Har problem med att spela Nintendo spel online, Telia.

Permalänk
Medlem

Har problem med att spela Nintendo spel online, Telia.

Hej
Har försökt att spela lite online matcher i Mario Kart 8 till mitt Wii U och i Super Smash Bros på min 3DS och får det inte att fungera.
Kan i båda konsolerna koppla upp mot nätet, köpa spel och ladda ner uppdateringar utan problem. Det är när jag skall spela matcher online som skiten ballar ur. Har googlat runt som en galning och testat flera saker för att försöka lösa problemet och fler verkar ha samma problem. Har gjort nätverket öppet, öppnat en jädra massa portar, grejat med DMZ, lagt in konsolerna godkänt konsolerna MAC-adresser i Routern men ingenting fungerar. Får samma problem hela tiden.

Gjorde de flesta av mina sökningar på engelska och inte förrän igår slog det mig att problemet kanske ligger hos leverantören, och då i detta fallet Telia.
Och visst fasen, så verkar vara fallet! Jag använder nämligen Telias Thomson Gateway, en skitprodukt som tydligen är känd för att krångla. Om jag fattat allt rätt så går det inte att lösa mitt problem utan att jag ber Telia brygga skiten åt mig, det spelar liksom ingen roll hur många portar jag öppnar eller hur många grejer jag försöker ställa in.
Det är dock här jag börjar bli osäker vad det innebär och hur en bryggning kommer påverka hur jag har allt kopplat just nu.
Grejen är den att Gatewayen står hos min hyresvärd (jag hyr en lägenhet i min systers bostadshus) där den sänder ut Wifi signaler som hon surfar på. Därefter har en kabel på ca 30 meter dragits genom huset ner till den delen där jag bor, in i en ASUS RT-N12 Router.
Vad kommer hända om jag ber Telia brygga Gatewayen? Kommer den fortfarande kunna sända ut Wifi till min syster/hyresvärds del av huset eller måste jag koppla in en Router även där? Och kommer jag då kunna ha även min router inkopplad.
Vill veta hur jag skall gå tillväga innan jag börjar riva i skiten för mycket!
Jättetacksam om någon kan hjälpa mig!!

//Martin

Permalänk
Skrivet av tollsjo:

Hej
Har försökt att spela lite online matcher i Mario Kart 8 till mitt Wii U och i Super Smash Bros på min 3DS och får det inte att fungera.
Kan i båda konsolerna koppla upp mot nätet, köpa spel och ladda ner uppdateringar utan problem. Det är när jag skall spela matcher online som skiten ballar ur. Har googlat runt som en galning och testat flera saker för att försöka lösa problemet och fler verkar ha samma problem. Har gjort nätverket öppet, öppnat en jädra massa portar, grejat med DMZ, lagt in konsolerna godkänt konsolerna MAC-adresser i Routern men ingenting fungerar. Får samma problem hela tiden.

Gjorde de flesta av mina sökningar på engelska och inte förrän igår slog det mig att problemet kanske ligger hos leverantören, och då i detta fallet Telia.
Och visst fasen, så verkar vara fallet! Jag använder nämligen Telias Thomson Gateway, en skitprodukt som tydligen är känd för att krångla. Om jag fattat allt rätt så går det inte att lösa mitt problem utan att jag ber Telia brygga skiten åt mig, det spelar liksom ingen roll hur många portar jag öppnar eller hur många grejer jag försöker ställa in.
Det är dock här jag börjar bli osäker vad det innebär och hur en bryggning kommer påverka hur jag har allt kopplat just nu.
Grejen är den att Gatewayen står hos min hyresvärd (jag hyr en lägenhet i min systers bostadshus) där den sänder ut Wifi signaler som hon surfar på. Därefter har en kabel på ca 30 meter dragits genom huset ner till den delen där jag bor, in i en ASUS RT-N12 Router.
Vad kommer hända om jag ber Telia brygga Gatewayen? Kommer den fortfarande kunna sända ut Wifi till min syster/hyresvärds del av huset eller måste jag koppla in en Router även där? Och kommer jag då kunna ha även min router inkopplad.
Vill veta hur jag skall gå tillväga innan jag börjar riva i skiten för mycket!
Jättetacksam om någon kan hjälpa mig!!

//Martin

Hade exakt samma problem när jag försökte få fart på min och frugans Nintendo 3DS, hur många portar och dylikt man öppnade och donade så löste det inte problemet. Det hela ligger i som du säger att telias routrar inte är att lita på för fem öre, även om du öppnar portar så är dom ändå inte öppna på nått sätt. Även om man följer alla instruktioner som finns så sen när man testar portarna på nätet så står det fortfarande att de inte går att nås.
Vi löste det genom att brygga routern och köra med en egen router.
Problemet för din del med den lösningen är att bryggar du routern så slutar internet att fungera från routern för alla utom den som är kopplad till routerns port nummer 4. Så jag skulle inte rekommendera den lösningen innan du har diskterat saken med din "hyresvärd"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canada_Adde:

Problemet för din del med den lösningen är att bryggar du routern så slutar internet att fungera från routern för alla utom den som är kopplad till routerns port nummer 4. Så jag skulle inte rekommendera den lösningen innan du har diskterat saken med din "hyresvärd"

Fasiken också, misstänkte att det skulle bli problem att göra så.
Har du möjligtvis någon annan idé på hur man kan lösa problemet?

Så satans stört att det skall vara ett sånt stort problem egentligen. Läste på något ställe att det är Telias fel i grunden då dom tydligen har mixtrat lite med mjukvaran i Gatewayen och tagit bort/ändrat en del funktioner.

Permalänk
Skrivet av tollsjo:

Fasiken också, misstänkte att det skulle bli problem att göra så.
Har du möjligtvis någon annan idé på hur man kan lösa problemet?

Så satans stört att det skall vara ett sånt stort problem egentligen. Läste på något ställe att det är Telias fel i grunden då dom tydligen har mixtrat lite med mjukvaran i Gatewayen och tagit bort/ändrat en del funktioner.

Precis så är det, jag har spenderat bra många timmar med att testa, greja och tala med telia supporten, men det ända som fungerade tillslut är att brygga skiten. Du får helt enkelt tala med din hyresvärd och säga att det finns betydligt bättre routrar som gör ett bättre jobb än telia router. För någon annan lösning kan inte jag komma på, men det finns med största tech gurus här på forumet kanske kan ge bättre förslag
Annars rekommenderar jag denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218
Det är en bra avvägning mellan funktioner och pris.
Det är den jag kör både hemma hos mig och hemma hos frugan, den har några år på nacken men Asus uppdaterar fortfarande firmwaren och den har i princip alla funktioner man kan tänka sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canada_Adde:

Annars rekommenderar jag denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218
Det är en bra avvägning mellan funktioner och pris.
Det är den jag kör både hemma hos mig och hemma hos frugan, den har några år på nacken men Asus uppdaterar fortfarande firmwaren och den har i princip alla funktioner man kan tänka sig.

Så denna är bara att byta ut mot Telias skit och köra på som vanligt med setupen som jag har nu?

Jävla surt att lägga ut massa "extra pengar" för att kunna spela lite spel online.
Kommer även bli ännu mer retad av "hyresvärden" nu när jag börjar klaga på att jag inte kan spela mina tv-spel längre!

Permalänk
Skrivet av tollsjo:

Så denna är bara att byta ut mot Telias skit och köra på som vanligt med setupen som jag har nu?

Jävla surt att lägga ut massa "extra pengar" för att kunna spela lite spel online.
Kommer även bli ännu mer retad av "hyresvärden" nu när jag börjar klaga på att jag inte kan spela mina tv-spel längre!

Beror lite på, har ni fiber in i huset eller är det någon ADSL lösning?
Är det fiber så ska det "i princip" bara vara att byta ut hela routern.
Använder telias router till nått mer än internet? TV? Telefoni?

Finns även billigare routrar som gör ett bra jobb, men routern jag länkade till har väldigt bra kapacitet för det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canada_Adde:

Beror lite på, har ni fiber in i huset eller är det någon ADSL lösning?
Är det fiber så ska det "i princip" bara vara att byta ut hela routern.
Använder telias router till nått mer än internet? TV? Telefoni?

Finns även billigare routrar som gör ett bra jobb, men routern jag länkade till har väldigt bra kapacitet för det priset.

Bor på landet så tyvärr är ADSL det som vi använder.
Telias router används bara till internet och ingenting annat.
"Hyresvärden" och hennes sambo använder bara internet till att surfa på sina telefoner och iPad.
Det är jag som står för den tunga trafiken

Efter att klippa gräset hos mor och far så är att greja med internet det värsta jag vet. Fattar större delen av tiden ingenting och och lyckas jag lösa ett problem får jag tio nya att brottas med.
Vill hitta en så smidig och enkel lösning som det nu går på mitt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tollsjo:

Hej
<snip> Därefter har en kabel på ca 30 meter dragits genom huset ner till den delen där jag bor, in i en ASUS RT-N12 Router <snip>
//Martin

Att ha dubbla NAT och försöka sig på portforward är ingen lek.
Gör du portforward i båda routrarna?
Pekar du den första portforwarden till WAN-if på router 2?
Och har du säkerställt att du inte har några adresskrockar?

För övrigt har jag också en TG7x9 - och jag har aldrig misslyckats med en portöppning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Att ha dubbla NAT och försöka sig på portforward är ingen lek.
Gör du portforward i båda routrarna?
Pekar du den första portforwarden till WAN-if på router 2?
Och har du säkerställt att du inte har några adresskrockar?

För övrigt har jag också en TG7x9 - och jag har aldrig misslyckats med en portöppning.

Har försökt mig på portforward i båda routrarna, men vet inte riktigt om jag gjort det rätt i Telia-skiten...
Och sen när jag började läsa runt lite stötte jag bara på andra som har samma problem och som säger att det inte går att göra portforward i Telias skit.
Har bara hört folk säga precis samma grej som Canada_Adde tar upp.
Dom har låst/tagit bort den funktionen, typ....

Permalänk
Skrivet av tollsjo:

Bor på landet så tyvärr är ADSL det som vi använder.
Telias router används bara till internet och ingenting annat.
"Hyresvärden" och hennes sambo använder bara internet till att surfa på sina telefoner och iPad.
Det är jag som står för den tunga trafiken

Efter att klippa gräset hos mor och far så är att greja med internet det värsta jag vet. Fattar större delen av tiden ingenting och och lyckas jag lösa ett problem får jag tio nya att brottas med.
Vill hitta en så smidig och enkel lösning som det nu går på mitt problem.

Vet du om det är "vanlig" ADSL ni vänder eller om det är VDSL2?
Är det vanlig ADSL2 så "kanske" det går att byta ut routern helt och hållet, inte helt hundra på det om jag ska vara ärlig, vet inte hur telia styr sina grejer nu för tiden. är det VDSL2 så kan det vara svårare att byta ut. Men kolla med telia hur det ligger till och hoppas du får tag i en vänlig själ på supporten, finns några guldkorn där. Har personligen haft mest tur via chatten.
Om routern går att byta ut så här är ett billigare alternativ med inbyggt modem som borde duga åt er:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1320367

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av madtop:

Att ha dubbla NAT och försöka sig på portforward är ingen lek.
Gör du portforward i båda routrarna?
Pekar du den första portforwarden till WAN-if på router 2?
Och har du säkerställt att du inte har några adresskrockar?

För övrigt har jag också en TG7x9 - och jag har aldrig misslyckats med en portöppning.

Inte jag heller, men det är ju alltid enklast att skylla en enskild faktor som orsaken till allt ont, det har vi ju aktuella exempel på inom politiken.

Till trådskaparen: Som madtop upptäckte verkar du köra dubbla routers, så ändra på det först och främst. Deaktivera dhcp i Asusen och använd inte WAN-porten utan enbart LAN-portarna som första åtgärd och portöppna enligt instruktionerna i Telias SMART. Se också till att de inte har samma IP-adress i samband med att du gör detta, så ändra det om det behövs.

Att byta ut SMARTen kommer högst sannolikt leda till sämre hastighet eftersom det inbyggda modemet är en av de bästa och dessutom specialanpassat för Telias prylar som sitter i stationen. Jag tappade runt 20% i hastighet när jag senast testade med en Inteno.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canada_Adde:

Vet du om det är "vanlig" ADSL ni vänder eller om det är VDSL2?
Är det vanlig ADSL2 så "kanske" det går att byta ut routern helt och hållet, inte helt hundra på det om jag ska vara ärlig, vet inte hur telia styr sina grejer nu för tiden. är det VDSL2 så kan det vara svårare att byta ut. Men kolla med telia hur det ligger till och hoppas du får tag i en vänlig själ på supporten, finns några guldkorn där. Har personligen haft mest tur via chatten.
Om routern går att byta ut så här är ett billigare alternativ med inbyggt modem som borde duga åt er:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1320367

Hmmm, vet faktiskt inte om det är "vanlig ADSL eller VDSL2. Vad är det för skillnad?
Har heller inte koll på exakt vad telias Gateway heter som vi har, tror det är deras standard/vanliga som man får av dom bara...
Denna är ganska ny också då den första fick sig en dönare av åskan i somras.
Får kolla exakt vad det är jag har när jag kommer hem från jobbet.
Tack för alla dina tips, känner mig lite klokare nu inför ett snack med telia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Inte jag heller, men det är ju alltid enklast att skylla en enskild faktor som orsaken till allt ont, det har vi ju aktuella exempel på inom politiken.

Till trådskaparen: Som madtop upptäckte verkar du köra dubbla routers, så ändra på det först och främst. Deaktivera dhcp i Asusen och använd inte WAN-porten utan enbart LAN-portarna som första åtgärd och portöppna enligt instruktionerna i Telias SMART. Se också till att de inte har samma IP-adress i samband med att du gör detta, så ändra det om det behövs.

Att byta ut SMARTen kommer högst sannolikt leda till sämre hastighet eftersom det inbyggda modemet är en av de bästa och dessutom specialanpassat för prylarna som sitter i stationen (DSLAM). Jag tappade runt 20% i hastighet när jag senast testade med en Inteno.

Okej, mycket nya ord sånt jag inte känner till och förstår men det skall givetvis kollas upp.
Vet att min ASUS router går att "ställa in" i 3 olika lägen, en tre i ett lösning helt enkelt. Router, repeater och brygga om jag inte minns helt fel.
Hade den i början inställd som repeater tror men då hade jag problem med att den sände ut en sån otroligt svag trådlös signal. Kabeln in till min stationära hade dock korrekt kräm. Gjorde då en fabriksåterställning av ASUS Routern och fick problemet löst. Sen efter det har jag inte tänkt så mycket på hur den har varit inställd fram tills nu

Permalänk
Medlem

3 inlägg i rad kanske inte är så snyggt!
Tänkte dock bara fråga om ett sånt här problem skulle kunna gå att lösa genom att någon fjärrstyr min dator och ställer in allt så som det borde vara!? Får som sagt panik när det gäller problem med internet och risken finns att det slutar med att jag helt enkelt ger upp istället.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av tollsjo:

Har försökt mig på portforward i båda routrarna, men vet inte riktigt om jag gjort det rätt i Telia-skiten...
Och sen när jag började läsa runt lite stötte jag bara på andra som har samma problem och som säger att det inte går att göra portforward i Telias skit.
Har bara hört folk säga precis samma grej som Canada_Adde tar upp.
Dom har låst/tagit bort den funktionen, typ....

De har inte tagit bort någon funktion och det går utmärkt att göra en fungerande port-forward i den.
Så nu har du hört någon annan säga något annat.

Skrivet av tollsjo:

Okej, mycket nya ord sånt jag inte känner till och förstår men det skall givetvis kollas upp.
Vet att min ASUS router går att "ställa in" i 3 olika lägen, en tre i ett lösning helt enkelt. Router, repeater och brygga om jag inte minns helt fel.
Hade den i början inställd som repeater tror men då hade jag problem med att den sände ut en sån otroligt svag trådlös signal. Kabeln in till min stationära hade dock korrekt kräm. Gjorde då en fabriksåterställning av ASUS Routern och fick problemet löst. Sen efter det har jag inte tänkt så mycket på hur den har varit inställd fram tills nu

Som sagt - att köra dubbla NAT och bara sätta upp portforward i en av burkarna är ganska meningslöst.
Du ska sätta din ASUS i " åtkomstpunktläge".
http://www.asus.com/se/Networking/RTN12/

Skrivet av tollsjo:

i Telia-skiten...
i Telias skit.
Har bara hört folk säga precis samma grej som Canada_Adde tar upp.
Dom har låst/tagit bort den funktionen, typ....

Men å andra sidan verkar du ha bestämt dig vad det är som felar så det bästa du kan göra är nog att skaffa en ny router.
- brygga er TG7x9
- anslut en ny router till LAN4 på TG7x9

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Men å andra sidan verkar du ha bestämt dig vad det är som felar så det bästa du kan göra är nog att skaffa en ny router

Nä bestämt mig för vad som felar har jag verkligen inte gjort.
Okunnighet och en liten dos av desperation gör mig för tillfället lite negativ bara, sånt som händer den mänskliga själen ibland.

Tackar för dina tips och skall ta och läsa igenom allt så att jag förstår hur saker och ting fungerar.
Förstår inte riktigt vad allt betyder och innebär och jag hör olika saker från olika håll och där folk ibland är stensäkra på sin sak. Blir lite extra svårt också då 5 personer är stensäkra på olika saker, vet inte riktigt vart jag skall börja då.
Därav min sista fråga, kan ett sådant här "problem" lösas "remotely"

Men hur som helst tack för tipsen och ursäkta den negativa tonen!

Permalänk
Medlem

Använder du WiFi något i din lya?
Eller kör du endast trådat där?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Använder du WiFi något i din lya?
Eller kör du endast trådat där?

Jepp, använder WiFi till; telefonen, iPaden Wii U, 3DS.
Använder bara trådat till den stationära.

Hade min ASUS Router inställd som åtkomstpunkt från första början men fick av någon anledning så sjukt dålig WiFi signal i min lya då.
Det problemet löstes med att jag fabriksåterställde routern, sen har jag inte tänkt så mycket mer på det, hur den har stått inställd å så

Permalänk
Medlem

Kör du ADSL så hade jag bytt den första routern till en med inbyggt modem.
Ex denna: http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/modem/adsl-router/ne...

Då slipper du telias skitmodem och allt borde lira med den routen du har idag.

En liten guide: http://www.wikihow.com/Connect-One-Router-to-Another-to-Expan...

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Skrivet av drotz2000:

Kör du ADSL så hade jag bytt den första routern till en med inbyggt modem.
Ex denna: http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/modem/adsl-router/ne...

Då slipper du telias skitmodem och allt borde lira med den routen du har idag.

En liten guide: http://www.wikihow.com/Connect-One-Router-to-Another-to-Expan...

Allt mitt babbel ovan sammanfattat i tre rader

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av drotz2000:

Kör du ADSL så hade jag bytt den första routern till en med inbyggt modem.
Ex denna: http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/modem/adsl-router/ne...

Då slipper du telias skitmodem och allt borde lira med den routen du har idag.

En liten guide: http://www.wikihow.com/Connect-One-Router-to-Another-to-Expan...

Skrivet av Canada_Adde:

Allt mitt babbel ovan sammanfattat i tre rader

Synnerligen dåligt råd eftersom modemdelen är mycket bra och byte kommer, som jag tidigare skrev, högst troligen leda till lägre synkhastigheter.

Ska ni göra något, brygga. Då missar ni inte heller åskförsäkringen som kan vara värdefull berodende på var man bor.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Självklart kan du köpa en router utan modem och sätta den på telias modem som du isådanafall bryggar att enbart agera modem.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Synnerligen dåligt råd eftersom modemdelen är mycket bra och byte kommer, som jag tidigare skrev, högst troligen leda till lägre synkhastigheter.

Ska ni göra något, brygga. Då missar ni inte heller åskförsäkringen som kan vara värdefull berodende på var man bor.

Det var ju det jag undrade från början, hur det skulle fungera med min nuvarande "setup"
Om jag gör så måste jag väl ändå köpa mig en router till som täcker min "hyresvärds" utrymme och sedan koppla på min router på deras, eller?
Känner mig återigen förvirrad!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tollsjo:

Det var ju det jag undrade från början, hur det skulle fungera med min nuvarande "setup"
Om jag gör så måste jag väl ändå köpa mig en router till som täcker min "hyresvärds" utrymme och sedan koppla på min router på deras, eller?
Känner mig återigen förvirrad!

Tror du att orsaken är routerdelen i Telias SMART (jag tror det inte, men det kvittar) så ber du Telia brygga den och sedan köper ni en annan router som du sedan kopplar du in dig på efter att du stängt av DHCP (obra med dubbla DHCP-servers i samma nät) och inte använder WAN-porten i din egen router eftersom att köra dubbla routers med brandväggar är helt onödigt komplicerat i normala hemnät och vad jag förstår vill du ha det så enkelt som möjligt? Ställ in din router som accesspunkt om du vill använda trådlöst hos dig.

Som det är nu kör ni två olika nätverk. Med förändringen blir det ett och samma och alla portöppningar, DHCP osv görs av den router ni köper och kopplar till den bryggade SMARTen. Enda att tänka på är så att de två enheterna inte har samma IP-adress, så det måste kollas och eventuellt ändras för ena enheten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har ställt om min router till åtkomtspunkt nu istället.
Får kontakt med min dator och mina prylar och allt fungerar som det skall, förutom att jag fortfarande inte kan spela mina Nintendo spel online

Det jag undrar nu är dock vad rutan som dyker upp när jag försöker logga in på min router betyder och hur löser jag det?

Permalänk

Ursäkta att jag bumpar tråden. Men visst kan jag väl köpa en ny router och bara ösa med den istället? Jag behöver väl inte köra med Thomson routern jag får från Telia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av uberpwnage:

Ursäkta att jag bumpar tråden. Men visst kan jag väl köpa en ny router och bara ösa med den istället? Jag behöver väl inte köra med Thomson routern jag får från Telia?

Du får brygga deras modem/router, då kan du använda din egen. Det kan göras antingen med deras app "Min router" eller genom att ringa dem.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Du får brygga deras modem/router, då kan du använda din egen. Det kan göras antingen med deras app "Min router" eller genom att ringa dem.

Man tappar ingen hastighet eller så med det då?