Tyst speldator för ca 20.000 sek.

Permalänk
Medlem

Tyst speldator för ca 20.000 sek.

Hej!

Skall köpa en ny dator för hemmabruk.

Datorn skall främst användas för spel. Jag spelar allt jag kommer åt och vill gärna spela på "max" inställningar. Skall kunna driva två 4k skärmar. Spelar inte online om det nu skulle påverka något val. Gärna en tyst dator. Chassit får också gärna vara diskret och "snyggt" Gärna vit eller silver.

Sammanfattning:

-Tyst
-Speldator
-Alla typer av spel
-Max inställningar grafik.
-Budget ca 20.000 sek inkl moms
-Gärna ett diskret chassi.

Jag har läst igenom existerande trådar och läst på köprekommendationer. Men har svårt att hitta en "tyst lösning".

Så skulle uppskatta en varukorg som tar hänsyn till ovan. Tack alla ni som redan gett mig råd privat.

Tack på förhand.

Carl

Permalänk
Medlem

"Snygg chassie" är en smaksak.

Men när jag ser din budget och tanke. Så tänker jag mig rakt av.

Något av Define chassina.
SSD (inget roterande)
Endast Noctua PWM fläktar
Grafikkort med Asus Strix kylare eller MSI TwinFrozer.

Kommer knappt höras under belastning.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av Prey S:

Hej!

Skall köpa en ny dator för hemmabruk.

Datorn skall främst användas för spel. Jag spelar allt jag kommer åt och vill gärna spela på "max" inställningar. Skall kunna driva två 4k skärmar. Spelar inte online om det nu skulle påverka något val. Gärna en tyst dator. Chassit får också gärna vara diskret och "snyggt" Gärna vit eller silver.

Sammanfattning:

-Tyst
-Speldator
-Alla typer av spel
-Max inställningar grafik.
-Budget ca 20.000 sek inkl moms
-Gärna ett diskret chassi.

Jag har läst igenom existerande trådar och läst på köprekommendationer. Men har svårt att hitta en "tyst lösning".

Så skulle uppskatta en varukorg som tar hänsyn till ovan. Tack alla ni som redan gett mig råd privat.

Tack på förhand.

Carl

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10204603/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

+1

Går dock att snåla lite på nätagget. P2 750w är i översta laget. Hade kört på EVGA G3 550w. Räcker gott o väl!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Inaktiv

Höll på att sätta ihop ett eget förslag, men vill istället rekommendera det som @StuntmanMike satte ihop ovan!

Permalänk
Medlem

Verkar inte som att Fractal Design har något av sina mindre chassin i vitt, utan då får du gå upp till det onödigt stora R5. Du borde titta runt själv efter något chassi som du tycker är snyggt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Grafikprestanda är inte riktigt mitt område, men kan man maxa dagens spel i 4k med endast ett GTX 1080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

+1

Går dock att snåla lite på nätagget. P2 750w är i översta laget. Hade kört på EVGA G3 550w. Räcker gott o väl!

eller EVGA g2 750eller RM750x från Corsair.
tystnadsmässigt finns det ju en vinst.
med eco-mode på så startar inte fläkten i nätagget även under stresstester för mig, dvs han får ett högre effektuttag innan fläkten startar, och därmed tystare dator.

ps, ångrar mitt EVGA G2 750 idag, om jag slår av eco-mode så brötar fläkten något enormt. överväger att sälja för att köpa Corsair.

(3570k 1070FTW)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Glyph:

Grafikprestanda är inte riktigt mitt område, men kan man maxa dagens spel i 4k med endast ett GTX 1080?

Din budget klarar inte av två gtx1080 alt ett Titan.
Men ett 1080 klarar att maxa allt, sen kommer ju din FPS att variera beroende på spel. Om det inte är någon brådska med inköpet så kan du ju iallafall vänta till CES-mässan där både AMD och nVidia ska presentera sina nya kort och datum för lansering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag bygger denna dessa dagar, varför diskret chassi när du kan ha riktig konst i rummet?

Permalänk

Bitfenix har en del vita stilrena chassien, jag har derans Prodidgy med en Zalman 2 på 230mm fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Din budget klarar inte av två gtx1080 alt ett Titan.
Men ett 1080 klarar att maxa allt, sen kommer ju din FPS att variera beroende på spel. Om det inte är någon brådska med inköpet så kan du ju iallafall vänta till CES-mässan där både AMD och nVidia ska presentera sina nya kort och datum för lansering.

Skickades från m.sweclockers.com

Nä, budgeten klarar inte av dyrare komponenter. Men jag frågade mest för att jag inte vet vad som behövs för att uppfylla det kravet. Är det omöjligt med denna budget?

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike: Hur mycket måste jag lägga till för att få det.

Tack för ditt svar.

Carl

Permalänk
Inaktiv

Vad tycker ni om: https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/240055-corsa...

Istället för en Noctua NH ?

Blir tystare?

Förlåt för lite tråd hijacking

Permalänk
Skrivet av Prey S:

@StuntmanMike: Hur mycket måste jag lägga till för att få det.

Tack för ditt svar.

Carl

~4000kr till så får du ett Titan, dock så kommer ljudnivån att öka då det är en annan typ av kylare.
Att satsa på två stycken 1080 är inget säkert kort då spelet du vill spela kanske inte stödjer SLI.
Det blir inte mycket bättre än såhär i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av PsychedelicZ:

Vad tycker ni om: https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/240055-corsa...

Istället för en Noctua NH ?

Blir tystare?

Förlåt för lite tråd hijacking

Nej det kommer inte att bli tystare, dels för att du har två fläktar av sämre kvalité och dels för att pumpen även ger ifrån sig ljud.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Hej Carl!

Var bara tvungen att sätta ihop ett vitt bygge...
Desutom funkar chassi RGB LED, RGB LED Strip och GPU RGB LED allihop med Asus AURA Sync.

Phanteks Eclipse P400S

  • Ljuddämpade paneler

  • Bra luftflöde

  • Många fläktplatser

  • Vit färg

  • Diskret design

  • Tempered Glass Side Panel

Corsair ML Fans är fläktar med magnetisk levitation kullager vilket gör de inte har någon friktion och därmed lägsta möjliga ljudnivå, 17% tystare än vanliga fläktar (endast luften som rör sig kommer låta och det kommer vi inte ifrån om vi inte går över på passiv kylning vilket inte tagit sig till prestanda världen ännu.)

(Har själv inte sett alla av dessa videos men de tre jag sett ha endast talat extremt gott om dem!)

Corsair RMi har en vätskelager fläkt istället för en vanlig glidlager fläkt, detta gör att denna PSU är mycket tystare än andra PSU:er.

Skrivet av TGO:

Vätskelager: Ljudegenskaper väldigt lika glidlager men med bättre hållbarhet och hygglig driftstid i horisontelltläge.

Glidlager: Bör inte sitta i horisontelltläge eftersom deras ljudegenskaper försämras väldigt snabbt (1-3 månader av egen erfarenhet på FD fläktar).

Skrivet av Jäger:

RMi är en dyrare version av RMx för att den har Corsair link (mjukvara som går att använda för att styra och övervaka nätagget) samt har ett bättre lager (fluid dynamic bearing fan) på fläkten som ska hålla längre. Så I är "bättre" men dyrare än X.

Test av båda på Jonnyguru:
EVGA Supernova G2 850W

Corsair RM850i

RMi är inte värt det om man inte värdesätter Corsair links.

Annars är det bara att köra på RMx som just nu är billigast och därför det bättre valet då båda är extremt bra nätagg som kommer duga till vilket bygge som helst.

Jonnuguru om Corsair RM750x:
The real competition comes from Thermaltake's Toughpower Grand at $119.99 and EVGA's G2 at $124.99. Really, I would say that only the EVGA is an actual threat, and at only five dollars cheaper it's not that much of a threat.

i7-7700K är bästa CPU:n man kan köpa för gaming, självklart val.

Köp det billigaste 2x8GB RAM kittet du kan hitta. Hastighet spelar ingen roll.

ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming för 6389:- är fantastiskt! Köp så fort du kan! Tveka inte!
http://www.sweclockers.com/test/22308-asus-geforce-gtx-1080-rog-strix-oc

Samsung 850 EVO är bästa konsument SATA SSD:n på grund av Samsungs 3D V-NAND. SSD:n som använts i SweClockers vinterdator två år i rad!
https://www.nordichardware.se/test/storage/svenska-ssd-guiden-vaerldens-stoersta-loepande-ssd-test.html/68?/samsung-850-evo
http://www.guru3d.com/articles-pages/samsung-850-evo-ssd-review,1.html
http://www.sweclockers.com/artikel/22953-sweclockers-vinterdator-2016/7

Här är ett ner rimligt men inte lika snyggt bygge:

Fractal Design Define Mini C.

Lite sämre luftflöde än Phanteks Eclipse P400S då endast två fläktar får plats i fronten (Tre 120mm i fronten på Phanteks Eclipse P400S.) Borde dock vara väldigt tillräckligt!

  • Front: 3 120 or 2 - 140 mm fans (includes 1 Fractal Design Dynamic X2 GP12 fan)

  • Rear: 1 120 mm fan (includes 1 Fractal Design Dynamic X2 GP12 fan)

  • Top: 2 120/140 mm fan (not included)

  • Bottom: 1 120 mm fan (not included)

  • Dust filters: Bottom, top and front intakes

Sammanfattningsvis har det:

  • Ljuddämpade paneler

  • Bra luftflöde

  • Många fläktplatser

  • Diskret design

Saknar dock:

  • Vit färg

  • Tempered Glass Side Panel

Skrivet av Prey S:

Jag har läst igenom existerande trådar och läst på köprekommendationer. Men har svårt att hitta en "tyst lösning".

Med 1500 kronor på fläktar och ett ljuddämpat chassi så kan jag säga att datorerna ovan kommer att vara att vara så tysta en dator av denna kalibern kan bli med vanliga konsumentlösningar.

Skrivet av Prey S:

Så skulle uppskatta en varukorg som tar hänsyn till ovan.

Tror att jag har tagit allting i beaktning.

Skrivet av Prey S:

Tack alla ni som redan gett mig råd privat.

Det har varit så lite. Kul att kunna hjälpa till!

Lycka till med datorbygget och VR-utvecklingen i framtiden!

Om du har frågor så är det bara att citera mig.

Vänliga hälsningar
Eric

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av StuntmanMike:

~4000kr till så får du ett Titan, dock så kommer ljudnivån att öka då det är en annan typ av kylare.
Att satsa på två stycken 1080 är inget säkert kort då spelet du vill spela kanske inte stödjer SLI.
Det blir inte mycket bättre än såhär i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det kommer inte att bli tystare, dels för att du har två fläktar av sämre kvalité och dels för att pumpen även ger ifrån sig ljud.

Du har nog rätt där, sen har jag nu läst om vattenskador så jag skiter i vattenkylning
Denna dator ska leva länge.

Permalänk
Avstängd

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10204702/ Torde vara en realtivt tyst maskin, med 6 Kärnor och 12 trådar klarar du allt! 32GB ram och 8GB Vram är mer än tillräckligt för 4K. Tycker att det är onödigt att fläska på allt för mycket med grafikkortet nu, snart kommer ju ändå AMD vega så sjunker priserna. CPUn är mer viktigt!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PsychedelicZ:

Du har nog rätt där, sen har jag nu läst om vattenskador så jag skiter i vattenkylning
Denna dator ska leva länge.

Med 5 års garanti som täcker eventuella vattenskador så är det inte så farligt! Kollar bara slangarna vid den årliga damm blåsningen

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10204725/

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av AkUs:

Endast Noctua PWM fläktar

Finns tystare...

Skrivet av AkUs:

Går dock att snåla lite på nätagget. P2 750w är i översta laget. Hade kört på EVGA G3 550w. Räcker gott o väl!

550W räcker. Dock så kommer det nätagget jag lade till i listan nästan aldrig köra sin fläkt, när den väl gör det är det mycket tystare fläkt.

OuterVision PSU Calculator part list

Motherboard: Desktop
CPU: 1 x Intel Core i7-7700K
CPU Speed: 5000MHz
CPU Vcore: 1.4V
Memory: 2 x 8GB DDR4 Module
Video Card Set 1: 1 x NVIDIA GeForce GTX 1080
Core Clock: 1999MHz
Memory Clock: 2500MHz
Storage: 1 x M.2 SSD
Storage: 1 x SSD
Other Device: 1 x LED strip light - 15 LEDs (12"/30cm)
Keyboard: 1 x Gaming Keyboard
Mouse: 1 x Gaming Mouse
Fan: 4 x 120mm
Fan: 2 x 140mm
Computer Utilization: Always On (24/7)
Load Wattage: 489W
Recommended Wattage: 539W
Amperage: +3.3V: 10.5A, +5V: 8.7A, +12V: 38.4A
Recommended UPS Rating: 900VA

Varför 3000MHz RAM?
Kommer inte vara bättre vid spel, endast vara dyrare.

Skrivet av PsychedelicZ:

Blir tystare?

Absolut inte.

Skrivet av StuntmanMike:

~4000kr till så får du ett Titan, dock så kommer ljudnivån att öka då det är en annan typ av kylare.
Att satsa på två stycken 1080 är inget säkert kort då spelet du vill spela kanske inte stödjer SLI.
Det blir inte mycket bättre än såhär i dagsläget.

Det enda alternativet jag ser till ett Asus Geforce GTX 1080 ROG Strix är att köpa valfritt luftkylt GTX 1080 från EVGA.
Detta då man skulle kunna använda EVGA Step-Up Program för att uppdatera sig till ett 1080ti när det släpps.

4k? Var billig dator i sådanna fall...
Antar att du menar "4K". ;P

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Finns tystare...

Helt klart finns det tystare. Men som samtidigt flyttar odentligt med luft och håller i många år framöver?
Noctuas blandning av hållbarhet, kvalitet och ljudnivå gör dom till mitt förstandsval.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Varför 3000MHz RAM?
Kommer inte vara bättre vid spel, endast vara dyrare.

Det där är en myt! Högre MHz ger högre LÄGSTA fps. Så man får mindre fps drops. Så istället för 55fps som minimum med 2133MHz minnen så stiger det till ca 65-70 med 3600MHz, som exempel. Rätt stor skillnad

Eftersom prisskillnaden mellan 2133 och 3000-3400MHz ofta är väldigt liten så finns de absolut ingen anledning att välja de sämre minnena

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Ska det vara tystast ska det ju vara Be quiet! Och möjligen Phantek, har inte koll på dem.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av AkUs:

Helt klart finns det tystare. Men som samtidigt flyttar odentligt med luft och håller i många år framöver?

Corsair ML verkar gör allt det...
Äntligen någon som utmanar Noctua!
Börjar med en bra länk för TS: https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/3w7kly/discussion_ram_speed_doesnt_matter_for_gaming_or/

Skrivet av SpeedRebirth:

Det där är en myt! Högre MHz ger högre LÄGSTA fps. Så man får mindre fps drops. Så istället för 55fps som minimum med 2133MHz minnen så stiger det till ca 65-70 med 3600MHz, som exempel. Rätt stor skillnad

Ingen källa på det?
Antar att jag fick hitta källa själv...
"The various caches on the CPU are designed to provide fast memory accesses and to limit the need to tap main memory in the first place. Meanwhile, bringing the memory controller on-die (as both AMD and Intel have done) slashed latency compared to previous systems. This diminishes the impact of reducing latency on the DRAM itself."

Skrivet av SpeedRebirth:

Eftersom prisskillnaden mellan 2133 och 3000-3400MHz ofta är väldigt liten så finns de absolut ingen anledning att välja de sämre minnena

Att 3000MHz minnena inte är lika billiga är en bra anledning.

Sen skall vi komma ihåg att 2133Mhz RAM går att överklocka...
How to overclock your RAM

Vi överklockar redan våra CPU:er och GPU:er för att få mer prestanda.
Det behöver till skillnad från CPU och GPU överklockning ingen förbättrad kylning.
Varför inte köpa 2133Mhz RAM och överklocka?

Skrivet av GilbertG:

Ska det vara tystast ska det ju vara Be quiet! Och möjligen Phantek, har inte koll på dem.

Skall det vara tystast så skall det vara be quiet! chassi, dock så kommer ljudisolerade Fractal Design chassin och ljudisolerade Phanteks chassin båda löjligt nära i ljudnivå. Jag skulle inte höra någon direkt skillnad...

be quiet! chassin har dock inte allt för diskret design (orange (vet att det fins utan orange), verkligen?)
Be Quiet! Silent Base 600 (som skulle vara den mest rimliga om jag inte missminner mig) har dessutom de jobbiga 5,2" platserna som tar upp platsen där man annars hade kunnat haft en fläkt...

Skrivet av GilbertG:

Ska det vara tystast ska det ju vara Be quiet!

Absolut tystast (såvida man inte använder LNAA): https://youtu.be/lSjw06X3ZdE?t=288

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Tack alla för riktigt bra och utförliga svar

Tack alla för grymma svar.

Blev pappa i veckan så långa nätter nu och då passar det bra med spel när den lille sover.