Är denna paket bra med kabylake process? Budget 13 000

Permalänk
Avstängd

Är denna paket bra med kabylake process? Budget 13 000

Hej jag har valt två paket där jag helst inte vill överskrida min budget på 13 000.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10180576/

Genom att kolla på prisjakt kunde jag betala 12 400 kr för detta med en 1060 kort.

Men helst vill jag gärna köra på gtx 1070, men jag har för mig att då måste jag köra på I7 så att en paket med denna skulle kunna se ut så här, pris: 14 900 kr

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10180477/[/URL]

Kan jag slänga in en extra tusen för ett 1070 grafikkort på första korgen med I5 processorn? Tänkte mest köra BF1, COD och kanske Honor. Vill helst kunna köra på högsta uppläsning och det ska kunna köra så i 2-3 år, som värst ska datorn kunna köra på High.

Sedan har jag läst att man inte ska snåla om nätaggregatet, fast jag suger verkligen på det så om någon kan ge tips på bättre varianter så skulle det uppskattas. PS jag är medveten om att det är två olika nätaggregat

Mvh Noob1337

Permalänk
Medlem

Varför skulle du behöva en i7 till 1070??

Permalänk
Medlem

Du måste verkligen inte ha en i7a för ett 1070. Däremot är det smidigare att ta en i7 framför bra grafikkort då det blir lättare att uppgradera i framtiden.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

http://i.imgur.com/Tu1TNgk.png Det är inga problem att få in ett 1070 i en 12k budget. Osäker på om du ville ha en extern hårddisk eller om det var ett misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Du måste verkligen inte ha en i7a för ett 1070. Däremot är det smidigare att ta en i7 framför bra grafikkort då det blir lättare att uppgradera i framtiden.

Den logiken förstår jag inte riktigt. Varför är det lättare att uppgradera GPU än CPU med tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Den logiken förstår jag inte riktigt. Varför är det lättare att uppgradera GPU än CPU med tiden?

Klart det är lättare att uppgradera GPU, slipper ta bort kylare och rengöra och ny kylpasta, samt om man köper OEM Windows så kanske inte det funkar om man byter CPU. Där har du logiken.

EDIT: Menar då inte att det är svårt att uppgradera CPU, men som jag sa, mycket lättare att byta GPU.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Klart det är lättare att uppgradera GPU, slipper ta bort kylare och rengöra och ny kylpasta, samt om man köper OEM Windows så kanske inte det funkar om man byter CPU. Där har du logiken.

EDIT: Menar då inte att det är svårt att uppgradera CPU, men som jag sa, mycket lättare att byta GPU.

Ah, det är ju rimligt så klart. Om man inte byter kylare på GPUn så är det ju faktiskt goda 10 minuter extra jobb vid bytet. Samma sak med Windows, sånt som är så lätt att glömma. Tack för förklaringen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Ah, det är ju rimligt så klart. Om man inte byter kylare på GPUn så är det ju faktiskt goda 10 minuter extra jobb vid bytet. Samma sak med Windows, sånt som är så lätt att glömma. Tack för förklaringen!

Dessutom ska du ju inte glömma det faktum att CPUerna ökar extremt lite i prestanda mellan generationerna jämfört med GPU. Men fortsätt vara dryg om du vill. Är lätt att bli det när man har fel.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Det är enklare att byta GPU med tiden i och med att uppgradering av CPU över ett generationsskift medför att du måste byta moderkort och eventuellt RAM-minne.
Tror därför många tycker att det är bättre att satsa på en riktigt bra CPU direkt för att sedan bara behöva köpa ny GPU när den börjar bli lite trött.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob1337:

Kan jag slänga in en extra tusen för ett 1070 grafikkort på första korgen med I5 processorn?

Det där 1070 kortet verkar klart mer prisvärt (pris per prestanda) än 1060 kortet. Av de två skulle jag välja 1070:t, även till en i5 processor.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Det är enklare att byta GPU med tiden i och med att uppgradering av CPU över ett generationsskift medför att du måste byta moderkort och eventuellt RAM-minne.
Tror därför många tycker att det är bättre att satsa på en riktigt bra CPU direkt för att sedan bara behöva köpa ny GPU när den börjar bli lite trött.

Instämmer, hellre lägga mer på CPU än på GPU

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@jsnneffs har läst att det är bättre, just för uppgradering.

@TheNoNa Går det bra med den nätaggregat som jag har valt i första paketet den med 550 W?

Sen undrar jag om paket 2 är bra med nätaggregat från paket 1?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §10.1 (flera konton)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...