Windows 10 får spelläge i en kommande uppdatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Det är precis vad han gjorde.

Inte riktigt. Hans mening tolkas som att han talar för alla. När man talar för sig själv så brukar man även påtala det genom ett modernt "imo" eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Haha det kommer jag ihåg, jakten på någon enstaka Mb ram ledigt till

Du menar väl KB, var ju bara inom de första 640KB som man fick hålla på och trixa med detta.
Fanns ju också speciella program som kunde optimera vad och i vilken ordning saker skulle laddas in, inom detta minne.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Hur ska spelutvecklare implementera stöd för alla möss/tangentbord/hörlurar/mikrofoner/SSD?

Skickades från m.sweclockers.com

Tekniskt sett har de gjort det förr i tiden, så det går...

Men visst... det ska vara ett OS för drivare och enheter. Dock är allt lull lull bakom inget som behövs för detta. Du kan blir rätt förvånad hur mycket av Windows du kan stänga av/slänga ut och fortfarande både spela, använda möss/tangentbord, ljud och disk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggustavsson:

Du menar väl KB, var ju bara inom de första 640KB som man fick hålla på och trixa med detta.
Fanns ju också speciella program som kunde optimera vad och i vilken ordning saker skulle laddas in, inom detta minne.

Precis, även om man hade hela 8MB ram så var det problem att få de 640KB att räcka, dessa minnen hette något med high. T.ex. med min standardkonfig så startade inte ens Doom 2.

Nå det var tider och nu börjar optimering komma tillbaka även om det utförs automatiskt.

Permalänk
Medlem

Även om detta kanske inte kommer att ge någon större skillnad är det välkommet.
Windows är ju anpassat för att kunna göra en mängd olika saker, det körs vanligtvis väldigt mycket i bakgrunden som kanske inte behövs för tillfället. Dessa kan på ett eller annat sätt kan påverka spelens funktion el prestanda.

Iochmed flerkärniga processorer, mer minne och SSD-diskar påverkar dessa saker visserligen mindre.
Men totalt sett kan det ha en viss betydelse om övriga aktiviteter minskas kraftigt.
Kan ju liknas vid att bära en ryggsäck med saker som inte kommer att behövas. Det går lättare om du är mer vältränad, men fortfarande bär du omkring på saker som tynger ner i onödan!

Skulle inte skada med något slags anpassningsläge el automatisk funktion som inaktiverar olika delar som inte används, även vid andra tillfällen än just spel.

Permalänk
Skrivet av Oneone:

dåså, skyll inte på ms då.

Nej jag menar, det går inte att stänga av i några inställningar, den söker fortfarande igenom och hoggar systemet, och det är 100% MS fel när de kör skit som inte ska ske medans man har datorn i bruk

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Du vill alltså styra resursallokeringen själv medan du spelar?

Nej, men jag vill inte att några bakgrundsapplikationer ska startas medans jag spelar eller använder någon typ av fullskärms program överhuvudtaget om jag inte gett tillåtelse för det.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nej jag menar, det går inte att stänga av i några inställningar, den söker fortfarande igenom och hoggar systemet, och det är 100% MS fel när de kör skit som inte ska ske medans man har datorn i bruk

Även när den är satt till off?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nej, men jag vill inte att några bakgrundsapplikationer ska startas medans jag spelar eller använder någon typ av fullskärms program överhuvudtaget om jag inte gett tillåtelse för det.

Stäng av dem. Där har du din användarkontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Total annihilation lanar jag och vänner än idag med en dos unit packs. Trevligt när tusentals robotar slåss på slagfälten, få spel idag där man har samma frihet som i det spelet.

Håller med, det är ett av få spel som åldrats väl. Nu kör jag inte LAN, men med 3.1c patchen så fungerar det att w2k/XP emulera utan DOS. Och med 1920x1080p har spelet förvånadsvärt hög detalj... Det laddar dock "något" snabbare idag än förr

Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur stör win10 dig? Sitter på 7an men kommer bli tvungen att hoppa på 10an såsmåningom. Har hört att det är mer låst än mac och tjejens dator brukar köra ramdom omstart utan förvarning för att installera uppdateringar. Mkt irriterande. Nått jag bör tänka på eller vänja mig vid när jag byter "upp" mig?

Tror det som stör mig mest är allt Windows gör i bakgrunden. Allt från Windows update till div andra tjänster. I Win 7 så laddade kanske den ner WU, och när du stängde av datorn så installerade den det. Man stördes sällan, utan den gjorde det i bakgrunden. Och var det en del du inte vill ha, blockerade du den. Idag kan den tom stänga ner ditt spel för att göra det. (Har hänt mig också)

Med Win 7 fick du in drivare om det saknades, eller kunde hämta hem nyare (precis som Win10), men om du hade lagt in en drivare så lät den det vara tills du ville annat. Win 10 kan få för sig att ladda ner en ny drivare lite när den än vill... även om det ger problem som krascher/BSOD eller andra problem. Har nog påverkat en hel del stackars Nvidia användare nu när de haft dåliga drivare... WHQL certifierade my ass.

Du kan stänga av detta delvis, men inte helt. Om den väljer mellan "stock" universal drivare/ingen drivare så kan du inte neka per automatik den att ta ner "en" drivare, även om den som tas ner är defekt. Var inte direkt kul att bråka med när drivaren den lägger in pajar musplattan och tangentbordet på datorn... för att sen tvångsstänga av systemet efter 2-3 min. Tog många timmar att komma runt.

Det man tvingas göra är att helt enkelt tvångsdöda Windows Update helt. Både så den inte sitter och installerar uppdateringar medan du spelar, samt så den inte får för sig att ännu värre, slänga ut dig u spelet och börja uppdatera. Sen när du har tid, så startar du det och låter den uppdatera allt en natt eller så.

Verktyg som shutup10 är också av nöd för att få lite kontroll tillbaka.

När det gäller tex UAC så måste du ha den i Windows 10, om du hade den bortkopplad i Win 7, då OSet inte fungerar utan.

Sen får du räkna med att minst 1 gång om året, när Microsoft släpper en ny version, så kommer du tvingas på den nya, när du minst anar det oftast, och överösas av nya buggar. Har du WU avstängt så kan du hindra detta, men du får då inga andra uppdateringar heller :=/

Exempel på vad nya versioner har gjort för användare är allt från att blåsa flera TB data från sekundära HDD hos en Sweclockers, till avinstallera folks program och inställningar, nollställa alla övervakningar, och lägga in nya halvbuggiga drivare och kort sagt ställa till ett helvete för några stackare. Helt utan varning.

Windows 10 är 100% siktat på att vara företags OS nu. Du och jag är numera beta testarna för företagets nya Windows... så räkna med problem vid varje ny stor version då vi ska se problemen. Utvecklarna gör sin kod, de testar själv sin egen kod och sen skickas det till insiders, som kanske hittar 50-75% av buggarna... sen är det upp till "oss" att hitta resten. Mao, där finns ingen riktig debuggning av koden från MS längre, och som du säkert vet så kan man aldrig korrektur läsa sin egen text.

Att de vill förändra Windows, så mycket förstår jag. Men att de inte begriper det absolut viktigaste i ett OS är stabil grund som alltid fungerar förstår jag inte. När folk måste ta till powershell kommandon för att verkligen få bort spel från deras store... så ser man hf fel det börjar gå. Små saker... men de byggs på hög.

PS. Du bör ha nytt backupprogram om du använt Win 7s, då de tagit bort det, och fil-historiken (ersättaren) i OSet är mer krasch och krångelbenäget än Windows ME eller de flesta Nvidia 2016 drivare... Windows 8 versionen fungerar dock som den ska... så hf de pajade den vete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Mao... 100%, inte 90%, inte 95%, utan varenda gnutta ska gå till spelet först. Resurser som blir över sen kan gå till chatt, webbforum, TS/coms eller annat man har uppe. Windows ska ha... 0.0%, när man spelar.

Högsta spel-prestandan jag någonsin fått från Windows är hackat/strippat Win7 (och Win8). Där man slitit ut allt som inte behövs... sen att hela OSet får plats på 8GB är inte fel det heller.

Windows 10 har stört mig för många gånger i spel... det är inte okej. Om de verkligen siktar på att förbättra detta, så okej, då kanske MS och jag kan bli vänner igen, men så länge jag inte får kontroll är vi inte det.

Kommer funka jättebra fram tills första alt+tab;en eller tills du vill köra nåt tredjepartsprogram samtidigt, typ FRAPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Sen får du räkna med att minst 1 gång om året, när Microsoft släpper en ny version, så kommer du tvingas på den nya, när du minst anar det oftast, och överösas av nya buggar. Har du WU avstängt så kan du hindra detta, men du får då inga andra uppdateringar heller :=/

Eller Så kör man Windows Enterprise och styr den typen av uppdatering helt själv. Har inte ångrat en sekund att jag valde bort Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kommer funka jättebra fram tills första alt+tab;en eller tills du vill köra nåt tredjepartsprogram samtidigt, typ FRAPS.

Oh förlåt.. är Windows tjänster FRAPS?
Eller är det andra tredjepart?
Läs igen.

Spel prio 1, 3:e part prio 2, vill du sen offra FPS för det så gör du det, men har du kraft nog att köra båda, så kommer ju dessa två att få högre prio än tex Windows update som också bestämde sig för att köra samtidigt i bakgrunden.

Vi andra använder dessutom mindre resurskrävande program som Shadowplay eller Plays.TV/Raptr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

Eller Så kör man Windows Enterprise och styr den typen av uppdatering helt själv. Har inte ångrat en sekund att jag valde bort Pro.

Jo... det är där det lutar.
Hade jag själv haft den versionen hade jag nog låtit den vara kvar på iaf en dator.

Det är inte så enkelt att få tag i den versionen dock, för privata, då den inte finns att köpa löst vad jag vet. Om du dock har en lösning så lyssnar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Oh förlåt.. är Windows tjänster FRAPS?
Eller är det andra tredjepart?
Läs igen.

Spel prio 1, 3:e part prio 2, vill du sen offra FPS för det så gör du det, men har du kraft nog att köra båda, så kommer ju dessa två att få högre prio än tex Windows update som också bestämde sig för att köra samtidigt i bakgrunden.

Vi andra använder dessutom mindre resurskrävande program som Shadowplay eller Plays.TV/Raptr.

Du är medveten om att det blir svårt att stänga ned allt i operativsystemet och samtidigt få annat än spelet att fungera?

Det kan ju annars vara en idé att uppgradera till Pro om detta är ett stort bekymmer för dig.

Permalänk
Medlem

Spelläge? Är Windows så dåligt för spel så att det krävs ett speciellt läge för det? Efter alla dessa år?

Det låter mer som ett sätt för MS att stärka Windows position på marknaden i form av att införa begränsningar.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nej jag menar, det går inte att stänga av i några inställningar, den söker fortfarande igenom och hoggar systemet, och det är 100% MS fel när de kör skit som inte ska ske medans man har datorn i bruk

Det har inget med ms att göra när du installerar 3de part mjukvara som hanterar sina egna inställ ingar. Windows gör ju som den blir tillsagd att göra.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Förstår inte riktigt vad du menar, om minnet är en trång resurs är det väl läge att skaffa mer minne?

Minnet finns ju där redan fysiskt, och Windows håller koll på det, om vi säger att man har en 8Gb som räcker för de flesta spel. Jag pratar mer om självaste allokeringen, när du vill ha tillgång till minne så måste applikationen säga till Windows - "Hej jag vill ha såhär mycket minne för denna texturen eller denna banan". Och då måste Windows frysa datorn, för annars så skulle det i vissa fall kunna gå väldigt fel. Tänk dig att flera applikationer ber om minne samtidigt (vilket händer hela tiden förstås) och då skulle de i vissa fall kunna få samma minne allokerat till sig. Därför fryser Windows och delar ut minnet, och fryser upp igen.
Kontentan var då att detta är fruktansvärt långsamt då inte bara spelet måste vänta utan hela operativsystemet måste vänta på att du har fått ditt minne. Därför är det inte helt ovanligt att spel hostar till vid streaming och liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur kommer det funka om man startar spel via andra klienter typ steam Origin, osv?

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Det spelar ingen roll att du har multi core processor, när Windows allokerar minne så fryser hela operativsystemet. Alla processer, alla trådar. Spel som streamar resurser kan därför ha väldigt stor påverkan av detta, om de inte allokerar i förväg, vilket man antingen inte kan eller inte bryr sig om att göra.
Att du har fler trådar betyder mer eller mindre bara att du till exempel:
* Har trådar som kör ljudet så att det blir oberoende av din framerate/loading screen som annars hade laggat ner ljudet.
* Skapar trådar för läsning/skrivning av till exempel banor eller modeller, så att du kan streama in resurser samtidigt som spelet körs.
* Skapar arbeten till trådar som till exempel fysik, rendering, uppdatering.
* Nätverkstrådar.

Detta kan handla om allt från 4-30 trådar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har aldrig varit med om dessa "frysningar", så det låter som något fel. Möjligen om minnet är totalslut och växlingsfilen behöver utökas, men det ska inte hända normalt sett. Har svårt att se hur prestandan skulle påverkas negativt av att Windows använder 2-3 GB RAM när jag har 14 GB över till spelet, som bara använder kanske 6 GB. Dessa bakgrundsprocesser som kör får inte plötsligt för sig att allokera 10 GB minne bara sådär, utan de håller sig relativt konstant.

När det gäller trådar klarar systemet utmärkt att växla mellan trådar på samma CPU-kärna, men har man fler kärnor kan Windows lättare sprida ut trådarna mellan kärnorna istället för att de behöver samsas om en eller två kärnor. Därför blir prestandaminskningen ännu mer minimal på Quad-core. Ibland har jag dragit igång spel trots att en backup körs som drar 55-60% CPU och det är ändå knappt att det märks eftersom backupjobbet redan körs med låg prioritet och spelet på "normal". Backupen går långsammare, men prestandaminskningen i spelet märks knappt. Som sagt, detta hade varit väldigt användbart på single-core tiden för 15 år sedan, då även bakgrundsprocesser som bara drog lite CPU kunde sänka prestandan märkbart. Minns när man använde Black Vipers lista över services på Athlon-tiden och faktiskt lyckades pressa ut några extra FPS ur burken.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Spelläge? Är Windows så dåligt för spel så att det krävs ett speciellt läge för det? Efter alla dessa år?

Det låter mer som ett sätt för MS att stärka Windows position på marknaden i form av att införa begränsningar.

Det är ju också ett sätt att tolka det på. En annan tänker att det är ett sätt att optimera prestandan, kanske framförallt på äldre system som är begränsade i processorkraft och RAM.

Om Windows är så dåligt för spel är det väl bara byta till något bättre? Eller är det måhända så att ingen annan gjort det bättre efter alla dessa år, trots att Windows är så dåligt?

Permalänk
Medlem

På tiden att det kommer något sådant. Tyvärr kommer det förmodligen inte göra så stor skillnad för dom flesta men dåligt är det i alla fall inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju också ett sätt att tolka det på. En annan tänker att det är ett sätt att optimera prestandan, kanske framförallt på äldre system som är begränsade i processorkraft och RAM.

Om Windows är så dåligt för spel är det väl bara byta till något bättre? Eller är det måhända så att ingen annan gjort det bättre efter alla dessa år, trots att Windows är så dåligt?

Det är just det som jag menar, behövs verkligen ett speciellt läge för spel? kommer i så fall detta läge att erbjuda bättre upplevelse än vad Windows redan gör idag? Eller finns det en annan tanke bakom det hela?
Mitt inlägg var ingen kritik mot Windows i sig även om du verkar tolkat det så, utan en mer kritisk syn på detta sk. spelläge och behovet utav det.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du är medveten om att det blir svårt att stänga ned allt i operativsystemet och samtidigt få annat än spelet att fungera?

Det kan ju annars vara en idé att uppgradera till Pro om detta är ett stort bekymmer för dig.

Och du är medveten om att jag inte ber dig eller någon att stänga av själva OSet. Jag har själv exakt det jag ber om med Windows som både får plats och kan köra på en 8GB partition, inkl iaf 1GB pagefil, även om det är trångt. 16GB är dock gott om plats. Så jag ber om att stänga av de andra 20-30+ GB av skräp som inte behövs.

Och vf pratar du om pro?
Jag har kört och har licenser till w2k Pro, XP Pro, Win 7 Ultimate, Win 8 Pro... vilket syftar du på?

Om inget gick att förbättra, varför tusan tror du MS själva ska göra en hel version till denna optimering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Känns som detta hade gjort större nytta för 10-15 år sedan. Nu har de flesta 4-kärnig CPU där en eller ett par kärnor ofta har en hel del processorkraft över, och 16 - 32 GB RAM där kanske max 8 används av spelet. Windows 10 ligger för mig på mellan 0% och 1% CPU (den visar bara i steg om 1%) vid desktop, så någon märkbar skillnad lär det inte göra.

Det här var en utannonserad feature, som sedermera slopades, till Windows 7 ultimate. Så det är verkligen på tiden att man infriar löftet...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Det är just det som jag menar, behövs verkligen ett speciellt läge för spel? kommer i så fall detta läge att erbjuda bättre upplevelse än vad Windows redan gör idag? Eller finns det en annan tanke bakom det hela?
Mitt inlägg var ingen kritik mot Windows i sig även om du verkar tolkat det så, utan en mer kritisk syn på detta sk. spelläge och behovet utav det.

Varför skulle det finnas en annan tanke bakom det? Gamers är nog en av Microsofts viktigaste kundgrupper. På det området är det i princip bara Sony som kan knipa kunder från dem, och det är på konsol-marknaden allena. En stor del av hela Microsofts dominans på marknaden är tack vare DirectX. I och med Windows 10 har de dessutom introducerat en universell plattform för att göra Windows mer attraktivt för utvecklare.

Jag menar, är det något du kan vara säker på vad gäller Microsoft så är det att de vill göra livet bättre för gamers. Du kanske tycker att de inte alltid lyckats så bra, där kan man ha många olika synpunkter, men något du kan vara absolut säker på är att det är en viktig marknad för Microsoft.

Deras främsta intresse är garanterat att göra det så bra som möjligt. Sen återstår att se om det "bara" är en förbättring till UWP eller om det gäller alla spel. I vilket fall - Microsoft vill definitivt göra spelande så bra som möjligt för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och du är medveten om att jag inte ber dig eller någon att stänga av själva OSet. Jag har själv exakt det jag ber om med Windows som både får plats och kan köra på en 8GB partition, inkl iaf 1GB pagefil, även om det är trångt. 16GB är dock gott om plats. Så jag ber om att stänga av de andra 20-30+ GB av skräp som inte behövs.

Och vf pratar du om pro?
Jag har kört och har licenser till w2k Pro, XP Pro, Win 7 Ultimate, Win 8 Pro... vilket syftar du på?

Om inget gick att förbättra, varför tusan tror du MS själva ska göra en hel version till denna optimering?

Du pratar om att operativsystemet ska använda "0.0%" resurser vid spelande.

Om du har Pro-versionen av Windows 10 kan uppdateringarna knappast vara ett problem.

Klart det finns saker som kan förbättras. Det har jag aldrig sagt något om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Håller med, det är ett av få spel som åldrats väl. Nu kör jag inte LAN, men med 3.1c patchen så fungerar det att w2k/XP emulera utan DOS. Och med 1920x1080p har spelet förvånadsvärt hög detalj... Det laddar dock "något" snabbare idag än förr

Tror det som stör mig mest är allt Windows gör i bakgrunden. Allt från Windows update till div andra tjänster. I Win 7 så laddade kanske den ner WU, och när du stängde av datorn så installerade den det. Man stördes sällan, utan den gjorde det i bakgrunden. Och var det en del du inte vill ha, blockerade du den. Idag kan den tom stänga ner ditt spel för att göra det. (Har hänt mig också)

Med Win 7 fick du in drivare om det saknades, eller kunde hämta hem nyare (precis som Win10), men om du hade lagt in en drivare så lät den det vara tills du ville annat. Win 10 kan få för sig att ladda ner en ny drivare lite när den än vill... även om det ger problem som krascher/BSOD eller andra problem. Har nog påverkat en hel del stackars Nvidia användare nu när de haft dåliga drivare... WHQL certifierade my ass.

Du kan stänga av detta delvis, men inte helt. Om den väljer mellan "stock" universal drivare/ingen drivare så kan du inte neka per automatik den att ta ner "en" drivare, även om den som tas ner är defekt. Var inte direkt kul att bråka med när drivaren den lägger in pajar musplattan och tangentbordet på datorn... för att sen tvångsstänga av systemet efter 2-3 min. Tog många timmar att komma runt.

Det man tvingas göra är att helt enkelt tvångsdöda Windows Update helt. Både så den inte sitter och installerar uppdateringar medan du spelar, samt så den inte får för sig att ännu värre, slänga ut dig u spelet och börja uppdatera. Sen när du har tid, så startar du det och låter den uppdatera allt en natt eller så.

Verktyg som shutup10 är också av nöd för att få lite kontroll tillbaka.

När det gäller tex UAC så måste du ha den i Windows 10, om du hade den bortkopplad i Win 7, då OSet inte fungerar utan.

Sen får du räkna med att minst 1 gång om året, när Microsoft släpper en ny version, så kommer du tvingas på den nya, när du minst anar det oftast, och överösas av nya buggar. Har du WU avstängt så kan du hindra detta, men du får då inga andra uppdateringar heller :=/

Exempel på vad nya versioner har gjort för användare är allt från att blåsa flera TB data från sekundära HDD hos en Sweclockers, till avinstallera folks program och inställningar, nollställa alla övervakningar, och lägga in nya halvbuggiga drivare och kort sagt ställa till ett helvete för några stackare. Helt utan varning.

Windows 10 är 100% siktat på att vara företags OS nu. Du och jag är numera beta testarna för företagets nya Windows... så räkna med problem vid varje ny stor version då vi ska se problemen. Utvecklarna gör sin kod, de testar själv sin egen kod och sen skickas det till insiders, som kanske hittar 50-75% av buggarna... sen är det upp till "oss" att hitta resten. Mao, där finns ingen riktig debuggning av koden från MS längre, och som du säkert vet så kan man aldrig korrektur läsa sin egen text.

Att de vill förändra Windows, så mycket förstår jag. Men att de inte begriper det absolut viktigaste i ett OS är stabil grund som alltid fungerar förstår jag inte. När folk måste ta till powershell kommandon för att verkligen få bort spel från deras store... så ser man hf fel det börjar gå. Små saker... men de byggs på hög.

PS. Du bör ha nytt backupprogram om du använt Win 7s, då de tagit bort det, och fil-historiken (ersättaren) i OSet är mer krasch och krångelbenäget än Windows ME eller de flesta Nvidia 2016 drivare... Windows 8 versionen fungerar dock som den ska... så hf de pajade den vete.

TA funkar att lana med men gillar inte brandväggar och routrar så värst bra men går att komma runt med en sladd från dator till dator eller en switch. TAUCP med banzai killer AI gör spelet mycket mer omväxlande. sen finns det patch för att få mer än 1 AI per spelare i MP läge. sen finns 5K unit patch = hela 5000 "gubbar" PER SPELARE, helt vansinnigt.

Dom hade kunnat gjort det mkt simplare, en enkel fråga "är du en normal användare eller en avancerad användare?" väljer man avancerad så får man mkt mer frihet att göra egna val i win uppdate med mera.
bra att veta att man kan installera 3dje parts program som gör det mer inställningsbart men rätt tråkigt att det inte kunde vara så från början.
tänkt köpa en ryzen eller intels nya cpu i början av nästa år när båda släppts och tänkte slå till på win10 samtidigt. nu kan jag iallafall börja förbereda mig för att slippa sitta helt utan kontroll. kör all bacup på en nas så den biten sköter jag själv om inte win10 bestämmer sig för att ta över vill säga :/.
ska göra en redigt bra bacup innan jag trycker in 10an om den får för sig att blåsa rent lagringsdisken på datorn.
Tack för hjälpen och tipsen!

EDIT: http://www.rakrent.com/rtsc/html/taucp.htm
maffigt

tillägg
Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du pratar om att operativsystemet ska använda "0.0%" resurser vid spelande.

Om du har Pro-versionen av Windows 10 kan uppdateringarna knappast vara ett problem.

Klart det finns saker som kan förbättras. Det har jag aldrig sagt något om.

Jag pratar om att OSets extra tjänster som inte behövs, ska vara 0.0%. Säg mig... varför behöver jag tex: (när jag spelar)
Windows update
Printer spooler
Themes
Tile Data model server
Windows search
Windows image Acquisition

mfl...
Testa logga lite när du spelar nästa gång, så ska du se att det pågår en hel del i bakgrunden som inte behöver.

Btw... Pro av Windows 10 är skrämmande nära Home numera där mer och mer "företagsfunktioner" verkar tas bort med varje version. Så jag får snart göra som förslaget ovan och ta Enterprise. Vilket ju är löjligt att man accepterar att man köper en version, som de sen plockar bort funktioner på, så du tvingas köpa dyrare version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Varför skulle det finnas en annan tanke bakom det? Gamers är nog en av Microsofts viktigaste kundgrupper. På det området är det i princip bara Sony som kan knipa kunder från dem, och det är på konsol-marknaden allena. En stor del av hela Microsofts dominans på marknaden är tack vare DirectX. I och med Windows 10 har de dessutom introducerat en universell plattform för att göra Windows mer attraktivt för utvecklare.

Jag menar, är det något du kan vara säker på vad gäller Microsoft så är det att de vill göra livet bättre för gamers. Du kanske tycker att de inte alltid lyckats så bra, där kan man ha många olika synpunkter, men något du kan vara absolut säker på är att det är en viktig marknad för Microsoft.

Deras främsta intresse är garanterat att göra det så bra som möjligt. Sen återstår att se om det "bara" är en förbättring till UWP eller om det gäller alla spel. I vilket fall - Microsoft vill definitivt göra spelande så bra som möjligt för dig.

Varför skulle det inte finnas en tanke bakom det? att stärka sin position är det viktigaste för ett företag, att kunden ska bli nöjd är en nödvändig konsekvens.
Ingenting varar för evigt, särskilt inom IT, där kan vändningarna komma väldigt fort. Så vill man ha kvar sin dominans så måste denna stärkas och underhållas. DX är just en sådan funktion som gör att det i princip inte finns mycket att välja på, MS var ganska snabba på att göra stora förändringar i DX bla. pga. att AMD släppte Mantle. Man kan ju fråga sig varför MS inte införde dessa förändringar för flera år sedan.

Jag kritiserar inte MS, Windows eller detta spelläge, men man måste kunna ställa kritiska frågor.
Detta spelläge kanske kommer vara jättebra och användas flitigt av många, men man ska inte vara naiv.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient