Ny dator med blåskärmar relaterade till Overwatch

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinler:

Sorry för att jag inte svarat tidigare..

Fick tillbaka datorn idag och blåskärmarna kom direkt, tog 5-10 minuter för första och sen blev det värre och värre. Samma felkoder som tidigare;memory management, pfn list corrupt och irql not less or equal.

De hade testat att byta moderkortet den här gången då de misstänkte att moderkortet och grafikkortet inte funkade bra med varandra (hade testat ett annat grafikkort och inte haft något problem). Problemet är att de får blåskärm > tror de hittat problemet > testar datorn väldigt kort > konstaterar att den är problemfri. Ingenting har blivit bättre, om något så fick jag fler blåskärmar än någonsin, höll på att skriva ett inlägg här från den datorn men hann inte skriva något innan datorn fick blåskärm efter blåskärm..

Jag får tips här om att felsöka datorn själv och det har jag gjort till en gräns. Att försöka fixa datorproblem på en dator som var knappt en vecka gammal känns inte speciellt kul. Har de inte lyckats hitta problemen på de tre veckorna som datorn har varit där så känns det inte väldigt sannolikt att jag kommer lösa någonting här hemma. Jag är som sagt inte väldigt datorkunnig så mängden huvudvärk jag fått av att försöka lösa det på egen hand har varit på tok för mycket. Sorry om jag låter otrevlig, inget personligt, börjar bara bli väldigt trött på det här. Tack för alla svar <3

Det är driver problem, hade samma sak med min efter att installerat senaste versionen av Windows 10.
Börja med att avinstallera RealTeks audiodrivers till Z170 då dessa är väldigt instabila på senaste versionen av Windows 10 iaf, de är nästan garanterade att vara installerade med ditt nya moderkort.
Vidare tabort eventuell mjukvara som MSI har till sitt moderkort, även dessa till Z170 har haft en del strul med senaste uppdateringen, jag gick igenom mina crash dumps samt event log och efter att rensat ur ASUS egna mjukvaror och tagit bort RealTeks drivers så har jag inte haft en enda krash.
Fel är känt, speciellt med RealTeks audio drivers (och mjukvara), Microsoft support t.ex. vet om strulet.

EDIT:
Microsoft har egna drivers för ljudet, du förlorar lite settings m.m. men det funkar iaf tills Realtek kan få ordning på sin bloatade skit.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Ferrat: Fick du samma felkoder som mig? Har för mig att jag tog bort realtek när jag hade krait 3x-kortet. Om felet är känt borde inte teknikern veta om det isåfall?

Fick du hjälp via något forum med det problemet (så att jag kan läsa om processen)?

Tack för svaret! Får ta ett snack med teknikern igen och eventuellt testa att ta bort realtek.

Permalänk
Medlem

@dinler: Jupp exakt samma, det är driver errors och risken är att du har samma som mig. Fanns inte mycket hjälp att finna, googlade mig galen först utan att direkt hitta något som funkade så tillslut kollade jag Event Viewer och läsa ur crash dumps och sedan aktiverade Windows "driver sniffer" som ligger och hårdkollar alla drivers som kör tills någon krashar och sedan spottar ut en mini crash dump.

EDIT:
Dump sökningar tar tid, speciellt de stora.

Varför teknikern inte vet det är att det bara påverkar vissa iom att de är något i dem som ibland blir fel osv och det kan vara bundet till vilket hårdvaru uppsättning man har m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Dina minnen CMK16GX4M2A2133C13 är inte supportade av MSI "officiellt" för ditt moderkort.
https://www.msi.com/Motherboard/support/Z170A-KRAIT-GAMING-3X.html#support-mem

Det kan finnas en anledning till att de inte listar dem sin qvl.
Dock brukar det fungera i 99% av fallen även om de inte finns där.

Jag hade stora problem när jag köpte senaste datorn, framför allt med blåskärmar irql_not_less_or_equal.

Du skall inte underskatta windows inbyggda mem-test. Administratörsverktyg -> Windows Minnesdiagnostik

Det är mycket hype om Memtest, det gick igenom på min dator medans Windows Minnesdiagnostik hittade direkt att det var fel på ett minne.

Testa att kör med 1 sticka, funkar det i 1-2 dagar, testa den andra (ensam).

Garanterat att det är fel på någon av stickorna, oavsett vad Memtest säger.

Permalänk
Medlem

@wakka: Läste du Ferrat's svar? Han verkar haft samma problem och då var det pga realtek's ljuddrivrutiner, ska testa att ta bort det nu. Sen har de också bytt mitt moderkort till ett asus z170 pro gaming.

Permalänk
Medlem

@Ferrat: Försöker ta bort drivrutinen, när datorn startat om så installeras den igen automatiskt. Har tryckt nej på "Vill du att tillgängliga appar och anpassade ikoner från tillverkare laddas ned automatiskt för dina enheter?". Hur gjorde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinler:

@wakka: Läste du Ferrat's svar? Han verkar haft samma problem och då var det pga realtek's ljuddrivrutiner, ska testa att ta bort det nu. Sen har de också bytt mitt moderkort till ett asus z170 pro gaming.

Avinstallera ASUS egna AI suit m.m. med de muppar oxå

Skrivet av dinler:

@Ferrat: Försöker ta bort drivrutinen, när datorn startat om så installeras den igen automatiskt. Har tryckt nej på "Vill du att tillgängliga appar och anpassade ikoner från tillverkare laddas ned automatiskt för dina enheter?". Hur gjorde du?

Testa att använda disable på enheten så bör den inte installeras om, sedan avinstallera och radera drivers.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Avinstallera ASUS egna AI suit m.m. med de muppar oxå

Testa att använda disable på enheten så bör den inte installeras om, sedan avinstallera och radera drivers.

Jag är ganska säker på att ifall du installerar W7 så kommer allt att funka👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

Avinstallera ASUS egna AI suit m.m. med de muppar oxå

Testa att använda disable på enheten så bör den inte installeras om, sedan avinstallera och radera drivers.

Hade liknande på en gammal gigabyte bräda med bsod utav helvete så man höll på att bli galen och kom fram till det var lan som orsakde det även med olika drivers så fick sätta i ett nätverkskort stänga av integrerade i bios och identiskt problem på moderkortet efter och var i.o.f länge sedan men kan vara värt att testa både ljud och lan för båda kan vara boven i dramat

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

update:

Fått tillbaka datorn för fjärde gången nu och problemen verkar vara lösta genom att ha bytt till en ny processor. Inte 100% att det är löst ännu men den visar inga tecken på att den ska börja strula igen iallfall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinler:

update:

Fått tillbaka datorn för fjärde gången nu och problemen verkar vara lösta genom att ha bytt till en ny processor. Inte 100% att det är löst ännu men den visar inga tecken på att den ska börja strula igen iallfall!

Hur ser det ut? slutade problemen efter cpu byte? jag har liknande problem med crash i spel, MEMORY_MANAGEMENT bluescreen m.m