Ny ssd, windows laddar inte? AKUT

Permalänk

Ny ssd, windows laddar inte? AKUT

Precis installerat en ssd och skulle installera windows på den genom en USB flash drive men det fungerade inte så jag startade om datorn och då stod det Bootmgr missing. Sen startade jag om den flera gånger och nu är det bara black screen... kan inte ens gå in i bios. Snälla hjälp så fort som möjligt!!!!!

Permalänk
Medlem

Låt oss få lite bakgrund.
Vad har du för moderkort?
Har du flera diskar i datorn än den nya SSD'n?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Kan man få veta vad för ssd?

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Skrivet av xfade:

Låt oss få lite bakgrund.
Vad har du för moderkort?
Har du flera diskar i datorn än den nya SSD'n?

Moderkort: MSI B250M PRO-VD, Socket-1151
Har en 1 Tb samsung 7200 rpm som windows är installerat på men vägrar ladda

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Hjärnsläpp:

Kan man få veta vad för ssd?

Kingston ssdnow 60 gb eller nått sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@zchnitzah: Vilka diskar hade du i systemet när du installerade från USB-minnet? Det kan bli problem om man har diskar utöver tänkta disk för installationen (din nya SSD i ditt fall).

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Jaco8:

@zchnitzah: Vilka diskar hade du i systemet när du installerade från USB-minnet? Det kan bli problem om man har diskar utöver tänkta disk för installationen (din nya SSD i ditt fall).

Hade båda hdd'n och ssd'n ikopplade. Men jag installerade ju aldrig windows för att det inte gick av nån anledning, och nu är jag fast i blackscreen men om jag trycker på delete för att starta bios står det "entering setup..." sen blir det bara svart igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Ange i BIOS att starta från den disk där bootloadern ligger

Kan inte komma in i bios ens....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@zchnitzah: Koppla ur ALLA diskar och se om du kommer in i Bios.
Du bör komma in i Bios på ett eller annat sätt, annars har du verkligen ställt till det.

Permalänk
Medlem

Testa att nollställa bios/moderkort, torde stå i manualen hur du gör. Brukar finnas ett par pinnar man ska brygga.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Skrivet av Jaco8:

@zchnitzah: Koppla ur ALLA diskar och se om du kommer in i Bios.
Du bör komma in i Bios på ett eller annat sätt, annars har du verkligen ställt till det.

Då har jag verkligen ställt till det, fortfarande fast på entering setup.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Daz:

Testa att nollställa bios/moderkort, torde stå i manualen hur du gör. Brukar finnas ett par pinnar man ska brygga.

Nu kommer jag in i bios men kan inte ladda windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jaco8:

@zchnitzah: Koppla ur ALLA diskar och se om du kommer in i Bios.
Du bör komma in i Bios på ett eller annat sätt, annars har du verkligen ställt till det.

Kan komma in i BIOS nu men fortfarande inge windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Välj load optimal default först. Spara,starta om.
Sen kolla så AHCI är valt och inte IDE eller RAID i SATA-inställningarna.

Permalänk
Medlem

@zchnitzah: Skönt att bios fungerar, det underlättar ju.
Väljer du att boota HDDn ifrån Bios? Har du tagit bort USB-stickan ur datorn?
Om det är några Windows-filer som har gått åt pipan kan du testa att köra något repair-verktyg.

Permalänk
Medlem

Sätt disken du skall boota på först i bios, sen kopplar du endast in den disken och provar att starta datorn. Fungerar inte det så prova att sätta i usb minnet igen och starta.

Permalänk
Skrivet av Jaco8:

@zchnitzah: Skönt att bios fungerar, det underlättar ju.
Väljer du att boota HDDn ifrån Bios? Har du tagit bort USB-stickan ur datorn?
Om det är några Windows-filer som har gått åt pipan kan du testa att köra något repair-verktyg.

Testat allt det, ingenting funkar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Pierre72:

Sätt disken du skall boota på först i bios, sen kopplar du endast in den disken och provar att starta datorn. Fungerar inte det så prova att sätta i usb minnet igen och starta.

Har testat allt det, fungerar ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon179202:

Välj load optimal default först. Spara,starta om.
Sen kolla så AHCI är valt och inte IDE eller RAID i SATA-inställningarna.

Hittar inte det där med "load optimal default" men Ahci är valt i satainställningarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Tryck f10 så ser du det. Kan du se din nya ssd i bios?

Permalänk
Medlem

Hmm, klurigt, har du testat att koppla allt som du hade det när du skulle installera Win? Du kanske får ändra i boot ordning i bios.

Permalänk
Skrivet av anon179202:

Tryck f10 så ser du det. Kan du se din nya ssd i bios?

Har ej ssdn inkopplad för den verkar mest vara till besvär. Om jag tru ker f10 så får jag bara alternativet att spara eller avbryta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Pierre72:

Hmm, klurigt, har du testat att koppla allt som du hade det när du skulle installera Win? Du kanske får ändra i boot ordning i bios.

Ja fortfarande samma sak

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sätt i din SSD och se till så att den gamla HDD är urkopplad. Sätt i USB-minnet med Windows. Starta datorn och tryck F12. Välj att starta med USB-minnet. Installera!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zchnitzah:

Har ej ssdn inkopplad för den verkar mest vara till besvär. Om jag tru ker f10 så får jag bara alternativet att spara eller avbryta

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, såklart, my bad.. det är fliken som det står 'save' på..Där har du det.
Och jag pratar om din nya ssd, inget annat. Ha bara den kopplad när du ska installera Windows

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Sätt i din SSD och se till så att den gamla HDD är urkopplad. Sätt i USB-minnet med Windows. Starta datorn och tryck F12. Välj att starta med USB-minnet. Installera!

När jag ska installera windows står det "Windows cannot be installed to this disc. The selected disc has an MBR partition table. On EFI systems, windows can only be installed to GPT discs."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon179202:

Jo, såklart, my bad.. det är fliken som det står 'save' på..Där har du det.
Och jag pratar om din nya ssd, inget annat. Ha bara den kopplad när du ska installera Windows

Nu installeras windows på ssdn efter att jag kastat runt med olika ordningar med bootordningen så nu får jag hålla tummarna!

Skickades från m.sweclockers.com