Ec-utbildningar stockholm Bra, OK eller helt kass?

Permalänk

Ec-utbildningar stockholm Bra, OK eller helt kass?

Hej! Jag har sökt ett antal IT utbildningar på Nackademin, lernia och KYH. Dessa har fått ganska bra betyg av elever som tidigare gått där.

För att öka chansen till utbildning funderar jag på att också söka till EC-utbildning i webb-utveckling och sharepoint. Men de betyg jag har sett från elever har varit ganska negativa, men dessa negativa står bara för skolorna nere i skåne (malmö och helsingborg).

* Har alltså inte hittat varken positiva eller negativa omdömen från huvudstaden.

Min fråga nu är, EC-utbildningar i Stockholm, hur är det? Lika kassa som de i malmö och helsingborg?
Hur är lektionerna upplagda?
Bra "kunskap" i yrkesinriktningen? (Vet att det också är på ens eget ansvar att få bra kunskap med)

Och det står att adressen är detsamma som Nackademin så antar att de bara hyr samma "skola" fast olika lokaler?

Tacksam för svar!

/LK

Visa signatur

Define R4 | i5 4460k | ASUS Z97 | 8GB Corsair | Nvidia GeForce GTX960 | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Dota2 | C#

Permalänk
Medlem

Tjena.

Du säger att de i Malmö och Helsingborg är kassa. Har du något underlag för det?

Permalänk
Skrivet av kalleftw:

Tjena.

Du säger att de i Malmö och Helsingborg är kassa. Har du något underlag för det?

Googla ec-utbildningar Flashback

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R4 | i5 4460k | ASUS Z97 | 8GB Corsair | Nvidia GeForce GTX960 | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Dota2 | C#

Permalänk
Medlem
Skrivet av LadyKurczak:

Googla ec-utbildningar Flashback

Skickades från m.sweclockers.com

För all del men de trådarna är gamla. Tror du inte att utbildningarna har förändrats sedan 2010-2013? Med undantag för tråden angående IT-säkerhetstekniker från 2016.

Vore bra att få lite input från någon som går eller nyligen gått en utbildning där.

Permalänk
Medlem

Är inne på samma grej att undersöka olika skolor. Men det är oftast så få som ger "dålig" till en utb att jag har svårt att ta till mig vad en enskild individ har upplevt.
Kan lika gärna vara något personligt och så förstoras alla små grejer till en höna. Har dock svårt att se någon färsk generell tråd om någon skola.

Tycker det borde finnas någon gemensam YH portal med statistik på div områden trivsel, jobb, kritik osv. Om varje skola.

Har själv sökt olika utbildningar och i slutändan så tror jag att det blir man vad gör det till. Ingen kan utbilda dig, en lärare kan bara (på olika sätt) engagera, visa, förklara osv. Att utbilda sig kan man bara själv göra. Är pedagogiken sämre får man ta eget initiativ.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.3 GHz| Asus Geforce GTX580 DUII OC 930MHz | Asus P8P67 LE | 4GB RAM | Win 8.

Permalänk
Inaktiv

Jag har kollegor som har gått diverse plc-utbildningasr på YH och dessa har varit riktigt bra, hos Lernia tror jag flera läste. Nu är webbutveckling/sharepoint ett annat område, men jag tycker detta borde vara enklare att lära ut.

Man ska självklart kolla upp skolan mycket innan, varför inte fråga om man får göra ett studiebesök?

Jag blev riktigt förvånad när jag googlade och såg de dåliga betygen på bl.a. flashback, men hur ambitiösa studenterna är påverkar mycket. Det finns ingen IT-utbildning som leder till jobb för alla, men har man 2år på sig att läsa in ett område, så kvittar det o man så ej har någon lärare alls, man kan bli bra på saken ändå.
Dessutom påverkar vilka personer som läser. När jag läste mitt första it-program så blev det stor variation kring vad vi blev, någon blev undersköterska, vissa hamnade i slummen som mig och en blev docent inom området. Skillnaden på oss var att vissa var bättre från första början, men att på all fritid syssla med nöje istället för plugga påverkade mycket.

*edit*
Något som förvånar mig är att ingen som läser programmen uttalar sig, liksom det finns ju många i sverige och vilket bättre forum inom datateknik än detta finns i landet? Så de borde ju hänga här.

Permalänk

@kalleftw: Ja men precis. Det är därför jag frågar. Finns ingen information som varken är "relativt ny" eller från EC Stockholm. Men jag jämförde t.ex deras sharepoint utbildning med nackademins net. med shairpoint inriktning, men man lär sig mer på nackademin. Ser dock att de tagit bort sin ena utbildning då det stod "Ingen planerad start", det var front-end utvecklare Men ska nog skippa att söka deras sharepoint om man kan satsa på att komma in på nackademins.

Visa signatur

Define R4 | i5 4460k | ASUS Z97 | 8GB Corsair | Nvidia GeForce GTX960 | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Dota2 | C#

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Jag har kollegor som har gått diverse plc-utbildningasr på YH och dessa har varit riktigt bra, hos Lernia tror jag flera läste. Nu är webbutveckling/sharepoint ett annat område, men jag tycker detta borde vara enklare att lära ut.

Man ska självklart kolla upp skolan mycket innan, varför inte fråga om man får göra ett studiebesök?

Jag blev riktigt förvånad när jag googlade och såg de dåliga betygen på bl.a. flashback, men hur ambitiösa studenterna är påverkar mycket. Det finns ingen IT-utbildning som leder till jobb för alla, men har man 2år på sig att läsa in ett område, så kvittar det o man så ej har någon lärare alls, man kan bli bra på saken ändå.
Dessutom påverkar vilka personer som läser. När jag läste mitt första it-program så blev det stor variation kring vad vi blev, någon blev undersköterska, vissa hamnade i slummen som mig och en blev docent inom området. Skillnaden på oss var att vissa var bättre från första början, men att på all fritid syssla med nöje istället för plugga påverkade mycket.

*edit*
Något som förvånar mig är att ingen som läser programmen uttalar sig, liksom det finns ju många i sverige och vilket bättre forum inom datateknik än detta finns i landet? Så de borde ju hänga här.

De har webbutvecklare i år endast. De hade Systemutvecklare .Net förra året, dock var det så många som sökte så det var ingen ide. Kom in på Java hos Jensen, men hade redan börjat arbeta och skrivit kontrakt så var tvungen att tacka nej. Dock något jag ångrar nu!
Ja.. Har jobbat nu i snart 4 år eftersom jag inte riktigt visste vad jag ville göra. Började testa programmering och det är verkligen ett roligt och utmanande inriktning. Som undersköterska kommer man inte så långt, man kanske lär sig en hel del men där för det mesta så tar det stopp.
Det beror också på hur ens nära "puschar en" att plugga. Mina föräldrar sket i mina betyg, bara man gick till skolan och fick CSN bidrag så var det OK.

Men jag ska nog hoppa över EC-utbildningar då de endast har Sharepoint som jag skulle kunna tänka mig, och någon cloud som jag inte är intresserad av. Eftersom man lär sig mer i Nackademins Sharepoint så kommer den i första valet iaf.

Har sökt 6 utbildningar, både på Nackademin, KYH och sedan Lernia (Endast webbutvecklare).
Jag är mest intresserad av att programmera i system/program o.s.v, men jag har inte ens prövat att koda i webb. Och man måste alltid börja någonstans.

Visa signatur

Define R4 | i5 4460k | ASUS Z97 | 8GB Corsair | Nvidia GeForce GTX960 | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Dota2 | C#

Permalänk
Skrivet av chaval:

Är inne på samma grej att undersöka olika skolor. Men det är oftast så få som ger "dålig" till en utb att jag har svårt att ta till mig vad en enskild individ har upplevt.
Kan lika gärna vara något personligt och så förstoras alla små grejer till en höna. Har dock svårt att se någon färsk generell tråd om någon skola.

Tycker det borde finnas någon gemensam YH portal med statistik på div områden trivsel, jobb, kritik osv. Om varje skola.

Har själv sökt olika utbildningar och i slutändan så tror jag att det blir man vad gör det till. Ingen kan utbilda dig, en lärare kan bara (på olika sätt) engagera, visa, förklara osv. Att utbilda sig kan man bara själv göra. Är pedagogiken sämre får man ta eget initiativ.

Ja men precis. Det är det jag förväntar mig också.

Visa signatur

Define R4 | i5 4460k | ASUS Z97 | 8GB Corsair | Nvidia GeForce GTX960 | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Dota2 | C#

Permalänk
Medlem

Jag har gått EC. Gick ut som kursetta och lade mycket energi på plugget. Läste BI och projektledning parallellt på universitetetet. Idag har jag en mycket trevlig tjänst som PL och jag tjänar bra.

Huvudsaken är vad du investerar. Tid är pengar. Sen valde jag en utbildning som gått i tio år med samma lärare hela vägen. Det innebar att man förädlat utbildningen genom åren, tagit bort det som inte funkade och lagt till nya saker.

Halva klassen pluggade hårt. Alla har jobb idag.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

Jag tillåter mig att bumpa denna tråd med en egen erfarenhet.

Eftersom jag bor långt från Göteborg, Malmö och Stockholm så fick jag klartecken att bli intervjuvad över Skype, vilken till en början lät toppen. Den skulle vara strax efter 16, då jag jobbar till 16:30 men kan flexa lite, i måndags.

Först, ändrade man tiden måndag eftermiddan till tisdagen.
Sedan gick jag hem tidigare på tisdagen för att kunna ha min intervju. Vid 16:20 mailar jag och frågar vad som står på och jag får till svar att personen strax skulle ringa, vidare så mailar jag en gång till vid cirka 17 och jag får då till svar att de hade ringt mig redan men att jag inte svarade.

Då har de alltså ringt min mobiltelefon (Skype var avtalat) på ett riktnummer som inte tillhör staden och inte lämnat ett meddelande. Hade min telefon inte legat på laddning i ett annat rum så hade jag nog heller inte svarat. Enligt hitta tillhörde numret Telia (så det kanske inte ens var EC som ringde).

Jag fick tillslut ett svar om att man ska ringa upp mig någon annan dag.
I onsdags fick jag ett mer ursäktande svar där man skyllde på att man har svårt att ta 15 min efter 16 för att ringa, när man själv har lovat detta.

Overall får jag extremt dåliga vibbar av det hela. I alla fall i Göteborg, specifikt Frontend.

Permalänk
Medlem

Bumpar denna då jag sökt EC utbildning i Stockholm. Cloud computing för att vara mer specifik. Utbildningen är 1.5år med även ett cert betalt inom Cisco. Dock har utbildningen ingen "examen" som dom flesta andra liknande YH-utbildningar men dessa är oftast 2 år.
Har någon någon kommentar angående denna utbildning, kanske någon som rent av läser denna?

Tack på förhand

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falang:

Bumpar denna då jag sökt EC utbildning i Stockholm. Cloud computing för att vara mer specifik. Utbildningen är 1.5år med även ett cert betalt inom Cisco. Dock har utbildningen ingen "examen" som dom flesta andra liknande YH-utbildningar men dessa är oftast 2 år.
Har någon någon kommentar angående denna utbildning, kanske någon som rent av läser denna?

Tack på förhand

Cloud är framtiden allt mer körs där.
Jag vet inget om utbildningen, men rent generellt skulle jag säga att den är ett jobb som kräver hög social kompetens, då mätt ifrån vi andra nördars förmåga. Utbildningen är säkert bra, men skulle det vara så att du ej får jobb de närmsta åren efter den, så har det hänt så mycket att din utbildning föråldrad då det har hänt så mycket där.

Så min rekommendation utan att veta något om denna utbildning utan jag pratar generellt om Cloud är att: För rätt person kan såna utbildningar generera jättemycket pengar. Fel person, som saknar den sociala kompetensen eller något kan bli en av mängden som säger att de har utbildning men ändå ej får något jobb.

Sedan finns det idag olika nivåer på cloud och det blir mer en syssla för folk lägre ner som sysslar med administrativa saker, lite som AD har blivit på Windows server.

Detta jag sa gäller för övrigt de flesta personer, man ska fundera på vad man är för typ av människa och välja en utbildning därefter så brukar det bli bra.