Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Köp av Macbook pro

Nu är det så att en vän till mig behöver en ny dator för plugget och vill enbart ha macbooks. Den kommer att användas mest för att surfa med samt att köra enkla program. Jag tänker mig en hårddisk på åtminstone 250gb med en stark processor och minst 8gb ram. Vilken Macbook pro rekommenderas just nu och är mest prisvärd?

Permalänk
Medlem

Alla Macbook Pro har "turbo boost" vid i princip samma frekvenser, dvs vid tyngre last kommer den teoretiska skillnaden på den allra snabbaste och den långsammaste vara ca 16%. Bortser man från syntetiska tester (program som pressar datorn till gränsen) kommer man aldrig märka någon skillnad.

Så istället för att stirra på prestandan som är närpå identisk så välj utifrån andra saker.

13" eller 15"?
Touchbar värd 3500.- ?
Kommer personen behöva mycket lagring?
osv osv.

Min personliga åsikt är att den billigaste MBP å 13" utan touchbar är den mest prisvärda, men andra kanske vinner workflow med touchbaren eller kanske måste ha 15" för att få plats med paletter etc.

Permalänk
Inaktiv

Icke touchbar basmodell.

EDIT för lite motivering från ett gammalt inlägg:
- Större batteri och bättre batteritid än den med touchbar
- Ingen touchbar som känns rätt onödig och oanvändbar, speciellt om man använder esc ofta
- 15W CPU jämfört med 30W CPU håller macbooken svalare, dock har den 1 fläkt mot touchbarens två fläktar
- uppåtriktade högtalare, fördel i knäet nackdel vid bord.
- utbytbar SSD ifall man skulle vilja uppgradera i framtiden.

Permalänk

Vilka har bäst pris just nu på icke touchbar 13 tum

Permalänk
Medlem

Apple MacBook Pro - i5 2,0GHz DC 8GB 256GB 13"

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3974757

Varför behöver du en Pro?
Kan ej se varför du ska ha mer prestanda om du endast ska använda enkla program.

Apple Macbook Air i5 1,9GHZ, 8GB, 256GB 13" (early 2015)

Orkar hela Office 2016 suiten, 2 webbläsare(Safari/Firefox) med minst 5 flikar öppnade, Microsoft RDP med 1 anslutning, Royal TSX med 3 anslutningar (Via RDP) och sedan VMware med 1 helpdesk ansluten (kortfattat ännu en RDP, fast virtuella maskiner) samt typ.. Spotify. Ibland orsaker det laddtider, men inget farligt och är runt 4k billigare.

RDP = Remote Desktop Protocol - dvs. fjärranslutning till en dator.

Personligen älskar jag Touch baren, men hade troligtvis inte betalat för det - gratis är gott! Jag hade svårt för den först, men den gled sakta in i min famn och är faktiskt jäkligt användbar och smart enl. mig.

Permalänk
Skrivet av Ibriscadabris:

Nu är det så att en vän till mig behöver en ny dator för plugget och vill enbart ha macbooks. Den kommer att användas mest för att surfa med samt att köra enkla program. Jag tänker mig en hårddisk på åtminstone 250gb med en stark processor och minst 8gb ram. Vilken Macbook pro rekommenderas just nu och är mest prisvärd?

Varför inte vanliga Macbooken? För liten skärm? Låter som den skulle passa perfekt annars med de användningsområdena, behövs knappast någon stark processor för att surfa och köra enkla program...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3660187

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad -> Apple Mac*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv

@Ibriscadabris: Macar kostar vad de kostar. Har aldrig sett någon återförsäljare som skulle ha nämnvärt lägre pris än Apple.se

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon284015:

@Ibriscadabris: Macar kostar vad de kostar. Har aldrig sett någon återförsäljare som skulle ha nämnvärt lägre pris än Apple.se

Ööh, de flesta har väsentligt lägre pris än apple.se.. Tex s kostar basmodellen 2k mindre än hos apple.

Permalänk
Jacob Fanboy

Ska iväg och införskaffa mig en Macbook Pro på fredag och var helt inställd (efter en del läsande på nätet) att köpa en utan Touch Bar men har blivit övertalad att köpa en med baren, Touch Id som då medföljer ska vara värd varenda krona.

Sen är processorn vassare på den med Touch Bar eller är har jag missuppfattat det hela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drygman:

Ska iväg och införskaffa mig en Macbook Pro på fredag och var helt inställd (efter en del läsande på nätet) att köpa en utan Touch Bar men har blivit övertalad att köpa en med baren, Touch Id som då medföljer ska vara värd varenda krona.

Sen är processorn vassare på den med Touch Bar eller är har jag missuppfattat det hela?

Stämmer, ja.

Dock rekommenderar jag att du drar till någon butik där du kan pilla lite på touchen, inte bara gå på vad folk säger/skriver.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag valt antingen macbook för smidigheten eller 15"MBP för större skärm. 16GB ram oavsett och lagring efter behov.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Även fast datorn inte behövs för lite tyngre användande är jag fortfarande ute efter en lite kraftigare maskin och därav en pro, eftersom att den är lite mer framtidssäker då också när operativsystemet når nya höjder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Personligen hade jag valt antingen macbook för smidigheten eller 15"MBP för större skärm. 16GB ram oavsett och lagring efter behov.

Logiskt resonemang

Permalänk
Medlem

Glöm inte att den med touchbar har dubbelt så många portar, bara det gör prisskillnaden värt det imo.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

@tifius:

Inte i jämförelsen med den "gamla pro" (4 vs 8)

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

@Ibriscadabris: Macar kostar vad de kostar. Har aldrig sett någon återförsäljare som skulle ha nämnvärt lägre pris än Apple.se

Då får man fråga snällt om herrn är blind? Apple har alltid varit dyrare än ÅF så långt jag kan minnas.

Permalänk
Medlem

Köpte själv en Macbook Pro 15" Mid 2015, stod i valet mellan denna och 2016 års 13tum med touch.

Min budget var på 20 000kr. Kan säga att jag är extremt nöjd med mitt köp. Hanterar PS, LR och andra program som en dröm, tangentbordet är ljusår bekvämare än det nya som sitter på 2016 års Macbooks.

Sedan att man slipper köpa massa donglar och har riktiga dedikerade knappar istället för touchbar vägde till min fördel.

Visa signatur

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB

Permalänk
Skrivet av jacob.90:

Köpte själv en Macbook Pro 15" Mid 2015, stod i valet mellan denna och 2016 års 13tum med touch.

Min budget var på 20 000kr. Kan säga att jag är extremt nöjd med mitt köp. Hanterar PS, LR och andra program som en dröm, tangentbordet är ljusår bekvämare än det nya som sitter på 2016 års Macbooks.

Sedan att man slipper köpa massa donglar och har riktiga dedikerade knappar istället för touchbar vägde till min fördel.

Gjorde likadant, valde den "gamla" för tangentbordet främst.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11