Shield TV - NAS - HTPC, Uppsättning för 4K HDR streaming lokalt, även över internet.

Permalänk
Medlem

Shield TV - NAS - HTPC, Uppsättning för 4K HDR streaming lokalt, även över internet.

Hej folket,

Skall uppgradera till 2160p som skall stödja HDR. Tanken är att spela upp media fr. lokalt nätverk även fr. t.ex. Netflix.
Vad jag har förstått så finns det flera begränsningar, men hittar ingen information på nätet som kopplar ihop alla komponenter/delhinder:

-Jag vill ha kvar min HTPC för att damen skall kunna spela, samt surfa och dylikt. Detta körs i 1080p via HDMI.
-HTPC:n skall även agera NAS, delar hårddiskarna över nätverket. Den är alltid på då den även hostar servrar i dagsläget.
-Shielden står för streaming utav lokal media från HTPC i 4K med HDR. Även Netflix över internet.

Som jag förstår det så kör man enklast Plex Server på HTPC:n, och spelar upp detta via Shield. Det låter relativt enkelt, och jag är ingen amatör inom nätverk så den biten skall också vara lugnt.

Finner ni medianätverkare något problem med denna uppsättning? Allt från nätverk till begränsningar i kompatibilitet mellan dessa enheter? Det är en större summa pengar som investeras, och vill helst undvika att beställa dyra grejer som jag inte kan nyttja då jag missat något för att jag helt enkelt har missat det.

TV: UE65KS8005.
Shield TV, Plex?
HTPC: i5 3570K, 8GB, 4TB, GTX 780, Plex.
Nätverk: 1Gb.

Tack på förhand, är genuint taggad för detta projekt!
Simon

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

@bandless:
Hej,
Det finns inget direkt behov av Plex Server om du ska använda en Shield, den kan spela upp alla format, men Plex är bra om du skulle vilja köra direkt till din TV eller liknande men om du ska transkoda 4K till något annat format kommer inte din I5 orka med.

Mitt förslag är att lagra filerna på HTPC/NAS sedan köra Kodi på Shielden!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber