Permalänk
Medlem

Böjd cpu pin på modekort :(

Hejsan! Delidade min 7700k nyss och märkte att en pin på mitt modekort var böjd. Antar att det hände nu efter jag tagit ut cpun för den fungerade bra förut. Böjde tillbakas den så gott jag kunde och det ser nog helt okej ut nu (har tyvärr ingen bild på det) ser bara ut som den har lite annan färg. Har inte testat min delidade cpu än då jag har limmet på tork, men vad kan hända om jag förstört modekortet kan cpun ta skada eller kan nått annat trist hända?

http://imgur.com/a/PR17I

Permalänk
Skrivet av nUKKE:

Hejsan! Delidade min 7700k nyss och märkte att en pin på mitt modekort var böjd. Antar att det hände nu efter jag tagit ut cpun för den fungerade bra förut. Böjde tillbakas den så gott jag kunde och det ser nog helt okej ut nu (har tyvärr ingen bild på det) ser bara ut som den har lite annan färg. Har inte testat min delidade cpu än då jag har limmet på tork, men vad kan hända om jag förstört modekortet kan cpun ta skada eller kan nått annat trist hända?

http://imgur.com/a/PR17I

Den största risken är att den böjda pinnen böjs igen när du applicerar CPUn och nuddar en annan pin som då kortsluter. Det kommer förmodligen förstöra både moderkortet och CPUn.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Den största risken är att den böjda pinnen böjs igen när du applicerar CPUn och nuddar en annan pin som då kortsluter. Det kommer förmodligen förstöra både moderkortet och CPUn.

Gulp! Det blir en spännande dag imorgon då helvetes piss om man har förstört 6000 bara för att man är klumpig. Jag gissar det inte går att få på garanti?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej går inte på garanti.

Kanske hjälper ev drulleförsäkring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nej går inte på garanti.

Kanske hjälper ev drulleförsäkring?

Får kolla med det om det behövs men förhoppningsvis överlever den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag böjde flera pins på ett moderkort, böjde tillbaks dom med lite pillande och datorn har fungerat utan problem sedan dess. Tog nog en timme att fixa dom (kanske 10st) men det är ganska enkelt att se när dom sitter "rätt" igen, kolla från alla vinklar. Använd gärna förstoringsglas eller kamera osv för att hjälpa till.

Det går inte på garanti, det är ett handhavande fel.

Väldigt många som fixat samma problem utan kortslutningar, men det är klart att det finns en risk med allt här i världen. Frågan är om du vill chansa, eller köpa ett nytt moderkort.

edit: btw, finns många youtube videos som visar väl hur man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Jag böjde flera pins på ett moderkort, böjde tillbaks dom med lite pillande och datorn har fungerat utan problem sedan dess. Tog nog en timme att fixa dom (kanske 10st) men det är ganska enkelt att se när dom sitter "rätt" igen, kolla från alla vinklar. Använd gärna förstoringsglas eller kamera osv för att hjälpa till.

Det går inte på garanti, det är ett handhavande fel.

Väldigt många som fixat samma problem utan kortslutningar, men det är klart att det finns en risk med allt här i världen. Frågan är om du vill chansa, eller köpa ett nytt moderkort.

edit: btw, finns många youtube videos som visar väl hur man gör.

Okej jag kollade rätt noga och det såg bra ut men ska kolla ännu imoron före jag testar cpun.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/gallery/uFjO0 såhär ser det ut nu när jag böjt tillbaks dom ser väl bra ut enda jag ser är att pinnen är mer blank?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är ju bara byta moderkort blir billigare byta bara kortet än både kortet och CPU och allt som kan få kortslutning, byt det innan man startar den etc, eller CPU byter man bara på moderkortet behöver man bara stå för CPU kostnaden och viseversa om man böjer någon av pinsens

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Det är ju bara byta moderkort blir billigare byta bara kortet än både kortet och CPU och allt som kan få kortslutning, byt det innan man startar den etc, eller CPU byter man bara på moderkortet behöver man bara stå för CPU kostnaden och viseversa om man böjer någon av pinsens

Det vore nog smartast men jag är inte smart så ska nog testa kollat lite guides nu och mina pins ser nog ok ut nu skulle jag tro.

Skickades från m.sweclockers.com