Varför startar datorn så segt trots ssd disk (bild)

Permalänk
Medlem

Varför startar datorn så segt trots ssd disk (bild)

Håller på att hjälpa en med en dator som startar väldigt segt, trots att den har rätt bra komponenter och även en ssd disk som operativsystem ligger på.
Stannar länga just vid den här punkten som bilden visar så misstänker det är där den söker eller laddar något som tar tid.
Min dator startar ju på knappt 1min å den har äldre/sämre komponenter så borde ju gå å få till.
http://forumbilder.com/images/2017/02/08/20170208_205412.md.j...

Visa signatur

"Mjukvara är som sex, bättre när den är gratis." -Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pj87:

Håller på att hjälpa en med en dator som startar väldigt segt, trots att den har rätt bra komponenter och även en ssd disk som operativsystem ligger på.
Stannar länga just vid den här punkten som bilden visar så misstänker det är där den söker eller laddar något som tar tid.
Min dator startar ju på knappt 1min å den har äldre/sämre komponenter så borde ju gå å få till.
http://forumbilder.com/images/2017/02/08/20170208_205412.md.j...

ändrat till ahci läget i uefi? Sett ssd som prioritet 1 i uefi.

Permalänk
Medlem

Det där är ju att datorn försöker boota via nätverket, vilket jag antar inte är aktuellt för er. Gå in i BIOS och stäng av det eller ändra boot-prioritet så att den försöker med SSDn först.

Permalänk
Medlem

@pj87:
Gör som perost föreslår. Det är för att den försöker boota via nätverket innan den väljer SSDn. DEL, F2,F10-12 är vanliga tangenter man ska trycka för att komma in i bios vid uppstart. Sedan letar ni efter bootorder, i regel använder man +/- för att flytta en enhet upp/ner.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem, var faktiskt att en av mina andra hårddiskar började krångla, så när jag hade den i, så störde den uppstarten av datorn fast jag hade SSD. Kopplade ur den felande mekaniska hårddisken och datorn startade då upp blixtsnabbt igen. Så kolla om han har andra hårddiskar i och om det är något fel på dom, testa att enbart boota med ssd'n och se om det gör någon skillnad. Värt ett försök.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem

@Alle22: Är det inte fortfarande problem med att ändra om till ACHI efter en install? Minns att det var något som fuckade ur om man gjorde det.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Detta har inget med AHCI eller strulande hårddiskar att göra, gör som perost säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

@Alle22: Är det inte fortfarande problem med att ändra om till ACHI efter en install? Minns att det var något som fuckade ur om man gjorde det.

Nu är detta troligen inte TS problem, men för att svara på din fråga, ja, det är fortfarande lite komplext.

Det finns en genväg i Win 10/8 dock... Gå in i felsäkert-läge.
http://triplescomputers.com/blog/uncategorized/solution-switc...

Så det är lite mindre pill iaf.
Du kan också grafiskt enabla fail-safe om du inte vill skriva i kommando-prompten.

TS bör ändra start ordnigen i BIOS dock, som perost föreslog.

Permalänk
Medlem

tl;dr
Du har PXE igång för att kunna boota över nätverk, den letar en stund efter något att kunna starta från. Stäng av för alla enheter om det går, och ändra bootordning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Preboot_Execution_Environment

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Nu fick jag till det ☺ hade råkat kasta runt hdd uppstart och nätverk före. Tack för all hjälp 🖒

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Mjukvara är som sex, bättre när den är gratis." -Linus Torvalds