Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Krönika: Lugnet efter stormen

Permalänk
Hjälpsam

Ett illdåd utfört av en enskild galning men Sverige överlever, lite sorgsnare och mer luttrat, men livet går vidare.
Verkligen skönt att man så snabbt fick tag i den som troligtvis är skyldig.

En tanke som slår mig mer och mer, är hur dumt och meningslöst detta var.
Killen är tydligen fyrbarnspappa, sina barn kommer han inte se växa upp, han är knappt 40 år, lär inte komma ut i livet före 65, allt han har har "åstadkommit" är att ta livet av några oskyldiga och skada några andra, så oerhört korkat.

Mina kondolanser till de som drabbats, för de skadade och anhöriga, kommer livet också gå vidare, men den närmaste tiden kommer nog att kännas oerhört tung, detta i en tid då man borde glädjas i vårsolen.

stavfel
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Edin:

Poängen är att ta ansvar för communityt SweClockers och alla som samlas här när det behövs genom att exempelvis ge stöd till ungdomar och andra som mår dåligt eller behöver skriva av sig. Ett sätt är att visa och dela sympati och ett annat är bara att visa att vi finns här för varandra. Så det är gemenskapen som är poängen inom de ramarna som SweClockers ger och står för varför det också finns ett tydligt regelverk kring diskussionsklimat och innehåll som fungerar som minsta gemensamma nämnare där syftet snarare är att ena människor kring teknikintresse istället för att driva polarisering och hetska diskussioner. Det finns ju platser för det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är trevligt att folk kan skriva av sig men det skulle också vara vettigt att kanske tänka på hur man förhindrar sådant. och då mena jag inte rasistiska påhopp om invandrare och liknande utan våran delaktighet i att göra en massa människors liv helt förstörda vilket leder till desperation vilket vi vet är det bästa sättet att skapa "terror". Hur många här var det som motsatte sig förstörelse av Libyen eller våran stöd till islamister (ibland kallade "rebeller" i media) som skapade helvete i Syrien och andra delar av Mellanöstern. Det är främst västvärlden som är ansvarig att alla dessa människor har förlorat sina anhöriga, är på flykt och deras länder är rena helvetet. Sedan kommer de hit (en bra sak som Sverige faktiskt gör är att ta sitt ansvar för flyktingar man hjälpte skapa) och får avslag på sin ansökan att stanna kvar. Är det så konstigt att någon som kan förvänta sig död när de återvänder hem blir desperat och gör något korkat?

De flesta här har aldrig upplevt sådana saker själva så det är ytterst svårt att sätta sig in i det hela men försök i alla fall. Rasism kommer bara göra saken värre. Utanförskap skapar betydligt fler problem än de flesta vill erkänna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon127948:

Det är trevligt att folk kan skriva av sig men det skulle också vara vettigt att kanske tänka på hur man förhindrar sådant. och då mena jag inte rasistiska påhopp om invandrare och liknande utan våran delaktighet i att göra en massa människors liv helt förstörda vilket leder till desperation vilket vi vet är det bästa sättet att skapa "terror". Hur många här var det som motsatte sig förstörelse av Libyen eller våran stöd till islamister (ibland kallade "rebeller" i media) som skapade helvete i Syrien och andra delar av Mellanöstern. Det är främst västvärlden som är ansvarig att alla dessa människor har förlorat sina anhöriga, är på flykt och deras länder är rena helvetet. Sedan kommer de hit (en bra sak som Sverige faktiskt gör är att ta sitt ansvar för flyktingar man hjälpte skapa) och får avslag på sin ansökan att stanna kvar. Är det så konstigt att någon som kan förvänta sig död när de återvänder hem blir desperat och gör något korkat?

De flesta här har aldrig upplevt sådana saker själva så det är ytterst svårt att sätta sig in i det hela men försök i alla fall. Rasism kommer bara göra saken värre. Utanförskap skapar betydligt fler problem än de flesta vill erkänna.

Hur i h*lvete har Sverige "skapat" några flyktingar? Är du helt från vettet?
Det enda Sverige gör är att dra in bistånd till länder i förmån för att ta hit unga arga muslimska män som har varken kompetens eller utbildning. Om du tycker det är något bra får du själv stå för det, men är övertygad om att majoriteten vill ha en förändring nu, speciellt efter detta terrordåd.

Permalänk

I fredags hände det ofattbara Sverige

I fredags hände det ofattbara SverigeI fredags hände det ofattbara SverigeI fredags hände det ofattbara SverigeI fredags hände det ofattbara SverigeI fredags hände det ofattbara SverigeI fredags hände det ofattbara SverigeI fredags hände det ofattbara SverigeI fredags hände det ofattbara SverigeI fredags hände det ofattbara Sverige

Slöt att läsa där.... det är inte ofattbart, helt förväntat om ni inte levt under stenar de senaste åren......

Permalänk
Medlem

Det som gör att jag känner mig riktigt jävla förbannad och ledsen är att en liten tjej på 11 år dog.

Att jag dessutom fick se en bild på henne (någon som delat från missing people) och sedan veta vad som hände hennes kropp gör saken så mycket värre.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk

När ska svenskar sluta vara så naiva? Vad krävs?

Permalänk
Medlem

Mycket bra skriven krönika!

En nära anhörig befann sig på Drottninggatan när detta inträffade. Hon skadades inte fysiskt i det inträffade men det hon sett och det hon känt i situationen när lastbilen utan förvarning kommer rusande har satt spår i själen som kommer följa henne resten av livet.

För henne var det självklart att gå tillbaka till manifestationen på Sergels torg därefter. Inte bara för att hylla demokratin, sammanhållning och kärlek, men också som självterapi.

Hon hade många kloka ord att säga efter detta. Bland annat att hon förstod att detta terrordåd inte kunde gått att förhindra. Detta då Sverige via vårt anammande av internationell rätt inte utvisar människor till diktaturer som torterar sitt eget folk. Även om polisen hade tagit fast denna terrorist före han utförde dådet så hade de inte fått sätta honom i förvar. Detta då gränspolisen inte kan utvisa honom någonstans, så han hade ändå varit fri och dådet hade ändå inträffat. Uzbekistan tar inte heller emot utvisade från andra länder även om dessa andra länder skulle strunta i internationell lag. Skall vi då sätta alla 12.000 till 18.000 som väntar på utvisning i förvar i resten av deras liv då det inte finns någonstans att utvisa dem som vissa politiker nu föreslår? Migrationsverket uppger att siffran kan vara nära 50.000 inom ett par år. Det skulle vara Svenska koncentrationsläger för statslösa migranter som ingenstans har att ta vägen.

Skall vi bara sätta folk med en viss etnicitet eller en viss religon där? Den info som fanns om denna terrorist i förväg hos säpo var inte av bättre karaktär än lösa rykten som inte gick att bekräfta. Skall vi sätta folk i koncentrationsläger på grund av rykten? Nej politikerna måste hitta bättre och rimligare lösningar som är mer ärliga för de vet själva att inget av detta går att genomföra trots alla stora ord idag från partier som vill profitera på människors sorg, ilska och okunnighet. Hon blir här väldigt synligt upprörd men bestämd.

Hon kan tänka sig mer kameraövervakning på offentliga platser, bättre stadsplanering och andra konkreta lösningar i stadsbilden men inga andra stärkta terrorlagar skulle kunnat förhindra eller försvåra detta typ av dåd enligt hennes åsikt. Hon hänvisar då till länder som Frankrike där man inskränkt medborgerliga rättigheter i förhoppningen att det skall ge större trygghet men det har inte förhindrat att dessa dåd ändå fortsätter att inträffa. Även skarpare gränskontroller har inte hjälpt för förövarna har inte varit stridande i Syrien eller medlemmar i någon terrorgrupp, de har varit franska eller belgiska medborgare med uppehållstillstånd eller som är födda där. Hon hänvisar även till den rättegång som är på gång i Göteborg just nu som seglat in under radarn där högerextrema åkt fast för att ha förberett att placera skarpa bomber på flyktingförläggningar. De är lika mycket terrorister.

Hennes slutsats är då att terroristerna är ute efter att rasera vårt öppna och fria samhälle samt inge fruktan så att människor, precis som i Frankrike, ska undvika offentliga platser eller större städer. Att då inskränka medborgerliga rättigheter utan att det kan förhindra terrordåd är att spela terrorn i händerna i utbyte mot en falsk känsla av trygghet.

Hon kommer fortsätta att shoppa på Drottninggatan, hon kommer inte låta den tillfälliga ilska och maktlöshet hon nu känner efter dådet styra henne till att rösta på repressiva partier eller förespråka repressiva lagändringar då man sällan tar bra beslut när man är arg och ledsen. Men hon kommer aldrig glömma.

Om någon månad kanske hon kan sova på nätterna.

Edit: Tro inte att Sverige står moraliskt högre än andra när det gäller koncentrationsläger/interneringsläger. Vi har haft sådana under andra världskriget. https://sv.wikipedia.org/wiki/Interneringsl%C3%A4ger_i_Sverig....

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Såg massa på TV om det men det var samma jäkla sak hela tiden.... Ointressant.

Jag har mest tänkt på hur jäkla misslyckad terroristen var. 4 man....Hans polare tog med sig 70 o så.
Bara genom att tänka i 30s så har jag kommit på attacker som skulle tagit kål på åtminstone 100 man.

***bort/mod***

Nu är ovanstående vad JAG tycker om det nu behövde förtydligas.

Skrivet av Helionart:

Det är bara med kärlek och respekt till våra medmänniskor som vi vinner över terrorn... vi måste enas och inte segregera mer. Vår asylprocess hade fungerat här om utvisningen de facto hade skett i tid.
Ju mer vi bidrar till utanförskap desto mer vinner ISIS.

Åh herreGUD vilket dravel! Tror du ärligt talat själv på det du skriver??
Det är just total segregation som är lösningen på många problem.

Skickades från m.sweclockers.com

§1.2/onödigt /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Fantastiskt välskrivet @jacob och fin avslutning på en tragisk berättelse <3

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Inaktiv

Vad har detta med en tekniksida att göra överhuvudtaget?

Skriv till era politiker istället för detta clickbait på internet eller så kommer det tyvärr finnas en hel del massa mer för dig att skriva i framtiden om just detta ämne.

Det finns runt 80k (officiell siffra, den riktiga siffra är nog minst dubbel så stor) individer, en blandning av: nekade assylanter, terrorister, kriminella, tiggare, luffare, barbarer utanför systemet i Sverige just nu.

Ser ni skadan en person kan göra med ett enkelt verktyg som en lastbil?

Vi får alla lycka till. Det är allt jag kan säga.

Permalänk
Avstängd

Fick tårar när jag läste detta sent igårkväll. Kändes nästan lite omänskligt först att en inte fick höra något från er på redaktionen.. Så jättebra att ni bestämde er för att publicera detta! Vill minnas att ert kontor ligger nära där allt inträffade. Det första jag tänkte på i fredags när nyheterna levererades var faktiskt just er, på redaktionen... Jag tänkte ganska exakt: "Hoppas allt är väl med Emil, Jonas, Jacob och de andra på Sweclockers..."

Ja, ni är typ den enda kopplingen jag har till Stockholm.. Tag hand om er! <3

Permalänk
Inaktiv

Bra krönika.

Jag tycker den belyser både tragedin och vilket kaos som det lätt uppstår i vårt samhälle. För ett halvår sedan var det någon som gjorde ett falsklarm på ett tåg mellan Göteborg och Stockholm och det blev riktigt kaos. Där tusentals fick stå och vänta i flera timmar på någon ungdom hade roligt.

Skrivet av Campaigner:

För övrigt var det dåligt av media att dölja bilden av kvinnan som fick benet avkört. Att man ska va tvungen att gå till Flashback för att hitta det som media inte vill visa....

Respekt för anhöriga, jag tror inte de skulle vilja att denna bild visades. Att de visar döda från andra länder beror på att våra medier inte har lika stor respekt för dem, det handlar mer om att sälja tidningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vill först tacka för alla värmande ord, men också till alla er som öppnat sig och delat med er av hur ni känner! Det var precis vad jag hoppades på när jag beslutade om att publicera den här krönikan. Till er som inte tycker att sånt här hör hemma på SweClockers vill jag återigen understryka att redaktionella inslag som dessa inte blir en ny norm på framsidan.

Tyvärr har diskussionen vid ett tillfälle under kvällen spårat ur och med tanke på hur synlig tråden är på framsidan vågar jag inte lämna den öppen över natten. Sätter därför ett hänglås och öppnar upp igen tidigt imorgon.

Bra skriven krönika, jag är dock lite tveksam om jag tycker att den hör hemma på sweclockers.com. (no offence) Men som du och flera skrivet så är händelsen lite för "too close to home". Har själv gått på Drottninggatan nästan dagligen när jag jobbade där. Men som tur var så flyttade jag + GF från Stockholm förra sommaren. Hon jobbade även en kort tid på sminkavdelningen i Åhléns där lastbilen kraschade. Blev själv lite frånvarande i tanken när jag hörde vad som hänt. Tänkte fan va tur att vi flyttade.

Sen är ju fråga hur går Sverige vidare? Mest troligt är detta en handling av en ensam galning än något stort organiserat. Tycker medias vinkling att "Vi ska inte låta dem skrämma oss"? Ingen vet ju vad motivet är? Men det lär väl snart visa sig. Jag har dock mina spekulationer.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Fint och väldigt passande att lägga ut här <3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sifear:

Sen är ju fråga hur går Sverige vidare? Mest troligt är detta en handling av en ensam galning än något stort organiserat. Tycker medias vinkling att "Vi ska inte låta dem skrämma oss"? Ingen vet ju vad motivet är? Men det lär väl snart visa sig. Jag har dock mina spekulationer.

Internet har förändrat hur grupper fungerar, likasinnade samlas på samma kanaler och diskuterar politik och vad som behöver göras, på vissa ställen så diskuterar de om hur de kan göra angrepp. Sedan är det en ensam person bland alla dessa som gör något. Och då räknas denna person som en ensamvarg...

Permalänk

så, kan vi förvänta oss liknande nyheter om granater,skottlossning etc i göteborg och malmö ?

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsychedelicZ:

Vad har detta med en tekniksida att göra överhuvudtaget?
...

Skrivet av Sifear:

Bra skriven krönika, jag är dock lite tveksam om jag tycker att den hör hemma på sweclockers.com. (no offence) ...

Skrivet av truedesire:

så, kan vi förvänta oss liknande nyheter om granater,skottlossning etc i göteborg och malmö ?

För att i grund och botten, förbi teknikintresset, så är vi alla bara människor.

Jag hoppas vi slipper se den dag där vi slutar känna medmänsklighet.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Internet har förändrat hur grupper fungerar, likasinnade samlas på samma kanaler och diskuterar politik och vad som behöver göras, på vissa ställen så diskuterar de om hur de kan göra angrepp. Sedan är det en ensam person bland alla dessa som gör något. Och då räknas denna person som en ensamvarg...

Det är en teori. Jag tror dock utvisningen och till följd att han tvingas splittras från sin familj kan vara en orsak till handling. Sen vad vill man utvinna med det? Får han fängelse så får han "stanna" i Sverige. Time will tell. Han har ju erkänt nu så han hade för avsikt att utföra dådet men frågan är varför?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

För att i grund och botten, förbi teknikintresset, så är vi alla bara människor.

Jag hoppas vi slipper se den dag där vi slutar känna medmänsklighet.

Jag tror många vill sluta påminnas om denna tragiska händelse och gärna ser att deras favorit tekniksite ren från andra nyheter. Alla bearbetar tragiska händelser olika. En del gör det genom humor. Minns ni skämten som diskuterade efter 9/11?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Det är en teori. Jag tror dock utvisningen och till följd att han tvingas splittras från sin familj kan vara en orsak till handling. Sen vad vill man utvinna med det? Får han fängelse så får han "stanna" i Sverige. Time will tell. Han har ju erkänt nu så han hade för avsikt att utföra dådet men frågan är varför?

I media sägs det väl att hans familj inte ens bor i Sverige? Såvitt jag har förstått så har han haft en massa olika jobb i Sverige för att kunna skicka sin familj pengar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Det finns inte mycket att säga om själva saken som inte redan sagts väldigt bra av andra. Jag tillhör de som tycker att det är bra att vi lever i ett öppet samhälle där utgångspunkten är att vi litar på varandra och inte misstänkligör hela folkgrupper för att det finns individer som är idioter.

Jag tänker såhär: Ni som tycker att terrordåd kan stoppas genom att begränsa invandringen från vissa länder... Tänk då på att det förra terrordådet vi hade utfördes av Svensken Anton Lundin.

Galningar kommer alltid finnas, och målet med terrordåd är just att vi skall bli mer instängda, misstänkliggöra varandra osv. Jag tycker inte de som vill det skall få vinna utan vi måste möta hat med kärlek, och av det jag sett så verkar det som de flesta endå är inne på den linjen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Vangen:

Nån skriver en krönika mycket fin en, men kommentarsfältet blir genast till en Aftonbladet nivå.

Nu vet jag inte vad som skrivits innan då tråden verkar vara tungt moddererad just nu.
Men att inte få tala om problematiken, underliggande problem samt lösningar - Då ser jag inte poängen med varken krönikan eller att ha ett öppet kommentatorsfält.

Jag förstår att folk är ledsna, upprörda eller rent av förbannade - Och det med all rätt!
Men det jag inte kan förstå är hur folk är överraskade eller förvånade över varför eller hur detta kan ske.

Sedan slängs det ord som rasism hit och dit, det om något gör mig irriterad något så in i bomben - Och något som gör mig innerligt förbannad, det är när folk sitter och försöker skapa någon form av kram-cirkel. Jag tappade hakan när jag började läsa om politiker eller andra stora publika figurer som förespråkar att vi ska sprida kärlek och omtanke, eller förlåta människor som dessa!?
Som att sopa undan allt under mattan skulle vara någon lösning på problemen?

Jag är inte rasist för fem öre, har både vänner och familj som antingen är andra generationens invandrare eller som kommit hit efter att ha fötts i annat land.
Det jag däremot kan säga utan att känna skam i kroppen, det är att jag är xenophobisk. Människor vars kultur eller religion som tillåter sådana här saker att ske som att det vore normen har inget att göra i detta land. Kommer folk hit får dem anpassa sig efter dem lagar, regelverk och kulturella arv som finns här.
Religionsfrihet, yttrandefrihet och kulturell frihet har en gräns, och den gränsen för mig är när andra människor kommer till skada som en påföljd.

Så nej.
Diskussioner kring händelser som terrorattacker, gruppvåldtäkter eller hedersmord begångna av människor vars nationallitet/värderingar inte är svensk, det är inte "Aftonbladet nivå" - Det är att stå upp för sitt egna land, sina egna värderingar och att visa att saker som dessa INTE är okej någonstans.

Självfallet finns det idioter i alla dess former, svenskar eller ej. Men bara för att det finns infödda svenska idioter betyder inte det att vi behöver ta hit ännu fler av dem. Jag är helt för strängare gränskontroller, bakgrundskontroller och uppföljningar samt krav på asylsökande - Och det har INGET med att jag är rasist att göra, det är så enkelt som att kunna hjälpa de människorna vi redan har här och bevara ett så fredligt samhälle som möjligt.

Edit: Grammatik, derp ~

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

I media sägs det väl att hans familj inte ens bor i Sverige? Såvitt jag har förstått så har han haft en massa olika jobb i Sverige för att kunna skicka sin familj pengar.

Okej måste jag ha missat. All info jag sett är att han har familij och jobbar inom byggbranchen. väldigt vagt.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

När många känslor mot min insida trycker och vill ut,
När jag vill krama någon med samma upplevelse som jag haft,
När min hjärna oönskat vill ifrågasätta gjorda beslut,
När min tillvaro skakats om av en ogreppbar kraft,
Med en mage som ett punkterat däck,
Jag rullar vidare i en vardag - en del av mig väck,
När världen där ute känns kvävande och mörk,
Sitter jag i värmen på Sweclockers och ventilerar på en digital burk.

Med känslofylld musik, en varm hand och några rader text,
börjar vi tillsammans fylla hålrummen, gemensam värme, poured into the holes of our chest.

Stay strong Sweclockers <3

(https://miracleofsound.bandcamp.com/track/crucible)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

så, kan vi förvänta oss liknande nyheter om granater,skottlossning etc i göteborg och malmö ?

Det drabbar bara utsatta områden, det är fortfarande fredligt i områden där politiker och mediemänniskor bor, alltså är det inget att bry sig om. Som Magnus Betnér (mediemänniska) sade: Sverige har aldrig varit tryggare!

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Hur många här var det som motsatte sig förstörelse av Libyen eller våran stöd till islamister (ibland kallade "rebeller" i media) som skapade helvete i Syrien och andra delar av Mellanöstern.

Jag motsatte mig att man gick in i suveräna nationer som Libyen(här hjälpte dessutom svennebanan till med spaningsflyg) och Irak. Och jag är starkt emot att man inte hjälper regeringen i Syrien att utrota samtliga terrorister oavsett vad media väljer att kalla dom.

Daesh har uppstått i tomrummet som uppstod när starka ledare avsattes utav väst eller var medlöpare till avsätta ledare i dessa två nationer. Kort och gott: väst skapade Daesh genom att störta deras ledare och inte ersätta med någon med minst samma mängd stake samt tillgodose med vapenbistånd till dessa nationer för att snabbt och effektivt utplåna terroristerna.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raoul_duke:

När ska svenskar sluta vara så naiva? Vad krävs?

Så mycket självbevarelsedrift har inte svenskar.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

@Kronvrak:

Vi är många som vägrar leva i en värld där vi hela tiden ser fiender och oroar oss för att grannen är en terrorist. Därför upplever vi det som händer just som "ofattbart". Vi håller varandras händer om om du själv vill så får du vara med.

Anser du det som en sund verklighetsuppfattning. Att leva i en fantasivärld?
Där människor blir knivade till döds för att de ser "svenska ut". Där polis, brandkår och ambulans blir attackerade i No-go zoner.
Förorter där upplopp och skadegörelse är dagligen (på nätterna). Där vår välfärd urholkas för miljoner medborgare.
Där organiserad brottslighet som spränger och skjuter i tätbebyggda områden, till och med militära vapen?

Nej! Jag kan inte pga kärlek till min familj, släkt och vänner, hemort, fädernesland, ens försöka förstå hur man kan ta till sig en livssyn som din och dina gelikar.
Hoppas ni vågar ta av dig foliehatten, öppna ögonen och krypa fram fram från era stenar, snart och ta ert samhällsansvar.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Är jag känslokall? Kanske. Men ang det svåra beslutet att publicera eller ej, så valde ni fel beslut. Jag surfar hellre på andra sidor för att läsa nyheter om något annat än teknik... Spelar ingen roll om det sker under icke normala omständigheter... Låt oss säga att jag har förlorat en anhörig i terrorattentatet, då skulle i varje fall inte jag vilja bli påmind om det här också. Vill man läsa sånt här beger man sig till en "allmän" nyhetssida.

Men för att bidra med något kring ämnet politik som detta är.
Var det någon här som faktiskt INTE kunde räkna ut att det handlade om en invandrare som inte fått asyl? Jag log lite inombords när jag fick höra hur det egentligen låg till, inte för att jag står bakom det som hänt, utan för att jag inte är den som har blod på mina händer.

Ang tomten saturday_sun, han måste väl trolla, svara inte på inlägget....

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk

Det här är inte ett politiskt inlägg, så skärp er är ni snälla och försök inte att göra om det till ett sådant.

Det var fint skrivet och väldigt trevligt att se en personlig text på sidan. Toppen!