Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Omkring 8000 för Speldator, Tips?

Permalänk
Medlem

Omkring 8000 för Speldator, Tips?

Tjena, var dags för mig att köpa ihop en dator som jag kan lira på.
Kommer från 640x480 med 140fps i CS:GO och förhoppningsvis kan jag bli chockad av de nyare AAA titlarna.
Hur som helst, har funderat lite på hur jag ska få det så billigt som möjligt där jag ändå försöker att få prisvärda delar, har tänkt lite på 1060 och valde 3GB eftersom det inte är allt för stor skillnad mellan korten när det kommer till benchmarks. Undrar om ni andra har lite tips som kan vara värt att tänka på eller om jag kanske har köpt lite fel grejer, har nämligen inte särskilt stor koll på exakt vad som fungerar ihop.
Detta är nämligen mitt första köp och all hjälp hade uppskattas.
edit: Funderar även starkt på att kanske köpa en SSD också, eller iaf en SSHD, har inte riktigt koll på skillnader osv.

Tack så mycket :)!

Nuvarande korg:
https://i.gyazo.com/d60b8a773202d4bfce12ecbdde2c0c1f.png

Permalänk

Det du ska tänka på när det kommer till korgen du har plockat ihop, är att 6600K är en överklockningsbar processor, och b150 moderkorten inte stöder överklockning, du behöver ett z170 moderkort för att kunna klocka den processorn.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

@bc1337: Du har ett B150-moderkort som inte kan överklocka, men en 6600K-processor som kan överklocka. Antingen byter du till ett lite dyrare Z170-moderkort och klockar, eller så byter du "ner" dig till en lite billigare 6600 (eller 6400, osv.) som inte kan klockas.

Jag skulle dessutom satsat på lite bättre PSU, du behöver ju inte jättemycket effekt, men jämn strömtillförsel är ju alltid bra för komponenterna.

Skulle nog också stoppat in 16 GB RAM. Det brukar ju rådas att skaffa alla minnen samtidigt så de kommer från samma batch och fungerar bra tillsammans, men så länge minnesmodellen finns på moderkortets QVL (Qualified Vendors List) tror jag inte du kommer få problem eftersom du inte satsar på jätteöverklockat minne, men ta dig en funderare på om du har råd med 16 GB, jag tror inte du kommer ångra det.

Permalänk
Medlem

@Edge1: Alright, så "K" i 6600K står för att det går att överklockas och är därmed onödigt i mitt fall?
Låt säga att jag byter "ner" mig till en aning billigare processor, dvs vanliga 6600 eller 6400 och sedan köper 16 GB RAM, vore det en acceptabel build då eller är det något annat som behövs?
Har du andra tankar på vad man skulle kunna göra?

Permalänk

skulle försöka slänga in en SSD i allt, alltid en bra sak att ha.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

@alex_farnstrom: Yep, kommer nog att göra det behöver bara få "det viktiga" klart för mig först

Permalänk
Medlem

@bc1337: Ja, du får ju avgöra själv om du vill överklocka eller inte, själv skulle jag nog satsat på ett Z170-moderkort och en 6600K, men det beror naturligtvis på budget. En 6400 på ett B150 fungerar nog för dina behov också, iaf. om du inte tänkte streama Twitch osv

Kan du hålla dig ett par veckor tills efter CES 2017 (börjar 3 januari) så ska du! Då presenteras Z270+7600K/7700K och antagligen även GeForce GTX 1080 Ti officiellt, alla priser kommer justeras så att alla nuvarande processorer och moderkort blir billigare. Beroende på hur allt nytt blir kanske du dessutom hellre vill plocka ihop ett Kaby Lake-system med en 7600K eller liknande!

Permalänk
Medlem

Fick i uppgift att bygga en dator till kusinen för runt 8000kr, så här blev den:
https://gyazo.com/053aa7a5f7ff6e54fa3d1f05d2ede6ee

Permalänk
Medlem

Jag kan bekräfta att 8GB inte räcker för dagens spel. Jag har 8 och det är smockfullt. Vissa spel + Windows kräver tom 10-12GB ram sådet finns absolut ingen anledning att snåla där.

Och när de gäller hårddiskar så kan du alltid köpa till extra senare så du kan lägga mer krut på de permanenta komponenterna som cpu/ram ect. Byta grafikkort och lägga till mer/större hårddisk är superlätt för vem som helst, byta cpu däremot är mer komplicerat så köp de bästa du har råd med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Medlem

Har nu bestämt att vänta till januari, kan vara så (mest troligt) att jag inte orkar och vill bara hugga in i nya spel ASAP så en beställning runt mellandagarna kan nog ske, börjar skriva mer i tråden när väl tiden är inne.

Öppen för fler tips eller andra tankar om ni har!

Är väldigt tacksam hittills
God Jul

Skickades från m.sweclockers.com