Backup-hörlurar - yay eller nay?

Permalänk
Medlem

Backup-hörlurar - yay eller nay?

Hej!

Såg idag att Elgiganten kommer att ha Philips Fidelio X2 för endast 1111 kr och shopaholicen inom mig började skrika "KÖÖÖÖP". Förnuftet sa dock något helt annat - att mina Philips Fidelio X1 fungerar hur bra som helst idag och att pengarna skulle vara bortkastade på hörlurar som har minimal prestandaskillnad.

Detta fick mig att undra om en sak angående hållbarheten på hörlurar generellt. Mina Fidelio X1, som jag köpte för 2-3 år sedan, fungerar väldigt bra än idag och är väldigt välskötta vilket får mig att tro att de kommer att kunna leva ett bra tag till. Då sladden är utbytbar så kan jag alltid köpa en ny sladd ifall den nuvarande går sönder (har ofta haft otur med sladdar som gått sönder när man t.ex. plockar upp mobilen ur fickan för raskt).

Men hur är det med hörlurarna i sig? Hur länge kan man förvänta sig att ett par bra hörlurar som kostat allt mellan 1500-3000 kr kan hålla om man sköter dessa väl? Gör jag rätt i att köpa Fidelio X2 för att ha som back-up fram tills mina går sönder eller kan jag förvänta mig att dessa 2-3 år gamla hörlurar kommer att kunna fungera i minst 3 år till så länge som jag tar lika väl hand om dem nu som då?

Tacksam för svar!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Näää borde nog inte. Men det ör ju kul å konsumera....

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Näää borde nog inte. Men det ör ju kul å konsumera....

Ja alltid kul att köpa nytt, men samtidigt.. Svårt dilemma!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Har aldrig ägt några dyrare lurar (de dyraste är mina HyperX Cloud..), men mina brukar hålla i flera år.
Så köper jag nya är det inte för att mina nuvarande gått sönder, utan för att jag vill

Permalänk
Proffsmobbare

Svårt att säga om just Fidelio, men det finns folk som sitter på fullt fungerande Beyerdynamic DT770 från 80-talet.

Permalänk
Medlem

Backup hörlur låter hemskt onödigt speciellt om man kan byta kabeln som troligtvis är delen som gör sönder först (eller tom enda delen som gör sönder). Skulle inte ens ha backup kabel om den är hyfsat lätt att få tag på. Är det verkligen värt pengarna, tiden och platsen för att ha ett par extra lurar som bara ligger och skräpar. Bara för att slippa några dagar utan hörlurar ifall något händer? Jag skulle köpa när det går sönder iaf. Även om det är dyrare då. Hade varit värt det för att slippa äga något som inte ska användas eller ge något värde.

Permalänk
Medlem

@m4gnify @Laine @tillbaks Tack för era svar, detta är precis det jag behövde höra/läsa. Ni har givetvis rätt - ibland blir man tyvärr blind och dum p.g.a. priset (så som jag blev nu) och köper något som kommer att ligga och samla damm i garderoben tills den kommer att användas (hoppas ju självfallet att mina lurar håller lika länge som dessa DT770 från 80-talet, wow!). Men tills dess kan andra, nyare och bättre saker ha släppts för ett bra/bättre pris..

Nej jag kommer nog hålla mig i styr och inte köpa dessa för att ha som back-up lurar. Väldigt bra pris och något jag hade slagit till på definitivt men eftersom man redan har ett par som fungerar hur bra som helst så är det bättre att hålla sig lugn och spara pengarna tills man verkligen behöver något nytt. Jäklar vad all denna hets med Black Friday och mellandagsrean får en att vilja spendera pengar på prylar som säljs till vrakpriser, men som tur har man ett vett (och i detta fall även er) i huvudet!

Än en gång, tack! God jul på er!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII