Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Telefonerna går varma och vi fick in en bit över 500 mail under helgen bara så det är tyvärr lite längre ledtider än normalt. Är det något akut så får du jättegärna ringa in till oss.

Det är förståeligt. Skickar ett pm om ärendet istället. Inte jätteakut, men halvt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Hur ska han kunna reklamera datorn, när han tar kontakt med Inet, och påtalar vilka temperaturer han ser, och de hävdar att det är normalt? De hade ju tagit in burken, startat den, och skickat tillbaka, utan åtgärd, och med "undersökningsavgift" debiterad. Han antog i stället att Inet hade klart för sig vad de pratade om, att temperaturerna var, för kombinationen CPU / kylare, normal, och gick och köpte en som förhoppningsvis skulle prestera bättre.

Du kan inte anta hur undersökningen hade gått till. Köp ska reklameras vid fel, det är så det fungerar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Du kan inte anta hur undersökningen hade gått till. Köp ska reklameras vid fel, det är så det fungerar.

Det har han gjort. Fel har inte kunnat konstaterats. Kontakt med supporten är hans reklamationsförsök. Eftersom han fått svaret att allt är som det ska vara, har han förutsatt, att han har gjort dåliga val, och försökt åtgärda det genom att köpa något bättre.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Varför inte göra en mer rättvis jämförelse? Båda slits av värme och båda kan ha dålig kylning. Varför inte jämföra en processor med en motor som körs med dålig kylning och konstant för hög motortemperatur?

En motor som körs med dålig olja skulle jag snarare jämföra med en dator som körs med dåligt nätaggregat som ger mycket rippel, spikar och fel spänningsnivåer.

Visst är du medveten om att en av motoroljans uppgifter är att transportera bort värme?

Vinkeln var att båda är triviala rutinmässiga saker med datormontering respektive bilservice, man tar alltid bort skyddsplasten och man byter alltid olja, båda bör göras i en tjänst värd sitt namn.

Däremot ställer jag mig frågande till om monteringstjänster mäter varje enskilt nätaggs värden eller närmare granskar det efter fel, likaså ställer jag mig frågande till om en bilservicefirma demonterar kylningen eller närmare granskar den efter fel om inte fordonets ägare påtalat ev fel. Grava problem kan i båda fallen yttra sig, t ex datorn startar inte eller rejäl instabilitet vid installering av OS eller bilen överhettas vid kortare körning, men man kan även få datorn levererad med ett måndagsex till agg och bilen kan fortsättningsvis ha defekter på kylningen utan att levererad tjänst är undermålig.

Därav ovan parallell, är den verkligen orättvis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det har han gjort. Fel har inte kunnat konstaterats. Kontakt med supporten är hans reklamationsförsök. Eftersom han fått svaret att allt är som det ska vara, har han förutsatt, att han har gjort dåliga val, och försökt åtgärda det genom att köpa något bättre.
B!

Nej, det är inte en reklamation. Anta att TS visste att 90 grader är långt över rekommenderad maxtemp, hade han fortfarande godtagit svaret? Nej, det hade han inte. Att Inets support (personen borde inte få arbete med tekniska ärenden om man har så lite kunskap) säger att det är normalt betyder inte att det är att räkna som att det inte skulle gå att reklamera.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kronwalled:

Visst är du medveten om att en av motoroljans uppgifter är att transportera bort värme?

Vinkeln var att båda är triviala rutinmässiga saker med datormontering respektive bilservice, man tar alltid bort skyddsplasten och man byter alltid olja, båda bör göras i en tjänst värd sitt namn.

Däremot ställer jag mig frågande till om monteringstjänster mäter varje enskilt nätaggs värden eller närmare granskar det efter fel, likaså ställer jag mig frågande till om en bilservicefirma demonterar kylningen eller närmare granskar den efter fel om inte fordonets ägare påtalat ev fel. Grava problem kan i båda fallen yttra sig, t ex datorn startar inte eller rejäl instabilitet vid installering av OS eller bilen överhettas vid kortare körning, men man kan även få datorn levererad med ett måndagsex till agg och bilen kan fortsättningsvis ha defekter på kylningen utan att levererad tjänst är undermålig.

Därav ovan parallell, är den verkligen orättvis?

Skrev lite hastigt på jobbet, saknade lite av kontextet.

Om du vill jämföra tabbarna så är miss av oljebyte fortfarande inte jämförbart med att missa plasten på kylaren. Att missa en genomskinlig plastbit som är svår att se med att glömma bort att byta olja är vilt skilda saker. Sen att båda tabbarna möjligen resulterar i försämrad livslängd är en annan sak. Därför blir det en krånglig jämförelse. Om man skulle vilja dra en jämförelse med en tabbe som en bilverkstad skulle göra skulle jag nog snarare tycka det är närmare att de råkar ha i för lite eller för mycket olja. Där har man gjort jobbet men missat en detalj som kan ha allvarlig påverkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Skrev lite hastigt på jobbet, saknade lite av kontextet.

Om du vill jämföra tabbarna så är miss av oljebyte fortfarande inte jämförbart med att missa plasten på kylaren. Att missa en genomskinlig plastbit som är svår att se med att glömma bort att byta olja är vilt skilda saker.

Lets agree to disagree. Har hanterat en del elektronik och skyddsplast är inte ett helt ovanligt fenomen. Att du tycker en professionell datormontör kan missa det för att det kan vara svårt att se kan jag helt enkelt inte hålla med dig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Nej, det är inte en reklamation. Anta att TS visste att 90 grader är långt över rekommenderad maxtemp, hade han fortfarande godtagit svaret? Nej, det hade han inte. Att Inets support (personen borde inte få arbete med tekniska ärenden om man har så lite kunskap) säger att det är normalt betyder inte att det är att räkna som att det inte skulle gå att reklamera.

Att göra en reklamation är att påtala ett fel till försäljaren, så det har han visst gjort. Han fick besked att de bedömde att det faktiskt inte var ett fel och han handlade (i dubbel bemärkelse) sedan därefter.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadArg:

Att bryta förpackningen betyder inte att du inte kan använda dig av distansköplagen för att ångra köpet.

Ursäkta om detta redan kommenterats, men är inte Dreamstore en lokal butik på Dreamhack? Han köpte alltså på plats - någon distansköpslag kan då ej tillämpas.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

@johannes_e: jaha då vet jag att det brukar inte va några 90c grader=) men det är klart kanske inte samma luftgenom strömning som ett ATX chassi.

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Avstängd

Ahahahaha... Verkar som om Inets moteringspersonal är lika klantiga som deras produktpacketeringspersonal.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1440557-inet-fraktskado...

Eller det kanske är samma kille som packade mitt paket som monterade ihop din dator?

Ska man skratta eller gråta?

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Funderade på att vara lat och låta Inet montera mittkommande datorköp. Efter detta (och den dåliga ersättningen för ett sånt klantigt fel) så väljer jag nog att fortsätta bygga själv.

Tack google som la den här tråden synligt bland sökträffarna

Nu ser jag att Inet sent om sider gav en vettig kompensation. TUR. De har alltid verkat bra. Men jag blir ändå tveksam att inte bygga själv...