Devialet Phantom Wireless Speaker

Permalänk
Medlem

Devialet Phantom Wireless Speaker

https://en.devialet.com
https://www.youtube.com/watch?v=ju6ERMA_5xE

Vad i... är detta? Framtiden? Skrot?

The best wireless speaker in the world

4500
Watts
0 Distortion
0 Saturation
0 Background Noise

12 Kilos of high technology
1.2 Tonnes of pressure to seal Phantom hermetically
30 Kilos of thrust force behind the lateral woofers

For the first time, experience ultra-dense sound with physical impact.
A power, clarity, and preciseness unlike anything you have ever heard before.

Hi-Fi, docks, speakers, cinema. Multi-room. Wireless.
Phantom replaces all existing systems.

Permalänk
Medlem

Tja vad ska man säga. Om jag inte minns fel så har du 2 stycken 7 tums basar. Addera en väldigt stark förstärkare (även om 4500watt knappast är realistiskt) och en smart dsp-processor och du har en högtalare som trots litet format kan spela förvånadsvärt högt.

men...Jag ser personligen inte riktigt poängen med att köpa små stationära inomhushögtalare när man ändå inte kan flytta högtalaren och således kan skaffa vanliga sttiv eller golvhögtalare med bättre ljud för samma peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

https://en.devialet.com
https://www.youtube.com/watch?v=ju6ERMA_5xE

Vad i... är detta? Framtiden? Skrot?

The best wireless speaker in the world

4500
Watts
0 Distortion
0 Saturation
0 Background Noise

12 Kilos of high technology
1.2 Tonnes of pressure to seal Phantom hermetically
30 Kilos of thrust force behind the lateral woofers

For the first time, experience ultra-dense sound with physical impact.
A power, clarity, and preciseness unlike anything you have ever heard before.

Hi-Fi, docks, speakers, cinema. Multi-room. Wireless.
Phantom replaces all existing systems.

Skulle aldrig gå på bio med endast en sånhär i för att mata allt ljud, skrattretande.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Skulle aldrig gå på bio med endast en sånhär i för att mata allt ljud, skrattretande.

Man kan tydligen koppla ihop 24 stycken. Inget DTS osv stöd ännu men det är på väg.

Läste en review.

" Frequency response drills down to a mind-boggling 16Hz. In case you’re wondering, this is low—lower than most home theater subwoofers could ever dream of going. Humans can hear down to 20Hz, but the Phantom’s bass extension drills down to subsonic levels. Yes, you can feel the Phantoms.

“I’ve got a massive subwoofer with a 16-inch driver that can do that,” you say?

Great! Except, the Phantom is only 6 liters in volume—compare that with your monster 100-liter subwoofer."

Och i slutet.

"So, at just over $5,100, can the Phantoms replace our multi-thousand-dollar home theater system? For multi-channel movies? Not yet. But for everything else, nothing comes close."

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Man kan tydligen koppla ihop 24 stycken. Inget DTS osv stöd ännu men det är på väg.

Läste en review.

" Frequency response drills down to a mind-boggling 16Hz. In case you’re wondering, this is low—lower than most home theater subwoofers could ever dream of going. Humans can hear down to 20Hz, but the Phantom’s bass extension drills down to subsonic levels. Yes, you can feel the Phantoms.

“I’ve got a massive subwoofer with a 16-inch driver that can do that,” you say?

Great! Except, the Phantom is only 6 liters in volume—compare that with your monster 100-liter subwoofer."

Och i slutet.

"So, at just over $5,100, can the Phantoms replace our multi-thousand-dollar home theater system? For multi-channel movies? Not yet. But for everything else, nothing comes close."

Då är ju frågan också hur högt den kan spela, kanske räcker för ett mindre rum men det finns ju en anledning till att man gör stora lådor.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Då är ju frågan också hur högt den kan spela, kanske räcker för ett mindre rum men det finns ju en anledning till att man gör stora lådor.

Högtalaren är något utöver det vanliga.

Basen är sfärisk, typ. Har aldrig klivit över 65% på volymen då hela lägenhetshuset skakar redan då. Inte kört någon FLAC eller så, bara genom Spotify Connect.

Ljudet är separerat då allt inte sitter som i ett kluster, som på en vanlig högtalare. Rekommenderar folk att provlyssna
Om man är intresserad så gåå på Phantom Gold istället för Silver, då Gold är den senaste utgåvan samt mer kräm i.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Då är ju frågan också hur högt den kan spela, kanske räcker för ett mindre rum men det finns ju en anledning till att man gör stora lådor.

Jag är inte med på själva frågeställningen i den här tråden.

Om det är de aktiva högtalarna du menar kan de faktiskt gå rätt högt. De bygger på samma förstärkare teknik som sitter i Devialet förstärkare.

Högtalarna är lika stora som en vanlig passiv mindre stativare. Har hört högtalarna i butik och för min del lät de konstigt eftersom ljudet kändes som en väldigt märklig spridning.

Devialet förstärkare har jag hör med Sonus Faber. Tyvärr inget för mig, eftersom jag inte blev direkt imponerad över själva soundet från högtalarna. Min måttstock är KEF Muon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om 108 dB vid 1 meter är vad en Phantom (Gold) kan ge som mest (alltså vid 4500 watt) så är det en oerhört ineffektiv skapelse. Och vid 1 kHz dessutom. Mina egna hembyggen med långslagig 6,5" i 20 liter fixar 110 dB / 1 meter från 25 Hz med bara ett par hundra watt, och de har en relativt låg verkningsgrad.

Det är inte svårt att fixa lågbas ur en liten volym. Kolla tex. Sunfires produkter från 90-talet, de var väl bland de första kommersiella produkterna med denna filosofi. Det krävs bara en massa effekt och signalkorrigering för att kompensera för motståndet, vilket är något de har här. Dock knappast så att de plockar ut 4500 watt kontinuerligt då det skulle krävas 20A avsäkring på vägguttaget. Vad är normalt, 6A?

Sedan verkar de använda någon form av koaxialelement för resterande register, inte heller något nytt.

Mest floskler och design, inget nyskapande. Låter säkert inte kasst, men inte heller särskilt hi-fi. Något för Apple-generationen?

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Högtalaren är något utöver det vanliga.

Basen är sfärisk, typ. Har aldrig klivit över 65% på volymen då hela lägenhetshuset skakar redan då. Inte kört någon FLAC eller så, bara genom Spotify Connect.

Ljudet är separerat då allt inte sitter som i ett kluster, som på en vanlig högtalare. Rekommenderar folk att provlyssna
Om man är intresserad så gåå på Phantom Gold istället för Silver, då Gold är den senaste utgåvan samt mer kräm i.

Kan väl lyssna för att lyssna men skulle aldrig gå på något sånt här och precis som tidigare skrivet i tråden mäter den sig inte speciellt bra i ljudnivå heller, inte i närheten av vad man redan har i hemmet. Att basen är sfärisk spelar ingen roll, om inte så gör det bara att man får drops och peaks då ljudvågorna studsar på fler ytor. Människan har ändå svårt att lokalisera låga frekvenser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperspam:

Om 108 dB vid 1 meter är vad en Phantom (Gold) kan ge som mest (alltså vid 4500 watt) så är det en oerhört ineffektiv skapelse. Och vid 1 kHz dessutom. Mina egna hembyggen med långslagig 6,5" i 20 liter fixar 110 dB / 1 meter från 25 Hz med bara ett par hundra watt, och de har en relativt låg verkningsgrad.

Det är inte svårt att fixa lågbas ur en liten volym. Kolla tex. Sunfires produkter från 90-talet, de var väl bland de första kommersiella produkterna med denna filosofi. Det krävs bara en massa effekt och signalkorrigering för att kompensera för motståndet, vilket är något de har här. Dock knappast så att de plockar ut 4500 watt kontinuerligt då det skulle krävas 20A avsäkring på vägguttaget. Vad är normalt, 6A?

Sedan verkar de använda någon form av koaxialelement för resterande register, inte heller något nytt.

Mest floskler och design, inget nyskapande. Låter säkert inte kasst, men inte heller särskilt hi-fi. Något för Apple-generationen?

Håller med om typ allt, tror dock man ska vara lite försiktig att dissa ljudkvalitén. Jag tror att den kan vara riktigt bra rent subjektivt upp till mer än tillräckliga ljudtryck. Däremot så kommer den, obevekligen, vara mer distorsionsbenägen än en större högtalare/element konstruerad för motsvarande output. Liten storlek kommer med ett pris som inga pengar i världen kan kompensera för. Om marginaleffekten är så liten att vanligt folk inte märker någon skillnad så är imponatorfaktor och design värt mycket mer ur säljsynpunkt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Håller med om typ allt, tror dock man ska vara lite försiktig att dissa ljudkvalitén. Jag tror att den kan vara riktigt bra rent subjektivt upp till mer än tillräckliga ljudtryck. Däremot så kommer den, obevekligen, vara mer distorsionsbenägen än en större högtalare/element konstruerad för motsvarande output. Liten storlek kommer med ett pris som inga pengar i världen kan kompensera för. Om marginaleffekten är så liten att vanligt folk inte märker någon skillnad så är imponatorfaktor och design värt mycket mer ur säljsynpunkt..

Det som jag tycker är lite sjukt med Devialet är att dess förstärkare är sjukt snygg. Det är en väldigt tunn historia eftersom det är en klass D däremot priset, fy helvete, de börjar på ca 65k.

Hade hellre valt KEF LS50 W om jag skulle gå på aktiva. Låter bättre.