

Men som Friterad säger så skulle jag nog fixat körtkortet först och sedan om det fortfarande finns pengar kvar kollat på hårdvara till datorn.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Men som Friterad säger så skulle jag nog fixat körtkortet först och sedan om det fortfarande finns pengar kvar kollat på hårdvara till datorn.

Just lite det jag vill, men kommer sommarjobba i sommar och få runt 9-10k, + sen fyller jag år och jul en månad efter det, samt nyår och studentpresenter om jag inte tagit körkort innan

Permalänk
Medlem

mitt 970 kommer tuffa på tills nästa generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misk99:

mitt 970 kommer tuffa på tills nästa generation

Har du en 1440p skärm? Maxar du dina spel?

Permalänk
Medlem

@StickanN: Kör på 1080p så självklart mer värt för dig

Permalänk
Permalänk
Medlem

Impulsköp inte, förstår att suget finns efter fler fps. Men ett färdigfinansierat körkort slår det alla gånger i veckan.
Du klarar dig fint med ett 970, kör på det tills det verkligen inte hänger med och ta ett nytt beslut senare i höst isåfall.

Med det sagt så skulle jag oavsett situation, avvaktat lite på hur AMD:s release påverkar priserna(om det nu kommer göra det).

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av StickanN:

Visste att det finns lite såna erbjudanden men inte att det fanns nu!

Dum som jag var skaffade jag mitt 970 bara en vecka innan 1060 släpptes... Visst, var second hand och för 2k men känns fortfarande lite dumt då jag inte ens haft det i ett år

Ett GTX970 duger fortfarande till det mesta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Känner igen det där vännen, nyss köpt mig en dator med Geforce 1060 GTX och funderar på köpa ett 1080 GTX. Så jag säger ju ja för jag känner igen mig själv i hur du tänker. Men prioritera nu och gör det viktigaste först.

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

Instämmer med Valonen, prioritera körkortet. Är det minsta lilla tvekan om huruvida du har råd till det om du köper nya datorgrejor, glöm bara dem.

Du kommer säkert plugga vidare eller i alla fall flytta hemifrån inom ganska kort. Det både gör det stökigare/dyrare att ta körkortet, och du ska inte ge dig fan på att du har råd att skaffa dig och äga en bil när du precis flyttat hemifrån. Du kan underlätta det där otroligt mycket om du kan övningsköra och konsolidera din körning i familjens bil efter att du tagit körkortet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ja klart du ska passa på om du känner för behov speciellt om du kör med 1440p upplösning så lär de känna mer flyt i spel. GTX 1080 vs GTX 970

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Misk99:

mitt 970 kommer tuffa på tills nästa generation

Samma för mig, mitt GTX 970@1500/2000MHZ toppar 58c med en Morpheus kylare

Skulle det bli så är det ett till 970 för att köra SLI med.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misk99:

mitt 970 kommer tuffa på tills nästa generation

Det trodde jag att mitt 290x skulle göra också, men vips o så satt jag på ett 1080.

Jag ångrar det dock inte en sekund, det var värt det bara av det faktum att alt+Tab ur fullskärm är instant medans det med det förra grafikkortet blinkade en miljard gånger... (typ 3). Även i ett krävande spel som GtaV kommer jag ur fullskärm innan jag ens hinner ta upp fingrarna från tangenterna.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av StickanN:

https://www.inet.se/produkt/5400049/evga-geforce-gtx-1080-8gb...

Har just nu ett "sketet" MSI 970 och en 1440p skärm... Impulsköp?

Om du är innehavare av en 1440P skärm och känner en stark drift att uppgradera skulle jag säga utan att tveka att slå till!

Men....om du har lite is i magen så vänta ett slag och se vad AMD har att erbjuda med Vega.

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av theo0019:

Det trodde jag att mitt 290x skulle göra också, men vips o så satt jag på ett 1080.

Jag ångrar det dock inte en sekund, det var värt det bara av det faktum att alt+Tab ur fullskärm är instant medans det med det förra grafikkortet blinkade en miljard gånger... (typ 3). Även i ett krävande spel som GtaV kommer jag ur fullskärm innan jag ens hinner ta upp fingrarna från tangenterna.

Går även nån sekund för mig att tabba ur spel, verkar ju vara mjukvarorelaterat.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

behöver du körkort snart eller kan det vänta?

om det kan vänta så hade jag köpt grafikkortet direkt och sen spara till körkort, jag har inte körkort själv borde ha skaffat det för länge sen men klarar mig med kollektiv trafiken än så länge kanske du kan också.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av legend78:

Om du är innehavare av en 1440P skärm och känner en stark drift att uppgradera skulle jag säga utan att tveka att slå till!

Men....om du har lite is i magen så vänta ett slag och se vad AMD har att erbjuda med Vega.

Jo men det är lite det med körkort också...

Permalänk
Medlem

@StickanN: Ja det har du rätt i...då skulle jag nog ha satsat fullt ut på körkortet min vän, och med det i handen kan du söka i princip vilka jobb du vill sedan och tjäna ihop till ett riktigt fint grafikkort

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk
Medlem
Skrivet av legend78:

@StickanN: Ja det har du rätt i...då skulle jag nog ha satsat fullt ut på körkortet min vän, och med det i handen kan du söka i princip vilka jobb du vill sedan och tjäna ihop till ett riktigt fint grafikkort

Kan kan jag ju, men då gäller det att klara Cisco-kursen nästa år också
Dock vill jag ju ha förbättring just nu, typ lika mycket som jag vill ha godis, men jag känner inte att jag behöver det och att det mer eller mindre är slöseri med pengar... Men det skulle varit fett

Permalänk
Avstängd

Jag har ett GT 720, du klarar dig.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Blinkar det flera gånger eller går det direkt?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Jag har ett GT 720, du klarar dig.

Spelar du också Witcher 3, BF1, BF4 etc maxat på 1440p?

Skämt åsido tror (vet) jag att jag klarar mig fint men vore ju såklart bättre med mera fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av StickanN:

Kan kan jag ju, men då gäller det att klara Cisco-kursen nästa år också
Dock vill jag ju ha förbättring just nu, typ lika mycket som jag vill ha godis, men jag känner inte att jag behöver det och att det mer eller mindre är slöseri med pengar... Men det skulle varit fett

Du gör ju precis som du vill och jag förstår ditt sug efter godis
Körkortet kommer du aldrig att ångra att du satsade på dock i slutändan, tro mig

Du fyller år likt tidigare och julen nalkas varje år runt den 24:e december.

Bor du hemma hjälp till diska och skotta snö etc. så kommer nog tomten med det du önskar dig i grafikväg ändå

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/