Hur förhindrar jag att datorn vaknar stup i kvarten?

Permalänk
Medlem

Hur förhindrar jag att datorn vaknar stup i kvarten?

Finns det någon smidig inställning i Windows som hindrar att datorn väcks hela tiden?

Jag stänger aldrig av datorn helt utan kör Sleep eller Hibernate och om vi säger att datorn är avstängd i ett dygn så vaknar den minst fem gånger under den tiden. Det är jätteirriterande då den plötsligt börjar surra och lysa och ha sig mitt i natten.

Jag bryr mig inte om vad den gör, det är ingen malware på den, jag vill bara att den inte ska vakna.

Kör Windows 10 nu men det var precis likadant med Win 7.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Kan inte hjälpa dig men känner igen mig. Har inget tidslås så min stationära dator står på tills jag stänger av den manuellt. Tycker detta (viloläge-buggen) borde vara löst med Windows år 2017.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Finns det någon smidig inställning i Windows som hindrar att datorn väcks hela tiden?

Jag stänger aldrig av datorn helt utan kör Sleep eller Hibernate och om vi säger att datorn är avstängd i ett dygn så vaknar den minst fem gånger under den tiden. Det är jätteirriterande då den plötsligt börjar surra och lysa och ha sig mitt i natten.

Jag bryr mig inte om vad den gör, det är ingen malware på den, jag vill bara att den inte ska vakna.

Kör Windows 10 nu men det var precis likadant med Win 7.

/hulle.

skriv schedule i förstoringsglaset.
Öppna task scheduler och stäng av eller ändra tiden på alla livsviktiga uppdateringar som görs klockan 04 varje natt.

Permalänk
Medlem

Kolla igenom enheterna i Enhetshanteraren så att det inte i deras Egenskaper står att de får väcka datorn från strömsparläge.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, men det har inte räckt tyvärr. Jag har något som väcker datorn lite då och då och som loggas som "Wake source: Unknown".

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Tack för hjälpen, men det har inte räckt tyvärr. Jag har något som väcker datorn lite då och då och som loggas som "Wake source: Unknown".

/hulle.

kan du stänga av Windows update ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Öppna kommandotolken och skriv powercfg /requests och se om något syns där.
Hade liknande problem och det slutade när jag stängde ner Steam helt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Inaktiv

Det är något program du har igång som väcker datorn, troligen inte Windows. Själv brukar jag disconnecta IRC och speciellt tidigare när jag körde Plex Media Server på min huvuddator stänga av den helt då den väcker datorn hela tiden annars. Ibland måste även Steam stängas av.

Rätt störande. Hade egentligen föredragit att ha datorn på men den låter för mycket när jag ska sova.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Jag skulle säga tvärtom. Det är Windows som väcker datorn. Finns massor av skit i Windows som av nån anledning måste väcka datorn hela tiden