Permalänk
Medlem

Färdig dator vs egenplock ~15k

Hej.
Jag har tappat all koll på datorkomponenter så behöver expertråd.

Jag tänkte uppdatera min dator, för det är typ halva mitt liv.
Jag är inte missnöjd med min nuvarande, kört typ sc2 och witcher 3 på normal upplösning funkar bra.

1. Så för det första; är det helt bortkastat för mig att köpa ny dator för typ 15k, jag vill gärna ha en dator som laddar snabbt och klarar alla spel även om jag inte kör dem för tillfället, men kanske blir nåt stort MMORPG i framtiden eller warcraft 3. who knows.

Här är vad jag fått fram om min nuvarande dator som jag satte ihop med lite hjälp för typ 2,5 år sen.

-Windows 7 Ultimate
-64bit OS
Intel Core i7-4770 CPU @3.40 (8 CPUs) GHz 3.40 GHz
-ASUS DirectCU II
-NVIDIA Geforce GTX 770
ASUS HB7 PLUS
Corsair CX750M
ASUS DVD-spelare (behövs för att spela klassiker som bfme2 eller dvd-filmer)
Seagate baracuda 2000 GB
Corsair vengaence 8 GB RAM x2
-AeroCool pgs white
-https://3dnews.ru/assets/external/illustrations/2013/06/19/646968/Aerocool_PGS-V_Series_Vs-92_White_Edition_Pic_01.jpg

2. Andra frågan
Är det mycket bättre att plocka ihop egen dator även om man är rätt dålig på det, jag klarade förra datorn med nöd och näppe med hjälp på teamspeak.

eller står sig webhallens färdiga datorer eller nån annan färdigbyggd gaming-dator väldigt bra. t ex webhallens config:
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/247137-...

För 15500 kr

Tacksam för hjälp
/Maxu

Permalänk
Medlem

Börja med att lägga pengarna på en gedigen SSD och ett nytt grafikkort, så klarar du dig nog ett par år till. Det verkar ju inte som att det är några superkrävande titlar du spelar. T.ex. ett GTX 1060 blir en rejäl förbättring.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna speedrunna dessa gamla spel, då är det bra om jag har en snabbare dator. Därav kan dessa skitspel fortfarande behöva bättre dator

Är det kompatibelt med det andra jag har, moderkortet och chassit?
Jag är lite besviken med min ihopsättning just nu då ett par kort inte sitter helt rakt... jävla noob jag är.

-Edit- Men ja, om det är en bra idé att bara uppgradera den dator jag har på ett smidigt sätt vore det jättebra.
Någon mer åsikt om detta?

förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av MetalEe:

Jag vill gärna speedrunna dessa gamla spel, då är det bra om jag har en snabbare dator. Därav kan dessa skitspel fortfarande behöva bättre dator

Är det kompatibelt med det andra jag har, moderkortet och chassit?
Jag är lite besviken med min ihopsättning just nu då ett par kort inte sitter helt rakt... jävla noob jag är.

-Edit- Men ja, om det är en bra idé att bara uppgradera den dator jag har på ett smidigt sätt vore det jättebra.
Någon mer åsikt om detta?

Håller med föregående talare. Absolut största skillnaden skulle du få av att lägga till en bra SSD, och lägga OS + program som har betydliga laddningstider på den. Efter det kommer grafikkort om du vill kunna spela på högre grafikinställningar.

Grafikkort är i stort sett bakåtkompatibla, att ha ett moderkort från 2-3 år sedan är inga problem alls för ett modernt grafikkort (kanske finns fall då BIOS måste uppdateras).

Just nu låter det som att processorn absolut inte är en flaskhals för din användning, och den bör hålla sig fräsch ett tag till om du inte ändrar användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

Absolut största skillnaden skulle du få av att lägga till en bra SSD, och lägga OS + program som har betydliga laddningstider på den. Efter det kommer grafikkort om du vill kunna spela på högre grafikinställningar.

Aha, jag ska bara lägga till en till hårddisk, inte byta ut?
Denna fråga beskriver min kompetens inom området.

Gamla spel med mindra krav på datorn och nya spel på lägre grafik går alltså inte snabbare med bättre grafikkort? bara om man höjer grafiken på spelen?

Några olika tips på specifik SSD och grafikkort som funkar med mitt chassi/moderkort/nätaggregat?

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10316482/ Bättre processor och mera RAM men en mindre ssd. Inget windows och ingen montering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvispen77:

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10316482/ Bättre processor och mera RAM men en mindre ssd. Inget windows och ingen montering.

jämfört med webhallen config menar du?

2 följdfrågor:
Är det en stor uppgradering från det jag har idag?

Blir det väldigt stor skillnad om man lägger 17-18k jämfört med denna 15,5k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetalEe:

Aha, jag ska bara lägga till en till hårddisk, inte byta ut?
Denna fråga beskriver min kompetens inom området.

Gamla spel med mindra krav på datorn och nya spel på lägre grafik går alltså inte snabbare med bättre grafikkort? bara om man höjer grafiken på spelen?

Några olika tips på specifik SSD och grafikkort som funkar med mitt chassi/moderkort/nätaggregat?

Det man brukar göra är att koppla in den nya SSDn, flytta över allt med laddningstider till den (kanske behöver ominstallering av operativsystem, kanske kan klonas direkt, sen rensas på onödigt. Rekommenderar alltid ominstallering om möjlilgheten finns). Sedan använder du din hårddisk för att spara sådant där laddningstid inte spelar roll (till exempel sällan använda program, filmer, bilder, med mera). Då kommer det som gynnas kraftigt av kortare laddningstider som kommer med SSD, samtidigt som du bevarar lagringskapaciteten hos en HDD. Bästa av två världar liksom, att helt byta ut HDD mot SSD kanske är lite dyrt om man inte är mycket sparsam med sin lagring. (not: en SSD är ingen hårddisk, utan en typ av lagringsenhet, hårddisk refererar just till den fysiska disken i en HDD, finns inte en sådan i en SSD, dock används det slarvigt av många på det sättet trots att de vet att det inte stämmer)

Om du har ett äldre, lättdrivet spel, så kommer kanske ditt nuvarande grafikkort kunna pumpa ut 100 fps på högsta inställningar. Ett nytt grafikkort kanske skulle klara av 200-300 fps på samma inställningar. Det här är inte en förbättring som kommer märkas, eftersom din skärm (med största sannolikhet) är på 60Hz, alltså att den endast uppdaterar bilden 60 gånger per sekund. Att då få högre fps, utöver 60 fps, kommer inte märkas bildmässigt. Däremot kan det (personlig upplevelse och beroende på spel) vara så att spelet känns mer följsamt och responsivt vid fps som övergår den din skärm har (även input-latens minskar något, tänk ett par millisekunder, med ökad fps utöver bildskärmsfrekvensen). Kort och gott, om inte spelet är grafikkrävande så kommer en uppgradering till ett kraftigare grafikkort inte ge noterbara förbättringar. Däremot om ditt grafikkort svettas på mediuminställningar, så kan det vara fantastiskt att uppgradera så att du får bra flyt på high-ultrainställningar i samma spel.

Ditt chassi, ditt moderkort, och ditt nätaggregat är alla kompatibla med alla moderna grafikkort i dagsläget (stort chassi, bedömt från bilden, ska inte vara några problem. Moderkort *kanske* kan behöva BIOS-uppdatering, det kan isf googlas när du bestämmer dig för ev. inköp. Nätaggregat är betydligt mer kapabelt för ett system med ett grafikkort än vad som behöver, så den är inga problem heller.)

Eftersom du har en väldigt bra grund för att uppgradera och jobba vidare ifrån, så skulle jag personligen starkt rekommendera att inte köpa helt nytt, så länge du känner att du har möjligt att uppgradera. Antingen om du söker hjälp här via forumet/videoguider (finns mycket bra och simpla guider på youtube) eller kanske har någon du känner i din närhet.

Permalänk
Medlem

@MetalEe: Ja, jag menade mot config datorn ifrån webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

Det man brukar göra är att koppla in den nya SSDn, flytta över allt med laddningstider till den (kanske behöver ominstallering av operativsystem, kanske kan klonas direkt, sen rensas på onödigt. Rekommenderar alltid ominstallering om möjlilgheten finns). Sedan använder du din hårddisk för att spara sådant där laddningstid inte spelar roll (till exempel sällan använda program, filmer, bilder, med mera). Då kommer det som gynnas kraftigt av kortare laddningstider som kommer med SSD, samtidigt som du bevarar lagringskapaciteten hos en HDD. Bästa av två världar liksom, att helt byta ut HDD mot SSD kanske är lite dyrt om man inte är mycket sparsam med sin lagring. (not: en SSD är ingen hårddisk, utan en typ av lagringsenhet, hårddisk refererar just till den fysiska disken i en HDD, finns inte en sådan i en SSD, dock används det slarvigt av många på det sättet trots att de vet att det inte stämmer)

Om du har ett äldre, lättdrivet spel, så kommer kanske ditt nuvarande grafikkort kunna pumpa ut 100 fps på högsta inställningar. Ett nytt grafikkort kanske skulle klara av 200-300 fps på samma inställningar. Det här är inte en förbättring som kommer märkas, eftersom din skärm (med största sannolikhet) är på 60Hz, alltså att den endast uppdaterar bilden 60 gånger per sekund. Att då få högre fps, utöver 60 fps, kommer inte märkas bildmässigt. Däremot kan det (personlig upplevelse och beroende på spel) vara så att spelet känns mer följsamt och responsivt vid fps som övergår den din skärm har (även input-latens minskar något, tänk ett par millisekunder, med ökad fps utöver bildskärmsfrekvensen). Kort och gott, om inte spelet är grafikkrävande så kommer en uppgradering till ett kraftigare grafikkort inte ge noterbara förbättringar. Däremot om ditt grafikkort svettas på mediuminställningar, så kan det vara fantastiskt att uppgradera så att du får bra flyt på high-ultrainställningar i samma spel.

Ditt chassi, ditt moderkort, och ditt nätaggregat är alla kompatibla med alla moderna grafikkort i dagsläget (stort chassi, bedömt från bilden, ska inte vara några problem. Moderkort *kanske* kan behöva BIOS-uppdatering, det kan isf googlas när du bestämmer dig för ev. inköp. Nätaggregat är betydligt mer kapabelt för ett system med ett grafikkort än vad som behöver, så den är inga problem heller.)

Eftersom du har en väldigt bra grund för att uppgradera och jobba vidare ifrån, så skulle jag personligen starkt rekommendera att inte köpa helt nytt, så länge du känner att du har möjligt att uppgradera. Antingen om du söker hjälp här via forumet/videoguider (finns mycket bra och simpla guider på youtube) eller kanske har någon du känner i din närhet.

Tack, informativt.

Har du något specifikt tips på 'litet' SSD för några spel

Och gärna ett grymt men inte världens dyraste grafikkort, ifall jag bestämmer mig för att byta. Jag kanske testar nytt SSD först och grafikkort senare om jag inte är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetalEe:

Tack, informativt.

Har du något specifikt tips på 'litet' SSD för några spel

Och gärna ett grymt men inte världens dyraste grafikkort, ifall jag bestämmer mig för att byta. Jag kanske testar nytt SSD först och grafikkort senare om jag inte är nöjd.

Skulle i dagsläget rekommendera minst 200GB SSD, eftersom 120GB kostar 600+, medan 240GB kostar 800+. Hittade en som just nu är på rea (275GB, 799;-), och vid snabb koll på recensioner så ska det vara en som håller tillräckligt bra kvalité. Jag böjer mig dock för att någon annan kan komma med mer underbyggda rekommendationern inom detta, eftersom jag är lite för upptagen nu för att kolla igenom ordentligare, och jag är inte helt uppdaterad på ämnet just nu.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/ssdsata...

Det låter som en god idé att först lägga till SSD, se hur det är, för att sedan byta ut annat om du vill det. Eftersom just SSD bör ge dig störst glädje för pengarna, och framför allt för att ett byte av grafikkort är fruktansvärt enkelt, avsinstallera drivrutiner, byta plats på nytt och gammalt grafikkort i datorn, installera nya drivrutiner.

Personligen föredrar jag prispunkten 2000-3000 när det kommer till grafikkort. Inom den prispunkten finns RX480 och GTX 1060. Var du vill lägga dig i prispunkt beror helt på vilka spel du spelar, vilka krav du har, och hur mycket pengar du vill lägga, och det skulle nog kräva lite mer eftertanke innan ett 'korrekt' beslut kan tas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

Det låter som en god idé att först lägga till SSD

Tack för hjälpen, googlade lite och beställde en Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetalEe:

Tack för hjälpen, googlade lite och beställde en Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB.

Hoppas det går bra och att du blir nöjd!

Permalänk

Den Samsungdisken är väl den gyllene standarden för den genomsnittlige gamern, den kommer inte göra dig besviken.

Jag tippar att din nuvarande grund räcker för dina behov i säkert två år till. Tror som tidigare talare att ett grafikkort på mellan 2000-3000 kr vore lämpligt, t.ex. ett 1060 på 6 gb.

Själv köpte jag nyss ett begagnat gtx 970 som jag är väldigt nöjd med och kör Fallout 4 på ultra i 1080p och väldigt bra jämn fps.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s