Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Köpte också X2, det är utan tvekan bra lurar för 1100 kronor, men tycker mina akg k701 är snäppet vassare, hade väntat mig mer bas i x2. Dom sitter jäkligt skönt dock, men det gör ju 701 också.

x2 kanske måste spelas in lite?, tog ett tag för mina 701 att låta sjukt bra.

Vet inte med X2 men inbillar mig att mina X1 började låta bättre med tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

701 utklassar x2 när det handlar om höga toner, klarheten i soundet går inte att slå som 701 har. X2 å andra sidan har lite bättre bas.

Men x2 har en sjukt bra soundstage, jäkligt bra all-round lur, givet köp för 1100 kr

Om man tar en låt som DUSTY SPRINGFIELD I JUST DON'T KNOW WHAT TO DO WITH MYSELF. så låter x2 burkigt och inte lika musikaliskt som 701

Kommer nog behålla min x2 för det är fan dom snyggaste lurar jag har sett, man måste se dom irl för att förstå.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Vet inte med X2 men inbillar mig att mina X1 började låta bättre med tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

lurar spelas inte in, utan du vänjer dig vid ljudet,

Permalänk
Medlem

Även jag hoppade på tåget och köpte X2an och tycker att ljudet är riktigt fint.

Detta är mina första "hifi-hörlurar" då jag tidigare kört olika headsets. Än så länge har jag endast kunna köra dessa med mobilen då jag är bortrest över nyår och tycker ljudet kanske skulle kunna vara liite högre än vad det egentligen är när jag maxar volymen, är det vanligt med en mobiltelefon som källa eller kan det vara defekta lurar?

Vill även få en "wow-upplevelse" tills jag kommer hem till datorn, behövs DAC/hörlursförstärkare då? Vad bör man isåfall titta på för att höja upplevelsen ännu ett steg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ephex:

Även jag hoppade på tåget och köpte X2an och tycker att ljudet är riktigt fint.

Detta är mina första "hifi-hörlurar" då jag tidigare kört olika headsets. Än så länge har jag endast kunna köra dessa med mobilen då jag är bortrest över nyår och tycker ljudet kanske skulle kunna vara liite högre än vad det egentligen är när jag maxar volymen, är det vanligt med en mobiltelefon som källa eller kan det vara defekta lurar?

Vill även få en "wow-upplevelse" tills jag kommer hem till datorn, behövs DAC/hörlursförstärkare då? Vad bör man isåfall titta på för att höja upplevelsen ännu ett steg?

Skickades från m.sweclockers.com

Fungerar normalt bra utan någon extra dac/ förstärkare, använder x1:an till mobilen och den bärbara av den anledningen.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Skrivet av ephex:

Även jag hoppade på tåget och köpte X2an och tycker att ljudet är riktigt fint.

Detta är mina första "hifi-hörlurar" då jag tidigare kört olika headsets. Än så länge har jag endast kunna köra dessa med mobilen då jag är bortrest över nyår och tycker ljudet kanske skulle kunna vara liite högre än vad det egentligen är när jag maxar volymen, är det vanligt med en mobiltelefon som källa eller kan det vara defekta lurar?

Vill även få en "wow-upplevelse" tills jag kommer hem till datorn, behövs DAC/hörlursförstärkare då? Vad bör man isåfall titta på för att höja upplevelsen ännu ett steg?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja du måste ha en förstärkare, det ingen kraft utan. Testade dom utan förstärkare och det lät väl bra (hade volymen på max men var ändå inte högt), men med stärkare är det ett helt annat tryck.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av ephex:

Även jag hoppade på tåget och köpte X2an och tycker att ljudet är riktigt fint.

Detta är mina första "hifi-hörlurar" då jag tidigare kört olika headsets. Än så länge har jag endast kunna köra dessa med mobilen då jag är bortrest över nyår och tycker ljudet kanske skulle kunna vara liite högre än vad det egentligen är när jag maxar volymen, är det vanligt med en mobiltelefon som källa eller kan det vara defekta lurar?

Vill även få en "wow-upplevelse" tills jag kommer hem till datorn, behövs DAC/hörlursförstärkare då? Vad bör man isåfall titta på för att höja upplevelsen ännu ett steg?

Skickades från m.sweclockers.com

Samma fråga dyker upp igen och igen och igen och...igen

Något från geek out, fiio, audioquest etc etc fyller de allra flestas behov. Både när det kommer till volym och ljudkvalitet. Dessutom kostar det inte speciellt mycket.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Mumu55:

Gärna! Till vilka hörlurar och hur låter det?

Skickades från m.sweclockers.com

Ligger uppe nu! [LÄNK]

Parar denna med Beyerdynamic DT880 250ohm för tillfället.

Det sitter inga fina rör i den ännu, så det låter som en instegsförstärkare i rörklassen. Det tar en bra stund för den att bli varm i ljudet, och även då är det inte speciellt färgat. Alltid haft problem att hitta drivning till DT880, väldigt oförlåtande hörlur, men detta känns som det bästa alternativet hittills.

Bild från igårkväll med lite Matt Corby.

Permalänk
Skrivet av Laine:

Ligger uppe nu! [LÄNK]

Parar denna med Beyerdynamic DT880 250ohm för tillfället.

Det sitter inga fina rör i den ännu, så det låter som en instegsförstärkare i rörklassen. Det tar en bra stund för den att bli varm i ljudet, och även då är det inte speciellt färgat. Alltid haft problem att hitta drivning till DT880, väldigt oförlåtande hörlur, men detta känns som det bästa alternativet hittills.

Bild från igårkväll med lite Matt Corby.

http://oi63.tinypic.com/28i69ef.jpg

Imponerande bygge, men hur vet man att den där är el-säker eller vad man ska säga

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av blue eyed devil:

Imponerande bygge, men hur vet man att den där är el-säker eller vad man ska säga

Dels är den både jordad och avsäkrad, men det är i grunden samma konstruktion som har ett par hundra timmar gångtid redan. Om något bör den vara ännu säkrare nu, med tanke på att isolatorerna satt felmonterade i originalet.

I övrigt får man bara ha förtroende och samtidigt respekt för vad man sysslar med när det är så pass hög spänning. Men helt säker kan man aldrig vara, rörförstärkare är ju inga leksaker.

När det är 400-600 volt och över hundra grader varmt så får man hålla konstant uppsikt, man hade ju inte lämnat hemmet med ugnen igång och luckan öppen.

Permalänk
Medlem

Någon som har ett par P7 Wirelss som kan uttala sig om hur hög volym man kan spela? Jag är halvdöv och fick lämna tillbaka RS180 då man inte kunde spela högt nog.

Permalänk
Medlem

@Laine: Väldigt trevligt att du delar med dig. Tack.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Blev ett par Philips Fidelio X2 för mig också. Herregud vilken skillnad mot mitt sketna Logitech G930 jag hade på jobbet tidigare. Nu återstår en bra DAC så är vi i hamn.

Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

@Laine: Snyggt. Vad är det för rörtyper i? 300B och 12AU7?

Kanske off topic, men var och lyssnade på ett par Dynaudio Evidence Platinum idag och de lät nästan precis som mina HD800S men i gigantiskt format. Seg prislapp bara.

Ligger också ett par LCD-XC uppe på magasinet för 12 lappar.. klart bra köp om man är ute efter ett par ruggigt bra slutna lurar. Lite tunga på huvudet bara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HerrNilsson:

Trevligt! Dock inte i lager.

Då måste den gått åt snabbt, när jag länkade var den det!

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av oatp1b1:

@JaZid: Snyggt. Vad är det för rörtyper i? 300B och 12AU7?

Två små är 6N3T, stora är 6N5PJ.

Vet inte vad man ska testa tuberolling med, 6N5PJ verkar vara vad DarkVoice 336SE också kör med.

Här föreslås Ge Jan 5670W och RCA 6AS7G som en start.

Permalänk
Medlem

X2 är lättdrivna lurar men har redan börjat fundera i banorna om man ska köpa ny stärkare/dac, sitter med ett Asus U7 just nu och det låter bra, bra mycket bättre än direkt ur uttaget på datorn men vill ta nästa steg där med, något för runt 3000kr?

Sen får ni gärna komma med förslag vart man kan hitta ett bordsstativ eller vad man nu kallar det för att hänga av lurarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

X2 är lättdrivna lurar men har redan börjat fundera i banorna om man ska köpa ny stärkare/dac, sitter med ett Asus U7 just nu och det låter bra, bra mycket bättre än direkt ur uttaget på datorn men vill ta nästa steg där med, något för runt 3000kr?

Sen får ni gärna komma med förslag vart man kan hitta ett bordsstativ eller vad man nu kallar det för att hänga av lurarna?

Du behöver ingen förstärkare till X2. Vad nöjd med lurarna istället för att leta fel.

Permalänk
Medlem

@fesen: Spara pengarna till nya lurar längre fram istället. Det här stället tycker jag är helt okej: https://www.amazon.co.uk/Just-Mobile-HeadStand-Headphone-Alum... går att hitta på rea lite då och då dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Du behöver ingen förstärkare till X2. Vad nöjd med lurarna istället för att leta fel.

Letar absolut inte fel...
När behöver man förstärkare? 150ohm lurar och uppåt?

Skrivet av oatp1b1:

@fesen: Spara pengarna till nya lurar längre fram istället. Det här stället tycker jag är helt okej: https://www.amazon.co.uk/Just-Mobile-HeadStand-Headphone-Alum... går att hitta på rea lite då och då dessutom.

Tackar!

Permalänk

Slog till på ett har JVC HA-S500 precis. Va ju ett jädrans liv om den luren för ett par år sedan. "giant killers" bla bla bla. Så vi får se Verkar vara rätt nice som portabel lur till och från jobbet.

300 spänn är ju inte så farligt det heller, lär väl dock bli ett par kronor till pga tull då det är import från Japan som gäller.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fesen:

Letar absolut inte fel...
När behöver man förstärkare? 150ohm lurar och uppåt?

Tackar!

En bra förstärkare behövs när impedansen är låg för att det inte ska påverka ljudkvaliten och när känsligheten är låg för att inte ljudet ska bli för svagt.
Enda gången man kan klara sig med sämre förstärkare är om luren har "medelimpedans" och relativt hög känslighet för då är den totalt set ganska lätt att driva oavsett om man avser ljudkvalitet eller ljudstyrka.
De flesta lurar mår alltså bra av att ha en bra drivning om man ska finlyssna mer koncentrerat i stället för att bara spela bakgrundsmusik eller lyssna medans man gör nått annat samtidigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

Slog till på ett har JVC HA-S500 precis. Va ju ett jädrans liv om den luren för ett par år sedan. "giant killers" bla bla bla. Så vi får se Verkar vara rätt nice som portabel lur till och från jobbet.
A
300 spänn är ju inte så farligt det heller, lär väl dock bli ett par kronor till pga tull då det är import från Japan som gäller.

Trevlig hörlur. Är inne på hörlur nr 2 då jag sabbade min första i en onödig "nerdrage". Gillar mina skarpt. Inte den neutralaste luren man kan köpa men en väldigt bra allround. Bytte kuddarna på min till sennheiser HD25 velour. Tappade lite bas men vann i komfort. I övrigt ingen större skillnad. Plastiga men verkar vara en vettig plast som lär hålla ( om man inte drämmer dom hårt i backen som jag gjorde dvs ). Funkar fint direkt ur mobilen.

Väldigt lätt clamp så om du rör ditt huvud mkt kan dom lätt ramla av. Dvs buss, tåg ja. Promenad njae.

Mvh

Permalänk
Medlem

@Matheeeew: Spontant kan man spela jäkligt högt. Till vardags som "bakgrundsmusik" vid pendling etc lyssnar jag på två pluppar (väldigt lågt) med dem. Bäst är väl dock att du försöker lyssna på ett par

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Matheeeew:

Någon som har ett par P7 Wirelss som kan uttala sig om hur hög volym man kan spela? Jag är halvdöv och fick lämna tillbaka RS180 då man inte kunde spela högt nog.

Svårt att säga utan att veta hur skadad din hörsel är. Jag kan dra på så pass att det blir olyssningsbart för mig men jag har bara en smärre nedsättning av hörseln efter mina år på fabriksgolvet.

Det enda vertiga du kan göra är att bege dig till närmaste hifiklubb och provlyssna. I övrigt är det utmärkta hörlurar i sig. Bör påpeka att det inte blir någon större försämring i ljudkvalité att gå från trådat till BT vilket är ett plus. Dom låter bra oavsett

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

X2 är lättdrivna lurar men har redan börjat fundera i banorna om man ska köpa ny stärkare/dac, sitter med ett Asus U7 just nu och det låter bra, bra mycket bättre än direkt ur uttaget på datorn men vill ta nästa steg där med, något för runt 3000kr?

Håller med tidigare talare, att det inte riktigt behövs... och det känns lite skevt med 3000 kr på stärkare för 1000kr lurar?
Däremot finns det dock ett frågetecken som mrQaffe var inne på tidigare om utgångsimpedans...
Jag tror U7 har nånstans över 10 ohm i utgångsimpedans, och det påverkar i viss mån ljudet på dina X2, då de har rätt låg impedans.

Som Qaffe är inne på, så är det inte bara tungdrivna lurar som kan ha nytta av en bra förstärkare.
Lågimpedanslurar gör att man behöver en förstärkare med låg utgångsimpedans om inte ljudet ska påverkas.

Och visst, har man lurar med tillräckligt hög impedans så kan det även behövas en stärkare som klarar det. Många portabla lösningar tex har jag läst har svårt att producera tillräckligt med spänning för dem.

Slutligen så är det förstås det grundläggande problemet med känslighet. Lurar med låg känslighet krävs mer pulver. (effekt i Watt)
Lurar med väldigt hög känslighet kräver istället att stärkaren har väldigt lågt bakgrundsbrus (noise floor) samt en vettig volymkontroll. (många volymrattar tappar balans mellan höger/vänster nära botten)

Utöver detta finns förstås de vanliga prestandafaktorerna som distortionsnivåer, crosstalk osv.
Sen är ju inte allt prestanda. Man kan hitta något som låter "skönt" även om den inte gör allt tekniskt rätt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Håller med tidigare talare, att det inte riktigt behövs... och det känns lite skevt med 3000 kr på stärkare för 1000kr lurar?
Däremot finns det dock ett frågetecken som mrQaffe var inne på tidigare om utgångsimpedans...
Jag tror U7 har nånstans över 10 ohm i utgångsimpedans, och det påverkar i viss mån ljudet på dina X2, då de har rätt låg impedans.

Som Qaffe är inne på, så är det inte bara tungdrivna lurar som kan ha nytta av en bra förstärkare.
Lågimpedanslurar gör att man behöver en förstärkare med låg utgångsimpedans om inte ljudet ska påverkas.

Och visst, har man lurar med tillräckligt hög impedans så kan det även behövas en stärkare som klarar det. Många portabla lösningar tex har jag läst har svårt att producera tillräckligt med spänning för dem.

Slutligen så är det förstås det grundläggande problemet med känslighet. Lurar med låg känslighet krävs mer pulver. (effekt i Watt)
Lurar med väldigt hög känslighet kräver istället att stärkaren har väldigt lågt bakgrundsbrus (noise floor) samt en vettig volymkontroll. (många volymrattar tappar balans mellan höger/vänster nära botten)

Utöver detta finns förstås de vanliga prestandafaktorerna som distortionsnivåer, crosstalk osv.
Sen är ju inte allt prestanda. Man kan hitta något som låter "skönt" även om den inte gör allt tekniskt rätt.

Tänkte mer att börja i rätt ände, hellre förstärkare först då det inte skadar mina nuvarande lurar vs köpa ett par bättre lurar utan att kunna driva dom
Lyssnar på rätt mycket musik men källan är dock inte av högsta kvalitet, har en del FLAC men blir mest Spotify, ja det blir timmar Spotify varje dag

Permalänk
Skrivet av Hifisnubben:

Trevlig hörlur. Är inne på hörlur nr 2 då jag sabbade min första i en onödig "nerdrage". Gillar mina skarpt. Inte den neutralaste luren man kan köpa men en väldigt bra allround. Bytte kuddarna på min till sennheiser HD25 velour. Tappade lite bas men vann i komfort. I övrigt ingen större skillnad. Plastiga men verkar vara en vettig plast som lär hålla ( om man inte drämmer dom hårt i backen som jag gjorde dvs ). Funkar fint direkt ur mobilen.

Väldigt lätt clamp så om du rör ditt huvud mkt kan dom lätt ramla av. Dvs buss, tåg ja. Promenad njae.

Mvh

Skoj med lite feedback! Köpte du dom från ebay/amazon eller från svensk ÅF? Såg att dom finns på prisjakt men för typ 6-700 spänn.

Har hört att HD25 padsen ska vara bättre. Det va några som rapporterade bäst resultat med K81 padsen. Ja vi får se helt enkelt, velour har ju sina fördelar helt klart.

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

Skoj med lite feedback! Köpte du dom från ebay/amazon eller från svensk ÅF? Såg att dom finns på prisjakt men för typ 6-700 spänn.

Har hört att HD25 padsen ska vara bättre. Det va några som rapporterade bäst resultat med K81 padsen. Ja vi får se helt enkelt, velour har ju sina fördelar helt klart.

Köpte båda vid olika tillfällen i Kina när jag besökte mina svärföräldrar. Betalade detsamma som du dvs ca 300kr styck. Detta var via taobao. K81 padsen var en nyhet för mig. Intressant

mvh