Apple börjar tillverka egen grafikprocessor för Iphone och Ipad

Permalänk
Avstängd

Tillverkarna hade väll lessnat att optimera för 720p så apple lär ta tag i saken själv sen ska man upp i högre upplösning kan man behöva över 2gb minne och det kostar extra med 3-4gb och en riktig skärm tar mer ström så man behöver ett starkare batteri starkare än 2000 mah och behöver blir mer som android mobiler har på 3000-3500mah med 3-4 gb ram under halva priset på mobiler idag

Men antar less is more och sälj argument som multitasking 2015 och man är mer speciell med trådlösa hörlurar och laddare som är 3x dyrare sen 3x prispåslag på allt får människor att känna sig som dom har en status pryl och för att kunna hålla priset nere på den nivån lär utveckla sina egna gpu för att hålla resterande kostnader på en rimlig nivå och fortsätta med sin 2011 standard

Men vem vet dom kanske överraskar under 2018 med 3gb ram och med 2500 mah batteri för 7000-8000kr och kommer nära android mobiler från 2013 men är tveksamt och även om dom tar fram en egen grafikdel så lär dom betala för alla rättskostnader så blir nog 720p ett tag till och 2200mah för att gå ihop med deras ekonomiska modell och kanske blir det även batterier som sväller när dom blir gamla igen som var en enastående feature

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Både Apple och Intel vill använda så mycket av deras egna teknik som möjligt.

Det är naivt att tro att Apples beslut här i nyheten har någon som helst bäring på huruvida drivrutinerna är öppna, eller inte. Apple skapar sina egna som är optimerade för deras egna, proprietära, system.

Tro inte att det blir någon skillnad nu när de går över till egen teknik gällande grafiken.

Jo, jag vet. Det har ingenting med det att göra, men utan Apple så tankar deras aktier.
Hade dom haft öppna drivrutiner så kanske dom haft flera kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Du har som sagt väldigt höga tankar om andra länders ageranden.

Det är inga höga tankar jag har utan det är vad jag har sätt, bruka läsa ganska mycket om tvister i patentbråk mellan företag som uppmärksammas, och som sagt har jag aldrig kommit över något som talar för något annat än att det är endast USA som har gjort liknade.

Det är inte vad jag har för tankar om andra länder, utan vad jag har läst, och som jag skrev tidigare finns det fall i andra länder utanför USA där presidenteden eller minister har lagt in vetorätt över ett domstolsbeslut så får ni gärna korrekta mig genom skicka länkar till källor som bevisar motsatsen.

Dock har jag aldrig kommit över något själv de fall jag uppmärksammad är vetorätten obama har lagt in lika väl som George W Bush gjorde i sina patentstrider, har aldrig uppmärksammad andra länder gjort liknade, men korrekta mig gärna om jag har fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Tillverkarna hade väll lessnat att optimera för 720p så apple lär ta tag i saken själv sen ska man upp i högre upplösning kan man behöva över 2gb minne och det kostar extra med 3-4gb och en riktig skärm tar mer ström så man behöver ett starkare batteri starkare än 2000 mah och behöver blir mer som android mobiler har på 3000-3500mah med 3-4 gb ram under halva priset på mobiler idag

Men antar less is more och sälj argument som multitasking 2015 och man är mer speciell med trådlösa hörlurar och laddare som är 3x dyrare sen 3x prispåslag på allt får människor att känna sig som dom har en status pryl och för att kunna hålla priset nere på den nivån lär utveckla sina egna gpu för att hålla resterande kostnader på en rimlig nivå och fortsätta med sin 2011 standard

Men vem vet dom kanske överraskar under 2018 med 3gb ram och med 2500 mah batteri för 7000-8000kr och kommer nära android mobiler från 2013 men är tveksamt och även om dom tar fram en egen grafikdel så lär dom betala för alla rättskostnader så blir nog 720p ett tag till och 2200mah för att gå ihop med deras ekonomiska modell och kanske blir det även batterier som sväller när dom blir gamla igen som var en enastående feature

Tja.. iPhone 7 Plus har 1080p, 3GB, 2900mah för lite drygt 8k, men vem bryr sig om fakta... Men seriöst, AirPods har inte den bästa ljudkvaliteten men den är trots allt bland de (om inte den) billigaste helt trådlösa headsetet på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Apple gjorde ju sina egna processorer förut med, men nu kör dom med Intel i deras datorer - steget till egna processorer igen är nog nära

Apple körde med processorer från Motorola (680x0 processorer) och gick sedan över till IBM's PowerPC processorer innan de bytte till Intel i sina datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Det är inga höga tankar jag har utan det är vad jag har sätt, bruka läsa ganska mycket om tvister i patentbråk mellan företag som uppmärksammas, och som sagt har jag aldrig kommit över något som talar för något annat än att det är endast USA som har gjort liknade.

Det är inte vad jag har för tankar om andra länder, utan vad jag har läst, och som jag skrev tidigare finns det fall i andra länder utanför USA där presidenteden eller minister har lagt in vetorätt över ett domstolsbeslut så får ni gärna korrekta mig genom skicka länkar till källor som bevisar motsatsen.

Dock har jag aldrig kommit över något själv de fall jag uppmärksammad är vetorätten obama har lagt in lika väl som George W Bush gjorde i sina patentstrider, har aldrig uppmärksammad andra länder gjort liknade, men korrekta mig gärna om jag har fel

Partiet i Kina gick in och sa att den kinesiska kopian av BMW X5 inte var något likt BMW X5 och BMW's stämning lades ner.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klena:

När ska de lämna 720P stadiet?

Inte konstigt att deras mobiler presterar bra när de endast har 720P i sina mobiler..jag vill se hur de levererar i 1440P eller 4K.

Hjälp mig här, för jag förstår inte poängen med extrema upplösningar i en telefon...bortsett från att man kanske vill fördärva batteritiden lite snabbare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleman:

Apple körde med processorer från Motorola (680x0 processorer) och gick sedan över till IBM's PowerPC processorer innan de bytte till Intel i sina datorer.

Jaha, undra vad jag fick att dom gjorde egna ifrån då.
Hmm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Partiet i Kina gick in och sa att den kinesiska kopian av BMW X5 inte var något likt BMW X5 och BMW's stämning lades ner.

/Knight

Och vad hade Chinas patentdomstol liknade sagt innan? Och är det partiet som bestämmer så räknas det väl i term med en patentdomstol? Och då är det ju ett beslut fattad från en författare vilket är en sak.

Som jag skrev tidigare har aldrig varit med om ett land där en domstol sagt att det gör intrång och sedan går ledarn ut och lagt in ett vetto som överstrider beslutet.

Om en domstol säger att det inte gör ett intrång så är det är beslutsfattare som har beslutad att det inte är ett intrång.

I ett USA liknade seniro i Kina skulle vara att kinesiska beslutsfattare beslut om att det har skett ett intrång och ska därmed betala ett skadestånd sedan så kommer Xi Jinping gå in med vetto och ändra beslutet som författaren har fattad.

Det är ju självklart att beslutsfattaren beslut ska kvarstå ledarn för landet ska inte lägga in vettorätt och ändra beslut som beslutsfattaren har gjort.

Liknade senario i Sverige skulle vara om patentdomstolen säger att typ Volvo gör patentintrång, så kommer Stefan Löfven och lägger in veto och säger att volvo inte gör något patent intrång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Hjälp mig här, för jag förstår inte poängen med extrema upplösningar i en telefon...bortsett från att man kanske vill fördärva batteritiden lite snabbare.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag förstår mig inte heller på detta..ändå så jämför man Iphone mot Androidenheter med 4k skärmar...inte konstigt att Iphones presterar bättre..720P..

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Hjälp mig här, för jag förstår inte poängen med extrema upplösningar i en telefon...bortsett från att man kanske vill fördärva batteritiden lite snabbare.

Skickades från m.sweclockers.com

För att pusha för VR?

Sen så var 1080p en bra standard för kompabilitet skulle jag tro.
Att kunna köra samma upplösning på tv, dator och telefon borde väl underlätta för utvecklare?

I brist på häftiga features så är skarpare bild nog något som låter bra när dom ska sälja produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

@martinot: Patent domstolen kan visserligen vara inte neutrala heller och fria dessa, genom beslut i patentdomstolen att det har inte instridet på något patent eller att det är minimalt ingripande så det går under typ Fair Use.

Men jag har aldrig någonsin bevittnad ett land patentdomstolar döma till skadestånd sedan kommer landet minister, eller president att lägga in vetorätten över en domstol mer än i USA, och har du några andra konkreta liknade händelser utanför USA får du gärna skicka länkar på källor om dessa.

Men dömer domstolen till inte skyldig då är det inte skyldig och en domstol har helt enkelt beslutad om händelsen sedan om de inte är neutrala mot ett lands företag är ju en sak, men det är en helt annan grej om domstolen dömer till böter och bekräftar att dem är skyldiga sedan att någon lands minister eller president lägger in vetorätt och säger att det är tillåtet för dem göra patentbrott även om domstolen säger nej. Har bara hänt i USA så vitt jag vet.

Det är inte så det fungerar. Om ett företag stämmer ett annat för patentintrång i USA, så behandlas det i federal domstol och kan sedan överklagas två gånger. USAs president och kongress kan inte styra detta mer än att de tillsätter domarna.

Tidigare kunde domstolen besluta om försäljningsförbud för en produkt som var föremål för rättssak, men sedan några år kan de inte längre göra det, enligt beslut från högsta domstolen - försäljningsförbud medges endast när fallet är avslutat. Att man gjorde så var för att käranden användet det tricket för att tvinga till sig licensavtal i fall där de sannolikt skulle ha förlorat, eftersom det hade varit dyrare att tvingas sluta sälja något under den tid processen pågick.

För att komma runt detta, började en del kärande att dessutom anmäla företag de stämde till USITC, International Trade Commission, för orättvis konkurrens, för att på det sättet begära importstopp. Detta är inte en domstol, utan en federal myndighet som lyder under presidenten. Medlemmarna i kommisionen är inte domare, utan politiskt utsedda, men det första steget i utredningen genomförs av en jurist som kallas "adminstrative law judge". Dennes beslut är dock bara rådgivande, och kommisionen kör över sina domare rätt ofta. Sedan kan dessutom presidenten köra över kommissionen, vilket Obama gjorde i ett fall med Apple för några år sen.

Rent allmänt ville Obama att USITC skulle sluta med sina evinnerliga importstopp, av samma skäl som högsta domstolen avskaffade försäljningsförbuden. Stoppet av beslutet i Apple-fallet skall ses i det ljuset - han valde ett fall som inte hade någon praktisk betydelse (produkterna som omfattades var så gamla att de ändå inte såldes längre) för att skicka ett meddelande.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

För att pusha för VR?

Sen så var 1080p en bra standard för kompabilitet skulle jag tro.
Att kunna köra samma upplösning på tv, dator och telefon borde väl underlätta för utvecklare?

I brist på häftiga features så är skarpare bild nog något som låter bra när dom ska sälja produkten.

Samma upplösning förenklar inte för utvecklare, du vill inte att mjukvara på en 4k 32tums skärm ska var identiskt med en 4k mobilskärm. Då skulle du få plocka fram förstoringsglaset.

Sedan tror jag inte att marknaden för mobilt VR är tillräckligt stor för att de ska vara värt att bestraffa alla med sämre batteritid för att några få vill använda mobilen som VR. FPS + batteritid > VR upplösning imo.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Feeku:

Tja.. iPhone 7 Plus har 1080p, 3GB, 2900mah för lite drygt 8k, men vem bryr sig om fakta... Men seriöst, AirPods har inte den bästa ljudkvaliteten men den är trots allt bland de (om inte den) billigaste helt trådlösa headsetet på marknaden.

Nice hade missat att dom kommit i kapp 2013 spec till 2017 pris när intresset varit svalt för apple men men kul att det händer något

Nä seriöst så tycker jag apple bara blivit dyra och är inget speciellt med dom nå mer och argumenten att köpa dom brukar ligga åt andra hållet på den nivån ...som 720p vem behöver mer, 2gb ram mer används inte, mer än 2 kärnor, behövs inte med så bra ipc vilket iof är lite sant men dom är under specade telefoner till högt pris och airpods var inte bästa valet och mobilerna skulle antagligen kunna säljas för sub 3000kr med förtjänst

men att ta fram sin egen gpu handlar nog mer om att kunna göra som samsung och huawei haft siktet på att kunna få ner kostnader genom att köra egna grejor men gpu delen känns som det kan bli lite så där för det är inte så lätt att slänga ihop dom och ta intels integrerade på dator sidan som exempel så är dom faktiskt ganska kass med drivrutiner o.s.v fortfarande och blir nog svårt för apple även om man bortser från dom trampar på patent osv

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klena:

Nopp, dock så jämför man alltid Iphone mot andra mobiler med 1440P eller 4K..

Med andra ord..så borde det vara mer jämn fight om man ändrar upplösningen på diverse Androidmobil under dessa tester Android VS Iphone...

Som att köra 3d mark eller Unique-tests på 4k på ena datorn och sedan 720P på den andra...sedan skryta om hur bra 720P datorn var mot 4K datorn..lite patetiskt.

Fast det är framförallt CPU-prestandan som är viktig i mobiler, och det är framförallt där Apple ligger långt före övriga. Upplösning på skärmen påverkar inte CPU:n.

GPU-prestandan i de flesta mobiler är full tillräcklig för de spel som faktiskt finns och spelas.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Nice hade missat att dom kommit i kapp 2013 spec till 2017 pris när intresset varit svalt för apple men men kul att det händer något

De har haft 1920*1080 sen iPhone 6 Plus, vilket var 2014. Dessutom är det en LCD-skärm vilket gör att det är 1920*1080 pixlar i alla tre färgerna, istället för att vara hälften så många i blått och rött som det är på AMOLED. Om nu siffrorna var viktiga.

(Själv tycker jag att iPhone 4 var jätteskarp när den kom, och även om upplösningen gått upp sen dess så ser det inte skarpare ut för mina ögon. Moderna telefoner har jättehög upplösning och jag hade hellre sett lite bättre batteritid än ännu fler pixlar, men det är naturligtvis min åsikt)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Verkar som att Apple tar Alan Kay-citatet ett steg längre.

Skrivet av martinot:

Då iOS är proprietärt till största delen så har det knappast någon betydelse.

Intel har sin egen grafikteknik som numera täcker deras hela behovsspektra, och då finns det ingen anledning till att gynna konkurrenter.

Fast det är ju precis det Intel gör.
http://www.sweclockers.com/nyhet/23051-intel-kan-borja-anvand...

Skrivet av UMJ:

Jo men det är så patentsystemet fungerar i USA, det skyddar amerikanska företag, så de kan göra patentintrång men gör någon utomstående eller mindre företag patentintrång på deras större företag som omsätter mest då blir det problem.

Speciellt när patentsystemet i USA inte är självständig och USA president har vetorätt över pantsystemet, då är det ju oftast upp vilka åsikter en amerikansk president har. de flesta länder har sitt patentsystem fristående utanför politiken, när du registrerar patent och är först så gäller den, ovansett åt vilket håll.

Men i USA är det USA president som bestämmer vad som ska göras han/hon kan också köra över patentsystemet bedömningar vilket är ganska onormalt i ett demokratiskt samhälle.

USA är väldigt duktiga på att backa upp och skydda sina företag internationellt på alla plan. En släkting till mig jobbade på Ericsson på 80-talet och de hade vunnit en upphandling om att leverera något chip nånstans. Många luckor i historian här, ja. Men Ericsson hade gjort en fuling och bara märkt om någon annans chip som de kommit över, och det råkade Intel få nys om och då blev det liv i luckan. USA hotade med handelsembargo mot Sverige för all elektronik. Härligt, va?
Förresten, det där med mutor och utpressning höll Intel på med redan då, det är inget roligt företag att samarbeta med.

Skrivet av Calby:

Apple gjorde ju sina egna processorer förut med, men nu kör dom med Intel i deras datorer - steget till egna processorer igen är nog nära

Mja, de var med i ett samarbete som bland annat handlade om processorn. Apple hade nog väldigt begränsat med inflytande och framför allt kompetens kring design av en processor.

Skrivet av Calby:

Jaha, undra vad jag fick att dom gjorde egna ifrån då.
Hmm.

Skickades från m.sweclockers.com

https://en.wikipedia.org/wiki/AIM_alliance
Inledningen sammanfattar det väldigt bra.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

De har haft 1920*1080 sen iPhone 6 Plus, vilket var 2014. Dessutom är det en LCD-skärm vilket gör att det är 1920*1080 pixlar i alla tre färgerna, istället för att vara hälften så många i blått och rött som det är på AMOLED. Om nu siffrorna var viktiga.

(Själv tycker jag att iPhone 4 var jätteskarp när den kom, och även om upplösningen gått upp sen dess så ser det inte skarpare ut för mina ögon. Moderna telefoner har jättehög upplösning och jag hade hellre sett lite bättre batteritid än ännu fler pixlar, men det är naturligtvis min åsikt)

Fast 1920x1080 är ju nästan vad du får i budgettelefoner ( under 2000kr) idag, och iPhone utan plus har ju någon egen variant av 1280x720 vilket är lite väl snålt med tanke på prisklassen. Och trots det så är la inte iPhone 7 något som imponerar på batterifronten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Redan i dagsläget har Apple nästan en "egen" GPU. Det är imation som tillverkar den, men GPUn är customdesignad och omgjord en del från de designer imation säljer till andra kunder. Mig veterligen är CPU-designen in house sedan ett antal år tillbaka.

Många missförstånd angående upplösningar i denna tråden.

Anledningen till att Apple stannat kring runt samma upplösningar länge är inte för de är snåla, utan för att mjukvaran är uppbyggd runt det. På Androidsidan skalas apparna om efter upplösningen, så beter sig inte saker under iOS. Där skalas bilden om för att passa skärmen istället.

Nackdelen är att man tappar lite flexibilitet, fördelen är att utvecklarna har mycket större kontroll över exakt hur deras appar kommer se ut.

I början var det väldigt enkelt, iphone 3gs körde 480x320 och utvecklarna designade för detta. Inga konstigheter.

När iphone 4 släpptes fyrdubblades upplösningen till 960x640. Istället för att appen skalades om till den nya upplösningen lät man utvecklarna designa efter en virtuell upplösning på 480x320 "points". Enkelt sagt har Apple använt points för att beskriva storleken på sitt interface. En point verkar ha ungefär samma fysiska storlek mellan enheterna.
Så när en iPhone 4 körde en app användes den nya upplösningen till att ge skarpare text och bilder, men själva GUIt såg identiskt ut i storlek och skalades inte om, ett HighDPI-läge helt enkelt.
Som utvecklare behövde man bara bry sig om 480x320 points för sin design, även om man kanske ville kolla hur det såg ut med och utan HiDPI påslaget.

iPhone 5 har samma pixelbredd som tidigare, men fler pixlar på höjden. 960x640 blev 1136x640. Som utvecklare fick man nu designa för de virtuella upplösningarna 568x320 och 480x320 points. Gamla appar gick att starta på den nya skärmen utan någon skalning, istället fick man black bars. Fördelen var att gamla appar fortfarande gick att starta och såg identiska som när utvecklaren designat dem.

När Apple introducerade iPhone 6 och 6+ komplicerades saker en hel del. De nya skärmupplösningarna på 1334x750 och 1920x1080 var inte längre multiplar av 480x320 eller 568x320 points.
För att hantera detta kan nyare Apple-enheter köra flera olika points-upplösningar som sedan skalas upp till HiDPI och där efter skalas om till skärmens upplösning. Notera att detta fortfarande inte är skalning av appen, utan points->HiDPI->bildskalning.

Exempelvis kör en iPhone 7+ "native" 736x414 points, renderar det med HiDPI i 3x till 2208x1242 och skalar där efter ned det till 1920x1080 som skärmen kör. Men den kan också köras med 568x320 (iphone5) eller 667x375 (iphone6) enligt samma metodik.

Då bild säger mer än tusen ord, så jag föreslår att ni tittar här:
https://www.paintcodeapp.com/news/ultimate-guide-to-iphone-re...

Vad det här betyder rent konkret är att före iPhone 6 tillät inte ekosystemet andra upplösningar då de skulle vara en multipel av points. Efter iphone 6 är pointsupplösningen inte låst till skärmupplösningen längre, men det är inte önskvärt att tvinga utvecklarna att hantera många fler pointsupplösningar än de tre som är aktiva just nu. En (seriös) utvecklare ska redan idag utveckla för 568x320 (5/5s/SE), 667x375 (6/6s/7) 736x414 (plusmodellerna).

Av denna anledning kommer vi troligtvis inte att se skärmpaneler som kräver fler pointsupplösningar, troligare är det istället att vi skulle kunna se skärmar som återanvänder befintliga pointsupplösningar men skalar upp ett steg till. 3x 667x375 för en "iphone 8" eller en native 2208x1242-panel för en "iphone 8+" exempelvis.

Med detta i åtanke är frågan om det finns behov av 2001*1125 pixlar på en 4.7"-enhet? Jag är skeptisk till värdet i detta, då allt det ger slutanvändaren är marginellt skarpare bild. Skulle Apple designa ytterligare en storlek på enhet skulle den få ännu en pointsupplösning, då pointsupplösningen hänger något sånär ihop med enhetens storlek.

Med allt detta sagt så vet ni nu att nästa gång någon pratar om att en iPhone plus kör 1080p så vet ni att rent prestandamässigt så renderar den i 2208x1242 , alltså någonstans mellan 1080p och 1440p!

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Apple gjorde ju sina egna processorer förut med, men nu kör dom med Intel i deras datorer - steget till egna processorer igen är nog nära

Snackar vi om datorer eller mobiler nu?

De hade väl motorola innan intel?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Snackar vi om datorer eller mobiler nu?

De hade väl motorola innan intel?

68K -> PPC -> x86 -> x86_64

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Hjälp mig här, för jag förstår inte poängen med extrema upplösningar i en telefon...bortsett från att man kanske vill fördärva batteritiden lite snabbare.

Skickades från m.sweclockers.com

Du förstår inte skillnaden mellan bra, bättre och bäst?

Folk som köper "top of the line" produkter nöjer sig inte med lagom, inte entusiaster iallafall.
VR och allmänt skarpare bild även om det inte är magiska skillnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

68K -> PPC -> x86 -> x86_64

Ja typ det jag skrev. Även om ppc var en joint-venture.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fearnox:

För att pusha för VR?

Sen så var 1080p en bra standard för kompabilitet skulle jag tro.
Att kunna köra samma upplösning på tv, dator och telefon borde väl underlätta för utvecklare?

I brist på häftiga features så är skarpare bild nog något som låter bra när dom ska sälja produkten.

Jag hoppas inte man trycker in tungdrivna skärmar för...VR, i mobilen? Eller? Låter ju korkat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leafbranch:

Du förstår inte skillnaden mellan bra, bättre och bäst?

Folk som köper "top of the line" produkter nöjer sig inte med lagom, inte entusiaster iallafall.
VR och allmänt skarpare bild även om det inte är magiska skillnader.

Bra, bättre och bäst har väl stagnerat en aning, eller hur? Processorer händer det inte mycket med, RAM har stått stilla i prestanda i evigheter, grafikkort kör sitt eget race.

När det gäller en telefon, ser jag hellre till kvalité, batteritid och funktionalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan spekulera vad för typ av patent dom förväntas bryta? Måste ju vara något som är rätt specifikt för integration med Apples ekosystem/hårdvara?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns väl flera licenserbara GPU tekniker. T.ex. PowerVR?
Tror inte Apple kan hitta på något helt från scratch.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av sniglom:

68K -> PPC -> x86 -> x86_64

x86 hade de väl aldrig dock? Core 2 Duo är ju 64-bitars. Iofs kanske de släppte någon laptop med Core Duo eller Core Solo, men var inte de x86_64-prollar de med?

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jo, jag vet. Det har ingenting med det att göra, men utan Apple så tankar deras aktier.
Hade dom haft öppna drivrutiner så kanske dom haft flera kunder.

Ytterst tveksamt. Köper inte alls den teorin.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Du förstår inte skillnaden mellan bra, bättre och bäst?

Folk som köper "top of the line" produkter nöjer sig inte med lagom, inte entusiaster iallafall.
VR och allmänt skarpare bild även om det inte är magiska skillnader.

Tror inte så stort på VR som många gör. Blir det ny standard så kommer det tar väldigt många år att "rampa" upp.

Dessutom; tror du man inom de närmaste 10 åren normalt kommer att gå runt med VR-headset på stan och jobbet när man använder telefonen?

Kommer säkert förekomma i några väldigt nischade "use case", men ser inte för mig att det är något som kommer att vara normalfallet det kommande decenniet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/