Vad hade ni gjort? Grabben spillt julmust i laptop!

Permalänk
Medlem

Vad hade ni gjort? Grabben spillt julmust i laptop!

Hej,
Det är så att grabben spillde julmust över hela sidan rakt in i min spritt nya laptop, eller ja den är ca 4 dagar gammal.
Alla portar blev fulla med julmust, HDMI, DVI, USB, Ethernet. och så rann det in i sidan på laptopen.
Den beteer sig lite underligt och HDMI, DVI och USB porten glappar.
Den dör lite titt somtätt med.
Jag har självfallet hemförsäkring så jag kommer ju få ut en ny på försäkringen.

Men saken är den att jag börjar plugga den 2:dra januari och jag behöver den "kraft" jag har i denna laptop till mina studier då jag studerar distans och kommer att använda mig utav VM miljöer (upp till 3st per gång) så jag kan inte vänta på att denna lagas, eller att den skickas in för då får jag ingen ny till studierna.
Men dom brukar ju inte laga fuktskadade datorer, och speciellt inte om dom är så här nya och beteer sig såhär, det är moderkortet + Ethernetkortet och säkerligen mer då det gick in i fläkten med så fläkten är inte 100% heller som lär bytas minst vilket blir för dyrt då datorn endast kostar 12900kr ny får jag anta och då blir det billigare för försäkringsbolaget att ersätta mig för en ny istället.

Så jag tänkte att jag beställer en ny nu direkt så jag hinner med mina studier, för jag kan ju inte halka efter.
Och så får försäkringsbolaget ersätta mig för den nya datorn - självrisk om jag uppvisar kvitto.

Hade ni gjort det så? För om jag halkar efter kursen så får jag inga pengar och blir utesluten från kursen.
Så mina studier + leverbröd hänger på att jag har en fungerande dator till den 2:dra januari.

Edit: Enligt försäkringsbolagets villkor har dom 30 dagar på sig att handlägga ärendet sedan yttligare 14 dagar på sig att betala ut ersättning.
Så i värsta fall så tar det först ett flertal dagar på verkstad för att konstatera att datorn är paj, sedan 45 dagar att få datorn och det är ju inte OK, då sumpar jag alla mina kurser.
Sen med tanke på att det är jul och nyårshelger nu så kommer jag aldrig hinna få den en ny till den 2:dra januari.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Skrivet av Calby:

Hej,
Det är så att grabben spillde julmust över hela sidan rakt in i min spritt nya laptop, eller ja den är ca 4 dagar gammal.
Alla portar blev fulla med julmust, HDMI, DVI, USB, Ethernet. och så rann det in i sidan på laptopen.
Den beteer sig lite underligt och HDMI, DVI och USB porten glappar.
Den dör lite titt somtätt med.
Jag har självfallet hemförsäkring så jag kommer ju få ut en ny på försäkringen.

Men saken är den att jag börjar plugga den 2:dra januari och jag behöver den "kraft" jag har i denna laptop till mina studier då jag studerar distans och kommer att använda mig utav VM miljöer (upp till 3st per gång) så jag kan inte vänta på att denna lagas, eller att den skickas in för då får jag ingen ny till studierna.
Men dom brukar ju inte laga fuktskadade datorer, och speciellt inte om dom är så här nya och beteer sig såhär, det är moderkortet + Ethernetkortet och säkerligen mer då det gick in i fläkten med så fläkten är inte 100% heller som lär bytas minst vilket blir för dyrt då datorn endast kostar 12900kr ny får jag anta och då blir det billigare för försäkringsbolaget att ersätta mig för en ny istället.

Så jag tänkte att jag beställer en ny nu direkt så jag hinner med mina studier, för jag kan ju inte halka efter.
Och så får försäkringsbolaget ersätta mig för den nya datorn - självrisk om jag uppvisar kvitto.

Hade ni gjort det så? För om jag halkar efter kursen så får jag inga pengar och blir utesluten från kursen.
Så mina studier + leverbröd hänger på att jag har en fungerande dator till den 2:dra januari.

Om du måste ha en ny snabbt så beställ en liknande under mellandagsrean imorgon!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Börja med att kolla kursplanen och se vad som krävs första kursen. Kanske är det så att du klarar dig på en mindre bra dator under första kursen?

Köper du en ny dator så riskerar du att sitta med två datorer när försäkringsärendet är klart. Då kommer du dels gå i förlust genom att sälja den nya datorn (trots oöppnad förpackning) + samt att du kommer få betala självrisk.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Om du måste ha en ny snabbt så beställ en liknande under mellandagsrean imorgon!

Skickades från m.sweclockers.com

Lite så jag tänker.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Börja med att kolla kursplanen och se vad som krävs första kursen. Kanske är det så att du klarar dig på en mindre bra dator under första kursen?

Köper du en ny dator så riskerar du att sitta med två datorer när försäkringsärendet är klart. Då kommer du dels gå i förlust genom att sälja den nya datorn (trots oöppnad förpackning) + samt att du kommer få betala självrisk.

Jag har kollat planen och jag ska köra nu i början under dom första 4 veckorna en VM Win server 2008 + en VM Win server 2010 + en VM Win10 vilket kommer köras samtidigt enligt kursplanen.

Så jag har ingen dator som klarar av det =/ jag har en super klen gammal dator med 8GB ram just nu.

Förstår hur du tänker men jag tänker lite att om försäkringsbolaget anser att datorn inte kan lagas, vilket dom borde göra som att den är fuktskadad brutalt så borde dom kunna ersätta mig med pengar istället för en ny dator om jag redan har köpt en ny.
Då dom knappast har en likvärdig, och enligt mina försäkringsvillkor så har jag inget åldersavdrag och finns det fortfarande att köpa vilket den gör så får jag samma pengar som den kostar.

Edit: Enligt försäkringsbolagets villkor har dom 30 dagar på sig att handlägga ärendet sedan yttligare 14 dagar på sig att betala ut ersättning.
Så i värsta fall så tar det först ett flertal dagar på verkstad för att konstatera att datorn är paj, sedan 45 dagar att få datorn och det är ju inte OK, då sumpar jag alla mina kurser.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade inte gjort det utan att noga kolla med försäkringsbolaget först.

Permalänk
Medlem

Ring försäkringsbolaget och hör med dem så slipper du spekulera i hur de kommer tänka och tycka.

Permalänk

Ajaj, tråkigt! Med hemförsäkring antar jag att du menar någon slags drulle försäkring, bara en vanlig hemförsäkring är inte säkert det täcker "självförvållande" skador, kolla dina försäkringsvillkor innan du shoppar loss. Med det sagt hade inte jag heller köpt något nytt innan jag kollat med försäkringsbolaget att det är oki o köpa något innan de ens fått in ett ärende på den försäkrade saken i fråga.

Lycka till och hoppas det löser sig till det bästa.

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Jag har kollat planen och jag ska köra nu i början under dom första 4 veckorna en VM Win server 2008 + en VM Win server 2010 + en VM Win10 vilket kommer köras samtidigt enligt kursplanen.

Så jag har ingen dator som klarar av det =/ jag har en super klen gammal dator med 8GB ram just nu.

Förstår hur du tänker men jag tänker lite att om försäkringsbolaget anser att datorn inte kan lagas, vilket dom borde göra som att den är fuktskadad brutalt så borde dom kunna ersätta mig med pengar istället för en ny dator om jag redan har köpt en ny.
Då dom knappast har en likvärdig, och enligt mina försäkringsvillkor så har jag inget åldersavdrag och finns det fortfarande att köpa vilket den gör så får jag samma pengar som den kostar.

Edit: Enligt försäkringsbolagets villkor har dom 30 dagar på sig att handlägga ärendet sedan yttligare 14 dagar på sig att betala ut ersättning.
Så i värsta fall så tar det först ett flertal dagar på verkstad för att konstatera att datorn är paj, sedan 45 dagar att få datorn och det är ju inte OK, då sumpar jag alla mina kurser.

Försäkringsbolaget har inte det, nej. Men de har tillgång till marknaden precis som du har och kanske ersätter dig med en dator likvärdig med den du nu har i dina ägor.

Har du kikat på om du kan hyra en dator? Det verkar finnas en del företag som sysslar med uthyrning av datorer till företag, lite oklart vad som gäller till privatperson. I slutändan så får du så klart räkna på saken men det kanske är värt att kika på siffrorna för att se om den lösningen eventuellt finns.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Proffsmobbare

Jag har ingen större koll i situationen, men det verkar finnas hyr-alternativ på laptops.

T.ex. MBP med 16GB RAM och en i7 @ 2,2GHz för 876 SEK/månad. Det fanns någon värre modell för runt 1250 i månaden också.

https://www.mtorget.se/webshop/macbookpro/macbookpro-15-inch-...

Permalänk
Medlem

Jag förstår hur ni alla menar, jag ska ringa försäkringsbolaget på tisdag då dom öppnar igen och hoppas på att det går att köra på min lösning.
För teoretiskt sätt borde det inte vara några problem, enligt mitt avtal som jag har så får jag köpa en egen dator på eget bevåg om jag så önskar det dock får jag ersättning när dom har sett den trasiga och säkerhetsställt att det inte går att laga den, vilket jag känner mig tämligen säker på att det inte går att göra.

Jag vet även att dom inte har en liknande i "sitt lager" då just denna Lenovo som jag har har millitärklassning på skador m.m och on-site-repair och med dessa avgörande funktioner m.m så är denna den ända av sitt slag på marknaden till det priset som jag köpte den för.

Och i mitt fall så om jag inte har en dator förens den 2:dra januari så kommer jag halka efter i studierna och klarar jag inte "kontroll" proven varje fredag så blir jag utsparkad = jag får ingen ersättning från CSN = jag och min son har inga pengar.
Jag kan inte få a-kassa då jag sa upp mig från mitt nuvarande arbete för att börja studera då får man ingen a-kassa.

Så min försörjning hänger på att jag har en dator sjukt nog.
Och även min utbildning, man kan tycka att jag är knäpp som ens riskerade att någon kan spilla i datorn och jag håller med det blir en läxa för mig - och kanske även en dyr läxa.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

@Calby: Vad har du för försäkringsbolag?

Vad gäller CSN så kommer de inte sparka ut dig om du missar ett prov ena veckan, du söker som regel för en termin åt gången....., så där kan du nog vara lugn.

Vad är det du ska plugga? *Nyfiken*

Vilken prisklass ligger datorn på som gick sönder?

Som många skrivit innan så ska du nog inte räkna med att bli ersatt med den dator som du vill ha, utan du får det som de anser att du ska bli ersatt med....

God Jul till er alla

Permalänk
Medlem

Vad är det för utbildning där man blir utsparkad om man inte klarar av kontrollfrågorna under början? Det låter otroligt märkligt.

Jag skulle personligen inte köpt en ny dator innan jag har hunnit kolla med försäkringsbolaget. För några år sedan var min dator inne på reparation på grund av fuktskada. Jag trodde inte att det skulle gå att fixa till ett rimligt pris. Kollade kvittot nu och reparationen kostade 5285 kr för en 15 tum macbook pro, men jag behövde bara stå för självrisken på 1200 kr. Datorn har fungerat bra i 2,5 år efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

@Calby: Vad har du för försäkringsbolag?

Vad gäller CSN så kommer de inte sparka ut dig om du missar ett prov ena veckan, du söker som regel för en termin åt gången....., så där kan du nog vara lugn.

Vad är det du ska plugga? *Nyfiken*

Vilken prisklass ligger datorn på som gick sönder?

Som många skrivit innan så ska du nog inte räkna med att bli ersatt med den dator som du vill ha, utan du får det som de anser att du ska bli ersatt med....

God Jul till er alla

Jag har Trygghansa.

Enligt deras villkor så ska det vara en som motsvarar den dator jag har idag. Och som att den är så pass ny så blir det samma dator alt. så får jag köpa en liknande och skicka in kvitto till dom enligt vad jag har läst i villkoren.
Och sedan få ersättning för det som motsvaras på kvittot - självrisk såklart.

Som sagt, beställde en nu via Dustin - har ju ångerrätt så får prata med försäkringsbolaget på tisdag när dom öppnar igen och har jag hunnit fått datorn och dom säger Nej så får vi se vilken lösning man kan komma till.
Men enligt villkoren så rent teoretiskt så borde jag kunna få ersättning för produkten mot uppvisande av kvitto för den nya produkten.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

@Calby: Ok men det var bra, då hoppas vi det löser sig med försäkringsbolaget:)

Ännu nyfiken vad det är för utbildning?

Sedan också lite undrande när du hade pengar att köpa en dator, men inte pengar att klara dig om du missade något prov?! Du har ju dessutom litet barn....

Hoppas verkligen det löser sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

@Calby: Ok men det var bra, då hoppas vi det löser sig med försäkringsbolaget:)

Ännu nyfiken vad det är för utbildning?

Sedan också lite undrande när du hade pengar att köpa en dator, men inte pengar att klara dig om du missade något prov?! Du har ju dessutom litet barn....

Hoppas verkligen det löser sig

Det är div kurser inom nätverksteknik och man lär köra VM miljöer hela tiden mre eller mindre.

Jag investerade i en dator som att jag behöver det för studierna, men om jag inte har datorn som det är nu så får jag inga CSN pengar vilket resulterar i ingen inkomst.
Men om jag har en dator kan jag studera vilket resulterar i att jag får pengar.

Sen har jag såklart undansparade pengar vilket jag använder för att köpa en dator före försäkringsbolaget har betalat ut pengar för den som har gått sönder.
Jag kommer hålla er uppdaterade så att någon som ev. är i samma sits någon gång vet hur dom skall / kan göra.

Det är som så att på distanskurser så måste man vara aktiv hela tiden, och det visar man genom ett prov varje fredag annars utesluts man.
Det är något nytt från i år.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Hur länge räcker öppet köp?

Om det räcker några veckor kan du köpa en likadan samma dag som kursen börjar, o returnera när du "vet"

Permalänk
Avstängd

rödsprit eller kemisk ren bensin i duschflaska och tryckluft

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruppo:

Hur länge räcker öppet köp?

Om det räcker några veckor kan du köpa en likadan samma dag som kursen börjar, o returnera när du "vet"

60 dagar oöppnad förpackning, 14 dagar öppnad förpackning.

Lite så jag tänkte som du skriver, jag har den oöppnad tills jag har pratat med försäkringsbolaget - om dom tex säger:
Är datorn som du säger så kan du köpa en ny och skicka kvitto till oss nu osv.

Så är det bara att köra på, för jag vet ju hur pass trasig datorn är, kan säga att allt är förstört - ev ssd och ram minnet kan ha klarat sig men alla kort så som moderkort, fläkt, ethernet, wirless, gsm m.m är förstörda pga. att det kom in i portarna.
Så skärmen och ev. ssd hel = för dyrt för att laga datorn.

Sen har dom flesta företag policy att dom inte lagar fuktskadade produkter då det blir för dyrt att lämna garanti på reperationen som att fel på te.x ssd m.m kan visa sig senare om dom missat att det ev. kan ha kommit drick på den m.m.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

rödsprit eller kemisk ren bensin i duschflaska och tryckluft

Nja, datorn är ny och jag har försäkring så jag vill nog nyttja den då din lösning säkerligen kan lösa problemet men kom det har börjat ärjat inne på kretskorten och att det ev. har kommit fukt innanför lamineringen på korten m.m så kommer problemen komma förr eller senare ändå.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Det ser att ha blivit lite väl mycket av tomtedricka för vissa och därför rensades tråden på mindre trevliga inlägg, se §1

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigena:

Vad är det för utbildning där man blir utsparkad om man inte klarar av kontrollfrågorna under början? Det låter otroligt märkligt.

Jag skulle personligen inte köpt en ny dator innan jag har hunnit kolla med försäkringsbolaget. För några år sedan var min dator inne på reparation på grund av fuktskada. Jag trodde inte att det skulle gå att fixa till ett rimligt pris. Kollade kvittot nu och reparationen kostade 5285 kr för en 15 tum macbook pro, men jag behövde bara stå för självrisken på 1200 kr. Datorn har fungerat bra i 2,5 år efter det.

Jag har varit anställd på Apple (Senior QA), och det där låter tämligen konstigt - Logic board brukar kosta betydligt mer än så.
Låter som att logicboard inte blev påverkad av fukten utom och att du hade enormt tur.

I mitt fall så kan jag bokstavligen se att det är julmust över alla kretsar - ända som klarat sig är ssd:n ev. vad jag kan se.
Sen är fläkten kaput som att det kom in via den.

Så skärmen + ev. ssd klarat sig - jag har svårt att se att dom sätter sig och fin putsar hela chassi, moderkort m.m för att hoppas på att moderkortet skulle vara helt.
Det är för mycket arbete för en verkstad och blir således för dyrt.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Men har du verkligen drulleförsäkring? det är tillägg på hemförsäkringen som kostar extra varje månad.

om du inte har drulleförsäkring kommer du aldrig få igenom det du har tänkt dig så du kanske ska avvakta tills du pratat med försäkringsbolaget?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Jag har kollat planen och jag ska köra nu i början under dom första 4 veckorna en VM Win server 2008 + en VM Win server 2010 + en VM Win10 vilket kommer köras samtidigt enligt kursplanen.

Så jag har ingen dator som klarar av det =/ jag har en super klen gammal dator med 8GB ram just nu.

Det kommer absolut funka att köra på valfri dator, men det kommer gå slött.
Behöver du inte "live följa med" i tyngre installationsmoment skulle jag inte oroa mig allt för mycket.
Du kan ju ladda ner både hypervisor och trial versioner av win 2012/win 10 och testköra på gamla burken.

Känns spontant onödigt att investera i dubbla datorer när det behovet inte kommer bestå. Se dig om efter hyr alternativ om det absolut inte funkar på gamla burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Men har du verkligen drulleförsäkring? det är tillägg på hemförsäkringen som kostar extra varje månad.

om du inte har drulleförsäkring kommer du aldrig få igenom det du har tänkt dig så du kanske ska avvakta tills du pratat med försäkringsbolaget?

Ja, jag har drulle försäkring t.o.m utökad teknik heter den.
Dvs först allrisk (drulle) sedan ett tillägg som heter utökad teknik.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Ja, jag har drulle försäkring t.o.m utökad teknik heter den.
Dvs först allrisk (drulle) sedan ett tillägg som heter utökad teknik.

bara och köpa då, ta den på faktura och utnyttja ångerrätten om så behövs senare

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det kommer absolut funka att köra på valfri dator, men det kommer gå slött.
Behöver du inte "live följa med" i tyngre installationsmoment skulle jag inte oroa mig allt för mycket.
Du kan ju ladda ner både hypervisor och trial versioner av win 2012/win 10 och testköra på gamla burken.

Känns spontant onödigt att investera i dubbla datorer när det behovet inte kommer bestå. Se dig om efter hyr alternativ om det absolut inte funkar på gamla burken.

Okej, kan kolla imorgon hur det ser ut - hoppas på att det fungerar för processorn i den datorn är ap-kass 128gb ssd och 8gb ram.

Självklart vill jag inte investera i två datorer, utom jag vill ju (hoppas) på att få ersättning för den som gått sönder.
Har beställt en ny så den ligger redo fall om försäkringsbolaget ger tummen upp för mitt förslag så har jag redan den nya hemma om inte annat så kan jag bara strunta i att öppna den nya så kan jag skicka tillbaka den fall om föräskringsbolaget säger nej så har jag inte förlorat några pengar.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad igen*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@Calby:

Det låter som att du vet vad du pratar om. Jag kollade igenom kostnadsförslaget som jag fick och där står det nått om "top case with battery" + servicearbete så det stämmer nog det du säger. Jag hoppas att det löser sig för dig! De få gånger jag och andra i familjen har haft ett försäkringsärende på elektronikprylar så har vi fått pengar minus självrisken betalat till kontot.

Du har ju alltid ångerrätten för datorn om du beställde en ny som du kan utnyttja om det skulle bli krångel med försäkringen. Låt bli att öppna paketet innan du måste använda den för en så smidig retur som möjligt vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Okej, kan kolla imorgon hur det ser ut - hoppas på att det fungerar för processorn i den datorn är ap-kass 128gb ssd och 8gb ram.

Självklart vill jag inte investera i två datorer, utom jag vill ju (hoppas) på att få ersättning för den som gått sönder.
Har beställt en ny så den ligger redo fall om försäkringsbolaget ger tummen upp för mitt förslag så har jag redan den nya hemma om inte annat så kan jag bara strunta i att öppna den nya så kan jag skicka tillbaka den fall om föräskringsbolaget säger nej så har jag inte förlorat några pengar.

Vad är det för cpu?
Du kommer nog sannolikt inte köra några tyngre bestående laster på flera maskiner samtidigt, utan du jobbar på en maskin, sen jobbar du med nästa och den första får vila.
Även en klen CPU funkar för det, även om upplevelsen blir lite långsammare än en snabb CPU.
Det blir ju inte spm ett spel, ospelbart vid lägre fps, utan dina cpuintensiva moment får tugga lite längre innan de blir färdiga.

Om du kör thin provisioning kommer VMarna få plats på 120GB utan problem.
Jag skulle absolut rekommendera att ha VMarna på SSD, just för att snabba upp uppstart/omstart osv.