Kan inte öppna port till PPTP ansluten klient.

Permalänk

Kan inte öppna port till PPTP ansluten klient.

Jag har en server som är ansluten till en PPTP server körs på min Raspberry Pi, och jag vill öppna en port till servern som är ansluten till mig.
Raspberry Pi'n har IP addressen 192.168.1.87 och servern får 192.168.1.200, men de två hamnar under samma "namn" på routern som syns här: https://gyazo.com/9c28565950a0bc1b6d7e2d6afaa92fd4
När jag försöker öppna port i routern så skriver jag in IP addressen som servern har. Men den byter automatiskt till IP addressen Raspberry har istället för server IP.
Jag försökte be Telia om hjälp men de skickade mig till premium support så det hjälpte inte.
Vad kan jag göra för att öppna port till servern, ska jag byta VPN server till kanske OpenVPN eller finns det något hokus pokus sätt att få in server IP istället för Raspberry IP address?

Permalänk
Vila i frid

Var är de olika prylarna belägna rent fysiskt? Vilken utrustning finns kopplat mellan dem? fyi, att labba lokalt med VPN på det interna nätverket - är rätt meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Var är de olika prylarna belägna rent fysiskt? Vilken utrustning finns kopplat mellan dem? fyi, att labba lokalt med VPN på det interna nätverket - är rätt meningslöst.

Som jag har förstått det så har han en server någonstans som är ansluten mot han lan via en wanförbindelse genom pptp. Nu vill han göra en portforwarding på routern som han har på sitt lan mot den servern som är ansluten via pptp.

Permalänk

@Skippy: Exakt så, problemet är att den anslutna servern får samma MAC address som min Pi har så när jag försöker binda en port till servern så byts den istället till Raspberry IP istället.

Finns det något VPN som överför MAC address också?

Permalänk

@hasenfrasen: den anslutna servern ligger på annat ställe och är även bakom brandvägg så därför jag ansluter jag servern hem till mig VIA PPTP så jag kan öppna portar till den.

Permalänk
Vila i frid

Vilka sub-nät används på respektive plats? Vilken DHCP delar ut IP-adressen för PPTP-klienten och inom vilket "range"?

Men det hela behöver inte blir så svårt om man läser lite om pptp och inser att i grunden är det bara en helt vanlig LAN-kabel, fast virtuell.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Vilka sub-nät används på respektive plats? Vilken DHCP delar ut IP-adressen för PPTP-klienten och inom vilket "range"?

Men det hela behöver inte blir så svårt om man läser lite om pptp och inser att i grunden är det bara en helt vanlig LAN-kabel, fast virtuell.

DHCP delar ut mellan 200 till 254

Permalänk
Vila i frid

Lixom, alltså, vilka sub-nät används på respektive sida? Att 192.168.1.x förmodligen används på serversidan är nog utrett. Om det stämmer kan du inte använda 192.168.1.x på klientsidan om du nu inte är väldigt hemma på routing.

Permalänk

@hasenfrasen: Jag löste problemet! Det visade sig att jag inte hade öppnat portar för ppp0 interface men bara för eth0!