Permalänk
Medlem

Vad laddar man en musfälla med?

Hej,

Jordnötssmör funkar tydligen inte, så vad är det bästa att lägga i en musfälla? Den jäkeln börjar känna sig kaxig tror jag

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Proteiner nötter, skinka mm

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Hej,

Jordnötssmör funkar tydligen inte, så vad är det bästa att lägga i en musfälla? Den jäkeln börjar känna sig kaxig tror jag

En ostbit (en liten fyrkant typ), lite skinka, morot.
Det mesta brukar fungera... kanske sitter din musfälla på fel ställe? Längst med väggarna fungerar oftast eftersom det är där dem rör sig.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Började använda http://www.granngarden.se/Supercat/Bete-SuperCat%2C-6-pack/p/... förra året. Går nog att ladda vanliga musfällor men jag köpte musfällan som var till betet och fungerar bra http://www.granngarden.se/Supercat/Musf%C3%A4lla-SuperCat-gr%...

Och glöm inte att...

Skrivet av Pamudas:

Längst med väggarna fungerar oftast eftersom det är där dem rör sig.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Musfällan mjölner laddad med snickers eller lingongrova(bröd) har fungerat både smidigt och effektivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Avstängd

Tror något av detta bör funka mjukost, jordnötskräm.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

jag använde bara vanlig ost, å det funkade för mig.

Visa signatur

ROG MAXIMUS Z790 HERO, cpu 14900K, G-Skill TridentZ5 RGB DDR5 6400 MHz 2x16GB, Corsair RM1000x, ASUS RTX 4080 Super 16GB ROG Strix Gaming OC, Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 990 PRO 1TB, Samsung, 980 PRO 1TB, Sound Blaster-Z soundcard. EK-AIO Elite 360 D-RGB.
ROG Strix Scope NX Wireless Deluxe keyboard, ROG Gladius III Wireless AimPoint mouse and Phanteks Enthoo Evolv X Satin chassi. Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Enligt en kompis som jobbat på anticimex så ska dumlekolor funka grymt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Vin o räkor

Permalänk
Medlem

Jag kör med salami. Stanken verkar locka dem. Funkar jävligt bra.

Lycka till med mördandet. Första musen är värst.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Inaktiv

Som sagts innan så funkar dumlekola perfekt.

Permalänk

Tror det handlar mest om var man placerar fällan. Vintertid äter gnagare allt om det finns på en trygg plats där det är varmt.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Har laddat om med en blandning på port salut och baconost nu så får väl se vad som händer. Dom verkar ju inte trivas i kyla i alla fall för dom flyttar in på vintern, har typ tagit nån varje vinter men den här verkar smartare eller så är han bara nötallergiker

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Brukar använda fälla som fångar de levande, de springer in utan att man laddar den med något

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Började använda http://www.granngarden.se/Supercat/Bete-SuperCat%2C-6-pack/p/... förra året. Går nog att ladda vanliga musfällor men jag köpte musfällan som var till betet och fungerar bra http://www.granngarden.se/Supercat/Musf%C3%A4lla-SuperCat-gr%...

Och glöm inte att...

Kör med dem där hos mor. Tog 12 st på ett par dagar. Jäkla möss att ta sig in när det blir kallt.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Möss älskar sötsaker så jag brukar köra med Marabou Schweizernöt, har Supercat fällor samt så köpte jag en ruskigt brutal råttfälla, mest för att det var fruktansvärt macho.. blir fan rädd bara av att gå i närheten av den hehe

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem

netflix n chill

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Möss älskar sötsaker så jag brukar köra med Marabou Schweizernöt, har Supercat fällor samt så köpte jag en ruskigt brutal råttfälla, mest för att det var fruktansvärt macho.. blir fan rädd bara av att gå i närheten av den hehe

På tal om brutal råttfälla.. har en giljotin där råttan går in i en liten låda.. blir inte mycket kvar av dem :') Brutalt med oerhört effektivt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Skrev ju att den jäveln va smart, i natt har den festat på port salut och baconost. Fällan är tömd men ingen mus däri. Jakten går vidare

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Skrev ju att den jäveln va smart, i natt har den festat på port salut och baconost. Fällan är tömd men ingen mus däri. Jakten går vidare

Är det en gammaldags fälla så se till att de måste slita i matbiten för att få loss den, jag tog salami och tryckte fast det ordentligt när några möss hade bosatt sig i mammas bil.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Rekordmedlem

Jag ger kattmat till musfällan, använder biologisk bekämpning via katt
Möss äter det mesta så nästan vad som helat borde ju passa, spannmålsbaserat bete är lätt att hantera och de som jobbar med råttgift förgiftar ju ofta havregryn men det kanske är svårt att fästa i en fälla men det går ju att göra hård gröt/bröd av det, havregrynsgröt med lite vetemjöl i blir ungefär som en sorts brödskiva och det kan nog gå att fästa i fällan på nått sätt, torkad frukt kan också funka, du kan också prova att fästa bytet med nål och tråd, tryck igenom ett par sytrådar och knyt fast bytet i fällan så det inte går så lätt att få loss det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Anticimex brukar ladda med Snickers på jobbet.

Permalänk
Inaktiv

Stadsråttorna har blivit kräsna, på landet gnager de på allt inklusive elkablar och diverse slangar till ens fordon. Nu vet jag ej var TS bor, utan mer tänkte på att det finns färdiga saker att köpa för ändamålet.

Ost, leverpastej, färskost, ja precis allt fungerar. Gärna ska det lukta lite så de kan hitta den på avstånd. Får man ändå inga råttor, så kanske man inte har problem med råttor där man sätter fällan?

Permalänk
Medlem

Russin, du har det hemma, det håller hur länge som helst i fällan och är lagom segt så fällan slår igen. Andra saker som är mjuka/lösa i konsistens fungerar sämre.

Vill man ha snabbt resultat så fungerar bacon eller rökta produkter, luktar starkt som 17. Men i en vanlig slagfälla måste man linda fast med lite tråd.

Permalänk
Medlem

Skaffa katt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Russin tycker jag brukar funka bra.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem

Vingummin FTW!!
Mycket bättre med något segt än ost och annat smuligt, mindre risk att musen är där och äter upp lockbetet utan att fällan löser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jag kör med salami. Stanken verkar locka dem. Funkar jävligt bra.

Lycka till med mördandet. Första musen är värst.

Kör också med salami. luktar och håller länge. Lätt att klämma fast.

Permalänk
Medlem

Ost rullat i socker funkar bra. Sen dammsuga ofta är bra i förebyggande syfte. Katt är också bra om man kan ha, vi har en ute katt som håller mössen borta

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med att få mössen att fastna i fällan förut, betet var borta och musen var borta.
Lösningen var att tejpa fast betet så att den fick bråka lite för att få loss maten.
Funkar nog att vira en gummisnodd nåt varv runt käket också.

För övrigt så var jag helt förbluffad över att de lyckades knipa maten utan att lösa ut fällan. Små musfällor går ju fan knappt att ladda för att de är så känsliga.