Permalänk

I5 6600k problem

Tja!

Hållt på att göra trådar fram och tillbaka för att försöka få mitt problem i datorn löst.
Har grova fps drops i bf1 (även andra spel) och har nu gjort nästintill allt för att lösa det.
Jag har provat att köra om datorn helt från grund, ominstallera drivers, koppla ut och in komponenter, byta grafikkort osv, inget hjälper.
Idag bytte jag från mitt asus 1070 dual till ett MSI 1070 gaming X och det blev ingen skillnad. Märkte sen att min i5a (6600k, ej klockad) låg på 100% andväning vid bf1 lir. Kollade med ett par polare och bad dem kolla vad deras låg på och ingen av dem låg över 80%.. polaren med samma prosecco som mig låg på runt 60-70% sa han.
Så då undrar jag om det kan vara min CPU som orsakar problemet??

Kan även tillägga att jag vanligtvis har kunnat kolla 4K videos på ytube utan problem, men nu "hackar" det fram..

Någon som vet ifall det är så att det är cpu'n som är problemet?

Får isåfall byta CPU imorgon, men gör helst inte det utan att vara säker på att det är där felet ligger..

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk

Har du garanti o de kvar så är det väll bara att gå tillbaka med det ? Alternativt ta kontakt med företaget du köpte I5:an hos.
Rätta mig om jag har fel

Permalänk

Detta funkade för mig för att få ner cpu usage, bf1 är helt ospelbart utan detta för mig: https://forums.battlefield.com/en-us/discussion/42847/high-cp...

Detta program använde jag för att göra en cfg fil i bf1 mappen : https://github.com/PeterBustraan/BF1SimpleFPSTweaks/releases/...

Visa signatur

CPU: AMD Atlhon x4 860k 4,2 Ghz Chassi: Jonsbo Cooltek C2
GPU: Sapphire Nitro RX460 4GB Kylare: Noctua NH-D14
MoBo: Gigabyte F2A88XM-D3HP
Internet: 7/1 mbit ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk

@kebabhazzan Garanti finns kvar, inte öppetköp. Öppetköp gick ut för 3 dagar sedan..:/

Men pratade med dem och vad de kunde göra va att antingen byta den mot samma CPU ( inte i lager) eller skicka iväg den till intel.. då får jag vänta upp till 4 veckor. 'Med andra ord, vara utan dator helt i 4 veckor. Så om jag inte till 100% vet att det är cpu'n det beror på så vill jag helst undvika att skicka iväg den. Är det så att det är cpu'n det beror på, ja då får jag ju såklart stå ut.. har ju inga andra alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk

@MattEDattE ska prova, tvivlar dock på att det är de som är problemet då det händer vilket spel jag än spelar.. kan inte glo en 4K video utan lagg, vilket jag kunnat utan ansträngning tidigare..

Testade watch dogs 2 igår, taba jag ner så hacka musen fram..:/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Skrivet av Howardflynn:

@MattEDattE ska prova, tvivlar dock på att det är de som är problemet då det händer vilket spel jag än spelar.. kan inte glo en 4K video utan lagg, vilket jag kunnat utan ansträngning tidigare..

Testade watch dogs 2 igår, taba jag ner så hacka musen fram..:/

Skickades från m.sweclockers.com

Okej hoppas det löser sig för dig, aldrig kul när det krånglar med elektronik :/

Visa signatur

CPU: AMD Atlhon x4 860k 4,2 Ghz Chassi: Jonsbo Cooltek C2
GPU: Sapphire Nitro RX460 4GB Kylare: Noctua NH-D14
MoBo: Gigabyte F2A88XM-D3HP
Internet: 7/1 mbit ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Howardflynn:

Tja!

Hållt på att göra trådar fram och tillbaka för att försöka få mitt problem i datorn löst.
Har grova fps drops i bf1 (även andra spel) och har nu gjort nästintill allt för att lösa det.
Jag har provat att köra om datorn helt från grund, ominstallera drivers, koppla ut och in komponenter, byta grafikkort osv, inget hjälper.
Idag bytte jag från mitt asus 1070 dual till ett MSI 1070 gaming X och det blev ingen skillnad. Märkte sen att min i5a (6600k, ej klockad) låg på 100% andväning vid bf1 lir. Kollade med ett par polare och bad dem kolla vad deras låg på och ingen av dem låg över 80%.. polaren med samma prosecco som mig låg på runt 60-70% sa han.
Så då undrar jag om det kan vara min CPU som orsakar problemet??

Kan även tillägga att jag vanligtvis har kunnat kolla 4K videos på ytube utan problem, men nu "hackar" det fram..

Någon som vet ifall det är så att det är cpu'n som är problemet?

Får isåfall byta CPU imorgon, men gör helst inte det utan att vara säker på att det är där felet ligger..

Att du ligger på 100% CPU-användning i BF1 är helt normalt. Det gör till och med jag som kör min i 4.5GHz. Det är ett väldigt CPU intensivt spel.

Permalänk

@anon12433 hmm, konstigt då jag snackade med 3 av mina polare och ingen av dem låg på 100%. Han med samma CPU som jag låg på runt 60-70%

@MattEDattE ja det är fan inte kul, speciellt inte när man har ganska dålig koll själv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.