Permalänk

OBS - lokala scener?

Hej!

Jag streamar med OBS Studio och jag streamar poker. Jag vill göra så att jag spelar in en del av min skärm med "display capture" för att spela in ett av mina pokerbord genom pan/crop filtret. Sen vill jag spela in mitt andra bord i en annan scen med samma "display capture" källa. Tanken är att switcha mellan scener och på så sätt visa de två pokerborden separat istället för att visa de på samma gång.

Problemet jag påträffar hela tiden är att "display capture" källan är global vilket gör att de pan/crop ändringar jag gör i en av scenerna för att visa ett bord påverkar "display capture" källan i den andra scenen.

Vet någon hur jag kan fixa detta? Är det möjligt att göra den globala scenen lokal eller något liknande?

Permalänk
Medlem

Du har inte testat om "Window Capture" fungerar istället? Borde gå lägga till 2 st med olika crop då.
Annars om du vill använda "display capture" och 2 olika "Scenes", så använd "transform" menyn för olika storlek/beskärning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Skrivet av hulkenstrong:

Du har inte testat om "Window Capture" fungerar istället? Borde gå lägga till 2 st med olika crop då.
Annars om du vill använda "display capture" och 2 olika "Scenes", så använd "transform" menyn för olika storlek/beskärning.

Jag har testat window capture, och det funkar. Problemet med det alternativet är att jag spelar med en HUD. Det står för heads-up display och det skapar en slags overlay med information på pokerbordet. När jag använder window capture får jag tyvärr inte med denna overlayen.

Jag är inte riktigt säker på vad du menar med "transform menyn", men som jag sade. Problemet med att använda två olika scener är att källan "display capture" är global vilket gör att jag inte kan ha två olika pan/crop filter. Alltså, om jag lägger inte ett pan/crop filter för det första pokerbordet och efter det lägger in ett annat pan/crop filter för det andra pokerbordet, då kommer det första ändras så att det matchar det andra. Om jag sedan går tillbaka till den första källan och ändrar tillbaka, då ändras den andra igen.

Förklarar jag bra, eller förvirrar jag bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Jag har testat window capture, och det funkar. Problemet med det alternativet är att jag spelar med en HUD. Det står för heads-up display och det skapar en slags overlay med information på pokerbordet. När jag använder window capture får jag tyvärr inte med denna overlayen.

Jag är inte riktigt säker på vad du menar med "transform menyn", men som jag sade. Problemet med att använda två olika scener är att källan "display capture" är global vilket gör att jag inte kan ha två olika pan/crop filter. Alltså, om jag lägger inte ett pan/crop filter för det första pokerbordet och efter det lägger in ett annat pan/crop filter för det andra pokerbordet, då kommer det första ändras så att det matchar det andra. Om jag sedan går tillbaka till den första källan och ändrar tillbaka, då ändras den andra igen.

Förklarar jag bra, eller förvirrar jag bara?

Högerklicka på display capture i tex scene 1 och välj transform. Då kan du beskära osv. Gör nu samma sak fast under scene 2 och du kommer ha olika beskärning etc för dom scenerna fast du använder display capture.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk

Jag tror precis att jag löste det och jag vet inte hur, men jag är glad ändå