Mitt första bygge Mini ITX Gaming dator 14k

Permalänk

Mitt första bygge Mini ITX Gaming dator 14k

Hej

Börjar känna att min nuvarande dators liv börjar gå mot sitt slut. Hon har krigat tappert i 6 år och de är dags att ta farväl.
Så jag ska köpa en ny inom snar framtid och jag tänkte bygga själv som jag inte gjort tidigare. Ska bli grymt kul!

Har suttit och klurat på vad jag vill ha och kommit fram till detta:

https://www.komplett.se/wishlists/272f4404-a718-4b19-9090-f26636cebeb6

Eftersom jag är lite ny på bygg området tänkte jag dubbelkolla med er erfarna att dessa komponenter fungerar med varandra?

Har ni tips på andra delar som presterar bättre är det bara skriva på, tar alla tips jag kan få!

(Skum grej, på komplett står det att cpu kylaren inte har LGA1151 Socket men kollat på andra sidor som säger att kylaren har det. Antar att Komplett glömt skriva till det?)

Permalänk
Medlem

Det står 115x på kylaren, det betyder 1151 och 1150, så det behöver du inte vara orolig för. Annars ska du alltid lita på tillverkarens hemsida och inte vad olika butiker skriver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Bananapi3: Hej på dig också! 😉 (Tänker på listnamnet)
Komponenterna skulle passa bra ihop!

Jag har dock skapat en lista på komponenter jag skulle tycka är mer rimliga om man kan gå 440 kronor över budgeten. Men även inkluderat några billigare alternativ på vissa komponenter, ifall att budgeten är skriven i sten.
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3312116&view=m

Fractal Design Define Nano S är ett väldigt liknande chassi. Men mycket billigare!

Z170 är förra generationens chipset.
Då prisskillnaderna är relativt små skulle jag uppgradera till Kaby Lake.

RAM minnet är onödigt dyrt.

Du kan få ett 1070 för endast 900 kronor mer.
Uppgradera till 1070 eller köp ett billigare 1060.

1TB går fort åt till spel. Skaffa 2TB disk med mycket lägre pris per TB och slipp uppgradera när du fyllt 1TB.

CX serien har inte allt för bra kvalité. Uppgradera till RM550X om du har råd.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|