Permalänk
Medlem

DIY Dammfilter

Fick ett ryck här i veckan och tänkte att jag skulle göra lite egna dammfilter. Tyckte att det kunde vara skoj att dela med sig utifall någon annan får feeling! Filtren blir helt okej ur en estetisk synpunkt, dock inte mer än så! Det finns säkert massa andra smarta sätt att gå tillväga och ni får gärna dela med er av idéer!

Material/verktyg:

Valfritt metallnät för stadga
Ett finmaskigt tyg
Plåtsax
Superlim
Självhäftande magneter/magnetlist
Eltejp
Tålamod

Besök galleriet här

Permalänk
Avstängd

Detta var ju både snyggt och funktionellt när kåpan kommer på.
Nog minst lika bra som dedär svindyra köpta.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Intressant! Fick lite inspiration nu till mitt egna bygge. Har lite problem när det gäller damm. Mitt chassi består i princip av finmaskig plåt.. Med undantag för fönstersidan. Hela fronten är finmaskig med en 240mm fläkt som insug. Du förstår mitt problem Det borde väl gå att spänna finmaskigt tyg på insidan tänker jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Intressant! Fick lite inspiration nu till mitt egna bygge. Har lite problem när det gäller damm. Mitt chassi består i princip av finmaskig plåt.. Med undantag för fönstersidan. Hela fronten är finmaskig med en 240mm fläkt som insug. Du förstår mitt problem Det borde väl gå att spänna finmaskigt tyg på insidan tänker jag?

Ja, det borde fungera! Huvudsaken är att det går att spänna och fästa tyget på ett bra sätt!

Permalänk

En fråga. kör du insug bak på chassi?

Annars, smart ide. Mkt snyggare än den ide och bygge jag en gång hade till damfilter.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OpWildChild:

En fråga. kör du insug bak på chassi?

Annars, smart ide. Mkt snyggare än den ide och bygge jag en gång hade till damfilter.

Näpp! Insug är:
2x140 i front
3x120 i botten (360-radiator)

Utblås:
4x120 i topp (480-radiator)
1x140 i bak

När jag byggde datorn hade jag som avsikt att lufttrycket skulle vara neutralt. Därmed bestämde jag mig att ha fem fläktar in och fem fläktar ut. Det blev dock inte som jag tänkte mig och istället för neutralt så blev det ett negativt lufttryck. D.v.s att det blåses ut mer luft än vad det tas in. Det innebär ju att luften som inte tas in av fläktarna måste in någon annan stans. Därmed bestämde jag mig för att sätta filter över alla perforeringar, för att slippa det damm som följer med in!

Permalänk
Medlem

Trätt över en bit av ena benet från en svart strumpbyxa istället och du hade sluppit limma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Trätt över en bit av ena benet från en svart strumpbyxa istället och du hade sluppit limma.

Det kanske hade fungerat också! Strumpbyxor är besvärliga att arbeta med dock!

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat! Vilket chassi är du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullon:

Snyggt jobbat! Vilket chassi är du?

Det är ett Enthoo Primo:)!