Första brott - grov ratt fylla wtf

Permalänk
Medlem

1) TS kommer inte hamn i fängelse som förstagångsförbrytare
2) Det KAN bli problem med Australien, även om det såklart är hans minsta problem nu.
3) Till TS, du bör skämmas resten av ditt liv och tacka för att kvällen inte slutade värre (tro mig, jag har sett hur det kan sluta....)

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

@Quon: do as I say, not as I do 😂

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Om dessa siffror stämmer så måste jag nog ärligt talat säga att jag blir glatt överraskad ändå på hur pass bra folk kör när de är alkoholpåverkade. Endast (1 000+75)/4 600 000 = 0,023% av alla rattfyllor slutar i död eller svåra skador. Kalla mig optimist, men jag tycker ändå dom siffrorna är väldigt bra.

Men nej, jag vill självklart inte att folk kör bil påverkade. Jag måste nog ändå säga det för att ha ryggen fri, annars kommer det någon och attackerar mig snart.

Fast jag anser det ändå är skrämmande då det är "svårt skadade" och definitionen är enligt ->

"Svårt skadad (SS) och lindrigt skadad (LS) som svårt skadad räknas en person som erhållit
brott, krosskada, sönderslitning, allvarlig skärskada, hjärnskakning eller inre skada. Dessutom
räknas som svår personskada annan skada som väntas medföra inläggning på sjukhus
. Övrig
personskada betecknas som lindrig. Bedömningen om en personskada är svår eller lindrig
utförs av polis på plats vid olyckstillfället"
https://www.transportstyrelsen.se/contentassets/0e7bc1082feb4...

Det innebär att det finns en hel del skador mer, och sedan som så ofta en hel del skador som aldrig rapporteras.

Permalänk
Medlem

Det värsta brottet här är särskrivningen av rattfylla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kommer säkert få fotboja som redan skrivits säkert alkolås på bilen med. Jag vet en som stal en ambulans på fyllan han vet inte ens att han körde den lite grövre brott så han fick fängelse några månader.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Skulle vilja tipsa dig, oavsett hur illa jag anser att du betett dig och att du förtjänar ditt straff, att du tar kontakt med någon samtalsterapi och går på samtal. Det går att få antingen via kommunen, läkare eller via kyrkan i orten du bor på. Finns även privat men kan vara lite svårare att få tid.
Med lite hjälp och samtal kan du få chansen att vädra dina åsikter, erfarenheter men även problem, och få en chans att rannsaka dig själv och förhoppningsvis (för oss andra) se till att du inte upprepar det. För din egna skull, slippa självmordstankar och depression som faktiskt helt krasst inte någon tjänar på.

You fucked up, ta det för vad det är och gå vidare och gör rätt för dig. Det kommer vara tufft och det är därför jag tipsar om att ta samtal med professionella personer för det kan verkligen hjälpa dig på flera plan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Quon:

Kollade lite i hans post history
Du ska inte köra full

Haha men är det här på riktigt eller?!
Vet inte om jag skall skratta eller gråta...

Jag kan ha en viss sympati för någon som kör med runt 0.2 promille dagen efter och missbedömde hur mycket alkohol som fanns kvar i blodet men vid 1.1 promille... då vet man absolut att man inte borde köra!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att hans värsta straff är att detta kommer synas i belastningsregister och diverse internettjänster under lång tid framöver. Många jobb kommer rata honom framöver, speciellt om han tänkt plugga för att sedan få jobb. Vilket enligt mig är helt rätt, är man så dum att man kör extremt packad så skall det kännas i många år framöver. För TS skul hoppas jag att han redan har fast anställning, annars kan det bli tufft.

Permalänk
Inaktiv

TS har betett sig som en självupptagen barnrumpa. Ok. Nu har han åkt dit och han får sitt straff. Bra.

Det som stör mig är faktiskt inte så mycket rattfyllan, det är TS attityd runt den. Det handlar inte om att vilket straff TS kan få, vad päronen skall tycka eller om hur synd det är om vederbörande för att en resa kan frysa inne.

Det är liksom dags att sluta kokettera med sitt mående, ta ett ansvar och sätta igång och städa upp efter sig. Inget annat. Skaffa en ryggrad. Skaffa en moral. Håll sedan käft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Haha men är det här på riktigt eller?!
Vet inte om jag skall skratta eller gråta...

Jag kan ha en viss sympati för någon som kör med runt 0.2 promille dagen efter och missbedömde hur mycket alkohol som fanns kvar i blodet men vid 1.1 promille... då vet man absolut att man inte borde köra!

Så kan man tycka, men att välja att köra vid 0.2 promille är ett rationellt brott, det kan man knappast kalla en som har 1.1 promille i blodet, så frågan är vad som är mest förkastligt. Att göra saker när man inte är i sina sinnesfulla bruk eller godtyckligt bete sig rent korkat.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spinxen:

1) TS kommer inte hamn i fängelse som förstagångsförbrytare
2) Det KAN bli problem med Australien, även om det såklart är hans minsta problem nu.
3) Till TS, du bör skämmas resten av ditt liv och tacka för att kvällen inte slutade värre (tro mig, jag har sett hur det kan sluta....)

Nej, han kommer inte hamna i fängelse.

Han kommer dock troligen dömas till fängelse och sedan få fotboja istället förutsatt att Frivården/KVV anser det lämpligt, om han nu inte får en skyddstillsyn + behandling och eventuell samhällstjänst.

Det kommer visst bli problem med Australien. Han kan knappast åka dit innan det här är ordnat på alla håll och kanter. Han kommer inte bara för villkorlig dom och böter till att börja med. Det innebär att han kan räkna med att inställa sig på förhör inom 2-6 månader till att börja med, sedan får han ett datum gällande huvudförhandling när åklagaren väckt åtal, sedan personutredning på Frivården/KVV, sedan rättegång, väntan på dom, verkställande och i slutändan avtjäna straffet vad det nu blir.

Visa signatur

Lantbrukare med intresse för teknik. Mest hjälper jag ungarna men jag hinner spela också. Krånglar hellre än bra med grejorna.

Permalänk
Medlem

Vaknat och nyktrat till.
Jag tar hela ansvaret för det jag gjort och känner djup ånger att jag tog mig ut på vägen.

*Händelseförlopp*
Vi tar Taxi hem ifrån klubben till mig, jag går upp till lägenheten och hämtar bilnycklarna (var dessutom min pappas bil) varpå vi åker förbi en bensinmack för tilltugg därefter åker vi mot kompisens hus. Precis innan jag ska svänga ser jag blåljusen och stannar då vid en bussstation, de ber mig blåsa och den ger utslag. Lämnar då över nycklarna till en polis och sätter mig sedan i baksätet och vi åker mot polisstationen där jag får lämna två till tester som visar 0,61 i utandningsluften (1,22 promille).

Totalt drack jag ungefär sex öl under kvällen. Kompisen bor ungefär 2 km ifrån mig så det var en väldigt onödig körning.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Skrivet av Alexander7938:

Vaknat och nyktrat till.
Jag tar hela ansvaret för det jag gjort och känner djup ånger att jag tog mig ut på vägen.

*Händelseförlopp*
Vi tar Taxi hem ifrån klubben till mig, jag går upp till lägenheten och hämtar bilnycklarna (var dessutom min pappas bil) varpå vi åker förbi en bensinmack för tilltugg därefter åker vi mot kompisens hus. Precis innan jag ska svänga ser jag blåljusen och stannar då vid en bussstation, de ber mig blåsa och den ger utslag. Lämnar då över nycklarna till en polis och sätter mig sedan i baksätet och vi åker mot polisstationen där jag får lämna två till tester som visar 0,61 i utandningsluften (1,22 promille).

Totalt drack jag ungefär sex öl under kvällen. Kompisen bor ungefär 2 km ifrån mig så det var en väldigt onödig körning.

Det är som är gjort är gjort nu ska du blicka framåt . Nästa gång du är full så åker du taxi eller så cyklar du hem(eller så går du för att inte falla av cykeln).
Ingen blev skadad, det är det viktigaste .

Nu har du i alla fall blivit klokare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Vaknat och nyktrat till.
Jag tar hela ansvaret för det jag gjort och känner djup ånger att jag tog mig ut på vägen.

*Händelseförlopp*
Vi tar Taxi hem ifrån klubben till mig, jag går upp till lägenheten och hämtar bilnycklarna (var dessutom min pappas bil) varpå vi åker förbi en bensinmack för tilltugg därefter åker vi mot kompisens hus. Precis innan jag ska svänga ser jag blåljusen och stannar då vid en bussstation, de ber mig blåsa och den ger utslag. Lämnar då över nycklarna till en polis och sätter mig sedan i baksätet och vi åker mot polisstationen där jag får lämna två till tester som visar 0,61 i utandningsluften (1,22 promille).

Totalt drack jag ungefär sex öl under kvällen. Kompisen bor ungefär 2 km ifrån mig så det var en väldigt onödig körning.

Bra, än så länge känns det som att du tar det med rätt inställning.

Mitt tips är att berätta för dina päron om det rätt omgående, de kan säkert bli arga men mest oroade, men framför allt så kommer de efter de fått tänka en vända bli lugnade, stolta och trygga med att du berättade om det för dem. Det är stor risk att det ändå kommer fram senare och då är det svårare för dem att hantera att du inte berättat om det. Särskilt så om bilen var deras.

Det är också rätt vanligt att man mår kasst över såna här grejer om man inte delar det med sina nära, som att man bär på någon form av lögn. Det blir vanligtvis befriande efteråt när man väl berättat.

Hoppas att allt går bra med resan etc!

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Bra, än så länge känns det som att du tar det med rätt inställning.

Mitt tips är att berätta för dina päron om det rätt omgående, de kan säkert bli arga men mest oroade, men framför allt så kommer de efter de fått tänka en vända bli lugnade, stolta och trygga med att du berättade om det för dem. Det är stor risk att det ändå kommer fram senare och då är det svårare för dem att hantera att du inte berättat om det. Särskilt så om bilen var deras.

Det är också rätt vanligt att man mår kasst över såna här grejer om man inte delar det med sina nära, som att man bär på någon form av lögn. Det blir vanligtvis befriande efteråt när man väl berättat.

Hoppas att allt går bra med resan etc!

Morsans födelsedag idag så inte den bästa tiden att berätta, men jag har tänkt att berätta så fort som möjligt! Jobbar kvällar så ser inte av mina föräldrar så mycket, men imorgon innan jobbet hade jag tänkt att berätta för familjen.

Finns ju inget lätt sätt att berätta det på, finns inga ursäkter till något sånt här så ska bara berätta exakt vad som hände sen får jag se hur det går! Australien blir inte av förens jag fått mera klartecken kring vad för straff jag får.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

TS har betett sig som en självupptagen barnrumpa. Ok. Nu har han åkt dit och han får sitt straff. Bra.

Det som stör mig är faktiskt inte så mycket rattfyllan, det är TS attityd runt den. Det handlar inte om att vilket straff TS kan få, vad päronen skall tycka eller om hur synd det är om vederbörande för att en resa kan frysa inne.

Det är liksom dags att sluta kokettera med sitt mående, ta ett ansvar och sätta igång och städa upp efter sig. Inget annat. Skaffa en ryggrad. Skaffa en moral. Håll sedan käft.

Så har jag också uppfattat tonen kring detta och stört mig ganska mycket på. Tyvärr ganska vanligt bland svensson idag och syns på flera ställen bland kommentarerna.

Utanför Citat:

Bra att han blev tagen och i framtiden kanske kan träna lite på sitt omdöme, troligen i fler situationer än denna. Tur att ingen blev skadad, hade man te x råkat köra på någon och skadat denna hade ett fängelsestraff varit väldigt lindrigt vad jag tycker man då förtjänar.

Verkade även varit en kompis med i bilen, vad har denna gjort? Hur kan man när man varit med vederbörande ute på krogen och sett denna dricka sedan frivilligt sätta sig i bilen och inte försöka ta hans bilnycklar & eller ringa någon som kan få stopp på idiotin?
Den människan måste ju vara precis lika trött i sitt omdöme som föraren.

Permalänk
Medlem

"Händelseförlopp*
Vi tar Taxi hem"

varför inte bara ta taxin till tuggstället å sen vidare i den?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moralen:

Transportstyrelsen drar in kortet (kallat spärrtid) som minimum 1 år (12månader) ifall du rapproteras för grovt rattfylleri. Så detta var väldigt länge sedan, eller så har du missförstått eller blivit felinformerad.

Ja de var ett tag sedan tror det var 2007 det hände.

Visa signatur

Lite go musik att njuta av medans du sitter och slö surfar :)
https://www.youtube.com/watch?v=KnX1QXroAss

Permalänk
Medlem

Oroa dig inte min son var glad att du inte skadade någon på kuppen. Brott i allmänhet särskilt rattfylla är patetiskt låga påföljder så försök hålla dig i skinnet och ta boten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

"Händelseförlopp*
Vi tar Taxi hem"

varför inte bara ta taxin till tuggstället å sen vidare i den?

Undrar jag också

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Alla uttalar sig med en väldig säkerhet om vad det blir för påföljd. Det går väl inte att veta redan?

Jag har en bekant som åkte full och blev tagen (visserligen några år sedan). Han fick gå och träffa psykologer och ta blodprov någon gång i månaden i ett halvår, och sen ta om körkortet. Eventuellt böter (jag frågade inte), men ingen frihetsberövning alls, ingen fotboja heller.

TS verkar ju ångerfull nu och accepterar och verkar vilja ta ansvar för sitt felsteg.
Hoppas det löser sig med Australien om du nu ville dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska du till Australien så behöver du nog ansöka om "riktigt visum" eftersom du troligen inte får komma in på det enklare turistvisumet i så fall, du bör ta kontakt med Australiska ambassaden så fort du kan och kolla upp det så du inte blir hemskickad med vändande plan.
Du ska svara på några fler frågor för att få visum.

To be satisfied that you are of good character, additional information is required. For each offence, please provide the following information:

1. The offence for which you were convicted and the date of the conviction.

2. A personal account of the events leading up to and including the offence - your statement should include the reasons for the offensive behaviour (for example, alcohol/drug abuse, mental health issues), rehabilitation received and any other relevant information, such as sentencing remarks.

3. Whether a fine was imposed by a court for the offence and for what monetary amount.

4. Whether a period of detention or periodic detention was imposed for the offence and for what period of time.

5. Whether a sentence was imposed by a court for the offence and for what period of time ("sentence" includes any form of determination of the punishment for an offence).

6. Whether a suspended sentence was imposed by a court for the offence (for example, required to undertake community service).

7. Any additional information that relates to the offence.

Nja hinner han dra innan domen så behöver han ej göra något..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Jag åkte dit för rattfylla när jag dum som jag var lånade brorsans son moped och drog en runda..Det gick lite vingligt och lite för fort tydligen :P..Jäkla grabb hade trimmat moppen hehe..Dom tog både mig och moppen och låste in oss över natten..
Vart av med körkortet i 9 månader sen dess har jag inte druckit alkohol..6 år nu som helnykterist

Ibland kommer det något gott ur sina misstag..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Lämnar då över nycklarna till en polis och sätter mig sedan i baksätet och vi åker mot polisstationen där jag får lämna två till tester som visar 0,61 i utandningsluften (1,22 promille).

Totalt drack jag ungefär sex öl under kvällen. Kompisen bor ungefär 2 km ifrån mig så det var en väldigt onödig körning.

Undrar bara...men är det inte en aning hög promillehalt för så få öl eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

jag tar ALDRIG bilen berusad hem. har faktiskt gått genom en kolsvart skog i ösregn en halvmil än att sätta mig i bilen, fördelen med det är att är man full så bryr man sig inte så mkt :).
Du kanske ska skaffa en riktig promillemätare så du kan se om du är ok att köra? kan vara svårt att veta när man börjar bli nykter igen.
eller så dricker du ett par öl tidigt och väntar ca 8 timmar innan du kör då bör dom gått ur. ibland när jag går på fest så slutar jag dricka tvärt vid 10-11 på kvällen och sen när festen dör ut vid 6-7 på morgonen så blåser jag och ser om jag är ok eller inte, brukar vara ok då om jag inte tok supit.
hoppas något av tipsen kan hjälpa dig något.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Undrar jag också

Du måste ju veta varför du inte gjorde det?
Du tog ett aktivt beslut att hoppa ur taxin och ta bilen istället.
Och sen ta föräldrarnas bil med.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Till alla moralpoliser>>>> Antalet döda i trafiken 2015= 260
Antalet döda till följd av alkoholmissbruk 2015= 1950
Antalet döda av alkohol i trafiken= 80

Man kan oxå använda sig av statistik till att se att trådskaparen valde det minst farliga alternativet!
(Undra om jag får några påhopp.....)

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Undrar bara...men är det inte en aning hög promillehalt för så få öl eller är jag helt ute och cyklar?

Väger bara 63 kg och är väldigt lättberusad

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moralen:

Citerar er båda här.

Jo, absolut. Men jag förmodade att TS hade skrivit om han hade problem med alkohol, det var allt.

Men låtsäga att han har problem, säger till öppenvården och KVV vid personutredningen att han vill ha behandling så kommer rätten INTE kunna utdöma en villkorlig dom + samhällstjänst.

Det blir då garanterat Skyddstillsyn (1+2 år varav första året är såkallat "intensivövervakat") + att han skall underkasta sig behandling vilken av frivården anses lämplig + att han även kan få samhällstjänst. Och det är ett långt mycket hårdare och längre straff än att bara riva av 40-60 timmars samhällstjänt och en villkorlig dom.

Inte en siffra rätt, många själv utnämda advokater här

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Till alla moralpoliser>>>> Antalet döda i trafiken 2015= 260
Antalet döda till följd av alkoholmissbruk 2015= 1950
Antalet döda av alkohol i trafiken= 80

Man kan oxå använda sig av statistik till att se att trådskaparen valde det minst farliga alternativet!
(Undra om jag får några påhopp.....)

Fast att dö på grund av sitt eget alkoholmissbruk eller att dö för någon annans alkoholmissbruk är VÄLDIGT stor skillnad på och gör din statistik totalt meningslös...