Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

@Uzanar: Nja, om du kikar runt lite på nyare tester och såklart klockat med snabba minnen så kommer lägsta fps & 1% frametime vara över en klockad 7700k i en del titlar och ligga väldigt nära i andra. Det finns såklart en del undantag ifrån detta men om man gör ett överslag så blir skillnaden mycket liten mellan just 7700k@5 och en 1700@4. Men det beror såklart kraftigt på vilka spel man testar, en hel del titlar gillar många riktiga kärnor och favoriserar därför ryzen men många titlar gillar högt antal instruktioner per sekund snarare än många kärnor så där kommer 7700k mer till sin rätt med sitt frekvensövertag. Det förändrar dock inte den skillnad som finns utanför spelens arena.

Stämmer ju bara när båda systemen verkar vara gpu begränsade, Ryzen verkar då på nått sätt få till bättre minimum fps men para dem med 1080ti/titan xp så drar ju intel systemet iväg både med min fps å avg fps i 1080p.
När man kör i ett spel som e sjukt gpu beroende eller i 4k så blir ju fpsen så klart likvärdiga men vanligtvis så verkar 1080ti elelr snabbare kort kunna sträcka på bena mer när de paras med intel system jämfört med Ryzen jue.

Sen känns det rätt så givet att ett system som spottar ut högre prestanda/fps skulle ha det lite svårare dvs ta lite längre tid på sig att återhämta sig vid eventuellt problem än ett som inte spottar ut lika många fps.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Stämmer ju bara när båda systemen verkar vara gpu begränsade, Ryzen verkar då på nått sätt få till bättre minimum fps men para dem med 1080ti/titan xp så drar ju intel systemet iväg både med min fps å avg fps i 1080p.
När man kör i ett spel som e sjukt gpu beroende eller i 4k så blir ju fpsen så klart likvärdiga men vanligtvis så verkar 1080ti elelr snabbare kort kunna sträcka på bena mer när de paras med intel system jämfört med Ryzen jue.

Sen känns det rätt så givet att ett system som spottar ut högre prestanda/fps skulle ha det lite svårare dvs ta lite längre tid på sig att återhämta sig vid eventuellt problem än ett som inte spottar ut lika många fps.

1080ti, så hur många kör med ett 9000krs kort?
80% av alla som köper grafikkort köper under 3000kr (2000/2500kr) så hela jämförelsen haltar.
15% eller så köper kort runt 5000kr samt ett fåtal köper ett 9000krs kort.
spel tenderas göras för mesta gemensamma nämnare dvs fler kärnor (konsol) samt mellanklass kort.
(ska fortsätta videoeditera nu)

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av deicide:

Got this app from the Hero VI forum an it works in the PRIME X370 PRO.
http://www.overclock.net/t/1626011/my-experience-with-the-asu...

Tydligen funkar AsusZen States med Asus Prime x370 Pro.

Fungerade inte på mitt X370-Pro. Helt omöjligt få CPUn throttla ner under "bas" frekvensen. Kör jag auto går CPUn i 3.5GHz-3.9GHz och volten pendlar från lågt till högt. Använder jag P-state Programmet så blir det samma som med BIOS oc. Frekvensen är fast på 3.95GHz och spänningen pendlar från lågt till högt (konstant).

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DST:

Stämmer ju bara när båda systemen verkar vara gpu begränsade, Ryzen verkar då på nått sätt få till bättre minimum fps men para dem med 1080ti/titan xp så drar ju intel systemet iväg både med min fps å avg fps i 1080p.
När man kör i ett spel som e sjukt gpu beroende eller i 4k så blir ju fpsen så klart likvärdiga men vanligtvis så verkar 1080ti elelr snabbare kort kunna sträcka på bena mer när de paras med intel system jämfört med Ryzen jue.

Sen känns det rätt så givet att ett system som spottar ut högre prestanda/fps skulle ha det lite svårare dvs ta lite längre tid på sig att återhämta sig vid eventuellt problem än ett som inte spottar ut lika många fps.

Skrivet av Flopper:

1080ti, så hur många kör med ett 9000krs kort?
80% av alla som köper grafikkort köper under 3000kr (2000/2500kr) så hela jämförelsen haltar.
15% eller så köper kort runt 5000kr samt ett fåtal köper ett 9000krs kort.
spel tenderas göras för mesta gemensamma nämnare dvs fler kärnor (konsol) samt mellanklass kort.
(ska fortsätta videoeditera nu)

I och för sig kan man ofta göra CPU'n till flaskhals oavsett sin GPU om man har höga krav på frameraten och mindre krav på grafikinställningarna. Skrev lite om det här: #16795229
Det är inte lätt att ha fått uppleva 120FPS, man blir beroende. Tur att det nästan bara är Overwatch som gäller för mig just nu

Intressant statistik du drar upp förresten, källa på det? Är ganska säker på att andelen som köpt high end-grafikkort på sistone är större än 15%.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

1080ti, så hur många kör med ett 9000krs kort?
80% av alla som köper grafikkort köper under 3000kr (2000/2500kr) så hela jämförelsen haltar.
15% eller så köper kort runt 5000kr samt ett fåtal köper ett 9000krs kort.
spel tenderas göras för mesta gemensamma nämnare dvs fler kärnor (konsol) samt mellanklass kort.
(ska fortsätta videoeditera nu)

Men vad är det med denna grejen som folk inte fattar. Ett high-end kommer förmodligen vara prestanda i klass med ett mid-end ett år senare. Tänk när du köper ett mid-end ett par generationer framåt då. Jag säger inte att den ena eller andra kommer vara bättre, men det där argumentet haltar om något.

En stooooor majoritet av spelen tenderar inte att använda massa kärnor, trots att "nextgen" är inne på sina sista år nu.
(ska fortsätta dricka kaffe nu)

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hulkenstrong:

Fungerade inte på mitt X370-Pro. Helt omöjligt få CPUn throttla ner under "bas" frekvensen. Kör jag auto går CPUn i 3.5GHz-3.9GHz och volten pendlar från lågt till högt. Använder jag P-state Programmet så blir det samma som med BIOS oc. Frekvensen är fast på 3.95GHz och spänningen pendlar från lågt till högt (konstant).

Om du inte överklockar så klockar den ner sig och till och med stänger av kärnor, men den rapporterar inte frekvens när den gör det och då visar Windows och andra program den senast kända klockfrekvensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Om du inte överklockar så klockar den ner sig och till och med stänger av kärnor, men den rapporterar inte frekvens när den gör det och då visar Windows och andra program den senast kända klockfrekvensen.

Då jag kör AMD balanced power plan så ska kärnor inte av-aktiveras (det syns dock om dem gör det i aktivitetshanteraren). Så du menar att varken HWmonitor eller CPU-Z kan se att AMD Ryzen klockar ner sig under bas frekvensen? CPU-Z visar som sagt 3.5-3.9GHz vid AUTO på mult/volt men bara fast frekvens vid överklockning via BIOS/Pstate programmet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

CPU-Z s benchmark gick tydligen bra på Ryzen, sådant måste åtgärdas!
http://www.guru3d.com/news-story/new-cpu-z-upgrade-lowers-ryz...

Det som är intressant är ju att Ryzen knappast kunde självmedvetande om vad för kod som kördes och dom motiverar också följande:

Citat:

When Ryzen was released, we found out that Zen's ALUs executed this unexpected sequence in a much more efficient way, leading to results that mismatch the average performance of that new architecture. We reviewed many software and synthetics benchmarks without being able to find a single case where such a performance boost occurs. We're now convinced that this special case is very unlikely to happen in real-world applications. Our new algorithm described below does not exhibit this behaviour.

Det betyder ju fortfarande att Ryzen kunde exekvera koden mer effektivt vilket innebär att operationer lika dom i CPU-Z kan gå väldigt fort på Ryzen. Nu är det visserligen bara ett löjligt benchmark som säger väldigt lite, men jag har sett flera fall i vetenskapliga och matematiska program där Ryzen kan vara ruggigt snabb i en del operationer jämfört med Core. Dom har lite olika extensioner på sina pipes och olika peak's som kan uppnås i arkitekturerna. Det har gått för kort tid men när Naples dyker upp så kommer fler sådana test för att verkligen sätta visa vad Zenarkitekturen går för. Det var för övrigt Tom's som körde en del av dessa tester vet jag.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

1080ti, så hur många kör med ett 9000krs kort?
80% av alla som köper grafikkort köper under 3000kr (2000/2500kr) så hela jämförelsen haltar.
15% eller så köper kort runt 5000kr samt ett fåtal köper ett 9000krs kort.
spel tenderas göras för mesta gemensamma nämnare dvs fler kärnor (konsol) samt mellanklass kort.
(ska fortsätta videoeditera nu)

Tom jag kör 1080Ti Jag som hatar nvidia som företag och deras syn på alltifrån marknadsföring, ekosystem och hur man tidigare designat sina kort, dock får jag ta av hatten för Pascal då det på alla sätt och vis är en mycket lyckad GPU. Jag tryckte i ett 1080Ti i väntan på Vega. Presterar inte Vega tillräckligt så behåller jag nog detta kort då det fixar precis allt man kastar på det.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hulkenstrong:

Då jag kör AMD balanced power plan så ska kärnor inte av-aktiveras (det syns dock om dem gör det i aktivitetshanteraren). Så du menar att varken HWmonitor eller CPU-Z kan se att AMD Ryzen klockar ner sig under bas frekvensen? CPU-Z visar som sagt 3.5-3.9GHz vid AUTO på mult/volt men bara fast frekvens vid överklockning via BIOS/Pstate programmet.

Ryzen kan stänga av och på kärnor i hårdvara med bara 1ms fördröjning, och när den gör det syns det inte i aktivitetshanteraren. Den jobbar på det sättet när du kör Ryzen balanced, eller performance power plan. När du använder vanlig "balanced power plan" så är det Windows som ger order att parkera kärnor eller ändra klockfrekvens. Då går det mycket långsammare, 100ms om jag inte minns helt fel, men å andra sidan syns det i Windows när den parkerar eller underklockar. Anledningen att du inte ser det i Ryzen balanced och performance är att det görs i hårdvara och att det är CPU'n själv som bestämmer, inte Windows. Som sagt, I detta läget kan CPU'n själv bestämma att stänga av eller underklocka kärnor, och då slutar den rapportera frekvens så det du ser i Windows, HWMonitor, CPU-Z och så vidare är helt enkelt det senaste värdet som mottogs innan kärnan stängdes av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Det betyder ju fortfarande att Ryzen kunde exekvera koden mer effektivt vilket innebär att operationer lika dom i CPU-Z kan gå väldigt fort på Ryzen. Nu är det visserligen bara ett löjligt benchmark som säger väldigt lite, men jag har sett flera fall i vetenskapliga och matematiska program där Ryzen kan vara ruggigt snabb i en del operationer jämfört med Core. Dom har lite olika extensioner på sina pipes och olika peak's som kan uppnås i arkitekturerna. Det har gått för kort tid men när Naples dyker upp så kommer fler sådana test för att verkligen sätta visa vad Zenarkitekturen går för. Det var för övrigt Tom's som körde en del av dessa tester vet jag.

Ja den primitiva neuraĺ network grejen i Ryzen som lär sig mönster har chans att visa löjliga resultat mot core i dessa typer av tester, det är därför AMD rekommenderar att köra benchmarks 3 gånger, då har den "lärt sig" på ett ungefär vilka problem som måste lösas, vilket ger en överhand för långa operationer som ser liknande ut.

Skrivet av Enigma:

Tom jag kör 1080Ti Jag som hatar nvidia som företag och deras syn på alltifrån marknadsföring, ekosystem och hur man tidigare designat sina kort, dock får jag ta av hatten för Pascal då det på alla sätt och vis är en mycket lyckad GPU. Jag tryckte i ett 1080Ti i väntan på Vega. Presterar inte Vega tillräckligt så behåller jag nog detta kort då det fixar precis allt man kastar på det.

Sist jag hörde någonting ryktades prestandan ligga 10% över 1080ti, så ingenting verkligt intressant på det sättet om inte prisklassen ligger under motsvarande kort, men det blir väldigt intressant att se vilka nya grejer som kommer bli möjligt med NCU arkitekturen.

Skrivet av _Merc_:

***bort/mod***

Nja förmodligen var programmet ursprungligen nog enkelt för att Ryzen ska ha snappat upp något mönster som gav ett "osjysst" övertag, men jag vet ej hur programmet fungerade till att börja med så jag är inte helt säker.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

I och för sig kan man ofta göra CPU'n till flaskhals oavsett sin GPU om man har höga krav på frameraten och mindre krav på grafikinställningarna. Skrev lite om det här: #16795229
Det är inte lätt att ha fått uppleva 120FPS, man blir beroende. Tur att det nästan bara är Overwatch som gäller för mig just nu

Intressant statistik du drar upp förresten, källa på det? Är ganska säker på att andelen som köpt high end-grafikkort på sistone är större än 15%.

en av orsakerna amd gjorde Polaris först i stället för Vega.
totala marknaden är under den indelningen vilket var i ropet i fjol med Polaris lanseringen.
den mest vokala marknaden på forum tenderar vara om tex Vega men de allra flesta köper andra mer mellanklass kort dock.
lite som att titta på en ferrari men köper en saab för familjen

"Interestingly, JPR found that only 15% of all GPUs sold are priced at $349 or higher. And of that 15% only 3% are priced at $449 or higher. "
http://wccftech.com/amd-takes-gpu-share-nvidia-q1-2016/

så ca 3% köper 1080ti eller liknande

Skrivet av ClintBeastwood:

Men vad är det med denna grejen som folk inte fattar. Ett high-end kommer förmodligen vara prestanda i klass med ett mid-end ett år senare. Tänk när du köper ett mid-end ett par generationer framåt då. Jag säger inte att den ena eller andra kommer vara bättre, men det där argumentet haltar om något.

En stooooor majoritet av spelen tenderar inte att använda massa kärnor, trots att "nextgen" är inne på sina sista år nu.
(ska fortsätta dricka kaffe nu)

de allra flesta köper sällan nya kort, spelar du cs så kör ju många på 5 år gamla kort än.
7700k överhettar för många, inte lätt att köpa nya saker idag. (se nedanstående länk)

Skrivet av Enigma:

Tom jag kör 1080Ti Jag som hatar nvidia som företag och deras syn på alltifrån marknadsföring, ekosystem och hur man tidigare designat sina kort, dock får jag ta av hatten för Pascal då det på alla sätt och vis är en mycket lyckad GPU. Jag tryckte i ett 1080Ti i väntan på Vega. Presterar inte Vega tillräckligt så behåller jag nog detta kort då det fixar precis allt man kastar på det.

Väntar på Vega och mitt 390 gör allt jag vill samt 1600 ryzen med.

Tydligen ska många 7700k ägare ha problem med temps,
http://wccftech.com/intel-i7-7700k-owners-flood-forums-with-o...

Måste tillstå att mer än en vecka med 3.8ghz 1600 så har min dator aldrig varit bättre för en annan i användning

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Varför får jag mer tearing med 1600 än med min 2500k? Jag kan låsa fps på samma värde som jag hade tidigare men ändå uppkommer tearing och det är något jag inte haft problem med sedan typ 6 år tillbaka när jag skaffade min 120Hz skärm.

En väldigt positiv sak är att jag har kunnat klocka grafikkortet högre nu än tidigare. Jag antar att det är beroende av moderkortet och inte processorn, men vad som gör det spelar ingen större roll egentligen utan att det gör det. Är än så länge väldigt nöjd med mitt köp, förutom att jag kan få fps drops trots att ingen av kärnorna visar sig ha gått i 100% och inte grafikkortet heller. Hade minnet uppe i 2933 också men fick sänka på grund av att det blev ostabilt så kör 2666 nu, skulle komma en fix den här månaden tror jag som kan fixa så man kan gå högre, med lite tur.

Ogillar starkt offset överklockning på moderkortet dock, ingenting som man störs av varje dag men när man väl är inne och pillar i bios vill man ha det så smidigt som möjligt och inte behöva sitta med miniräknaren på telefonen, det är inget jag kan klandra 1600 för dock.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam

@ClintBeastwood: Har svårt att tro att teringen har med CPU eller moderkort att göra, rimliga bör vara drivrutin till grafikkortet, någon inställning där eller någon inställning under ett spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Varför slutar de alltid vid 3200 mhz? Sitter just nu med två set minnen ett 3200 mhz och ett på 3600 mhz men vet inte vilka jag ska behålla.
Skalar det lika bra hela vägen upp till 3600 eller det planar ut? Vad tror ni?

De är enbart ett fåtal som lyckats köra minnen på 3600 MHz, fler på 3200 MHz, än fler på 2933 MHz och de allra flesta på minst 2666 MHz.

gaming performance when you pair RYZEN with 3600MHz CL16 RAM
https://www.youtube.com/watch?v=RZS2XHcQdqA

memory overclocking tips/guide
https://www.youtube.com/watch?v=d0MmDrRUeeQ&t=5s

Det handlar än så länge om en kombination av tur, skicklighet och uthållighet samt att få "rätt" exemplar av cpu och/eller minnen.

AMD har ju utlovat förbättringar så att fler bör nå 3200 MHz eller mer under maj månad med näst uppdatering av bios. Vi får se.

Om du kan vänta två, tre veckor. Gör det. Förhandstipset är att behålla 3600 MHz, då de ju går att köra i 3200 MHz. Förr eller senare lär du få upp dem ett steg till.

Nej, prestanda planar inte ut, utan fortsätter uppåt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför får jag mer tearing med 1600 än med min 2500k? Jag kan låsa fps på samma värde som jag hade tidigare men ändå uppkommer tearing och det är något jag inte haft problem med sedan typ 6 år tillbaka när jag skaffade min 120Hz skärm.

En väldigt positiv sak är att jag har kunnat klocka grafikkortet högre nu än tidigare. Jag antar att det är beroende av moderkortet och inte processorn, men vad som gör det spelar ingen större roll egentligen utan att det gör det. Är än så länge väldigt nöjd med mitt köp, förutom att jag kan få fps drops trots att ingen av kärnorna visar sig ha gått i 100% och inte grafikkortet heller. Hade minnet uppe i 2933 också men fick sänka på grund av att det blev ostabilt så kör 2666 nu, skulle komma en fix den här månaden tror jag som kan fixa så man kan gå högre, med lite tur.

Ogillar starkt offset överklockning på moderkortet dock, ingenting som man störs av varje dag men när man väl är inne och pillar i bios vill man ha det så smidigt som möjligt och inte behöva sitta med miniräknaren på telefonen, det är inget jag kan klandra 1600 för dock.

Hur snabbt körde du din 2500K i?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Hur snabbt körde du din 2500K i?

4.6, 1600 kör jag i 3.9 atm.

Skrivet av Ratatosk:

@ClintBeastwood: Har svårt att tro att teringen har med CPU eller moderkort att göra, rimliga bör vara drivrutin till grafikkortet, någon inställning där eller någon inställning under ett spel.

Kan vara så. Saken är att det varit samma sak med de 2 senaste drivrutinerna och inställningarna för grafikkortet rör jag aldrig. :/ Inställningarna i spelet ska vara samma som jag hade innan. Ställer bara ner allt till low så det ska inte gå att göra annorlunda.

edit: Jag såg nu att det var inställt på 100Hz på skrivbordet, kanske kan lösa problemet. Med det kan vi i alla fall konstatera att jag inte skulle klara ett blindtest mellan 120Hz och 100Hz, haha.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

4.6, 1600 kör jag i 3.9 atm.
Kan vara så. Saken är att det varit samma sak med de 2 senaste drivrutinerna och inställningarna för grafikkortet rör jag aldrig. :/ Inställningarna i spelet ska vara samma som jag hade innan. Ställer bara ner allt till low så det ska inte gå att göra annorlunda.

Om man bortser från IPC så kan din 2500K utföra 17% mer under en sekund och svarar 17% snabbare i ett optimalt singletråd fall.

Om detta ger upphov till stuttering har jag dock ingen aning om. Förhoppningsvis är har det något med drivrutiner att göra.

Kör du stream samtidigt? Inspelning med Plays eller något? Det kanske kunde ge lite stuttering.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Om man bortser från IPC så kan din 2500K utföra 17% mer under en sekund och svarar 17% snabbare i ett optimalt singletråd fall.

Om detta ger upphov till stuttering har jag dock ingen aning om. Förhoppningsvis är har det något med drivrutiner att göra.

Kör du stream samtidigt? Inspelning med Plays eller något? Det kanske kunde ge lite stuttering.

Jag har ingen stuttering, i själva verket känns det som de få spel jag spelat flyter bättre men har ingen data att backa upp det med så kan lika gärna vara att man läst så mycket om bättre flyt så placebon gör sitt. Däremot är det tearing jag upplever, alltså att bilden då och då delar sig eller vad man ska säga. Jag har aldrig haft problem med det här tidigare så känns som det är något i hårdvaran som orsakar det. Har inte testat att göra en config där jag låser det till 119.98 fps så det kan vara värt att testa, utan kört 119, 120, 121 och 125 och olåst fps. Jag vet att man i stort sett alltid kommer ha tearing om v-sync är av och man kan vara olika känslig för det, men jag har aldrig noterat det tidigare.

Jag kör så lite program i bakgrunden som möjligt, förutom spotify använder jag ingenting typ.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har ingen stuttering, i själva verket känns det som de få spel jag spelat flyter bättre men har ingen data att backa upp det med så kan lika gärna vara att man läst så mycket om bättre flyt så placebon gör sitt. Däremot är det tearing jag upplever, alltså att bilden då och då delar sig eller vad man ska säga. Jag har aldrig haft problem med det här tidigare så känns som det är något i hårdvaran som orsakar det. Har inte testat att göra en config där jag låser det till 119.98 fps så det kan vara värt att testa, utan kört 119, 120, 121 och 125 och olåst fps. Jag vet att man i stort sett alltid kommer ha tearing om v-sync är av och man kan vara olika känslig för det, men jag har aldrig noterat det tidigare.

Jag kör så lite program i bakgrunden som möjligt, förutom spotify använder jag ingenting typ.

Sorry det var tearing jag menade hela tiden. Hade inte fått tillräckligt med kaffe.

Tearing är ju när en ny frame skiljer sig för mycket från en tidigare. Vilket spel är det vi snackar om?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Sorry det var tearing jag menade hela tiden. Hade inte fått tillräckligt med kaffe.

Tearing är ju när en ny frame skiljer sig för mycket från en tidigare. Vilket spel är det vi snackar om?

Jag tror mig hittat felet. Kan ha blivit något knas när skrivbordet var satt till 100Hz och inne i spelet var det satt till 120Hz. Det låter märkligt men jag har inte gjort något och tearingen var inget jag la märke till nu när jag spelade. Spelet är Battlefield 4.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Tom jag kör 1080Ti Jag som hatar nvidia som företag och deras syn på alltifrån marknadsföring, ekosystem och hur man tidigare designat sina kort, dock får jag ta av hatten för Pascal då det på alla sätt och vis är en mycket lyckad GPU. Jag tryckte i ett 1080Ti i väntan på Vega. Presterar inte Vega tillräckligt så behåller jag nog detta kort då det fixar precis allt man kastar på det.

1080Ti här också, dock ingen Ryzen. Fast jag betalade 7300Kr för mitt och inte 9000Kr men det är mycket pengar. Jag skulle varit missnöjd med det om det inte vore för att kortet faktiskt har bisarrt bra prestanda, 1070FE hade emellanåt hög fps men 1080Ti har en helt annan nivå av smooth gameplay det känns som att kortet knappt behöver jobba i spel. Bra gjort av Nvidia.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Jag säger inte nej till mer än 3200 minnen, men det underlättar att moderkortet har stöd för det!

Jag säger inte nej till mer än 3200 minnen, men det underlättar att moderkortet har stöd för det, för 3200 minnen så finns det ett antal kort som stöder det, för högre så är det ett smalt utbud!
Det finns kort under 1600:- för 3200,med lite extra finesser så är korten dyra!
Att det kommer snabbare minnen och snabbare kort är att förvänta men för det extra så kostar det och det är svårt att få upp farten på minnerna och hålla ned cl så även där är det en kompromiss fråga!

Men tro och hopas på utvecklingen!
/Håkan

PS: De som vill använda Ryzen för lite mer server inriktning med ECC minen kan det vara en fördel att köpa innan Intels nya plattform är ute även om minnera bara är 2400, har inte sett snabbare än så!
@napahlm:

Permalänk
Medlem

Nu närmar sig bättre prestanda

http://wccftech.com/amd-ryzen-memory-support-to-be-expanded-w...

"A new microcode update is on its way to expand Ryzen memory support and enable automated compatibility with 20+ new RAM kits"

Bla stöd för

G.Skill Trident Z 4266 MHz CL19 F4-4266C19D-16GTZ 8Gb Samsung B-Die

Hoppas det kommer massor av tester!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför får jag mer tearing med 1600 än med min 2500k? Jag kan låsa fps på samma värde som jag hade tidigare men ändå uppkommer tearing och det är något jag inte haft problem med sedan typ 6 år tillbaka när jag skaffade min 120Hz skärm.

En väldigt positiv sak är att jag har kunnat klocka grafikkortet högre nu än tidigare. Jag antar att det är beroende av moderkortet och inte processorn, men vad som gör det spelar ingen större roll egentligen utan att det gör det. Är än så länge väldigt nöjd med mitt köp, förutom att jag kan få fps drops trots att ingen av kärnorna visar sig ha gått i 100% och inte grafikkortet heller. Hade minnet uppe i 2933 också men fick sänka på grund av att det blev ostabilt så kör 2666 nu, skulle komma en fix den här månaden tror jag som kan fixa så man kan gå högre, med lite tur.

Ogillar starkt offset överklockning på moderkortet dock, ingenting som man störs av varje dag men när man väl är inne och pillar i bios vill man ha det så smidigt som möjligt och inte behöva sitta med miniräknaren på telefonen, det är inget jag kan klandra 1600 för dock.

Tearing=synkroniseringsproblem till skärmen. Använder du inte någon form av vsynk så krävs det att du har adaptiv synk via VESA eller g-sync.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Tearing=synkroniseringsproblem till skärmen. Använder du inte någon form av vsynk så krävs det att du har adaptiv synk via VESA eller g-sync.

Ja, men jag har inte märkt av tearing innan. Nu är det som sagt borta igen (nej, inte borta men jag märker det inte) så verkar varit någon konflikt med spelet och windows.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

G.Skill Trident Z 4266 MHz CL19 F4-4266C19D-16GTZ 8Gb Samsung B-Die

Detta var minsann inget slött minne för Ryzen

Det blir intressant att se hur bra latency mellan CCX blir omkring mer extrema hastigheter, förhoppningsvis får vi väl se högt klockade hynix minne också.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Kommer man att märka någon skillnad i spel när man går från en 8350 till en 1600X (kommer max oc till 4GHz) med ett 7970 1100MHz grabben spelar GTA, BF spel (spelar i 1920*1080 60Hz)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd

@sesese:

Du bör definitivt få bättre flyt, har dock inte jättekoll på det grafik-kortet, och hur du har det med minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Kommer man att märka någon skillnad i spel när man går från en 8350 till en 1600X (kommer max oc till 4GHz) med ett 7970 1100MHz grabben spelar GTA, BF spel (spelar i 1920*1080 60Hz)

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.