Datorn stängs av plötsligt, kernel 41, endast i windows?

Permalänk
Medlem

Datorn stängs av plötsligt, kernel 41, endast i windows?

Hej.
Jag har haft ett problem med min dator ganska länge nu, ibland sker det ofta och jag har sökt internet efter lösningar fler gånger än jag kan minnas. Det är så att den ibland bara stänger av sig själv helt plötsligt, helt utan förvarning, sen startar den upp sig igen. Jag har blivit van vid att spara filer ofta så jag klarar mig, men det är hemskt när man sitter och spelar. Jag har testat återställa datorn totalt flera gånger men det verkar inte hjälpa, så då tror man ju att det är hårdvara. Det konstiga är dock att till slut gav jag upp och bytte till Ubuntu, då slutade den plötsligt dö? Så fort jag gick tillbaka till Windows någon vecka senare började det igen. Jag har använt Windows 8, 10 och Ubuntu 16.04 och båda Windows-versionerna hade det här problemet.
Jag har testat att byta följande:
-RAM
-Nätagg(till ett som var starkare och jag vet fungerar)
-Grafikkort
-Har även testat köra utan några hårddiskar i, alltså bara över usb-minne, det hjälpte inte.

Jag har också kollat RAM och processor för problem men det verkar inte uppstå några.
-Systemet blir inte överhettat.
Jag har testat ändra de flesta inställningarna jag kunde hitta i BIOS som kunde ha någon typ av effekt.

Jag har testat mycket mer som jag har hittat lite överallt på internet. Har haft problemet i över ett år så finns inget sätt jag kan minnas allt i huvudet.

Mot slutet, innan jag återställde och bytte till Ubuntu började jag också få bluescreens där det helt enkelt stod "WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR", mer information än så fick jag inte.

Detta är vad som står i event viewer. Det säger inte så mycket...

- System - Provider [ Name] Microsoft-Windows-Kernel-Power [ Guid] {331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4} EventID 41 Version 4 Level 1 Task 63 Opcode 0 Keywords 0x8000400000000002 - TimeCreated [ SystemTime] 2017-04-08T10:35:38.301112500Z EventRecordID 1115 Correlation - Execution [ ProcessID] 4 [ ThreadID] 8 Channel System Computer Toimi - Security [ UserID] S-1-5-18 - EventData BugcheckCode 0 BugcheckParameter1 0x0 BugcheckParameter2 0x0 BugcheckParameter3 0x0 BugcheckParameter4 0x0 SleepInProgress 0 PowerButtonTimestamp 0 BootAppStatus 0 Checkpoint 0 ConnectedStandbyInProgress false SystemSleepTransitionsToOn 0 CsEntryScenarioInstanceId 0

Min dator:
Moderkort: Asus h87-plus
Processor: Intel i5-4670k (har aldrig överklockat den)
Grafikkort: GTX 760
RAM: 16GB, 8GB Corsair, 8GB HyperX. Har testat i alla möjliga konfigurationer. HyperX-minnet kommer från en annan dator och dem vet jag fungerar. Corsair jag har testat med memtest och dem ska också fungera bra.
Nätagg: Be quiet 500W
SSD på 120GB (+två hårddiskar som inte sitter i för tillfället.

Det enkla lösningen skulle ju vara att bara börja köra linux, men det jag helst vill är att kunna dual-boota. Jag behöver windows för skolarbete just nu(Vi skriver i C# och använder oss av Unity3D, photoshop och Cinema4D). Så jag skulle gärna vilja lösa problemet.
Har någon haft något liknande problem? Uppskattar hjälp. ( Jag har inte råd att börja byta delar utan att vara säker på vad det är som är fel :/ )

fixade lite slarvfel i texten.
Visa signatur

CPU: Ryzen 1700x med be quiet! Pure Rock | GPU: 2x GTX 760 2GB i SLI | RAM: 16GB DDR4 | OS: Debian

Permalänk
Medlem

Har du kollat tempraturen på cpu:n?, de flesta datorer stänger av om den blir för varm.
Kan även vara drivrutiner som strular.
Även en halvdefekt hdd kan ge detta fel.

Visa signatur

Intel 4790K | Msi Z97 Gaming 5 | MSI 1080TI, 11Gb | 32Gb | Benq M2700HD | Define r5 | 240+320 SSD + 4*2Tb | Razer Deathadder | Razer Blackwidow Croma

Permalänk
Medlem

@xoraks:
Ja, datorn blir inte överhettad.
Jag har kollat drivrutiner, den dör även med helt ren installation
Har testat helt utan hårddiskar i, men även med bara SSD dör den.

Visa signatur

CPU: Ryzen 1700x med be quiet! Pure Rock | GPU: 2x GTX 760 2GB i SLI | RAM: 16GB DDR4 | OS: Debian