1080 strix, Fe eller vänta

Permalänk
Medlem

1080 strix, Fe eller vänta

Hej, mitt lilla dilemma är följande
Ska jag köpa ett asus gtx 1080 strix för 5995 eller ett gtx 1080 Fe?.
Eller ska jag vänta på vega och 1080 ti?
Har haft tankar på begagnade 980 ti, dock så tycker jag folk ger/tar för mycket för dom.
Behöver ett nytt kort till filmburken och ska flytta över mitt föråldrade gtx 970 till den för att kunna se på film i 4k.
Kanske skulle funka med att köpa ett begagnat gtx 970 så kan jag köra Sli på filmburken när det ska bytas i spelburken.
Tackar för förslag och tips.
Cpu i spelburken: 5960x
Skärm: 1440p 144hz acer 27"

Permalänk
Medlem

Gör du något annat än se på film på "filmburken"? Om inte så är SLI ganska onödigt där. Jag hade köpt det billigaste som funkar till 4k och behållt det andra att spela med, såvida du inte vill uppgradera båda två. Då borde man kunna komma undan med bara några hundra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill kunna kolla på 4k film med hdr och kunna spela lite på den också. Filmburken är en 3770k med ett geforce 210 just nu det klarar bara 1080p.

Permalänk

Hade du frågat för lite mer än ett halvår sedan hade jag sagt köp men nu när 1080 Ti närmar sig så skulle jag nog invänta prissänkningen som kommer då Ti ersätter basmodellen av 1080 om du känner att 1080 är tillräckligt.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Mjo, är inne på samma spår, ska nog försöka hitta ett gtx 970 för en vettig peng om inte det dyker upp nåt annat som man inte kan motstå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raappana:

Vill kunna kolla på 4k film med hdr och kunna spela lite på den också. Filmburken är en 3770k med ett geforce 210 just nu det klarar bara 1080p.

Efter din beskrivning av vad du ska göra med datorn förstår jag inte varför du är inne på så dyra grafikkort. Räcker inte ett RX 460?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glyph:

Efter din beskrivning av vad du ska göra med datorn förstår jag inte varför du är inne på så dyra grafikkort. Räcker inte ett RX 460?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag förstår så har TS i dagsläget ett GTX970 i sin speldator, som de tänker flytta till någon form av HTPC när de ändå skaffar nytt grafikkort till speldatorn. GTX1080-kortet skulle alltså vara till speldatorn och GTX970 blir lösningen för 4K i HTPCn, mycket för att det kortet finns och blir över.

När TS då dessutom snackar om att vilja spela lite även på HTPCn så är det knappast värt att byta GTX970 mot t.ex. RX460. Blir väl några hundralappar man får loss i det bytet men vad gäller spelprestanda så har man ju bytt ned sig rejält.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har 2 stationära datorer, den ena är till att spela på och den andra vill jag kunna spela och titta på 4k film. Eftersom jag har ett gtx 970 i spelburken så får det bli att köpa ett begagnat 970 till filmburken också.
Lite klent för spel i 4k kanske men det får duga tills spelburken får ett nytt grafikkort och sen kan jag köra sli på filmburken
Känns som den vettigaste lösningen efter många om och men

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad jag förstår så har TS i dagsläget ett GTX970 i sin speldator, som de tänker flytta till någon form av HTPC när de ändå skaffar nytt grafikkort till speldatorn. GTX1080-kortet skulle alltså vara till speldatorn och GTX970 blir lösningen för 4K i HTPCn, mycket för att det kortet finns och blir över.

När TS då dessutom snackar om att vilja spela lite även på HTPCn så är det knappast värt att byta GTX970 mot t.ex. RX460. Blir väl några hundralappar man får loss i det bytet men vad gäller spelprestanda så har man ju bytt ned sig rejält.

Då missförstod jag. Jag trodde det letades ersättare till 210-kortet eftersom det inte klarade 4k film.

Skickades från m.sweclockers.com