Samsung slopar SUHD – ersätts av QLED

Permalänk
Melding Plague

Samsung slopar SUHD – ersätts av QLED

För sina kommande TV-apparater ersätter Samsung SUHD med nya QLED, en uppdaterad typ av paneler med förbättrad ljusstyrka och färgåtergivning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Inte Plasma/OLED = Skräp.
Även Samsung vet att deras tv-apparater är underlägsna LG Plasma/OLED. Inte direkt som att deras mobiltelefoner kör på gammal omodern LED, där kör de utan minsta tvekan vidare på deras små OLED skärmar. Enbart LG som kan tillverka stora OLED-skärmar åt massorna.

Sweclockers nya forums redigeringstid är värdelös.
Permalänk
Medlem

Har inte sett dessa i verkligheten men måste faktiskt säga att det inte verkar helt illa. Hade bara inte OLED dragits med inbränning så.

Permalänk
Inaktiv

Bra grejer, absolut. Men OLED är bättre.

Permalänk

Lite kul att det på deras "demoskärm" är ojämn svärta och clouding pga att de skruvat upp ljustyrkan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Inte Plasma/OLED = Skräp.
Även Samsung vet att deras tv-apparater är underlägsna LG Plasma/OLED. Inte direkt som att deras mobiltelefoner kör på gammal omodern LED, där kör de utan minsta tvekan vidare på deras små OLED skärmar. Enbart LG som kan tillverka stora OLED-skärmar åt massorna.

Man blir ju mörkrädd när man läser vad du skriver...

http://www.trustedreviews.com/opinions/what-is-qled-the-futur...

Låt mig summera artikeln Samsungs 2017 modeller är inte full QLED teknik, framtida apparater kommer vara 100% QLED baserade, dvs själva nanopartiklarna är sina egna ljuskällor för lika bra svärta som OLED, men med 30% bättre färgåtergivning och upp till 50% mindre energiåtgång, OLED är förlegad teknik som tagit för länge på sig att komma till massorna. QLED är framtiden.

Samsungs nuvarande quantum dot tv är inget att hänga i granen nej, men när en tv med full QDLED dvs Quantum Dot Light Emitting Diode tv släpps så kommer det vara lika bra om inte bättre än OLED.

Visa signatur

i7 6700k| 16GB DDR4 | Asus STRIX GTX 1080ti OC | Intel 510 120gb + Corsair Force 3 120gb

Permalänk

QLED-queled-kuled-KUL LED äntligen en rolig TV istället för min gamla plasma om de får ut de riktiga QLED som artikeln pratar om.

Permalänk
Medlem

Snark... ännu en LCD-panel

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

De borde satsa på OLED som LG gör.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Ser ju helt klart ut som att det blir QLED skärm nästa köp, för det lär dröja länge innan OLED blir ett prisvärt alternativ.

Permalänk
Medlem

Kul att få se dig i rutan Emil, du är saknad!
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om Samsungs vägval med att använda högre ljusstyrka att tävla mot oled med. Jag kan tänka mig att den ökade upplevda kontrasten går hem i butiksmiljö helt klart. Men det som folk är vana vid i hemmet är nog ändå att ställa ner ljusstyrkan. Hellre djup svärta i nedsläckt rum än hög kontrast, sämre svärta men djup upplevd svärta i ett ljust rum skulle jag säga. Vem föredrar inte att släcka ned när man glor film? Jag har förvisso ingen erfarenhet av HDR och fördelarna där med hög ljusstyrka, men känner ändå inte att jag vill bli bländad av tvn även om det skulle se lika verkligt ut som att bli bländad av solen. Vill jag bli bländad går jag till stranden.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

De borde satsa på OLED som LG gör.

Nej det borde dom verkligen inte.

http://www.trustedreviews.com/opinions/what-is-qled-the-futur...

Visa signatur

i7 6700k| 16GB DDR4 | Asus STRIX GTX 1080ti OC | Intel 510 120gb + Corsair Force 3 120gb

Permalänk
Medlem

Denna generations QLED är inte direkt något att hurra för. Nästa generation låter dessvärre extremt lovande då tekniken tillåter enskilda pixlar att släckas ner helt precis som OLED. QLED blir alltså en bättre variant av OLED med högre ljusstyrka samt lägre energikonsumption och det bästa av allt, det är billigare att producera än OLED!

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk

Jag är imponerad över hur många som utan att tveka säger att oled är så mycket bättre än denna nya teknik. Var får ni denna fakta ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag läste OLED först och tänkte "äntligen", men sedan såg jag att det stod QLED. Lovar att de satsar på att folk ska läsa fel och tro att de får det bästa. Pony Slaystation 4 Pro

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike: Läser reviews...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

http://wccftech.com/g-sync-hdr-monitors-available-q2-2017/
Hade hoppats dessa var Qled men tydligen inte... ahapp vänta ETT år till då... /skjut mig

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Så Samsung försöker antingen lura folk att det är OLED (eller ännu värre "Q är ju två högre än O = bättre!!!11"), eller att det är QDLED (vilket det INTE är). Dåligt. Pinsamt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag är imponerad över hur många som utan att tveka säger att oled är så mycket bättre än denna nya teknik. Var får ni denna fakta ifrån?

Som nämnts och länkats i tråden verkar årets modeller vara någon slags "halv-QLED" då det fortfarande handlar om en panel med backlight. Tills de lyckas göra sig av med backlighten helt kommer det knappast vara speciellt intressant. Samsung kommer trycka hårt på extrem ljusstyrka och det är förstås bra om man vill kolla på HDR mitt på dagen, själv tar jag hellre perfekt svärta i biomörker alla dagar. Bara att titta i hörnen av apparaten på första bilden i artikelns bildspel för att se vad man troligtvis fortfarande kommer få leva med på dessa QLEDs.

Det spekuleras att de riktiga QLEDs kommer dyka upp 2018, men pessimisten i mig säger att timelinen förmodligen kommer se ut något så här:

2018: förbättringar på 2017 års halv-QLEDs
2019: riktiga QLEDs som är dyra med en massa problem och barnsjukdomar
2020: riktiga QLEDs som är värda att köpa

eller med lite tur:

2018: förbättringar på 2017 års halv-QLEDs, några toppmodeller med riktig QLED som kostar 50000+
2019: riktiga QLEDs som är värda att köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Har inte sett dessa i verkligheten men måste faktiskt säga att det inte verkar helt illa. Hade bara inte OLED dragits med inbränning så.

Undrar hur man lyckas få inbränningar på en oled, har använt min till allt möjligt från film till spel under över ett års tid nu och många timmar per dag då jag har en sjukskriven flickvän hemma och har inga inbränningar

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Ouch, skulle inte vilja jobba för samsungs tv-division dom närmste åren.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Trist att Samsung, som varit sådana föregångare och i framkanten med OLED på telefoner och surfplattor, inte lyckas alls på TV-sidan!

Vill inte ha LCD-teknik som ersättare för mina HD-plasmor, och LG skulle varkligen behöva lite konkurrens för att få ner priserna lite ytterligare.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Roligt att de försöker förvirra konsumenter med att namnge detta till QLED..... Många kommer nog tro att det är OLED eller samma sak som OLED.

Fan asså marknadsföring inom teknik eller i allmänhet är så jävla störande. De vrider och vänder på ord och helt enkelt bara lurar folk istället för att säga exakt vad det är.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Undrar hur man lyckas få inbränningar på en oled, har använt min till allt möjligt från film till spel under över ett års tid nu och många timmar per dag då jag har en sjukskriven flickvän hemma och har inga inbränningar

Inbränningar uppstår främst vid väldigt statiska bilder, t.ex. menyer, ikoner m.m. vilket alltså inte är aktuellt vid filmtittande. Samsung har haft ganska mycket problem med det på deras mobiltelefoner just för att många delar är statiska såsom statusfältet. Däremot vet jag inte hur pass vanligt det är på TV-apparater med OLED-teknik.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

@StuntmanMike: Läser reviews...

Finns ju inga riktiga recensioner än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag är imponerad över hur många som utan att tveka säger att oled är så mycket bättre än denna nya teknik. Var får ni denna fakta ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Qled är en hjärt och lungräddning på LED tekniken som börjar bli uråldrig. OLED är en NY teknik som har fratiden för sig.
Samsung kör vidare med LED och curved tvs...bpda tillhör gårdagen och det känns som de tappat kompassen när det gäller tv apparater

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

För sina kommande TV-apparater ersätter Samsung SUHD med nya QLED, en uppdaterad typ av paneler med förbättrad ljusstyrka och färgåtergivning.

Läs hela artikeln här

Jippey Jag som just köpt en SUHD och en ny monitor.... Ffffffffuuuuuuuuu...

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Inbränningar uppstår främst vid väldigt statiska bilder, t.ex. menyer, ikoner m.m. vilket alltså inte är aktuellt vid filmtittande. Samsung har haft ganska mycket problem med det på deras mobiltelefoner just för att många delar är statiska såsom statusfältet. Däremot vet jag inte hur pass vanligt det är på TV-apparater med OLED-teknik.

Rtings har nyligen börjat testa för det. Kan tänka mig att det kan vara lite irriterande i typ desktop och kanske vissa spel men det verkar i alla fall vara ett högst tillfälligt problem. LGs OLEDs har en rensningsfunktion för att återställa pixlarna så man behöver nog inte vara orolig för några permanenta inbränningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Trist att Samsung, som varit sådana föregångare och i framkanten med OLED på telefoner och surfplattor, inte lyckas alls på TV-sidan!

Vill inte ha LCD-teknik som ersättare för mina HD-plasmor, och LG skulle varkligen behöva lite konkurrens för att få ner priserna lite ytterligare.

Samsung försökte med det för flera år sen, yield var en katastrof 50% hela paneler. Även lg hade det lika kämpigt, men insåg att rgb dioder inte var vägen framåt. Så kör vita med filter framför (något som lg tagit patent på). Så inte lika lätt för Samsung att använda samma teknik.

Sen kommer/ska printa oled paneler (vet inte om det kommit gång ). Sen teknik ska vara på gång att väcka döda leds (vet inte om det är igång än). Dessa två tekniker ska göra oled billigare på sikt. Sen behövs det konkurrens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Inte Plasma/OLED = Skräp.
Även Samsung vet att deras tv-apparater är underlägsna LG Plasma/OLED. Inte direkt som att deras mobiltelefoner kör på gammal omodern LED, där kör de utan minsta tvekan vidare på deras små OLED skärmar. Enbart LG som kan tillverka stora OLED-skärmar åt massorna.

Läs på lite om hur framtiden för QLED tekniken faktiskt ser ut istället.
http://www.trustedreviews.com/opinions/what-is-qled-the-futur...

Citat:

QLED technology swaps the photoluminescent quantum dots found in current quantum dot TVs for electroluminescent nanoparticles, which means that light can be supplied directly to a display, instead of via an LED backlight, which can distort the pureness of colours, specifically the blacks we're constantly harping on about.

If it sounds alot like the light transference process that happens with OLED TVs, that's because it is. Rather than requiring a separate backlight for illumination, a QLED TV natively controls the light emitted by individual pixels, so similarly impressive contrast ratios should be possible.

Ska bli oerhört intressant att se 2018 års OLED vs. QLED.