Permalänk

Uppgradering av ram!

Hej! Jag har tänkt uppgradera ram i min dator som jag byggde för ett par månader sedan, jag har just nu ett par https://www.inet.se/produkt/5316406/kingston-hyperx-8gb-2x4gb...
och hade tänkt köpa ett till par för att använda alla 4 platserna på mitt moderkort och få 16gb totalt i mitt system. Är det något jag borde tänka på innan jag åker till sisjön för att sedan installera de? Esd armband har jag redan

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem

Nej, det ska bara vara att stoppa i dem och köra.

Permalänk

@perost Har du erfarenhet?

Visa signatur

feting dator

Permalänk

Om du köper ett par av samma modell som du redan har så ska det inte vara några problem. Tryck in modulerna ordentligt bara så att de inte sitter löst när du installerar dem. Om du har en väldigt stor CPU-kylare så kan det var en bra idé att kontrollera att minnena får plats.

Permalänk
Medlem

Perost har rätt. Sålänge du köper likadana som innan så ska det bara vara att köra.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjärnsläpp:

@perost Har du erfarenhet?

Jag har satt i ett par RAM-stickor genom åren ja, vad nu det har med saken att göra. Att sätta i ett par stickor till är ju i stort sett den enklaste uppgraderingen man kan göra, så länge som du använder samma modell som du redan har så finns det väldigt lite som kan gå fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjärnsläpp:

Hej! Jag har tänkt uppgradera ram i min dator som jag byggde för ett par månader sedan, jag har just nu ett par https://www.inet.se/produkt/5316406/kingston-hyperx-8gb-2x4gb...
och hade tänkt köpa ett till par för att använda alla 4 platserna på mitt moderkort och få 16gb totalt i mitt system. Är det något jag borde tänka på innan jag åker till sisjön för att sedan installera de? Esd armband har jag redan

I'm du köper samma sort som dem du har är det bara att tuta och köra men om du väljer ett annat märke med kanske högre hastighet kommer klockfrekvensen begränsas till den hastighet som ditt slöaste ram har. Olika latenser kan också spöka i vissa fall.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk

Hej igen! Min kompiss sa att man kan ha olika ram minnen (olika tillverkare) om man bara sätter det par som är olika i de slotsen som är samma färg, kan någon bekräfta? Skulle vara kul att veta.

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjärnsläpp:

Hej igen! Min kompiss sa att man kan ha olika ram minnen (olika tillverkare) om man bara sätter det par som är olika i de slotsen som är samma färg, kan någon bekräfta? Skulle vara kul att veta.

Det viktiga är att de har samma CL, tex 15-14-14-35 och helst samma MHz. Men det finns ingen garanti att det kommer funka. Det vet du bara genom att testa.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk

@SpeedRebirth Känns lite dumt att legga pengar på att bara testa isåfall samt att det kommer att se fult ut med olika färger, tack ändå!

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem

@Hjärnsläpp: köp minnen med samma sockel, volt, hz, och cl. sen spelar det ingen roll vilken tillverkare

Permalänk

@agitax Nu får jag lite blandade åsikter här, vad har du fått det ifrån? Kan jag lita på dig?

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem

@Hjärnsläpp: du frågar personer i ett forum om du inte kan lita på folk får du väl ta och googla lite och läsa på själv

Permalänk

@agitax Förlåt, mästare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

feting dator