Permalänk
Medlem

Nytt datorbygge, ATX eller mATX?

Tjena,

har byggt en del datorer och har alltid kört på ATX men tänkte att nästa bygge ska vara ett mATX-system. Tycker det är både snyggt och coolt på något sätt att ha ett litet men ändå väldigt kraftfullt system, lättare att ta med på diverse LAN också även om sådant händer nästintill aldrig numera (börjar bli vuxen, vad det nu betyder.. inte lika många LAN i polarnas föräldrars källare antar jag).

Jag har dock inte jättebra koll på skillnader i prestanda från att köra på moderkort av mATX formfaktorn, om det ens är någon skillnad? Tänker att man borde tjäna någonting på att ha ett ATX kort men det kanske inte är så? Har inga extrema krav såsom dubbla grafikkort, en jävla massa hårddiskar eller annat. Kan förstå att det kan bli svårare att hålla bra luftgenomflöde i mindre chassin men det är inget som påverkar mig. Är det dock någonting annat lite mer märkvärdigt jag bör tänka på angående denna formfaktor i relation till ATX? Är det liksom märkbar prestandaskillnad, tänker om det kanske flaskhalsar någon komponent eller så?

Tack på förhand, gott folk!

Har småtittat lite ikväll och lade ihop detta 'utkast' av ungefär vad jag tänkte köpa för er som bryr sig:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10400211/
*Edit: bytte till 1700X istället för 1700

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe32:

Tjena,

har byggt en del datorer och har alltid kört på ATX men tänkte att nästa bygge ska vara ett mATX-system. Tycker det är både snyggt och coolt på något sätt att ha ett litet men ändå väldigt kraftfullt system, lättare att ta med på diverse LAN också även om sådant händer nästintill aldrig numera (börjar bli vuxen, vad det nu betyder.. inte lika många LAN i polarnas föräldrars källare antar jag).

Jag har dock inte jättebra koll på skillnader i prestanda från att köra på moderkort av mATX formfaktorn, om det ens är någon skillnad? Tänker att man borde tjäna någonting på att ha ett ATX kort men det kanske inte är så? Har inga extrema krav såsom dubbla grafikkort, en jävla massa hårddiskar eller annat. Kan förstå att det kan bli svårare att hålla bra luftgenomflöde i mindre chassin men det är inget som påverkar mig. Är det dock någonting annat lite mer märkvärdigt jag bör tänka på angående denna formfaktor i relation till ATX? Är det liksom märkbar prestandaskillnad, tänker om det kanske flaskhalsar någon komponent eller så?

Tack på förhand, gott folk!

Har småtittat lite ikväll och lade ihop detta 'utkast' av ungefär vad jag tänkte köpa för er som bryr sig:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10400211/
*Edit: bytte till 1700X istället för 1700

Enda skillnaden är färre PCI-kortplatser. Det finns ingen anledning att ha fullstort ATX idag om man inte ska köra med mer än ett grafikkort. För de flesta är även mATX onödigt stort så du vill du ha ett system som är litet så är det ITX du ska kolla på (men på ITX kan luftflöde förstås börja bli mer av ett problem).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexon:

Enda skillnaden är färre PCI-kortplatser. Det finns ingen anledning att ha fullstort ATX idag om man inte ska köra med mer än ett grafikkort. För de flesta är även mATX onödigt stort så du vill du ha ett system som är litet så är det ITX du ska kolla på.

Jaha okej, tack för svar! Tror jag kör på ett mATX denna gång så kanske man går ännu mindre till bygget efter det! haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe32:

Tjena,

har byggt en del datorer och har alltid kört på ATX men tänkte att nästa bygge ska vara ett mATX-system. Tycker det är både snyggt och coolt på något sätt att ha ett litet men ändå väldigt kraftfullt system, lättare att ta med på diverse LAN också även om sådant händer nästintill aldrig numera (börjar bli vuxen, vad det nu betyder.. inte lika många LAN i polarnas föräldrars källare antar jag).

Jag har dock inte jättebra koll på skillnader i prestanda från att köra på moderkort av mATX formfaktorn, om det ens är någon skillnad? Tänker att man borde tjäna någonting på att ha ett ATX kort men det kanske inte är så? Har inga extrema krav såsom dubbla grafikkort, en jävla massa hårddiskar eller annat. Kan förstå att det kan bli svårare att hålla bra luftgenomflöde i mindre chassin men det är inget som påverkar mig. Är det dock någonting annat lite mer märkvärdigt jag bör tänka på angående denna formfaktor i relation till ATX? Är det liksom märkbar prestandaskillnad, tänker om det kanske flaskhalsar någon komponent eller så?

Tack på förhand, gott folk!

Har småtittat lite ikväll och lade ihop detta 'utkast' av ungefär vad jag tänkte köpa för er som bryr sig:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10400211/
*Edit: bytte till 1700X istället för 1700

Ser överlag mycket bra ut. Dock passar varken PSU eller CPU-kylare i ditt valda chassi, också något man måste ta hänsyn till när man bygger M-ATX

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Ser överlag mycket bra ut. Dock passar varken PSU eller CPU-kylare i ditt valda chassi, också något man måste ta hänsyn till när man bygger M-ATX

Jo tack, såg det också att PSU'n var av längsta typ men orkade inte göra en till edit på nya kundvagnen.. hehe

uppdaterad: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10400508/

Hur menade du dock att vattenkylningen inte passar? Kollade just på sweclockers review av chassit med videon där han bygger i det. Han sade att man inte fick ha för tjock vattenkylare så den inte slår i moderkortet men inte hittat exakta mått! Kanske bara jag som inte tittat tillräckligt noga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Ser överlag mycket bra ut. Dock passar varken PSU eller CPU-kylare i ditt valda chassi, också något man måste ta hänsyn till när man bygger M-ATX

Blir man tvungen att köra på något i denna stil i bakdelen av chassit?

Permalänk

@tobbe32
Jag skulle byta till ett moderkort som har pcie 16x sloten längst upp (närmast cpu) för att få så mycket utrymme som möjligt mellan gpu och radiator/fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Ser överlag mycket bra ut. Dock passar varken PSU eller CPU-kylare i ditt valda chassi, också något man måste ta hänsyn till när man bygger M-ATX

Skrivet av eduenlamer:

@tobbe32
Jag skulle byta till ett moderkort som har pcie 16x sloten längst upp (närmast cpu) för att få så mycket utrymme som möjligt mellan gpu och radiator/fläktar.

Men om det är som Cenorida skriver att det inte får plats med en såndär lång radiator i toppen och jag måste sätta en sådan jag länkade till tidigare så spelar det ju ingen roll vart grafikkortet sitter eftersom då får den ändå fritt spelrum mot toppen eftersom moderkortet ska monteras upp och ner radiatorn jag länkade hamnar mot bakdelen av chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe32:

Men om det är som Cenorida skriver att det inte får plats med en såndär lång radiator i toppen och jag måste sätta en sådan jag länkade till tidigare så spelar det ju ingen roll vart grafikkortet sitter eftersom då får den ändå fritt spelrum mot toppen eftersom moderkortet ska monteras upp och ner radiatorn jag länkade hamnar mot bakdelen av chassit.

Viktigt att särskilja kylarna åt. Fractal Design Celsius S24 240mm fungerar samtidigt som Corsair Hydro H110i gör det inte. Detta på grund av att ytan begränsas till 2st 120mm.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Viktigt att särskilja kylarna åt. Fractal Design Celsius S24 240mm fungerar samtidigt som Corsair Hydro H110i gör det inte. Detta på grund av att ytan begränsas till 2st 120mm.

Jaha, men det som det verkade falla på när jag såg sweclockers review och vad Inet Kundtjänst sade i chatten var att det är för smalt att få in en radiator i toppen för den kommer gå i moderkortet. Tänkte att jag ska dra in en Corsair h60 i bakdelen istället! Tror det blir smidigare.. eller är vet du från erfarenhet att en Celsius S24 skulle gå in både på längd, bredd och höjd med fläktarna på?