Permalänk
Medlem

Tangentbord och mus vägrar fungera!

Tjenare där ute!

Nu är det såhär att jag har bytt moderkort och processor (galleri kommer snart) och när jag kommer till windowsinloggningen så vägrar mus och tangentbord fungera...

Dom fungerar i BIOS klockrent men sedan när windows startas så slutar mus och tangentbord lysa ( lyser i 2 sek när windowsikonen börjar breda ut sig) men slocknar sedan och tänds inte när inloggningsrutan kommer upp...

Har testat med annan mus och annat tangentbord , båda samma sak.
Har testat starta utan tbord och mus och sedan pluggat i dom väl framme vid inloggningen, fungerar inte.
Testat att försöka ominstallera windows men både tangentbord och mus slutar fungera när man skall välja språk och allt de där, så jag kan alltså inte installera om windows...

Har testat att startreparera datorn, och tbord och mus fungerar genom hela startreparationen men slutar sedan att fungera när windows startar...
Har testat starta i felsäkert läge, samma sak där.

Och med tanke på att samtliga fungerar i BIOS och innan samt under startreparation så kan det väl inte vara USB portarna i det nya moderkortet för har testat alla USB portar även dom i fronten på chassit..

Vill tillägga att jag inte har installerat om windows för att det inte går, och behövs inte då det var ett likandat moderkort fast z77 jag hade innan och då hade jag enbart behövt installera drivrutiner till mobo...men det gick inte för jag kan inte logga in

Så om det är någon som har en lösning på detta så skriv det! Då får ni en kram med posten och en virtuell bärs!

Mvh en panikslagen Axelind.

Permalänk
Medlem

Har du något PS2 tangetbort/mus du kan testa med?

Om dem uttagen ens finns kvar på moderkort nu för tiden :DXD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relive:

Har du något PS2 tangetbort/mus du kan testa med?

Om dem uttagen ens finns kvar på moderkort nu för tiden :DXD

Nepp, inget sånt på det moderkortet...

Permalänk
Medlem

De hade vart kul för en gång skull om någon hittade / brydde sig om min tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uleman:

Har du "Legacy USB support" aktiverat i bios?
Har du installerat chipset-drivers?

Legacy USB support? nej det får jag testa

och drivers till mobo kan jag inte installera...för kommer inte ini windows

EDIT: Ah det är aktiverat, legacy usb support är på "enabled"

Permalänk
Medlem

Jag utgår från att du har testat andra USB-uttag?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk

Testa med att starta i felsäkert läge, om du får mus och tangent tillbaka då, så kan du testa installera drivarna till moderkort då.

sorryy missade att du hade testat i felsäkert läge....

Jag tror att en omformatering ligger nära till hands. Även om det är likadant moderkort som du har nu, så kan det vara nån hårdvarudesign eller sånt som dom har ändrat.

Permalänk
Medlem

Jag tror att Uleman är på rätt spår.
Ta en titt i BIOS och se hur "Legacy USB" är inställt.

Hur är det med andra USB-saker?
Hur beter de sig om du kopplar in dem?
* USB-fläkt: startar den?
* USB-disk/sticka: registreras den av OS?
Jag har ett moderkort (Asus P5B) där det verkar som att styrkretsen för USB har lagt av. Ingenting jag ansluter till USB fungerar, oavsett om det är Windows eller Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wipen96:

Jag utgår från att du har testat andra USB-uttag?

Läs tråden igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag tror att Uleman är på rätt spår.
Ta en titt i BIOS och se hur "Legacy USB" är inställt.

Hur är det med andra USB-saker?
Hur beter de sig om du kopplar in dem?
* USB-fläkt: startar den?
* USB-disk/sticka: registreras den av OS?
Jag har ett moderkort (Asus P5B) där det verkar som att styrkretsen för USB har lagt av. Ingenting jag ansluter till USB fungerar, oavsett om det är Windows eller Linux.

skall testa USB fläkt och USB HDD

EDIT: alla andra USB enheter förutom mus och tbord fungerar när jag kommer till windowsinloggningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rinsewood:

Testa med att starta i felsäkert läge, om du får mus och tangent tillbaka då, så kan du testa installera drivarna till moderkort då.

sorryy missade att du hade testat i felsäkert läge....

Jag tror att en omformatering ligger nära till hands. Även om det är likadant moderkort som du har nu, så kan det vara nån hårdvarudesign eller sånt som dom har ändrat.

Skall testa med felsäkert läge igen samt att omformatering fungerar inte eftersom att tbord och mus inte fungerar när man kommer in i installationsmenyn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Skall testa med felsäkert läge igen samt att omformatering fungerar inte eftersom att tbord och mus inte fungerar när man kommer in i installationsmenyn...

Låt mig gissa, du har din mus o tgb i usb 3.0 uttagen?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag tror att Uleman är på rätt spår.
Ta en titt i BIOS och se hur "Legacy USB" är inställt.

Hur är det med andra USB-saker?
Hur beter de sig om du kopplar in dem?
* USB-fläkt: startar den?
* USB-disk/sticka: registreras den av OS?
Jag har ett moderkort (Asus P5B) där det verkar som att styrkretsen för USB har lagt av. Ingenting jag ansluter till USB fungerar, oavsett om det är Windows eller Linux.

Jag har ett snarlikt "problem". Det är med 99% relaterat till moderkortet, i mitt fall ett asrock p67 extreme6. På post screen bios så aktiveras usb-portarna för att sedan stängas av när den går vidare och laddar windows, men så fort den kommer till inloggningsrutan så aktiveras usb-portarna igen. Detta gör att jag inte kan använda bios-flash som t ex till min ssd eftersom den stänger av usb delvis (mus fungerar inte, tbord fungerar halvt). Riktigt irriterande och verkar inte finnas någon lösning...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Kanske inte rätt, men du har dem inte inkopplade i ett USB 3.0 Uttag? För mig var det så att de inte fungerade på dem då driversarna inte var installerade!

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Låt mig gissa, du har din mus o tgb i usb 3.0 uttagen?

Skrivet av trickysaer:

Jag har ett snarlikt "problem". Det är med 99% relaterat till moderkortet, i mitt fall ett asrock p67 extreme6. På post screen bios så aktiveras usb-portarna för att sedan stängas av när den går vidare och laddar windows, men så fort den kommer till inloggningsrutan så aktiveras usb-portarna igen. Detta gör att jag inte kan använda bios-flash som t ex till min ssd eftersom den stänger av usb delvis (mus fungerar inte, tbord fungerar halvt). Riktigt irriterande och verkar inte finnas någon lösning...

Jag har tbord och mus i USB 2.0, har även testat 3.0 samt 3.0 portarna i fronten utav mitt chassi..

Jasså, ah moderkortet är ett Asus sabertooth z87 så några generationer efter ditt .. tror inte att vi har samma problem då mina inte fungerar alls..

Permalänk
Medlem

Ah men jag har ju grejorna i usb 2.0...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Jag har tbord och mus i USB 2.0, har även testat 3.0 samt 3.0 portarna i fronten utav mitt chassi..

Jasså, ah moderkortet är ett Asus sabertooth z87 så några generationer efter ditt .. tror inte att vi har samma problem då mina inte fungerar alls..

Det du har, tyder starkt på att drivrutinerna inte initieras, dvs tyder starkt på att du kör via usb3.0 , det påvisar sig genom att det funkar ofta i bios, sen när windows ska installeras etc, så känner det inte av varken tgb eller mus

Så, sätt mus och tgb i icke blåa portar på baksidan, sen installera om ditt windows, om det ej fungerar då, skulle jag börja med att åka till närmaste kjell eller biltema etc o köpa 1x usb mus och tgb för billigaste pengarna man kan få

Vad för mus och tgb har du eg?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Axelind:

Jag har tbord och mus i USB 2.0, har även testat 3.0 samt 3.0 portarna i fronten utav mitt chassi..

Jasså, ah moderkortet är ett Asus sabertooth z87 så några generationer efter ditt .. tror inte att vi har samma problem då mina inte fungerar alls..

Snabb fråga: hur vet du att "andra enheter fungerar" utom tgb, o mus? Inga andra enheter går att använda eller kontrollera vid inloggningen, vad jag vet. Att de får ström betyder inte att det går data fram eller tillbaka. Jag börjar misstänka chipsetfel, trots att enheterna funkar i bios. Där är inga drivrutiner laddade, vilket dock görs när windows drar igång.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Det du har, tyder starkt på att drivrutinerna inte initieras, dvs tyder starkt på att du kör via usb3.0 , det påvisar sig genom att det funkar ofta i bios, sen när windows ska installeras etc, så känner det inte av varken tgb eller mus

Så, sätt mus och tgb i icke blåa portar på baksidan, sen installera om ditt windows, om det ej fungerar då, skulle jag börja med att åka till närmaste kjell eller biltema etc o köpa 1x usb mus och tgb för billigaste pengarna man kan få

Vad för mus och tgb har du eg?

Hej på dig, så blåst är jag inte så att jag inte ser skillnad på usb 3.0 och 2.0, självklart har jag dom i dom översta USB uttagen som är Svarta , sabertooth har 4 st 2.0 parallelt med varran som är dom övesrta portarna där bak och det är dom jag kör på. Har testat annan mus och annat tbord som jag skrev i tråden.

Jag har razer mamba 4g och blackwidow ultimate.

Skrivet av Shudnawz:

Snabb fråga: hur vet du att "andra enheter fungerar" utom tgb, o mus? Inga andra enheter går att använda eller kontrollera vid inloggningen, vad jag vet. Att de får ström betyder inte att det går data fram eller tillbaka. Jag börjar misstänka chipsetfel, trots att enheterna funkar i bios. Där är inga drivrutiner laddade, vilket dock görs när windows drar igång.

Chipsetfel..hmm ah asså jag vet inte riktigt, borde det inte "lagga" i både tbord och mus i bios då om det hade varit fel i chipsetet? För som sagt att allt fungerar superbt i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Hej på dig, så blåst är jag inte så att jag inte ser skillnad på usb 3.0 och 2.0, självklart har jag dom i dom översta USB uttagen som är Svarta , sabertooth har 4 st 2.0 parallelt med varran som är dom övesrta portarna där bak och det är dom jag kör på. Har testat annan mus och annat tbord som jag skrev i tråden.

Jag har razer mamba 4g och blackwidow ultimate.

Nu var det inte riktat mot att du skulle vara blåst, utan mer att om du visste hur många som missar det, och sen dubbelkollar och inser att oups, hade fel visst ändå
Men, då har vi uteslutit den biten
Missade att du testat andra produkter

Ifall det skulle vara fel på moderkortet torde det inte fungera i bios, men det har ju hänt

Installerar du windows via skiva eller usb?..tycker jag läst i tråden men inte hittar det, kan vara blind med mina värktabletter iofs

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

[QUOTE="godspeed;13681275"]

Skrivet av Axelind:

Hej på dig, så blåst är jag inte så att jag inte ser skillnad på usb 3.0 och 2.0, självklart har jag dom i dom översta USB uttagen som är Svarta , sabertooth har 4 st 2.0 parallelt med varran som är dom övesrta portarna där bak och det är dom jag kör på. Har testat annan mus och annat tbord som jag skrev i tråden.

Jag har razer mamba 4g och blackwidow ultimate.

Nu var det inte riktat mot att du skulle vara blåst, utan mer att om du visste hur många som missar det, och sen dubbelkollar och inser att oups, hade fel visst ändå
Men, då har vi uteslutit den biten
Missade att du testat andra produkter

Ifall det skulle vara fel på moderkortet torde det inte fungera i bios, men det har ju hänt

Installerar du windows via skiva eller usb?..tycker jag läst i tråden men inte hittar det, kan vara blind med mina värktabletter iofs

Haha nej jag ville bara försäkra att du inte trodde att jag var blåst

Jag installerar från skiva

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Axelind;13681280"]

Skrivet av godspeed:

Haha nej jag ville bara försäkra att du inte trodde att jag var blåst

Jag installerar från skiva

haha, nej jösses nej, jag vet hur vimsig jag själv är, och utgår från det många gånger och får ofta rätt i mina antaganden, människor du vet^^

Ah, okej, och inte via extern läsare antar jag heller utan en intern?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

[QUOTE="godspeed;13681294"]

Skrivet av Axelind:

haha, nej jösses nej, jag vet hur vimsig jag själv är, och utgår från det många gånger och får ofta rätt i mina antaganden, människor du vet^^

Ah, okej, och inte via extern läsare antar jag heller utan en intern?

Intern läsare fast externt haha

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Axelind;13681325"]

Skrivet av godspeed:

Intern läsare fast externt haha

Good enough^^

Men, då tycker jag du ska utesluta lite saker, dra ner en linuxdist, och kör liveskiva först och testa och se fall mus och tangentbord funkar, kolla bara först att disten stödjer dina usb chipset etc vilket de nyare torde göra, har tyvärr inte god koll på det då jag inte använt det på länge pga byte av yrke från datortekniker till annat^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

[QUOTE="godspeed;13681337"]

Skrivet av Axelind:

Good enough^^

Men, då tycker jag du ska utesluta lite saker, dra ner en linuxdist, och kör liveskiva först och testa och se fall mus och tangentbord funkar, kolla bara först att disten stödjer dina usb chipset etc vilket de nyare torde göra, har tyvärr inte god koll på det då jag inte använt det på länge pga byte av yrke från datortekniker till annat^^

NU FUNKAR DET!

Nu fungerar det att ominstallera windows, efter 15.000 försök !! Hur det kan jag inte svara på, men datorer är ett mysterium!

Tack alla som har lagt ner tid att skriva lösningar och om någon får samma problem, sluta aldrig försöka

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Axelind;13681363"]

Skrivet av godspeed:

NU FUNKAR DET!

Nu fungerar det att ominstallera windows, efter 15.000 försök !! Hur det kan jag inte svara på, men datorer är ett mysterium!

Tack alla som har lagt ner tid att skriva lösningar och om någon får samma problem, sluta aldrig försöka

Tusan vad skönt!:)
Grattis, hoppas allt fortsätter funka!

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Snarlikt problem..

Hej!

Jag köpte en dator, med utvalda komponenter, förra julen och under försommaren slutade mitt tangentbord att fungera korrekt. Vissa tangenter hade ingen funktion och andra hade flera andra funktioner, som tex om jag ska skriva bokstaven "e" så skriver det "ei" istället eller så får jag en förfrågan om att lämna hemsidan, markören flyttas till början av meningen och datorn får för sig att lägga in extra tecken som "#%&" etc etc.. som att tangenterna helt plötsligt blivit felmappade.

Efter att ha kollat tangentbord layout och inmatningsspråk, tangentfilter och tröga tangenter gav jag upp och köpte ett nytt tangentbord eftersom jag hade samma strul med mitt samma tangentbord på min förra dator, under just sommarmånaderna.

Sagt och gjort, nytt tangentbord som fungerade perfekt ..i 5h! Därefter la även det av.
Vad är det som pågår? Nu har jag båda tangentbord inkopplade eftersom olika tangenter funkar på olika tangentbord.
Mitt gamla tangentbord har slutat att "mappa" om tangenterna till olika funktioner men däremot fungerar vissa tangenter inte alls, så jag är tvungen att alternera mellan de två tangentborden samt det virtuella på skärmen.

Googlat runt i timmar utan att hitta liknande problem.. de mest snarlika har lösts genom att avbocka filter tangenter men det har ingen effekt. Även prövat att byta språk etc.. kan detta möjligtvis ha med luftfuktigheten i lägenheten att göra, då problemet endast verkar uppenbara sig under sommarmånaderna?

Bör nämnas att jag hade samma problem med min förra burk men att jag nu har en helt ny dator och windows 10 och kör primärt på ssd men har min gamla hdd som sekundär med gamla windows 7 backuper. Kört malwarebytes på både ssd och hdd utan träffar men kan det vara nåt i win7 som ligger och spökar?

Det MEST underligaste är att för någon vecka sedan, när jag kom hem från jobbet, fungerade tangentbordet perfekt, dock inte nästa dag.. då var det samma fel igen.. Och nu, senast förra veckan, fungerade det i hela 4 dagar på raken! ! Dag 5 var det dags för samma visa.. INGEN jag pratat med verkar ha en aning om vad som kan vara bakomliggande.

De enda alternativ jag har kvar är att testa tangentborden i en annan dator, alternativt koppla ur min gamla HDD och se om det hjälper.. Vore YTTERST tacksam för hjälp i denna fråga!!

Permalänk
Medlem

@BeyondPete: Ditt problem är verkligen inte samma sak som OP Vad har du för tangentbord?

Permalänk
Inaktiv

@BeyondPete:
Prova T-brädan/orna i annan burk (eller med telefonen via OTG-sladd) för att utesluta den 100%.
(Om programmerbart tangentbord- kör hård reset på det och ladda om firmware)

Det är uppenbarligen något med din burk. Och med geografiska skygglappar på så är det väl inte enbart under sommaren det händer? (Beror ju såklart på var du bor, men här i Sverige är det inte så somrigt nu)

Börja riktig felsökning alternativt gör en ren windows-installation.
Start burken i felsäkert läge - problemet borta?
Anti-virus (aldrig fel, även om det säkert inte är det....)
Identifiera vilken program/drivrutin som stör (heta tips: synapse/razer/asus/msi/tweak/oc).
Uppdatera/ta bort den elaka mjukvaran.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BeyondPete:

Hej!

Jag köpte en dator, med utvalda komponenter, förra julen och under försommaren slutade mitt tangentbord att fungera korrekt. Vissa tangenter hade ingen funktion och andra hade flera andra funktioner, som tex om jag ska skriva bokstaven "e" så skriver det "ei" istället eller så får jag en förfrågan om att lämna hemsidan, markören flyttas till början av meningen och datorn får för sig att lägga in extra tecken som "#%&" etc etc.. som att tangenterna helt plötsligt blivit felmappade.

Efter att ha kollat tangentbord layout och inmatningsspråk, tangentfilter och tröga tangenter gav jag upp och köpte ett nytt tangentbord eftersom jag hade samma strul med mitt samma tangentbord på min förra dator, under just sommarmånaderna.

Sagt och gjort, nytt tangentbord som fungerade perfekt ..i 5h! Därefter la även det av.
Vad är det som pågår? Nu har jag båda tangentbord inkopplade eftersom olika tangenter funkar på olika tangentbord.
Mitt gamla tangentbord har slutat att "mappa" om tangenterna till olika funktioner men däremot fungerar vissa tangenter inte alls, så jag är tvungen att alternera mellan de två tangentborden samt det virtuella på skärmen.

Googlat runt i timmar utan att hitta liknande problem.. de mest snarlika har lösts genom att avbocka filter tangenter men det har ingen effekt. Även prövat att byta språk etc.. kan detta möjligtvis ha med luftfuktigheten i lägenheten att göra, då problemet endast verkar uppenbara sig under sommarmånaderna?

Bör nämnas att jag hade samma problem med min förra burk men att jag nu har en helt ny dator och windows 10 och kör primärt på ssd men har min gamla hdd som sekundär med gamla windows 7 backuper. Kört malwarebytes på både ssd och hdd utan träffar men kan det vara nåt i win7 som ligger och spökar?

Det MEST underligaste är att för någon vecka sedan, när jag kom hem från jobbet, fungerade tangentbordet perfekt, dock inte nästa dag.. då var det samma fel igen.. Och nu, senast förra veckan, fungerade det i hela 4 dagar på raken! ! Dag 5 var det dags för samma visa.. INGEN jag pratat med verkar ha en aning om vad som kan vara bakomliggande.

De enda alternativ jag har kvar är att testa tangentborden i en annan dator, alternativt koppla ur min gamla HDD och se om det hjälper.. Vore YTTERST tacksam för hjälp i denna fråga!!

Om du har ett tomt usbminne så ladda hem nån linuxversion (tex Mint) och gör ett usbinstalltionminne och kör det live, fungerar det då så vet du att det beror på nått mjukvarufel i win och strular det är det nått hårdvaruproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.