Permalänk
Medlem

Seg och krånglade dator sedan flytt

Hej!

Det är så att för ett par månader sedan flyttade jag in med tjejen, och då hade jag ingen plats att ha min dator, så den blev ställd i förrådet, och stod där i en 3-4 månader. För en dryg månad sedan flyttade vi till en ny större lägenhet där jag har plats för datorn. Men verkar ha fått flertalet konstiga fel med min dator, listar dem nedanför.

Första som hände var att datorn vägrade starta, fick bara flera feltoner från moderkortet, plockade ur alla kablar och diskar förutom det mest nödvändiga och försökte igen, det hjälpte inte. Först när jag hade haft ur grafikkortet och satte i det igen blev det bättre.
Men felen forsatte med långsamma starter, mycket fel vid uppstart "insert boot media in selected boot device and press a key. Detta felet avhjälptes oftast med att plugga ur och i datorn/ ssd o prova igen. Nu verkar jag har löst det genom att koppla bort mina andra diskar, 2st 4tb (WD Green samt WD red) och 1st 1tb (WD Green)

jag vill ju gärna ha igång mina diskar och datorn korrekt, men vet inte i vilken ände man ska börja felsöka.
Datorn är enligt följande

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 4770K
Processorkylare: Noctua U12
Moderkort: Gigabyte Z87M-D3H
Minne: 2x 8 GB Crucial BallistiX DDR3 1600Mhz
Grafikkort: Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC
Hårddisk: Samsung 850 PRO 256GB, samt 2st 4TB (WD Green och WD Red) Och 1st 1TB (WD Green
Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750G2
Övrig kylning: 1x120mm Fram insug, samt 1x120mm Bak för utsug

Personligen misstänker jag nog moderkortet, då felen verkar kretsa runt där, har tex hjälpt att bryta strömmen för en minut eller så och testa igen.
Vad tror ni det kan vara?

Permalänk
Medlem

Låg den i varmförråd eller kall? Om det var fuktigt så kan grejer gå sönder.

Kolla i MSI Afterburner hur tempsen ser ut på grafikkortet och cpun. Cpu kylaren kan ju ha separerat från cpun så den går varm.

Annars får du väl koppla in varje hårddisk för sig tills du märker att problemet uppstår. Testa alla diskar på olika SATA kontakter.
Resetta bios (CMOS)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Den stod i ett väl isolerat men icke uppvärmt förråd, syns dock inga fuktskador på något annat som varit där, bla böcker kläder mm.
I MSI Afterburner får jag dessa temperaturer.
CPU 30-35c och GPU'n 27c

Får testa koppla in diskarna en och en då, samt resetta bios.

Permalänk
Medlem

Alltså, du ska mäta temperaturen när du spelar/stresstestar för att veta hur det ser ut när de jobbar hårdare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

hmm, fick 63 på gpun med furmark körandes på 4k.
Cpu'n däremot gick upp i 93c när jag körde prime95 med Small FFT's

Det låter lite väl högt kanske, Kanske skulle ta och lägga på lite ny kylpasta på den och kolla igen?
Fast det förklara ju inte problemen jag har haft vid boot, har varit vid boot jag har haft mest strul.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mstandar:

hmm, fick 63 på gpun med furmark körandes på 4k.
Cpu'n däremot gick upp i 93c när jag körde prime95 med Small FFT's

Det låter lite väl högt kanske?

Cpu'n är ditt problem. Snurrar fläkten? Man kan även kolla vilka delar på kylaren som är varma. Bottenplattan längst ner bör vara varm, annars har du dålig kontakt mellan processor och kylare = Montera om. Om bottenplattan är varm men inte själva kylflänsen så har något hänt med heatpipesen = Byt kylaren. Men mest troligt är nog att den inte var helt korrekt monterad och när du flyttat runt på datorn så har kylaren lossnat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hela kylaren var iprincip bara ljummen innan. Nu har jag iaf resettat bios, lagt på ny kylpasta arctic silver 5, samt tagit bort lite damm och nu verkar temperaturen inte gå över 80grader, känns fortfarande högt dock.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mstandar:

Hela kylaren var iprincip bara ljummen innan. Nu har jag iaf resettat bios, lagt på ny kylpasta arctic silver 5, samt tagit bort lite damm och nu verkar temperaturen inte gå över 80grader, känns fortfarande högt dock.

Ja, fortfarande högt. Är kylaren rejält varm nu då? Har du klockat?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Nja kylaren är märkbart varmare nu iaf, men håller jag handen mellan utblåset och processor kylaren så känner jag att luften där är ganska varm, så kylaren måste göra att ganska bra jobb ändå.

Och jag trodde faktiskt inte att den var överklockad men när jag kollar CPU-Z så ligger den på 3,7Ghz, måste vara auto överklockningen på moderkortet som kickat in.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mstandar:

Nja kylaren är märkbart varmare nu iaf, men håller jag handen mellan utblåset och processor kylaren så känner jag att luften där är ganska varm, så kylaren måste göra att ganska bra jobb ändå.

Och jag trodde faktiskt inte att den var överklockad men när jag kollar CPU-Z så ligger den på 3,7Ghz, måste vara auto överklockningen på moderkortet som kickat in.

Den kan ju boosta frekvensen. Men kolla upp det med auto överklock och kolla då även vad du har för Vcore. Kan vara därför den blir varm.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Varit inne och kikat I bios, och fanns CPU boost där, den var ställd till 39x. Så en frekvens på 3.9Ghz vid full boost.
Vin var på 1.75 och Vcore stod på 1.128.

Om det är pga det kan jag leva med högre temp, händer ju knappt att man hör något lika påfrestande som prime95.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Mstandar:

bara för att säkerställa en sak
skyddet/plastfilmen för plattan på kylaren är demonterad?

utöver det är 4770 & 4790 rätt heta processorer vad jag vet
93 grader är högt men max 80 grader i stresstest skulle jag anse ok

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Till nästa gång: Låt alltid elektronik stå i ca en till två dagar när du flyttar in den från någon form av förråd, detta minskar risken för skador vid eventuell kondens.

Om det bara är kylaren som jävlas så hoppas jag att resten mår bra, lite mycket pengar att spendera om något har hänt.

Lycka till!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Datorn har varit ihop byggd sedan säkert 2-3år tillbaka så plastfilmen är borta.
@Pan.Pan
Absolut det har jag koll på jobbar med elektronik dagligen, datorn har heller inte varit igång på säkert en 3veckor eller så sedan vi flyttade hit då det har varit fullt upp med annat

Jag har iaf testat att uppdatera bioset, då jag hade version F4 på mitt bios och gigabytes senaste var F11. Kanske nånting som har strulat med det vi får se.

Tack för all hjälp, nu får vi hoppas att datorn håller sig någorlunda stabil.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att något glappar då datorn kan fått en smäll eller vibrerat vid flytt. Jag hade plockat isär ALLT, rengjort och skruvat ihop igen för att utesluta glapp någonstans.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

@Zunil: Ja är bäst att göra det kanske, har haft isär vissa delar, men är väl lika bra att plocka ner allt och sätta ihop från grunden igen.

Permalänk
Medlem

Säker att det inte är sambon som är emot ditt spelande och matat datorn med små doser kylarvätska under dagarna?

Men känns som att mycket tyder på fukt då den stått länge i förrådet och det räcker med endast en liten del fukt på fel ställe vid uppstart för att kortsluta/skada elektronik.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mstandar:

Datorn har varit ihop byggd sedan säkert 2-3år tillbaka så plastfilmen är borta.
@Pan.Pan
Absolut det har jag koll på jobbar med elektronik dagligen, datorn har heller inte varit igång på säkert en 3veckor eller så sedan vi flyttade hit då det har varit fullt upp med annat

Jag har iaf testat att uppdatera bioset, då jag hade version F4 på mitt bios och gigabytes senaste var F11. Kanske nånting som har strulat med det vi får se.

Tack för all hjälp, nu får vi hoppas att datorn håller sig någorlunda stabil.

Det är bra, inte något man tänker på generellt sett. Kolla om du ser några utbuktande kondensatorer också, kan ge konstiga fel. Annars skulle jag nog rå dig testa att stoppa in hårddiskarna (som inte fungerar) i en annan dator och använda dig av S.M.A.R.T diagnostik för att se om någon av dem är trasiga etc.

Har du testat Sata-kontakterna annars?

Testa att helt enkelt trycka till allt så att det sitter ordentligt.
Och vad har du OS'et på, mekanisk eller SSD?
Om det är Samsung ssd'n du har oset på så kan du använda dig av Samsungs wizard-guy-thingy för att se om du har några problem med den disken. Just SSD har problem med långvarig lagring av data så det kan också vara något sådant som spökar.

Gör helt enkelt så att du kopierar allt du inte vill förlora och slänger över det på en annan hårddisk och helt enkelt blåser rent datorn både invändigt och OS (var bara försiktig med hårdvaran ).

Hoppas att det går bra för dig!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |