Värt att "uppgradera" till Asus UX410UQ?

Permalänk
Inaktiv

Värt att "uppgradera" till Asus UX410UQ?

Hatar att känna mig slösaktig. Har idag en Samsung 900X3C som har över 5 år på nacken. Den har det mesta som är modernt, en i5 processor, SSD-hårddisk, en högupplöst skärm (1680x1050). Däremot går inte att låta bli att störa sig på den ibland. Den känns ibland seg och får mig att svära. Hårddiskutrymmet är precis så det räcker.

Men vafan, den funkar ju. Även om den emellanåt låter lite konstigt.

Visst det hade varit trevligt med mer ram, Full-HD, mera hårddisk. Men datorn jag har beställt och kan hämta ut, en Asus UX410UQ, kostar ändå 12 000 kr. Det går att göra mycket annat för pengarna, jag behöver dock en dator, gärna någon jag kan börja spela lite på.

Så vad tror ni? Kommer jag bli missnöjd?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon260898:

Hatar att känna mig slösaktig. Har idag en Samsung 900X3C som har över 5 år på nacken. Den har det mesta som är modernt, en i5 processor, SSD-hårddisk, en högupplöst skärm (1680x1050). Däremot går inte att låta bli att störa sig på den ibland. Den känns ibland seg och får mig att svära. Hårddiskutrymmet är precis så det räcker.

Vet inte om 1680x1050 kan räknas som "högupplöst" (och det är säkert TN), och "en i5" kan ju vara allt från 0 till 7 år gammal. Du kan absolut köpa en ny laptop med gott samvete!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Vet inte om 1680x1050 kan räknas som "högupplöst" (och det är säkert TN), och "en i5" kan ju vara allt från 0 till 7 år gammal. Du kan absolut köpa en ny laptop med gott samvete!

Men vafan min Samsung hänger fortfarande med. Får lite blåskärm och har svårt att spela upp 1080p filmer, but still.

Så trist att det inte görs en Dell XPS 13 med 512 gb SSD, 16 gb ram och ett dedikerat GeForce grafikkort.

Asusen känns dock väldigt prisvärd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon260898:

Får lite blåskärm och har svårt att spela upp 1080p filmer

Det är vettiga anledningar och det skulle jag inte kalla för "hänger med"

Permalänk
Medlem

OT:
Vad får dig att isåfall välja ux410 över ux430?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeolers:

OT:
Vad får dig att isåfall välja ux410 över ux430?

Snålhet. Hittade en ux410uq för 11 500 kr. 16 gb 512 gb ssd i7 7500u och gfx

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Är det ett dåligt val eller? Håller med att det är tråkigt att den dels saknar fingertrycksavlässre samt att den är lite större och tyngre i jfr med ux430, men är i övrigt detsamma som jag förstått.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon260898:

Är det ett dåligt val eller? Håller med att det är tråkigt att den dels saknar fingertrycksavlässre samt att den är lite större och tyngre i jfr med ux430, men är i övrigt detsamma som jag förstått.

Skickades från m.sweclockers.com

Nädå tycker det är ett fullt rimligt val!
Har också velat lite fram och tillbaka mellan de två men tror det blir ux430ua (utan gtx) för min del. Behöver inte mer prestanda och jämfört med 410 verkar de lagt lite mer energi på smådetaljer som trackpaden osv.

Permalänk

har du sett denna OP? ux430uq för under 11k på webbhallen.
Uppfyller den dina krav i övrigt? vad jag förstår verkar ju 410 och 430 väldigt lika.

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/261838-...

Permalänk
Inaktiv

Hämtade ut datorn idag, en timme senare skriver jag till Webhallen för att åberopa min ångerrätt.

Tråkigt då datorn lovade mycket. Hann så klart inte bilda mig en adekvat uppfattning, men av det första intryck jag fick så är den knappast värd 13 000 kr.

För det första låter den stundvis väldigt mycket, den varvar upp och blir sedan tyst. Går säkert att fixa men det visar ändå att den vid behov kommer behöva varva upp.

För det andra var byggkvaliten överlag kass. Min 5 år gamla Samsung utstrålar mycket mer kvalitet än idag. Chassit känns skört och plastigt.

För det tredje var tangentbordet oacceptabelt. Tangenterna bredvid den man trycker på viker liksom in och hela bordet i sig går att trycka ner så det böjs. Dessutom var ena piltangenten, PgDn, snett monterad...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Hämtade ut datorn idag, en timme senare skriver jag till Webhallen för att åberopa min ångerrätt.

Tråkigt då datorn lovade mycket. Hann så klart inte bilda mig en adekvat uppfattning, men av det första intryck jag fick så är den knappast värd 13 000 kr.

För det första låter den stundvis väldigt mycket, den varvar upp och blir sedan tyst. Går säkert att fixa men det visar ändå att den vid behov kommer behöva varva upp.

För det andra var byggkvaliten överlag kass. Min 5 år gamla Samsung utstrålar mycket mer kvalitet än idag. Chassit känns skört och plastigt.

För det tredje var tangentbordet oacceptabelt. Tangenterna bredvid den man trycker på viker liksom in och hela bordet i sig går att trycka ner så det böjs. Dessutom var ena piltangenten, PgDn, snett monterad...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeolers:

Nädå tycker det är ett fullt rimligt val!
Har också velat lite fram och tillbaka mellan de två men tror det blir ux430ua (utan gtx) för min del. Behöver inte mer prestanda och jämfört med 410 verkar de lagt lite mer energi på smådetaljer som trackpaden osv.

Skrivet av jesper2664:

har du sett denna OP? ux430uq för under 11k på webbhallen.
Uppfyller den dina krav i övrigt? vad jag förstår verkar ju 410 och 430 väldigt lika.

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/261838-...

Utseendemässigt så är ju Dell XPS 13 den jag helst vill ha. Har dock börjat få upp ögonen mera för Asus UX430, som ni båda rekommenderar.

Vet ni däremot om UX430 har samma kassa tangentbord som UX410?

Prismässigt ligger ju UX430 fortfarande väldigt bra i jfr med Dell XPS 13, särskilt då jag vill ha i7, 16 GB, 512 GB.

Permalänk
Inaktiv

Finns en Dell XP 13 9343 som demoex för 9 500 kr, men vet inte om det är värt. Inget OS, inga tillbehör, i5 istället för i7, 8gb ist för 16 gb, 256 ist för 512 gb, men visst 4 500 kr billigare... rätt mycket pengar.

Permalänk
Inaktiv

Nu ser jag att Lenovo 710S Plus går för 10 000 kr med samma specs som UX430UQ, alltså 4 000 kr billigare, men endast på bekostnaden av 8 gb ram...

Svårt det blev. Lenovon är inte lika snygg, men verkar ha fått bra omdömen i sin byggkvalitet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Vet inte om 1680x1050 kan räknas som "högupplöst" (och det är säkert TN), och "en i5" kan ju vara allt från 0 till 7 år gammal. Du kan absolut köpa en ny laptop med gott samvete!

Skrivet av anon99339:

Det är vettiga anledningar och det skulle jag inte kalla för "hänger med"

Skrivet av Xeolers:

Nädå tycker det är ett fullt rimligt val!
Har också velat lite fram och tillbaka mellan de två men tror det blir ux430ua (utan gtx) för min del. Behöver inte mer prestanda och jämfört med 410 verkar de lagt lite mer energi på smådetaljer som trackpaden osv.

Skrivet av jesper2664:

har du sett denna OP? ux430uq för under 11k på webbhallen.
Uppfyller den dina krav i övrigt? vad jag förstår verkar ju 410 och 430 väldigt lika.

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/261838-...

Skrivet av nilsou:

Nu ser jag att Lenovo 710S Plus går för 10 000 kr med samma specs som UX430UQ, alltså 4 000 kr billigare, men endast på bekostnaden av 8 gb ram...

Svårt det blev. Lenovon är inte lika snygg, men verkar ha fått bra omdömen i sin byggkvalitet.

Vad tycker ni?

Permalänk
Inaktiv

@anon260898 Hade tagit Dell XPS. I slutändan är det mycket viktigare att produkten är bättre än i5 vs i7, osv. Sånt är marginellt. En bra dator håller i många år medan en sämre går sönder fortare, får problem med värme och liknande.

För att inte tala om usla drivrutiner, usel support och allt möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon99339:

@nilsou Hade tagit Dell XPS. I slutändan är det mycket viktigare att produkten är bättre än i5 vs i7, osv. Sånt är marginellt. En bra dator håller i många år medan en sämre går sönder fortare, får problem med värme och liknande.

För att inte tala om usla drivrutiner, usel support och allt möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Men den XPS jag är beredd att köpa kostar 9.5 k och är frn 2016.

Permalänk
Inaktiv

Varit och köpt Lenovon nu. Den var så prisvärd att den inte gick stt motstå. 9999 kr för i princip samma specs som Asus UX430UQ, fast 8 gb ram mindre. Ser ut som skit på bild, får se när jag packar upp den. Viktiga är att byggkvaliten känns bra. Klart Dell XPS hade varit överlägsen här, men den kostar ca 7 k mera för samma specs men med mkt sämre gfx.

Denna har glossyskärm. Aldrig prövat det på en dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Kommer lämna tillbaka även denna. Fan inte nöjd. Hur svårt ska det vara att bygga en dator med vettig kvalitet. Bad kärringen känna på min fem år gamla Samsung och Lenovon och hon trodde att det var Lenovon som var fem år gammal.

Funderar på att köpa Asus UX430UQ nu iaf. Fan svindyr. För samma pris får jag en Dell XPS 13 Infinity (9360), dock med 256 gb mindre hd och 8 gb mindre ram, samt inget gfx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon260898:

Kommer lämna tillbaka även denna. Fan inte nöjd. Hur svårt ska det vara att bygga en dator med vettig kvalitet. Bad kärringen känna på min fem år gamla Samsung och Lenovon och hon trodde att det var Lenovon som var fem år gammal.

Funderar på att köpa Asus UX430UQ nu iaf. Fan svindyr. För samma pris får jag en Dell XPS 13 Infinity (9360), dock med 256 gb mindre hd och 8 gb mindre ram, samt inget gfx.

Har haft den känslan om Lenovos datorer också. Ser fram emot din review av ux430

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeolers:

Har haft den känslan om Lenovos datorer också. Ser fram emot din review av ux430

Haha jag måste vara Webhallens bästa vän. Nu (tredje gången gillt?) sitter jag med Asus UX430UQ. Modellen och specifikationerna är ASUS ZenBook UX430UQ-PURE4 / 14" / FHD / i7-7500U / 16GB / 512GB SSD / GF 940MX / Win 10.

Mitt första intryck är överlägset det som var mot ZenBook UX410UQ och IdeaPad 710S Plus. Min "review" är i princip en jämförelse med min Samsung 900X3C, som alltså är 5 år gammal. Såg förövrigt att Samsungs nya Ultrabooks i princip ser detsamma ut, så det är väl ett väldigt bra koncept. Så förbannad över att Samsung inte längre säljer i norden.

Byggkvalitet
Känns överlag bra i chassit, där är den definitivt jämförbar med 900X3C. Man märker däremot att det inte är lika tjock aluminium som 900X3C.

Tangentbord
Tangentbordet är snyggt och är inte "nedsjunket". Tangentbordet ser bättre ut och är lite tajtare mellan knapparna än på min 900X3C, spontant känns den skönare att skriva på. Knapparna håller emellertid inte samma kvalitet som min 900X3C. Dem är bra, men likt UX410UQ så är knapparna lätta att tilta på sidorna. Det är inte alls lika illa som på UX410UQ (långt ifrån), men kikar man noga så kan man se att inte alla knappar sitter 100 % raka. Men! Tangentbordet är likväl väldigt bra skulle jag säga och bristerna vägs delvis upp av det tajtare utrymmet mellan knapparna och den snygga layouten på datorn.

Musplattan
Känns väldigt bra och bättre än den som sitter på min 900X3C och totalt utklassar den som satt på 710S Plus. Gillar också att fingertrycksavläsaren sitter på musplattan. Musplattan är centrerad på datorn vilket är väldigt snyggt.

Skärmen
Ptja den är ju högupplöst och rätt behaglig att se på. Den har fått riktigt bra omdömen av andra recensenter. Den är matt vilket jag tycker om. Däremot tycker jag den känns något mörk. Har stängt av autojustering av ljusstyrkan samt höjt till högsta men min 900X3C ger ändå ifrån sig en "klarare" och ljusstarkare bild. Skillnaden är inte enorm, men låt säga att min 900X3C känns som 25 % bättre på den fronten.

Ljudnivå
Ja den låter, mycket. Vilket är väldigt tråkigt. Min 900X3C varvar ibland upp när den behöver det och om den går under tung belastning så varvar den hela tiden, vilket då är acceptabelt. Däremot har 900X3C även en "silent mode" funktion, som gör att datorn tvingas ner i prestanda så att den håller tyst, vilket varit guld när man skriver. UX430UQ verkar varva hela tiden, visst kanske är för att jag precis startat datorn och mycket installeras i bakgrunden osv. Men jag hoppas att jag hittar någon lösning på detta - alltså vill att en dator ska kunna vara knäpptyst när man bara har Word uppe. Om inte så kommer det bli ett besök till Webhallen igen.

Prestanda
Ja här finns ju inget att klaga på. Ska pröva spela lite sen, spelar dock inga tyngre spel, bara typ Age of Empires 2 och Counter-Strike 1.6. Ska även spela upp lite högupplöst film, det klarade inte min 900X3C alltid problemfritt.

Design och storlek
Inget att klaga på designen överlag, den påminner mycket om min 900X3C. Jag kanske har en släng av asperger och kommer därför prisa saker som föranleder minimalt med förändringar för mig. Den marknadsförs ju som en 14" i en 13.3", den ser definitivt slimmad ut och rätt så liten. Jag gillar och föredrar skärmstorleken. Däremot vet jag inte om den kan räknas som en 13.3" i storleken, den går då i vart fall inte in i mitt fodral som är för 13.3" datorer.

Bonuspoäng
Ljudet är riktigt grymt!

Sammanfattning
Jag har egentligen bara en sak att klaga på och som kommer bli en dealbreaker för mig, det är ljudnivån. Så som den låter nu kommer göra det omöjligt för mig att få studiero. Så finns en lösning för det så tar jag tacksamt emot den. Bortser jag från ljudnivån så ger jag den 8 av 10 bananer (resultat inkl. ljudnivån 6.5 av 10 bananer) och min 900X3C (SOM ÄR GULD!) fick nog 9.5 av 10 bananer när det begav sig. Hade den ändå gått att uppgradera minnet på så hade den fortfarande haft en plats hos mig.

Permalänk
Medlem

@anon260898: Tack så mycket för en utförlig recension! Jag funderar starkt på att köpa en ux430ua. Tråkigt att höra att den är så högljud, jag hoppas att ua-varianten utan dedikerat grafikkort inte låter lika mycket. Men kommer inte kunna bidra med respons än då jag kommer köpa den tidigast nästa helg.

Jag vet inte hur länge du är beredd att vänta med att köpa ny dator, men snart (står april på engelska hemsidor iaf) kommer lenovo yoga 720 15,6". Den kommer ha nvidia gtx 1050m grafik, thunderbolt 3, "thin bessels" och 8-9 timmars batteritid beroende på om man väljer full hd eller 4k skärm. Den högra shifttangenten som hittills varit konstigt placerad på lenovo laptops är också återgäldad.

Sen om du inte är så noga med dedikerad grafik men noga med byggkvalitet, kommer asus zenbook 3 deluxe i maj (var vad jag hörde senast iaf). Zenbook 3 hade liten skärm, endast en port, dåligt tangentbord, dålig batteritid och dålig pekplatta, men deluxe versionen verkar ha fixat allt detta. Kommer dock kosta mycket, skulle gissa på typ 14000 kr.

Permalänk
Inaktiv

Haha alltså kan inte sluta förvånas över hur pantat detta är! Ljudnivån är helt störd. Men samtidigt helt onödig. Finns inte en enda temp som går.över 35c enligt hwmonitor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon260898: Läs mitt inlägg i andra tråden.

Permalänk
Inaktiv

Förstår inte varför du inte köper en Dell XPS istället för Asus skräpgrejer gång på gång. Det låter ju inte som att 430UQ är fantastisk heller.

Spelar ingen roll om det är 2016 årsmodell, kvalitet slår alltid skit.

Edit: Asus har en hyfsad modell och det är UX330CA. Även förra årets UX501VW var bra. Men dessa nya 310/410UQ verkar ju vara rent skit. Zenbook 3 Deluxe är intressant den med, men inte sett några recensioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon99339:

Förstår inte varför du inte köper en Dell XPS istället för Asus skräpgrejer gång på gång. Det låter ju inte som att 430UQ är fantastisk heller.

Spelar ingen roll om det är 2016 årsmodell, kvalitet slår alltid skit.

Edit: Asus har en hyfsad modell och det är UX330CA. Även förra årets UX501VW var bra. Men dessa nya 310/410UQ verkar ju vara rent skit. Zenbook 3 Deluxe är intressant den med, men inte sett några recensioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha nä vet. Svårt att behålla sin självbevarelsedrift om man köper en dator för 15 k, särskilt när det finns bättre prestandabättre datorer till lägre pris.

Sedan rycker jag Asusen jag nu köpt är perfekt, om det inte hade låtit så förbannat. Det finns heller ingen anledning för den att låta eftersom temperaturerna är alla lägre än 35...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jacques:

@nilsou: Tack så mycket för en utförlig recension! Jag funderar starkt på att köpa en ux430ua. Tråkigt att höra att den är så högljud, jag hoppas att ua-varianten utan dedikerat grafikkort inte låter lika mycket. Men kommer inte kunna bidra med respons än då jag kommer köpa den tidigast nästa helg.

Jag vet inte hur länge du är beredd att vänta med att köpa ny dator, men snart (står april på engelska hemsidor iaf) kommer lenovo yoga 720 15,6". Den kommer ha nvidia gtx 1050m grafik, thunderbolt 3, "thin bessels" och 8-9 timmars batteritid beroende på om man väljer full hd eller 4k skärm. Den högra shifttangenten som hittills varit konstigt placerad på lenovo laptops är också återgäldad.

Sen om du inte är så noga med dedikerad grafik men noga med byggkvalitet, kommer asus zenbook 3 deluxe i maj (var vad jag hörde senast iaf). Zenbook 3 hade liten skärm, endast en port, dåligt tangentbord, dålig batteritid och dålig pekplatta, men deluxe versionen verkar ha fixat allt detta. Kommer dock kosta mycket, skulle gissa på typ 14000 kr.

Nja aldrig mer en Lenovo och 15.6 är för stort.

Känner du till någon lösning för att kontrollera fläkten? Nu går den på maxvarv utan anledning, kan detta fixas så skulle Asusen bli asbra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon99339: Har några problem med XPS:en. Webbkameran är placerad längst ned på skärmen, vilket är en väldigt konstig prioritering. Tangentbordet ska var sådär, och hört att coil whine är ett problem på vissa modeller. Kanske inte hade brytt mig om dessa brister om datorn kostat inte kostat så mycket.

Tycker ux430ua verkar vara asus bästa modell hittills. ux330ca går av någon anledning bara att öppna 110 grader, vilket gör den omöjlig att ha i knät och är allmänt begränsande. Dessutom har den bara core-M processor. Nackdelen med ux430 verkar vara ljudnivån, men hoppas som sagt att modellen utan dedikerad grafik ska vara tystare.

Permalänk
Medlem

@anon260898: Eftersom du inte verkar läsa dina andra trådar:

Skrivet av Xeolers:

Läste denna: http://www.ultrabookreview.com/14425-asus-zenbook-ux430-revie...
En i kommentarerna skriver följande:
"I use NoteBookFanControl in my UX410UQ (with Zenbook Flip UX360UAK profile) so I guess it's possible in UX430 also. The fan does not spin until the CPU temperature reaches ~60 degrees celsius."

Testa på!

Skrivet av Xeolers:

Skulle UX360UAK profilen (eller något annan) inte fungera så får man väl i värsta fall mecka ihop en egen profil?

Permalänk
Medlem

@anon260898: Ok skulle inte begränsa mig genom att välja bort ett märke helt och hållet. Alla tillverkare, utom apple möjligtvis, har sina ups and downs så min erfarenhet är att man måste bedöma datorerna individuellt.

Om du inte vill ha 15,6" men vill ha dedikerad grafik försvinner ju också xps:en, men vet inte om du ens var intresserad av den.

Är tyvärr okunnig om hur man kan fixa fläktarna. En riskabel variant är väl att hoppas att de löser problemet med en mjukvaru-uppdatering.