Imac 27" 5K, installera win 10, kan man byta tillbaka till apple OS igen?

Permalänk
Medlem

Imac 27" 5K, installera win 10, kan man byta tillbaka till apple OS igen?

Funderar på att köpa en Imac 27" 5K men vill ha win 10 på den. Detta skall tydligen gå att installera, men kan man byta tillbaka till apple OS igen? För man får ju ingen skiva med apples OS med på köpet utan det är bara förinstallerat.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det fungerar, men du kan ju alltid köra bootcamp, jag har aldrig varit begränsad av det.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem

När du kör Windows på Apple-datorer installerar du i princip alltid båda två via s.k. Bootcamp och dual bootar så att du väljer vilket OS du vill in i vid start.

Får man fråga varför du vill lägga 30,000 på en Mac-dator om du vill ha Windows på den? Vad är det iMac ger dig som är bättre i Windows, och inte går att få på smidigare sätt?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

När du kör Windows på Apple-datorer installerar du i princip alltid båda två via s.k. Bootcamp och dual bootar så att du väljer vilket OS du vill in i vid start.

Får man fråga varför du vill lägga 30,000 på en Mac-dator om du vill ha Windows på den? Vad är det iMac ger dig som är bättre i Windows, och inte går att få på smidigare sätt?

Det är min far som vill ha en. Men med bootcamp, måste man välja OS varje gång man startar datorn eller kan man ställa in så att den alltid startar i tex win 10? Han tycker det låter krångligt att behöva välja OS vid varje uppstart...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Inaktiv

Du kan installera Win 10 precis som vanligt med USB/skiva och återställa Mac superenkelt efteråt med ett bootbart USB eller genom Bios..

EDIT: Väljer du bootcamp behöver du inte välja OS varje stat, den startar automatisk det som körde senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Det är min far som vill ha en. Men med bootcamp, måste man välja OS varje gång man startar datorn eller kan man ställa in så att den alltid startar i tex win 10? Han tycker det låter krångligt att behöva välja OS vid varje uppstart...

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker han att DET är krångligt vill han nog inte ha ett non native OS på sin dator. Men nej det behöver han inte göra, som han ovanför skrev.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren, ska informera gubben!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Du kan installera Win 10 precis som vanligt med USB/skiva och återställa Mac superenkelt efteråt med ett bootbart USB eller genom Bios..

EDIT: Väljer du bootcamp behöver du inte välja OS varje stat, den startar automatisk det som körde senast.

Hur fungerar ett vanligt windows-tangentbord till en Imac då, när man kör win 10? Fungerar alla tangenter som vanligt? Inser att windowstangenten kanske inte fungerar.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Hur fungerar ett vanligt windows-tangentbord till en Imac då, när man kör win 10? Fungerar alla tangenter som vanligt? Inser att windowstangenten kanske inte fungerar.

Ett vanligt tangentbord fungerar som vanligt. Macens tangetbord kommer ha några tecken på fel ställen. Tex är windowstangenten "CMD" på Macen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Ett vanligt tangentbord fungerar som vanligt. Macens tangetbord kommer ha några tecken på fel ställen. Tex är windowstangenten "CMD" på Macen.

Ok så mac tbord till win 10 kan ha tecken på fel ställen men windows tbord till win 10 (på en mac) fungerar som vanligt?

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken, varför ska du skaffa en iMac om du ändå ska använda windows?
Om du vill ha en dator som är smidig lik en iMac så köp en AIO bara? Kostar en tredjedel av priset för samma kvalitet och bättre windows support

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Sist jag använde BootCamp installerade jag drivrutinerna i Windows och där kunde jag välja Windows HD som förval och då bootade datorn direkt i Windows.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Ok så mac tbord till win 10 kan ha tecken på fel ställen men windows tbord till win 10 (på en mac) fungerar som vanligt?

Ja exakt. Detta är min erfarenhet iaf.

Skrivet av Christley:

Jag är nyfiken, varför ska du skaffa en iMac om du ändå ska använda windows?
Om du vill ha en dator som är smidig lik en iMac så köp en AIO bara? Kostar en tredjedel av priset för samma kvalitet och bättre windows support

Länka gärna en windows AOI med 5K som kostar en tredjedel (eftersom du inte kan det får du gärna länka en med iaf 4K och likvärdig övriga specs som kostar en tredjedel.).

Permalänk
Medlem

För samma pris (ca 25000kr) kan man få en imac 27" 5K, i5 skylake och 8gb DDR3 samt ssd / eller Dell, ASUS etc 27", 4K, i7 skylake och 16gb DDR4 samt ssd.

Det är min far som har både iphone och Ipad som är sugen på Imac för att ha möjlighet till Apple OS, men han är van vid win 10 och vill därför kunna ha windows också på den. Och det skall vara en sådan "allt-i-ett dator" med allt inbyggt i skärmen eller foten.

Han kommer aldrig att spela eller redigera, koda eller så, så han föredrar bra skärm och annat framför ren prestanda. I dag har han en HP med i5 Sandy Bridge och 4gb RAM som räcker långt för honom.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bill-Hertzhog:

För samma pris (ca 25000kr) kan man få en imac 27" 5K, i5 skylake och 8gb DDR3 samt ssd / eller Dell, ASUS etc 27", 4K, i7 skylake och 16gb DDR4 samt ssd.

Det är min far som har både iphone och Ipad som är sugen på Imac för att ha möjlighet till Apple OS, men han är van vid win 10 och vill därför kunna ha windows också på den. Och det skall vara en sådan "allt-i-ett dator" med allt inbyggt i skärmen eller foten.

Han kommer aldrig att spela eller redigera, koda eller så, så han föredrar bra skärm och annat framför ren prestanda. I dag har han en HP med i5 Sandy Bridge och 4gb RAM som räcker långt för honom.

Då kommer han älska Macen och det lär man sig på några timmar! Efter det fungerar det bara

Permalänk
Medlem

som någon skrev att man va behövde bootable usb för att installera om OS X så är de inte hela sanningen. Man kan också väldigt enkelt göra en internet recovery. Detta gör man genom genom att boota datorn med CMD + ALT + R om jag minns rätt. Då laddas hela OS installationen ner när du installerar om. Detta las till i samband med att de slutade med usb-stickorna/cd-skivorna som följde med äldre hårdvara.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.