Permalänk
Medlem

Node 304 - Behövs Modulärt?

Hej,

har tänkt bygga en NAS i en Node 304. Behöver inte ha något grafikkort i den. Men efter att ha byggt en NAS i ett litet chassi innan och läst runt lite recensioner undrar jag hurvida det är viktigt att ha ett modulärt nätagg? Det har varit en räddning för mig när jag byggt i tidigare chassin men nu när jag vill ha en NAS så får man så lite val vad gäller effekt och moduläritet..
De absolut flesta lågeffekt nätaggen är ickemodulära vilket är störande..

Jag hatar överflödiga kablar i ett litet chassi... Så ni som har byggt i detta chassi, går det bra med kabeldragningen med ickemodulärt nätagg här?
Mina val på PSU känns som det faller på antingen 350w seasonic ickemodulär eller 400w be quite 10 CM modulär..
Andra tips..?

Tack!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Om du inte ska ha grafikkort så går det bra utan ett modulärt agg.
Det går utan modulärt med grafikkort med men det är tight

Permalänk

Jag har ett Cooler Master Gx 650 (icke-modulärt) och ett XFX HD7970 i ett Node 304.

Jag tycker att kabeldragningen gick utmärkt, det finns absolut plats att göra sig av med kablar, jag gjorde det ovanpå nätagget bara. Men jag har däremot bara en hårdiskvagga installerad, vilket du inte lär ha.

Hårddiskvaggorna går nästan hela vägen ner till ovansidan på nätagget så om man har hårddiskar i dem så kommer det nog inte gå att göra sig av med kablar där.
Fast om du inte ska ha något grafikkort kommer du nog få gott om plats, bara göra en liten bunt av kablarna och så kan de ligga där grafikkortet skulle ha varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpyWizard:

Jag har ett Cooler Master Gx 650 (icke-modulärt) och ett XFX HD7970 i ett Node 304.

Jag tycker att kabeldragningen gick utmärkt, det finns absolut plats att göra sig av med kablar, jag gjorde det ovanpå nätagget bara. Men jag har däremot bara en hårdiskvagga installerad, vilket du inte lär ha.

Hårddiskvaggorna går nästan hela vägen ner till ovansidan på nätagget så om man har hårddiskar i dem så kommer det nog inte gå att göra sig av med kablar där.
Fast om du inte ska ha något grafikkort kommer du nog få gott om plats, bara göra en liten bunt av kablarna och så kan de ligga där grafikkortet skulle ha varit.

Ja precis så tänkte jag sätta in ett par hårddiskar i denna.. Skulle man snyggt kunna dra undan kablar till "där grafkkorten skulle vara". Blir inte det lixom på moderkortet på något sätt..?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Ja precis så tänkte jag sätta in ett par hårddiskar i denna.. Skulle man snyggt kunna dra undan kablar till "där grafkkorten skulle vara". Blir inte det lixom på moderkortet på något sätt..?

Nej det tror jag inte, grafikkortet har ju sin plats och där borde det vara fritt fram för kablarna att vara.
Men om du vill kan jag ta en bild på hur det ser i mitt chassi just nu så kan du kanske bättre avgöra huruvida det skulle gå att ha kablarna där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpyWizard:

Nej det tror jag inte, grafikkortet har ju sin plats och där borde det vara fritt fram för kablarna att vara.
Men om du vill kan jag ta en bild på hur det ser i mitt chassi just nu så kan du kanske bättre avgöra huruvida det skulle gå att ha kablarna där.

Jätte gärna. Skulle uppskatta det! Tack

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Jätte gärna. Skulle uppskatta det! Tack

Kan inte göra det idag, men gör det imorgon när jag kommer hem

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpyWizard:

Kan inte göra det idag, men gör det imorgon när jag kommer hem

yes tack

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det bör inte vara några som helst problem att bunta ihop kablarna där grafikkortet annars är. Men ett 140mm modulärt så har du inga problem alls med kablar och ännu bättre om du inte ska ha ett grafikkort för då kan du ha ganska långa nätagg utan problem

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Hårddiskarna sitter uppe i taket och agget är under dem, så de kommer aldrig att krocka i längd. Som tidigare nämts så är det grafikkortet som begränsar längden eller kabelhärvan till nätagget.

Node 304 har ett mesh-galler med luftutbyte på sidan där grafikkortet brukar vara, om alla kablar till nätagget läggs lågt på golvet i chassit, vid detta galler, så kommer de inte att hindra något luftfölde i chassit. Rekommenderas om du har väldigt långa kablar som inte går att ta bort.

Jag har som i sign, ett CX600M med de kablar som behövs, detta primärt för att det är kort, 14cm, och att jag tidigare hade ett längre grafikkort. Det var tajt då - väldigt.

(Jag har 4st 3,5 diskar ooch 2 st 2,5 diskar i mitt nuvarande chassi, placerat i två (!) vaggor. Du kan fästa 2,5 diskar - gärna SSDs som inte rör sig, på baksidan av en 3,5 disks fäste.)

EDIT: Hittade en bild som jag lade upp när jag byggde min dator, där ser du vart moderkortet slutar och vart kablarna kan buntas ned fin fint: Node 304 w H90

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Det bör inte vara några som helst problem att bunta ihop kablarna där grafikkortet annars är. Men ett 140mm modulärt så har du inga problem alls med kablar och ännu bättre om du inte ska ha ett grafikkort för då kan du ha ganska långa nätagg utan problem

Hej,

Problemet är utbudet på nätagg! Jag vill inte ha 500watt nätagg för en server som kommer dra typ 150watt eller nåt, som ska vara på dygnet runt dag in dag ut..

Har suttit och kollat på detta i flera timmar och för modulära nätagg verkar 400w be quite CM 10 vara det bästa för modulär väg.
Om jag ska skippa att ha det modulärt så dyker lite fler alternativ upp men det finns inte jätte mycket för låg effekt... Seasonic har en fin 350w så den är väl det andra alternativet..

För det är väl bara ATX nätagg som går in..?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

vad för skillnad gör det egentligen att köra så mycket överdrift i watteffekt..? Att köra ca 400w på nätagget när man bara behöver ca 150..? Är det en struntsak eller är det dumt..?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Du vill gärna ligga på ca50-70% belastning då det är oftast där peaken på effektiviteten på nätagregatet är. T.ex. SF450 från corsair som är ett litet SFX agg. Det går att använda med en adapterplatta men då är ett vanligt ATX agg med samma kvalitet billigare att få tag på.

Så om servern drar 150W (vilket låter mycket) så är 300-350 det dubbla så ett 400-450W agg är hyffsat lätta att få tag på i många prisklasser. Inte så mycket val om du vill ha under 400W agg.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Du vill gärna ligga på ca50-70% belastning då det är oftast där peaken på effektiviteten på nätagregatet är. T.ex. SF450 från corsair som är ett litet SFX agg. Det går att använda med en adapterplatta men då är ett vanligt ATX agg med samma kvalitet billigare att få tag på.
http://www.corsair.com/en-gb/~/media/D46751F4778C453DA9E7F96115078166.ashx?w=625
Så om servern drar 150W (vilket låter mycket) så är 300-350 det dubbla så ett 400-450W agg är hyffsat lätta att få tag på i många prisklasser. Inte så mycket val om du vill ha under 400W agg.

Enligt PSU calculation på coolermasters hemsida landar jag på cirka 150w under load.
så bäst borde vara runt 300w nätagg då.. Absolut inget av dom är modulära vilket är tråkigt.. men jaja utan grafikkort borde jag lösa det snyggt ändå som ni säger.. Tycker bara det är så mycket härligare då man kan bli av med åtminstonde 2 tjocka kablar..

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s318262766

Dessa alternativen verkar jag ha enligt prisjakt.. Kategori ATX då

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Körde icke-modulärt nätagg i min Node 304 NAS förut, här ser du ungefär hur det blev (har tyvärr inga bättre bilder, och nu kör jag modulärt nätagg så kan inte ta några nya bilder heller)

Så här ser det ut nu, utan hårddiskburar dock (då bilden togs vid montering)

Lite renare bakom nätagget som sagt, men svårt att bedöma i helhet utan burarna. Bör ge dig ett litet humm om hur det blir iaf. (Orkar inte fota bättre bilder då jag fått in burken så fint i garderoben)

Dock, något som inte syns på bild, är hur mycket enklare det är med modulärt. Var väldigt mycket blod svett å tårar som gick åt till att få det icke-modulära nätagget att vara ihopbuntat och inte vara i vägen för något annat. Dock var det med ett gammalt hederligt Corsair VX450 som hade sleevade och väldigt tjocka kablar. Kan vara enklare med ett nätagg utan så stela kablar.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Enligt PSU calculation på coolermasters hemsida landar jag på cirka 150w under load.
så bäst borde vara runt 300w nätagg då.. Absolut inget av dom är modulära vilket är tråkigt.. men jaja utan grafikkort borde jag lösa det snyggt ändå som ni säger.. Tycker bara det är så mycket härligare då man kan bli av med åtminstonde 2 tjocka kablar..

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s318262766

Dessa alternativen verkar jag ha enligt prisjakt.. Kategori ATX då

Skulle inte snöa in mig allt för mycket på vad peak W för datorn är. Den kommer ju troligen idla mesta delen av tiden, så då spelar det ju mindre roll om nätagget är 85, 87 eller 90% effektivt vid full load. Utan köp ett bra gold+ nätagg som har de egenskaper som du efterfrågar så lär effektiviteten vara nog bra.

Jämförelse: effektivitet (%) vid säg 50W belastning.
85% = drar ~58,82W från väggen = 8,8W värme/förlust
87% = drar ~57,47W från väggen = 7,5W värme/förlust
90% = drar ~55,55W från väggen = 5,6W värme/förlust

Så skiljer ~3,2W "extra" mellan 85% och 90%.
6,4W vid 100W last, och 1,6W vid 25W last.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Skulle inte snöa in mig allt för mycket på vad peak W för datorn är. Den kommer ju troligen idla mesta delen av tiden, så då spelar det ju mindre roll om nätagget är 85, 87 eller 90% effektivt vid full load. Utan köp ett bra gold+ nätagg som har de egenskaper som du efterfrågar så lär effektiviteten vara nog bra.

Jämförelse: effektivitet (%) vid säg 50W belastning.
85% = drar ~58,82W från väggen = 8,8W värme/förlust
87% = drar ~57,47W från väggen = 7,5W värme/förlust
90% = drar ~55,55W från väggen = 5,6W värme/förlust

Så skiljer ~3,2W "extra" mellan 85% och 90%.
6,4W vid 100W last, och 1,6W vid 25W last.

Hej,
Kan du baserat på din kunskap om detta ge din åsikt om detta nätagg ihop med mitt system/användingsområden då:
https://www.inet.se/produkt/6902156/be-quiet-pure-power-10-40...

Jag tror nämligen att jag vill köra på modulärt då det ser ut att bli väldigt mycket kablar annars.. Viist det går som andra nämner men usch vilket kabelnäste.. Hatar sånt...
agget här verkar vara det bästa alternativet jag har för modulärt...Vad tror du/ni .. ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Verkar vara rätt okej agg. Hade problem att nå sitt 80+ silver verkningsgrad enligt johny guru men annars verkar den prestera hyggligt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Kan intyga att icke-modulärt ska fungera bra. Har faktiskt en NAS i ett Node 304 och hade inga problem med ett icke-modulärt nätagg + 5st HDD's och 1 SSD.

Permalänk

Som du ser finns det ganska gott om plats som tidigare nämnts. Har man ett inte så värst långt nätagg så får man ganska bra med plats precis bakom det (det här nätagget är 140mm), och skulle det åndå inte räcka kan man bara dra de längsta kablarna där grafikkortet skulle ha varit.

Överallt på botten av chassit under grafikkort och bakom nätagg finns det också en massa små "kabeldragnings öglor" eller vad man ska kalla dem.

Permalänk
Medlem

Mitt 304 node är fullsmockat.

GTX980
3st ssd
1st hdd
Vatten kylning
4 st fläktar

Är en öppen planlösning i lådan så att gömma sladdar är inte det lättaste.
Använder svart eltejp runt lister/golv så syns de inte