Omöjligt att utbilda sig till det jag vill?

Permalänk
Medlem

Omöjligt att utbilda sig till det jag vill?

Hej!

Det närmar sig sista ansökningsdag för dom flesta utbildningar och jag har inte hittat någon att söka än..
Varför inte, det finns väl hur många utbildningar som helst undrar ni? Jo, men jag har ännu inte hittat någon jag är "behörig" att söka än.

Det kanske är jag som är för pessimistisk eller gör fel men jag tycker mig alltid hitta utbildningar där jag saknar något.
Det jag är intresserad av är: Datorer, bilar och musik. Jag kan tänka mig att arbeta i stort sett med vad som helst inom dom områdena, jag vill hålla på med att laga eller bygga grejer eller liknande, fast musikdelen har jag väl gett upp med tanke på att det har sämre framtidsutsikt.

Problemet är att när jag hittar en utbildning, tex fordonstekniker så måste man ha gått någon typ av fordonsprogram på gymnasiet eller redan jobbat 2år+ inom fordonsbranschen.. Jag har bara min behörighet från folkhögskola med 3,5 i omdöme och det enda "utmärkande" är Engelska 7 och Matte 2. Dom enda utbildningarna jag hittat hittills är tandsköterska (vilket jag inte vill göra) eller instrumentmakare (där jag troligen inte kommer ha något jobb efter utbildning)

Jag tar gärna emot tips på skolor och sidor där man kan söka och ni får gärna dela med er om hur ni uppnådde era drömmar då jag behöver lite motivation! Där jag bor finns inte ett skvatt så att behöva flytta är absolut inte uteslutet utan mer något jag räknar med..

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns väl hur många olika utbildningar som helst inom datorbranschen? Har du avfärdat alla? De behöver ingen speciell behörighet vad jag vet.

Permalänk
Avstängd

Skaffa den behörigheten som krävs för att ansöka?

Permalänk
Medlem

Tekniskt basår ett en bra start på många utbildningar om man saknar behörighet (eller ibland betyg då vissa har förtur för de som läser basåret).

Kanske inte helt användbart för alla utbildningar men det ger behörigheter i det mesta tekniska.
Tror det finns basår inom andra inriktningar

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Elkonstruktör? Finns säkert i Västerås. Man behöver antagligen nån el-kurs från gymnasiet också i och för sig.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Har du läst folkhögskola istället för gymnasiet eller har du läst en utbildning på gymnasiet?
Jag har inte så god koll på folkhögskola men kan hjälpa dig om du postar dina betyg för att kolla upp behörighet och meritpoäng

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Som nämts ovan är basår en väg för vissa utbildningar, vidare annars så kolla vad du behöver för att läsa exakt det du vill, plugga in ämnena på komvux och sedan satsa hårt på högskoleprovet om du inte har betygen nog för att komma in. Läs även på eventuella andra vägar in som utbildningen har, vissa utbildningar har egna prov och andra meriteringar som kan vara avgörande.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

Det finns hur många utbildningar som helst speciellt inom KY, sedan teknisk basår som någon nämnde gör att du kommer in på de flesta typer av IT-utbildningar. Du kanske inte har betyg att läsa precis vilken utbildning som du vill.

Permalänk

Ta ett halvår och gå tekniskt basår eller vad det heter nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Skaffa den behörigheten som krävs för att ansöka?

Men hur skaffar man sig utbildning likvärdigt fordonsprogrammet på gymnasiet?

Skrivet av Swe91:

Har du läst folkhögskola istället för gymnasiet eller har du läst en utbildning på gymnasiet?
Jag har inte så god koll på folkhögskola men kan hjälpa dig om du postar dina betyg för att kolla upp behörighet och meritpoäng

Jag har gått en högskoleförberedande kurs på Folkhögskola i tre år, jag har alltså läst in gymnasiet.. Tog kort på betygen:

http://imgur.com/a/R2b0h

Jag är inte så insatt vad basår eller sånt är.. Det jag undrar är om jag läser in saknade betyg på tex Komvux, hur "finansierar" jag det? Blir det att flytta tillbaka till morsan tills man är klar eller får man pengar nånstans ifrån? Mina gymnasieveckor är i princip slut på CSN eftersom jag redan använt dom i tre år.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Rekommenderar också tekniskt basår. Sen kan du välja och vraka bland ingenjörsprogrammen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av vilseledd:

Ta ett halvår och gå tekniskt basår eller vad det heter nuförtiden.

Beror på var du läser på komvux/vux tror jag kör på halvår men alla andra TB är 1år.

Skrivet av Thumbii:

Men hur skaffar man sig utbildning likvärdigt fordonsprogrammet på gymnasiet?

Jag har gått en högskoleförberedande kurs på Folkhögskola i tre år, jag har alltså läst in gymnasiet.. Tog kort på betygen:

http://imgur.com/a/R2b0h

Jag är inte så insatt vad basår eller sånt är.. Det jag undrar är om jag läser in saknade betyg på tex Komvux, hur "finansierar" jag det? Blir det att flytta tillbaka till morsan tills man är klar eller får man pengar nånstans ifrån? Mina gymnasieveckor är i princip slut på CSN eftersom jag redan använt dom i tre år.

Att bli fordonstekniker etc behöver du ingen förkunskap. Ända gångerna man behöver ha förkunskap det är när du ska läser vidare inom området. Lernia har fordonstekniker utan några förkunskaper https://www.lernia.se/utbildning/utbildningsomraden/fordonste... . Finns ju hur många teknikerutbildningar som helst där du inte behöver ha förkunskap.

Men det du saknar som de flesta utbildningar kräver är kemi, fysik och matte.

CSN så har du ju 5 gymnasieår och 6 högskole år som man kan ta lån för.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thumbii:

Jag är inte så insatt vad basår eller sånt är.. Det jag undrar är om jag läser in saknade betyg på tex Komvux, hur "finansierar" jag det? Blir det att flytta tillbaka till morsan tills man är klar eller får man pengar nånstans ifrån? Mina gymnasieveckor är i princip slut på CSN eftersom jag redan använt dom i tre år.

Du kan alltid jobba samtidigt som du studerar i takten du känner för. Har själv sökt en kurs med fysik som jag behöver för att komma in till hösten på utbildningen jag vill gå. Man får inte glömma att gymnasiekurser oftast är ganska lätta, bara man lägger lite tid på det. Nu siktar jag iofs inte på högsta betyg då jag kommer förlita mig på högskoleprovet för att komma in ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Beror på var du läser på komvux/vux tror jag kör på halvår men alla andra TB är 1år.

Att bli fordonstekniker etc behöver du ingen förkunskap. Ända gångerna man behöver ha förkunskap det är när du ska läser vidare inom området. Lernia har fordonstekniker utan några förkunskaper https://www.lernia.se/utbildning/utbildningsomraden/fordonste... . Finns ju hur många teknikerutbildningar som helst där du inte behöver ha förkunskap.

Men det du saknar som de flesta utbildningar kräver är kemi, fysik och matte.

CSN så har du ju 5 gymnasieår och 6 högskole år som man kan ta lån för.

Jag har kollat en del på Lernia.. Många säger att det är ett lotteri om utbildningen är bra eller ej men jag är självklart beredd att testa! Dock så är Örebro den närmsta.. Skulle nog inte vara några problem för mig att pendla dit, det är ju en utbildning jag vill göra, frågan är ju dock den ekonomiska biten.. Kostar väl mellan 5-7k bensin i bara resa..

Utöver det måste arbetsförmedlingen godkänna det. Hur är det annars med vuxenutbildningar? Hört att man söker det genom hemkommunen men jag undrar alltid över den ekonomiska biten. Pluggar man på yrkeshögskola/högskola/universitet så finns ju alltid CSN men annars då? Går ju inte ihop att jobba och plugga heltid, iallafall inte om man ska pendla 25-30 mil om dagen

Loggar jag in på CSN så har jag 10 veckor kvar av mina 120.. Det är 3 år eller missar jag något?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Jag har kollat en del på Lernia.. Många säger att det är ett lotteri om utbildningen är bra eller ej men jag är självklart beredd att testa! Dock så är Örebro den närmsta.. Skulle nog inte vara några problem för mig att pendla dit, det är ju en utbildning jag vill göra, frågan är ju dock den ekonomiska biten.. Kostar väl mellan 5-7k bensin i bara resa..

Utöver det måste arbetsförmedlingen godkänna det. Hur är det annars med vuxenutbildningar? Hört att man söker det genom hemkommunen men jag undrar alltid över den ekonomiska biten. Pluggar man på yrkeshögskola/högskola/universitet så finns ju alltid CSN men annars då? Går ju inte ihop att jobba och plugga heltid, iallafall inte om man ska pendla 25-30 mil om dagen

Loggar jag in på CSN så har jag 10 veckor kvar av mina 120.. Det är 3 år eller missar jag något?

Hmm konstigt de måst ha ändrat villkoren jag hade 210veckor eller liknande nu har jag bara 80veckor

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

KY är grymt bra. Saknade själv högskolebehörighet men ville plugga vidare. Läste produktionsutveckling 2år först, jobbade som produktionstekniker i något år för att sedan hoppa på elektroteknik inriktning automation också KY 2 år. Sedan dess har jag jobbat 6-7 år som automation/systemingenjör. Senaste tiden väldigt mycket nätverkskommunikation, databaser, it-säkerhet och annat som är väldigt mycket ren data/IT men med förankring i att styra maskiner och processer.

Det är ett brett spektrum, mycket felsökning och testning, både hård- och mjukvara samt drifttagningar. Man är kreativ, noggrann, analyserande. Blandat med mängdarbete och saker man gör endast en gång (projektspecifikt). Finns hur mycket som helst att djupdyka i om man vill.

För min del är det nästan för mycket data/IT på jobbet nu och ska eventuellt byta tjänst inom företaget för att istället jobba med produktionsutveckling på vår fabrik istället.

Gillar du mekanik och datorer kan automation vara en bra inriktning. Med KY/YH får du snabbt in en fot i branschen också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Avstängd

@Thumbii: Systemvetare kanske? De utbildningarna brukar inte ha så hårda krav på matte eller så och man kan ju exempelvis inrikta sig på programmering om det är det man vill pyssla med.