LED-Slinga med batteri + controller på kläder

Permalänk
Medlem

LED-Slinga med batteri + controller på kläder

Hej,
detta kanske faller inom rätt forumdel beroende på huruvida man behöver en sorts arduino/liknande eller inte, annars får mod gärna flytta.

Det är så att jag köpte när jag var i kina en RGB-slinga 12V med fjärrkontroll. Jag råkar även vara ingenjörsstudent vilket innebär att jag har overall. jag fick idag idén att fästa slingan i overallen. Jag är däremot inte superkunnig gällande ström och skulle därför behöva hjälp med hur man kan lösa detta.

Upplägg

Min tanke är att jag ska ha cirkus 1 meter slinga på respektive ben med batteri/controller i en av fickorna. Sammankoppling sker isåfall med sladd som går i midjan, finns en ficka där ett bälte tidigare gick.

Min fråga
Vad för sorts strömkälla kan man använda? Vad behöver man för att få en fjärrkontroll att funka (Trådlös/icke-trådlös spelar ingen roll)? Slingorna lär väl dra grovt räknat 10W per meter och behöver matas med 12V.

Tacksam för tips från alla er kunniga trots att detta inte är så datorrelaterat

EDIT: Min tanke är i princip såhär men att det ska kunna splittas till 2 olika LEDS för respektive ben:
https://www.youtube.com/watch?v=0YBij9Jg3eE

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

Tja,
Vet inte riktigt om jag förstod vad du menar med din fråga "Vad för sorts strömkälla kan man använda?", kan batterier vara den källan du letar efter?
Jag vet inget om din RGB-slinga så jag kan inte ge dig något bra svar på vad du behöver för att få den att lysa men jag kan ge dig tips och några tankar!
Som "strömkälla" så brukar jag använda just en strömkälla för att driva LEDs, googla "Current Source" så kan du läsa mer.
Du säger att den ska matas med 12V och att de drar 10W/m, du ska ha 2m -> 20W för att driva din RGB-slinga, det är ganska mycket. Du kommer behöva ett ordentligt batteri för att kunna driva detta längre än några minuter! Om vi hoppas på det bästa så kommer all energi att bli ljus och inte värme, om inte så se till så att du inte bränner dig
En annan sak som du bör tänka på är hur du kapar och sedan kopplar ihop din slinga, med en kort förklaring: För att få olika färger så måste man driva de olika färgerna "RGB" olika mycket, råkar man blanda ihop någon färgkanal så kommer man få fel färg. Hoppas att detta hjälper dig lite i alla fall