Permalänk
Medlem

Ny dator 12-20k

Halloj!

Tänkte köpa en ny dator eftersom min dator nu håller på att falla ihop.

Spel jag spelar är: CSGO, Path Of exile, Overwatch men ska även klara andra spel om jag väl börjar spela de.

Inget OS behövs.

Ingen montering behövs.

Önskemål:

Den ska vara tyst eftersom datorn är på 24/7.
Den ska även funka en längre tid eftersom jag planerar inte att köpa uppgraderingar inom några år t.ex 5år.
SSD + 1TB HDD.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gjorde ett försök med att bygga ihop en dator och här blev resultatet. Vet inte om nånting inte passar eller liknande. Vill gärna ha råd om vad jag kan ändra så jag får ut mera för pengarna.

Problem jag verkar ha:
Kommer jag märka stor skillnad på 1070 och 1080? Så är det värt att lägga 2-3k mera för ett 1080? Med tanke på de spel jag spelar nu.
Kommer datorn bli för varm?
Är det för overkill?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10171594/

Tack!

Permalänk
Medlem

Med dina spel hade jag gått på ett 1070. Jag hade även försökt hitta ett billigare moderkort, man behöver inte ge mer än 1500 om man inte har något speciellt krav, vilket du inte verkar ha?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glyph:

Med dina spel hade jag gått på ett 1070. Jag hade även försökt hitta ett billigare moderkort, man behöver inte ge mer än 1500 om man inte har något speciellt krav, vilket du inte verkar ha?

Skickades från m.sweclockers.com

Anledning för att jag tog ett sånt modekort var för att jag kanske ska overclocka. Har du ett bra tips på ett modekort runt den pris klassen?

Permalänk
Medlem

Om du inte planerar att köpa nya saker imon 5 år så gå på 1080, även en större ssd kan vara något att kolla på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maksi256:

Anledning för att jag tog ett sånt modekort var för att jag kanske ska overclocka. Har du ett bra tips på ett modekort runt den pris klassen?

Inet har för tillfället 8st moderkort under 1500 kr med Z270 kretsen som behövs för överklockning https://www.inet.se/hitta?q=Z270&warehouseId=00&sortColumn=Pr...

Har tyvärr inget mer konkret tips än så, men enligt min erfarenhet är moderkort med samma styrkrets väldigt lika. (Bortsett från expansionsportar, som för det mesta inte behövs)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ny dator - 18k budget

Halloj igen!

Tänkte beställa datorn på måndag och skulle bara kolla att allting passade eller liknande! Ge mig även tips om jag borde ändra någonting!

Har även en fråga!

Är det verkligen värt att ha en sån dyr fläkt men det är den kanske värd? Så om det finns nån med samma prestanda så hojta till.

www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/183137

Anledningen för att jag har en webhallen länk är för att de hade kampanjer på några av de grejer jag ska ha!

Permalänk
Medlem

Ser bra ut men 2133 MHz är inte o.c.
Sen skulle jag skippa hårddiskarna och lägga pengar på en m2a som dom nya mobo är till för

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kan tipsa att de har detta CPU + mobo paket: https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/262474-asus_...

Lägg de extra slantarna på en fin m.2 NVME SSD eller i alla fall SSD-utrymme att lägga spel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iben301:

Ser bra ut men 2133 MHz är inte o.c.
Sen skulle jag skippa hårddiskarna och lägga pengar på en m2a som dom nya mobo är till för

Tja!

Har du lust med att lägga ihop en korg med de grejerna du snackar om? Vet inte så mycket om det du snackar om! Skulle vara sjysst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Kan tipsa att de har detta CPU + mobo paket: https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/262474-asus_...

Lägg de extra slantarna på en fin m.2 NVME SSD eller i alla fall SSD-utrymme att lägga spel på.

Ser bra ut! Liten peng sparar man iallafall! Tackar.

Permalänk
Medlem

Vänta tills 28e för att se om Intels priser justeras.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Vänta tills 28e för att se om Intels priser justeras.

Varför 28e?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Vänta tills 28e för att se om Intels priser justeras.

Med tanke på att jag redan tjänar 1k på grafik kortet och 1k på modekortet + CPU. Så är det väl lika bra att passa på? Tror inte att det kommer gå så mycket i pris.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maksi256:

Med tanke på att jag redan tjänar 1k på grafik kortet och 1k på modekortet + CPU. Så är det väl lika bra att passa på? Tror inte att det kommer gå så mycket i pris.

Tänkte flika in och ifrågasätta valet av chassi. Om du inte ska ha en optisk enhet (DVD-spelare) så är Fractal Design Define S ett bättre val. Men jag hade faktiskt skalat av ännu mer och tagit en mindre CPU-kylare och kortare nätagg och valt ett Fractal Design Define C eller Define Mini C istället.

Finns ingen anledning att ta en stor låda som är fylld med luft.

Edit: Här har du ett förslag också:

https://www.webhallen.com/varukorgen/183146/

Permalänk
Medlem

@Maksi256:

Det är fina priser just nu på Webhallen och Asusprodukter.
Förslag på förändringar:
https://www.webhallen.com/varukorgen/183141

Moderkort/CPU-paketet som ovanstående länkade, billigare och med ett bättre moderkort.

Ändrade till en Samsung 850 EVO 500GB.

Be Quiet Silent Base 600 (stilrent och tyst chassi) och Be Quiet Dark rock 3 cpu-kylare (riktigt bra och såklart väldigt tyst).
Chassit har silikondämpning för HDD också, minskar vibrationer och ljudnivån från knastret av en mekanisk HDD (som du har lagt till).
La till en extra chassifläkt (av samma modell som chassit har) som du sätter i fronten för att få positivt lufttryck, chassit har även en 3-stegs fläktkontroll (3-pin). Går ju även att styra fläktarna med moderkortet också, men kan vara smidigt med en fläktkontroll.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@Maksi256:

Det är fina priser just nu på Webhallen och Asusprodukter.
Förslag på förändringar:
https://www.webhallen.com/varukorgen/183141

Moderkort/CPU-paketet som ovanstående länkade, billigare och med ett bättre moderkort.

Ändrade till en Samsung 850 EVO 500GB.

Be Quiet Silent Base 600 (stilrent och tyst chassi) och Be Quiet Dark rock 3 cpu-kylare (riktigt bra och såklart väldigt tyst).
Chassit har silikondämpning för HDD också, minskar vibrationer och ljudnivån från knastret av en mekanisk HDD (som du har lagt till).
La till en extra chassifläkt (av samma modell som chassit har) som du sätter i fronten för att få positivt lufttryck, chassit har även en 3-stegs fläktkontroll (3-pin). Går ju även att styra fläktarna med moderkortet också, men kan vara smidigt med en fläktkontroll.

Så Chassit är helt enkelt bättre än det jag la till från början?

Permalänk
Medlem

@Maksi256:

Be Quiet-chassit är lite tystare, annars är de snarlika och spelar i samma liga.
R5:an är ett bra chassi om du skulle gå på det istället.
Körde ett litet Be Quiet och Asus-tema..

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@Maksi256:

Be Quiet-chassit är lite tystare, annars är de snarlika och spelar i samma liga.
R5:an är ett bra chassi om du skulle gå på det istället.
Körde ett litet Be Quiet och Asus-tema..

Såg nu att det inte fanns några i lager i Västerås. Med tanke på att kampanjen på grafik kortet försvinner på söndag så måste jag välja ett annat chassi. Några andra tips?

@anon99339 sa även att Define S var bättre med tanke på att jag inte behöver någon DVD spelare. Men skrev att Finns ingen anledning att ta en stor låda som är fylld med luft. Kan det här bli ett problem eller?

Permalänk
Medlem

@Maksi256:

Ska du köpa allting i Västeråsbutiken? Då finns inte Dark rock kylaren heller..
Går ju att beställa online annars..

Define S är en "avskalad" variant av R5:an, om du inte behöver en 5,25" plats för t.ex en DVD så funkar den bra.
Annars finns även nya Define C som är lite mer kompakt på djupet, men då måste du nog byta till ett kortare nätagg.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maksi256:

Såg nu att det inte fanns några i lager i Västerås. Med tanke på att kampanjen på grafik kortet försvinner på söndag så måste jag välja ett annat chassi. Några andra tips?

@kazen_90 sa även att Define S var bättre med tanke på att jag inte behöver någon DVD spelare. Men skrev att Finns ingen anledning att ta en stor låda som är fylld med luft. Kan det här bli ett problem eller?

Inget av alternativen kommer att ge problem, utom Define C, men då väljer du ett annat nätagg.

Jag skulle rekommendera dig att välja Define S (eller C ännu hellre) om du inte ska ha optisk enhet. Däremot funkar Define R5 utan några som helst problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@Maksi256:

Ska du köpa allting i Västeråsbutiken? Då finns inte Dark rock kylaren heller..
Går ju att beställa online annars..

Define S är en "avskalad" variant av R5:an, om du inte behöver en 5,25" plats för t.ex en DVD så funkar den bra.
Annars finns även nya Define C som är lite mer kompakt på djupet, men då måste du nog byta till ett kortare nätagg.

Så jag bytte tillbaka till Noctua som kylare med tanke på att det inte fanns en Be Quiet och så bytte jag till ett par nya ram minnen eftersom det inte fanns i Västerås men var även 200kr dyrare. Finns det bättre ram minne än det där? Och är Noctua duglig kylare?
Passar allt?

www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/183168

Permalänk
Medlem
Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Avstängd

@Maksi256: gör dig själv en tjänst och köp allt online, Be quiet Dark Rock 3 kylaren kommer ge dig större utrymme vid överklockning. Sen vette tusan om det är en bra idé att köpa ett nytt Intel system såhär nära lanseringen av Ryzen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Maksi256: *trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.

Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Maksi256:

Kommer jag märka stor skillnad på 1070 och 1080? Så är det värt att lägga 2-3k mera för ett 1080? Med tanke på de spel jag spelar nu.
Är det för overkill?

GTX 1080 är helt otroligt overkill för dessa spel! Ett GTX 1060 skulle räcka bra!
CSGO och Overwatch är väldigt lättdrivna spel som du skulle få många hundra fps i. Path Of exile är CPU och inte GPU beroende, 1080 kommer inte göra någon skillnad mot 1070 här.
Jag skulle inte säga att det är värt att lägga så mycket mer för ett 1080 om det är vad du spelar.
Men vem vet, om fem år kanske du spelar några helt andra mycket tyngre spel och i sådana fall kommer GTX 1080 att hantera de bättre.
Det är upp till dig om du tycker det är värt det extra för att "framtidssäkra".

Skrivet av Maksi256:

Den ska vara tyst eftersom datorn är på 24/7.

Om du verkligen vill att den skall vara tyst så borde du köpa ett Corsair RM650i med Zero RPM Fan Mode, möjligheten att göra egna fläktkurvor och en Fluid Dynamic Bearing Fan som är tystare.

Du kan också köpa Corsair Premium ML Pro PWM fläktar med magnetiska kullager som gör fläktarna tystare.

Skrivet av Maksi256:

Så jag bytte tillbaka till Noctua som kylare med tanke på att det inte fanns en Be Quiet. Är Noctua duglig kylare?

Skrivet av Maksi256:

Är det verkligen värt att ha en sån dyr fläkt men det är den kanske värd? Så om det finns nån med samma prestanda så hojta till.

Antar att du menar CPU kylare då du inte har någon fläkt i varukorgen...
Noctua NH-D15 är den mest kapabla kylaren av de som rekommenderats i denna tråd! Den har också bra prestanda för sitt pris.
Jag skulle dock rekommendera Be Quiet! Dark Rock 3 då den inte kommer begränsa din överklockning något då CPU:n kommer bli ostabil långt innan den når temperature limit, endast är några få grader varmare, är betydligt billigare, lite tystare men också otroligt mycket snyggare.

Skrivet av Peppar2014:

Be quiet Dark Rock 3 kylaren kommer ge dig större utrymme vid överklockning.

Be Quiet! Dark Rock 3 är dock varmare än Noctua NH-D15 och kommer snarare (om än väldigt marginellt) att ge sämre utrymme vid överklockning.

Skrivet av Maksi256:

Kommer datorn bli för varm?

Nej, den kommer att vara otroligt sval, oavsett vilken av Noctua NH-D15 och Be Quiet! Dark Rock 3 du än väljer.

Skrivet av anon99339:

Tänkte flika in och ifrågasätta valet av chassi. Om du inte ska ha en optisk enhet (DVD-spelare) så är Fractal Design Define S ett bättre val. Men jag hade faktiskt skalat av ännu mer och tagit en mindre CPU-kylare och kortare nätagg och valt ett Fractal Design Define C eller Define Mini C istället.

Skrivet av anon99339:

Jag skulle rekommendera dig att välja Define S (eller C ännu hellre) om du inte ska ha optisk enhet.
Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av D-ryd:

Define S är en "avskalad" variant av R5:an, om du inte behöver en 5,25" plats för t.ex en DVD så funkar den bra.
Annars finns även nya Define C som är lite mer kompakt på djupet, men då måste du nog byta till ett kortare nätagg.

Define C skulle vara ett bättre val än Define S då den har den nya PSU avdelningen men också andra förbättringar som du kan se ↓

Skrivet av D-ryd:

Be Quiet Silent Base 600 (stilrent och tyst chassi) och Be Quiet Dark rock 3 cpu-kylare (riktigt bra och såklart väldigt tyst).
Chassit har silikondämpning för HDD också, minskar vibrationer och ljudnivån från knastret av en mekanisk HDD (som du har lagt till).

Ett chassi med en ganska så utdaterad frame, vilkens nackdelar förklararas ↓

Dock är det ett väldigt tyst chassi, möjligtvis därför LinusTechTips använde det i sin How to Build the ULTIMATE Silent Gaming or Workstation PC video

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Maksi256:

Anledning för att jag tog ett sånt modekort var för att jag kanske ska overclocka. Har du ett bra tips på ett modekort runt den pris klassen?

Om du bara "kanske" skall överklocka så är ett ASUS STRIX Z270F GAMING overkill. Du kan i alla fall gå ned till ett ASUS ROG STRIX Z270H GAMING.

Skrivet av wargreymon:

Som @wargreymon redan nämnt finns just det moderkortet också i ett fint paket tillsammans med en i7-7700K för endast 4990 kronor vilket gör att du sparar hela 440 kronor!

Skrivet av iben301:

Sen skulle jag skippa hårddiskarna och lägga pengar på en m2a som dom nya mobo är till för

Endast ha en M.2 på 250-500GB är lite i minsta laget. Man vill nog ha en HDD på åtminstone 1-2TB också.

Skrivet av wargreymon:

Lägg de extra slantarna på en fin m.2 NVME SSD eller i alla fall SSD-utrymme att lägga spel på.

Större SSD men även större HDD är något du borde fundera på att skaffa.

Skrivet av Maksi256:

Så jag bytte till ett par nya ram minnen eftersom det inte fanns i Västerås men var även 200kr dyrare. Finns det bättre ram minne än det där?

De RAM minnena är onödigt dyra.
Du kan köpa ett billigare kit så som Corsair Vengeance White LED DDR4 PC21300/2666MHz CL16 2x8GB för endast 1 199:-. (Beställningsvara i din butik men det kan nog komma till näststa helg i alla fall.)
Mer om varför du inte behöver det onödigt dyra RAM kittet ↓

Skrivet av D-ryd:

...är som ni hörde i filmen, helt onödigt!

Till sist skulle jag rekomendera dig att inte begränsa dig till en butik utan att kolla efter bästa pris på Prisjakt!
Har gjort en lista med komponenterna som är intressanta för dig och skrivit hur du billigast får tag på dem.
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3309905&view=m
Med en Samsung 960 EVO 250GB kostar hela datorn på Prisjakt 17 432 kronor inklusive frakt.
Med en Samsung 850 EVO 500GB istället kostar hela datorn på Prisjakt 17 782 kronor inklusive frakt.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Endast ha en M.2 på 250-500GB är lite i minsta laget. Man vill nog ha en HDD på åtminstone 1-2TB också.

512 GB duger och finns upp till 2 TB

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av iben301:

512 GB duger och finns upp till 2 TB

512GB funkar för vissa.

Skrivet av Maksi256:

Önskemål:

SSD + 1TB HDD.

Dock så har TS skrivit 1TB HDD som önskemål så antagligen behövs utrymmet.

2TB M.2 NVMe SSD kostar väldigt mycket pengar. Inget som kanske är direkt vettigt att investera i.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Jag gick på en dyr 1 TB 960 SSD i mitt köp. Har en 500 gb + 1 TB mekanisk disk på min gamla bärbara dator, och tänker göra om den gamla disken till en USB disk med ett sånt HD kabinett.

Om man sedan lägger filmer/serier på USB disken, och håller SSD disken någorlunda ren med inte alltför många spel, så borde 1TB räcka långt och man slipper mekaniska diskar i sitt system (USB disken kommer sällan vara ansluten).

Permalänk
Medlem

www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/183225 Chassit är ett Corsair Carbide Clear 400C dock kan du byta ut det mot ett Define C, Jag skulle även vänta ett tag med att skaffa grejerna då Intel och AMD snart lanserar nya processorer.

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!